loading...
هفت آسمون
admin بازدید : 79 سه شنبه 06 تیر 1396 نظرات (0)

کسب درآمد از اینترنت با فروش فایل , فروش فایل , کسب درآمد اینترنتی

کسب درآمد از اینترنت با فروش فایل

همه ما این روزا بخشی از وقت خودمون رو به گشت و گذار توی اینترنت و به اصطلاح وبگردی میگذرونیم. این روزا دسترسی به اینترنت خیلی راحت شده و خیلی ها با گوشی خودشون به اینترنت متصل میشن و در کل اینترنت بخشی از زندگیشون شده.

 

کسب درآمد از اینترنت

از چند سال پیش که با اینترنت آشنا شدم در کنار وب گردی های روزانه متوجه شدم که میشه توی اینترنت هم کسب درآمد کرد و در کنار گشت و گذار توی اینترنت این امکان وجود داره که بتونی پولی از اینترنت در بیاری. توی این چند سال روش های مختلفی رو تست کردم و با آزمایش و خطا پیش رفتم، از ثبت نام و فعالیت تو سایتهای کلیکی گرفته تا فروش کالای دست دو و آکبند. اما یکی از روش های جذاب و جالبی که دو سه سال پیش باهاش آشنا شدم فروش فایل بود. اگه داری این مطلب رو میخونی معنیش اینه که تو هم به کسب درامد اینترنتی اهمیت میدی، بنظرم خیلی خوبه که توام فروش فایل رو تجربه کنی. تا آخر این مطلب با من همراه باش تا جزییات بیشتری در زمینه فروش فایل توی اینترنت رو توضیح بدم.

 

فروش فایل

همونطور که قبلا گفتم الان خیلی ها برای رفع نیازهای خودشون از اینترنت استفاده می کنن ، بعنوان مثال وقتی نیاز به اطلاعاتی داری یا وقتی برای یکی از درسها نیاز به تحقیق و پروژه داری خیلی زود توی اینترنت موضوع مورد نظرتو جستجو میکنی و فایل و اطلاعاتی که بهش نیاز داری رو پیدا میکنی. حتما شما هم توی این تحقیق های اینترنتی به فایل هایی برخورد کردی که برای اینکه بتونی دانلودش کنی باید اول یه مبلغی رو بصورت اینترنتی پرداخت کنی و بعد از پرداخت آنلاین بهت اجازه میدن که فایل مورد نظرتو دانلود کنی.
خب شاید تا اینجای کار نکته خاصی رو حس نکرده باشی اما میدونی که خودت هم میتونی یکی از این فروشنده های فایل باشی و برای خودت یه کسب و کار اینترنتی راه بندازی؟ نگران سرمایه نباش ، برای شروع این کسب و کار نیازی به سرمایه گذاری نیست و بدون هیچ هزینه ای می تونی کار خودت رو شروع کنی و درآمد کسب کنی.

 

ساخت فروشگاه فایل بدون سرمایه !

بله. بدون هیچ هزینه ای می تونی فروشگاه فایل خودت رو ایجاد کنی! کافیه توی سایت فایل ناب ثبت نام کنی و بعدش یه فروشگاه فایل برای خودت ایجاد کنی و شروع به کار کنی و فایل های خودت رو توی فروشگاهت ثبت کنی و درآمد کسب کنی.
طبیعیه که یه سری سوالات جواب داده بشه سوالاتی مثل اینکه چرا فروشگاه رایگان میدن؟ چی بهشون میرسه؟ و … خب قطعا راه اندازی یک سیستم همکاری در فروش قوی نیاز به سرمایه داره ولی توی سایت فایل ناب شما بدون هیچ هزینه ای فروشگاه خودتون رو میسازی و شروع به کسب درآمد اینترنتی میکنی و زمانی که فایلی رو فروختی اونوقت بخشی از درآمد حاصل از این فروش به سایت میرسه و این یعنی تضمین میده که تا زمانی که شما از سایت فایل ناب درآمد نداشتی هیچ هزینه ای رو همن پرداخت نمیکنی. کارمزد سایت فقط ۲۰% از هر فروشه و بقیه پول به حساب کاربر واریز میشه.

 

بازاریابی فایل و کسب درآمد اینترنتی

اگه فایلی برای فروش نداری بازم می تونی از سایت فایل ناب درآمد اینترنتی کسب کنی. کافیه توی سایت فایل ناب ثبت نام کنی و فروشگاه خودتو ایجاد کنی ، فقط تو قسمت ایجاد فروشگاه باید گزینه ای که مربوط به نمایش همه فایل ها هست رو انتخاب کنی ؛ اینجوری تمام فایل هایی که بقیه توی این سایت ثبت کردن توی فروشگاهت نمایش داده میشه و کافیه تو این محصولات رو تبلیغ کنی و به ازای هر فروش پورسانت بگیری.

تبلیغ این محصولات هم کار سختی نیست و نیاز به هزینه نداره ، فقط باید یه وبلاگ بسازی و توضیحات هر محصول رو توی وبلاگت مثل یک مطلب ثبت کنی.

 

حرف آخر

حالا اگه بعد از خوندن این توضیحات دوست داری که توام کسب و کار اینترنتی خودتو شروع کنی کافیه قدم اول رو برداری و توی سایت فایل ناب ثبت نام کنی.

برای ثبت نام در فایل ناب کلیک کن!

موفق باشی

راستی منتظر مطالب بعدی من باش و به وبلاگم سر بزن. توی مطالب بعدی جزییات بیشتری در مورد نحوه ثبت نام ، آموزش ساخت فروشگاه ، آموزش ثبت محصول ، تکنیک های افزایش فروش و … ارائه خواهم کرد. ضمنا وبلاگمو به دوستات معرفی کن تا اونا هم با نحوه کسب درآمد از اینترنت آشنا بشن و بخاطر معرفی این کار رفاقتتون هم بیشتر بشه.

 

منبع:

کسب درآمد از اینترنت با فروش فایل

admin بازدید : 34 چهارشنبه 01 دی 1395 نظرات (0)

میزان رضایتمندی دانشجویان دختر از برگزاری مسابقات هفته خوابگاهها در دانشگاه فردوسی مشهد

میزان رضایتمندی دانشجویان دختر از برگزاری مسابقات  هفته خوابگاهها در دانشگاه فردوسی مشهددسته: علوم تربیتی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 112 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 72

سلامتی جسمانی و داشتن وضعیت بدنی مطلوب در زندگی بشر از اهمیت خاصی برخوردار است و می تواند به سایر ابعاد زندگی انسان اثر گذارد دانشجویان ما نسل فردای جامعه هستند بنابراین باید زمینه ای برای بهبود گسترش خلاقیت آنها فراهم كرد ازطرفی با توجه به نهش مهم زنان در صحنه های خانوادگی و اجتماعی داشتن سلامت كامل آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است مسا

قیمت فایل فقط 4,500 تومان

خرید

میزان رضایتمندی دانشجویان دختر از برگزاری مسابقات  هفته خوابگاهها در دانشگاه فردوسی مشهد

سلامتی جسمانی و داشتن وضعیت بدنی مطلوب در زندگی بشر از اهمیت خاصی برخوردار است و می تواند به سایر ابعاد زندگی انسان اثر گذارد.

دانشجویان ما نسل فردای جامعه هستند بنابراین باید زمینه ای برای بهبود گسترش خلاقیت آنها فراهم كرد.

ازطرفی با توجه به نهش مهم زنان در صحنه های خانوادگی و اجتماعی داشتن سلامت كامل آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مسابقات ورزشی زمینه ای برای بروز استعدادهای بالقوه، پركردن اوقات فراغت و به وجود آوردن ساعاتی خوش برای دانشجویان است.

بنابراین اگر مسئولین برگزاری مسابقات شرایطی را فراهم كنند كه این مسابقات هرچه باشكوهتر برگزار گردد افراد به طور گسترده تری در صحنه مسابقات ظاهر می شوند.

در این پژوهش میزان رضایتمندی دختران دانشجو از برگزاری مسابقات هفته خوابگاهها در دانشگاه فردوسی را ارزیابی كردیم تا نقاط ضعف و قوت برگزاری مسابقات را مورد بررسی قرار دهیم و در آینده برنامه ریزی بهتری ارائه نمائیم.

قیمت فایل فقط 4,500 تومان

خرید

برچسب ها : میزان رضایتمندی دانشجویان دختر از برگزاری مسابقات هفته خوابگاهها در دانشگاه فردوسی مشهد , میزان رضایت مندی دانشجویان دختر از برگزاری مسابقات , هفته خوابگاهها در دانشگاه فردوسی مشهد , تحقیق , پروژه , پژوهش , مقاله , پایان نامه , دانلود تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه

admin بازدید : 60 دوشنبه 29 آذر 1395 نظرات (0)

بررسی عوامل اجتماعی موثر در افت تحصیلی در میان دانش آموزان دختر و پسر در مقطع متوسطه

بررسی عوامل اجتماعی موثر در افت تحصیلی در میان دانش آموزان دختر و پسر در مقطع متوسطهدسته: علوم تربیتی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 185 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 184

از مسائل مهم جامعه ما افت تحصیلی دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی است پدیده‌ای كه مانعی جدی برای رسیدن به اهداف عالی آموزش و پرورش به حساب می‌آید

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

بررسی عوامل اجتماعی موثر درافت تحصیلی در میان دانش آموزان دختر و پسر  در مقطع متوسطه

چكیده
از مسائل مهم جامعه ما افت تحصیلی دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی است. پدیده‌ای كه مانعی جدی برای رسیدن به  اهداف عالی آموزش و پرورش به حساب می‌آید. موضوع تحقیق حاضر «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر افت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه (دختر و پسر) در شهرستان آمل است. هدف اصلی پژوهش حاضرشناخت عوامل اجتماعی مؤثر بر افت تحصیلی دانش‌آموزان و ارائه راهكارهای صحیح بر اساس ارزشها و هنجارهای ملی و دینی برای بهبود این وضعیت است. روش تحقیق ما پیمایشی و جامعة آماری ما مجموع دانش‌آموزان دختر و پسری است كه در خرداد ماه 1383 نتوانستند كارنامه قبولی دریافت كنند. شیوه نمونه‌گیری در تحقیق حاضر، نمونه گیری طبقه ای متناسب از نظر حجم بوده و  بر اساس آن 178 دانش‌آموز به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. از میان رویكردهای مختلف جامعه‌شناسی در مورد افت تحصیلی، رویكرد تضاد به عنوان رویكرد اصلی در چارچوب نظری انتخاب شد كه بر اساس آن رویكرد، مدل كلی تحلیل رسم شده و تحقیق صورت گرفت. در تحقیق حاضر متغیر وابسته ما افت تحصیلی بود كه متغیرهای مستقل زیادی بر آن تأثیر داشت ولی چهار متغیر عمده انتخاب شده و بر اساس آن چهار فرضیه كلی بدین گونه مطرح شد. بین پایگاه اجتماعی - اقتصادی خانواده، سطح تحصیلات خانواده، عدم انسجام و گسیختگی روابط در خانواده و نگرش فرد نسبت به آینده شغلی خود با افت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. بررسی هر چهار فرضیه از طریق ضریب همبستگی تای كندال صورت گرفت كه نتایج آنها بدین گونه است. فرضیه اول یعنی بین پایگاه اجتماعی - اقتصادی خانواده با افت تحصیلی با اطمینان 99 درصد و سطح خطای كمتر از 1درصد و فرضیه دوم یعنی بین سطح تحصیلات خانواده و افت تحصیلی با اطمینان 99 درصد و سطح خطای كمتر از 5 درصد و فرضیه سوم یعنی بین عدم انسجام و گسیختگی روابط در خانواده با افت تحصیلی با اطمینان 99 درصد  و سطح خطای كمتر از 1 درصد نشانگر رابطه بین سه متغیر اصلی مستقل بیان شده با افت تحصیلی بود ولی در آزمون فرضیه چهارم هیچ رابطه‌ آماری معناداری بین نگرش فرد نسبت به آینده شغای با افت تحصیلی وجود ندارد. جهت شناخت میزان و شدت همبستگی میان مجموعه متغیرهای مستقل  و متغیر وابسته از تحلیل رگرسیون چند متغیره وبرای شناخت اثرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته یعنی افت تحصیلی از روش تحلیل مسیر استفاده شده است كه در روش تحلیل رگرسیون سطح تحصیلات خانواده (با ضریب تأثیر 18/0)  و در روش تحلیل مسیر (با مجموع ضریب مسیر (21/0) بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته یعنی افت تحصیلی داشته است.

فهرست مطالب:

عنوان                                                                                          صفحه

فصل اول: کلیات

1-1- مقدمه............................................................................................................. 2

1-2- بیان مساله....................................................................................................... 3

        سوال اصلی تحقیق.......................................................................................... 6

1-3- اهمیت وضرورت تحقیق.................................................................................. 8

1-4- اهداف تحقیق.................................................................................................. 12



فصل دوم : ادبیات تحقیق.......................................................................................... 12

2-1- پیشینه تحقیق.................................................................................................. 12

2-1-1- پیشینه تحقیق درجهان.................................................................................. 14

2-1-2- پیشینه تحقیق درایران................................................................................... 17

2-2- مفهوم آموزش وپرورش................................................................................... 20

2-3- جامعه شناسی آموزش وپرورش........................................................................ 21

2-4- هدف جامعه شناسی آموزش وپرورش............................................................... 22

2-5- نظام جدید آموزش وپرورش درایران................................................................ 24

2-6- نظام آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران................................................... 26

2-7- آموزش وپرورش دوره متوسطه......................................................................... 29

2-8- افت تحصیلی.................................................................................................. 34

2-9- عوامل افت تحصیلی........................................................................................ 48

2-10- بررسی افت تحصیلی وعوامل موثر درآن درچند کشور خارجی......................... 48

2-11- دلایل ترک تحصیل در منطقه خاورمیانه........................................................... 51

2-12- افت تحصیلی درچند کشور پیشرفته صنعتی وشیوه های مقابله با آن................... 51

2-13- مقابله با افت تحصیلی درکشورهای آسیا واقیانوس آرام.................................... 51

2-13-1- اقدام های سازمانی.................................................................................... 51

2-13-2- اقدام های تربیتی ...................................................................................... 52

2-13-3- اقدام های انگیزشی ومادی......................................................................... 52

2-13-4- مشارکت اولیاء وجامعه محلی..................................................................... 52

2-13-5- اقدامهای غیر رسمی................................................................................... 53

2-14- افت تحصیلی درغرب وشیوه های مبارزه باآن.................................................. 53

2-14-1- افت تحصیلی وعوامل فردی....................................................................... 53

2-14-2- افت تحصیلی وکمبود خانوادگی................................................................. 54

2-14-3- افت تحصیلی وعوامل درون مدرسه............................................................ 55

2-15- شیوه های برخورد با پدیده افت تحصیلی درغرب............................................ 56

2-15-1- روشهای ترمیمی وجبرانی مقابله با افت تحصیلی......................................... 56

2-15-2- روشهای تغییر وتحول بنیادی مدرسه........................................................... 56

2-16- روشهای اصلاحی ودرمان آموزش وپرورش.................................................... 58

          گرایش اول تامل آموزش وپرورش جبرانی ، کلاسهای تطبیقی ، آموزش متقابل و      خدمات حمایتی در مدرسه است.

2-16-1- آموزش وپرورش جبرانی........................................................................... 59

2-16-1-1- برنامه های متنوع جبرانی........................................................................ 59

2-16-1-2- اثرات آموزش وپرورش جبرانی.............................................................. 60

2-16-2- خدمات حمایتی........................................................................................ 61

2-16-2-1- خدمات حمایتی در فرانسه..................................................................... 61

2-16-2-2- خدمات حمایتی در بلژیک : کلاسهای تطبیقی.......................................... 62

2-16-3- آموزش متقابل........................................................................................... 63

2-16-4- جنبشهای مبارزه با نابرابریها........................................................................ 64

2-16-5- آموزش خانواده......................................................................................... 66

2-16-6- پیوند خانه ومدرسه.................................................................................... 68

2-16-7- پروژه های محلی ومنطقه ای مبارزه با افت تحصیلی..................................... 69

2-17- بررسی مساله افت تحصیلی وارائه راه حلهای پیشنهادی در ایران....................... 72

2-18- خسارتهای ناشی از شکست تحصیلی درایران.................................................. 77

2-19- راه حلهای پیشنهادی واجرایی........................................................................ 78

2-20- روش دیگر جلوگیری از افت تحصیلی............................................................ 79

2-21- رویکردهای جامعه شناسی به آموزش وپرورش................................................ 83

2-22- مفاهیم کلیدی................................................................................................ 93

2-23- چارچوب نظری تحقیق.................................................................................. 98

         نقد وبررسی رویکردهای جامعه شناسی به آموزش وپرورش

2-24- مدل تحلیلی تحقیق........................................................................................ 105

2-25- فرضیه های تحقیق......................................................................................... 106

          مدل تحلیلی عوامل اجتماعی موثر بر افت تحصیلی

2-26- تعاریف نظری وعملیاتی مفاهیم...................................................................... 108



فصل سوم : روش شناسی تحقیق............................................................................... 117

3-1- جامعه آماری................................................................................................... 117

3-2- شیوه برآورد حجم نمونه................................................................................... 118

3-3- روش نمونه گیری............................................................................................ 119

3-4- واحد وسطح مشاهده....................................................................................... 120

3-5- شیوه جمع آوری اطلاعات............................................................................... 121

3-6- اعتبار وپایایی.................................................................................................. 122

3-7- روش تجزیه وتحلیل داده های آماری................................................................ 123

3-8- محدودیتها...................................................................................................... 123

فصل چهارم : نتیجه گیری ویافته های تحقیق

4-1- نتایج توصیفی................................................................................................. 128

4-2- نتایج همبستگی ها........................................................................................... 143

4-3- نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره....................................................... 151

4-4- نتایج حاصل از تحلیل مسیر............................................................................. 154

فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادات

5-1- خلاصه نتایج حاصل از توصیف داده ها............................................................. 159

5-2- خلاصه نتایج حاصل از تبیین داده ها................................................................. 160

5-3- پیشنهاد ها...................................................................................................... 166

فهرست نمودار و جداول:

عنوان                                                                                          صفحه

 جدول شماره 1) توزیع فروانی جنس پاسخگویان

جدول شماره 2) توزیع فروانی تأهل پاسخگویان

جدول شماره 3) توزیع فروانی محل تولد پاسخگویان

جدول شماره 4) توزیع فروانی سال تولد پاسخگویان

جدول شماره 5) توزیع فروانی رشته تحصیلی

جدول شماره 6) توزیع فروانی نوع مدرسه

جدول شماره 7) توزیع فروانی معدل درسی دانش‌آموزان

جدول شماره 8) توزیع فروانی تعداد دروس تجدیدی

جدول شماره 9) توزیع فروانی میزان تحصیلات پدر

جدول شماره 10) توزیع فروانی میزان تحصیلات مادر

جدول شماره 11) توزیع فروانی شغل پدر

جدول شماره 12) توزیع فروانی شغل مادر

جدول شماره 13) توزیع فروانی درآمد ماهیانه خانوار

جدول شماره 14) توزیع فروانی مقدار زمین زراعتی

جدول شماره 15) توزیع فروانی تعداد اعضاء خانواده

جدول شماره 16) توزیع فروانی زندگی با افراد

جدول شماره 17) توزیع فروانی كمك گرفتن درسی

جدول شماره 18) توزیع فروانی زیر بنای فعلی منزل مسكونی

جدول شماره 19) توزیع فروانی سرپرستی مالی خانواهد

جدول شماره 20) توزیع فروانی توزیع فراوانی وضعیت مسكن

جدول شماره 22) توزیع فروانی توزیع فراوانی محل سكونت

جدول شماره 23) توزیع فروانی توجه به رفع مشكلات

جدول شماره 24) توزیع فروانی میزان نظارت والدین (پدر)

جدول شماره 25) توزیع فروانی میزان تظارت والدین (مادر)

جدول شماره 26) توزیع فروانی رابطه صمیمانه و عاطفی والدین

جدول شماره 27) توزیع فروانی برنامه‌ریزی والدین جهت كنترل درسی فرزندان (پدر)

جدول شماره 28) توزیع فروانی برنامه‌ریزی والدین جهت كنترل درسی فرزندان (مادر )

جدول شماره 29) توزیع فروانی تمایل به درس خواندن

جدول شماره 30) توزیع فروانی وجود شغل مناسب

جدول شماره 31) توزیع فروانی انتخاب شغل دلخواه

جدول شماره 32) توزیع فروانی استفاده از كتابها ...

جدول شماره 33) توزیع فروانی استفاده از امكانات برای كمك به حل تمرینها و  ...

جدول شماره 34) توزیع فروانی استفاده از معلمان خصوصی..

جدول شماره 35) توزیع فروانی استفادهاز آموزشگاهها

جدول شماره 36) توزیع فروانی استفاده از اقوام و دوستان

جدول شماره 37) توزیع فروانی تأمین مخارج زندگی

جدول شماره 38) توزیع فروانی جایگاه نظر خواهی در خانواده

جدول شماره 39) توزیع فروانی جنبه‌های نظر خواهی از فرزندان

جدول شماره 40) توزیع فروانی قابل اجرا بودن تصمیمات فرزندان

جدول شماره 41) توزیع فروانی میزان پی‌گیری والدین از عملكرد تحصیلی فرزندان (پدر)

جدول شماره 42) توزیع فروانی میزان پی‌گیری والدین از عملكرد تحصیلی فرزندان (مادر)

جدول شماره 43) توزیع فروانی محیط گرم و عاطفی خانواده

جدول شماره 44) توزیع فروانی توجه به مشكلات روحی و جسمی فرزندان

جدول شماره 45) توزیع فروانی داشتن اطاق خصوصی و ...

جدول شماره 46) توزیع فروانی كمك از مشاوران درسی

جدول شماره 47) توزیع فروانی تأثیر عدم امكانات رفاهی در ...

جدول شماره 48) توزیع فروانی درس خواندن در رشته تضمین شغل

جدول شماره 49) توزیع فروانی بیزاری از رشته فاقد شغل

جدول شماره 50) توزیع فروانی اختلاف با پدر

جدول شماره 51) توزیع فروانی اختلاف با مادر

جدول شماره 52) توزیع فروانی اختلاف با برادر و خواهر

جدول شماره 53) توزیع فروانی ضرورت درس خواندن

جدول شماره 54) توزیع فروانی امیدواری به آینده شغلی

جدول شماره 55) توزیع فروانی امیدواری به آینده شغلی

جدول شماره 56) توزیع فروانی رابطه صمیمانه و عاطفی با پدر

جدول شماره 57) توزیع فروانی رابطه صمیمانه و عاطفی با مادر

جدول شماره 58) توزیع فروانی رابطه صمیمانه و عاطفی با برادر و خواهر


ب) نتایج استنباطی: فهرست نمودار و جداول نتایج استنباطی

جدول شماره 59) سطح تحصیلات خانواده و افت تحصیلی فرزندان

جدول شماره 60) پایگاه اجتماعی - اقتصادی و افت تحصیلی فرزندان.

جدول شماره 61) عدم توجه كلی به فرزند در خانواده و افت تحصیلی دانش‌آموزان

جدول شماره 62) كنترل درسی فرزند از سوی والدین و افت تحصیلی دانش‌آموزان

جدول شماره 63) نگرش فرد نسبت به اینده شغلی خود و افت تحصیلی

جدول شماره 64) امكانات تحصیلی فرزندان در خانواده و افت تحصیلی دانش‌آموزان

جدول شماره 65) گسیختگی روابط عاطفی در خانواده با افت تحصیلی دانش‌آموزان -

جدول شماره 66) سطح تحصیلات خانواده و عدم توجه كلی به فرزند

جدول شماره 67) سطح تحصیلات پدر و توجه به فرآیند تحصیل فرزند

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی عوامل اجتماعی موثر در افت تحصیلی در میان دانش آموزان دختر و پسر در مقطع متوسطه , عوامل اجتماعی , افت تحصیلی , دانش آموزان , پروژه , پایان نامه , مقاله , تحقیق , عوامل اجتماعی موثر درافت تحصیلی , پروژه عوامل اجتماعی موثر درافت تحصیلی , پایان نامه عوامل اجتماعی موثر درافت تحصیلی , مقاله عوامل اجتماعی موثر درافت تحصیلی , تحقیق عوامل اجتماعی موثر درافت تحصیلی , دانلود پروژه , دانلود پایان نامه , دانلود مقاله , دانلود تحقیق

admin بازدید : 70 دوشنبه 29 آذر 1395 نظرات (0)

پاورپوینت غریزه جنسی و راه های کنترل آن

پاورپوینت غریزه جنسی و راه های کنترل آندسته: علوم تربیتی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: ppt
حجم فایل: 87 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 15

خدا به فرشتگان عقل داد بدون شهوت و به حیوانات شهوت داد بدون عقل و به انسان عقل داد با شهوت پس هر انسانی از عقلش استفاده کند از فرشتگان برتر و اگر از شهوتش استفاده کند از حیوانات پست تر است

قیمت فایل فقط 4,000 تومان

خرید

پاورپوینت غریزه جنسی و راه های کنترل آن

 

مقدمه
خدا به فرشتگان عقل داد بدون شهوت و به حیوانات شهوت داد بدون عقل و به انسان عقل داد با شهوت پس هر انسانی از عقلش استفاده کند از فرشتگان برتر و اگر از شهوتش استفاده کند از حیوانات پست تر است.

کسانی که غریزه جنسی فشار زیادی بر آنها می آورد ولی به دلایل مختلف نمی توانند آن را برآورند و یا ازدواج دایم و یاغیر دایم کنند چه راه حلی دارند؟

پاسخ:

برای دستیابی به پاسخ پرسش فوق نکاتی را یادآوری می کنیم:

1ـ حکمت غریزه جنسی در بشر

استمرار و بقای موجودات زنده برخوردار از حکمت و فلسفه ای است که در اصل وجود آنان بوده است و آفریدگار جهان آن را از دو راه عملی می کند:

1ـ از طریق تغذیه و رساندن مواد لازم به بدن برای جایگزینی آنچه از آن به تحلیل می رود.

2ـ از راه لقاح.

اولی موجب بقای ذات و خود موجود است و دیگری وسیله استمرار نوع در بستر زمان است.

قیمت فایل فقط 4,000 تومان

خرید

برچسب ها : پاورپوینت غریزه جنسی و راه های کنترل آن , پاورپویینت , غریزه جنسی , راه های کنترل , غریزه جنسی و راه های کنترل آن , پاورپوینت غریزه جنسی و راه های کنترل آن , دانلود پاورپوینت غریزه جنسی و راه های کنترل آن , پاورپوینت , دانلود پاورپوینت , راه های کنترل غریزه جنسی , پاورپوینت راه های کنترل غریزه جنسی , دانلود پاورپوینت راه های کنترل غریزه جنسی

admin بازدید : 59 یکشنبه 28 آذر 1395 نظرات (0)

بررسی تأثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی

بررسی تأثیر استفاده از وسایل کمک آموزشیدسته: علوم تربیتی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 45 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 90

بطور کلی وسایل آموزشی به ابزارها و امکاناتی اطلاق می گردد که در جریان تدریس جهت تفهیم بهتر مطالب درسی و یادگیری موثر توسط معلم و دانش آموز بکار می روند این وسایل آموزش را از حالت سخنرانی محض خارج می کنند و یادگیری را با بهره گیری از حواس مختلف آسان و ممکن می سازند در این شرایط شاگردان قادرند اطلاعات رفتار و مهارتهای جدید را با درک کامل بدست آورند

قیمت فایل فقط 8,900 تومان

خرید

بطور کلی وسایل آموزشی به ابزارها و امکاناتی اطلاق می گردد که در جریان تدریس جهت تفهیم بهتر مطالب درسی و یادگیری موثر توسط معلم و دانش آموز بکار می روند . این وسایل آموزش را از حالت سخنرانی محض خارج می کنند و یادگیری را با بهره گیری از حواس مختلف آسان و ممکن می سازند. در این شرایط شاگردان قادرند اطلاعات رفتار و مهارتهای جدید را با درک کامل بدست آورند.

آنچه می شنوم فراموش می کنم آنچه می بینم به خاطر می آورم و آنچه انجام می دهم می آموزم.

سخن فوق حکایت از این دارد که یادگیری زمانی تحقق می یابد که دانش آموز خود مستقیما در جریان آموزش قرار گیرد و خود را در آموزش شریک و سهیم بداند وقتی دانش آموز سیمی را از یک طرف به باطری و از طرفی دیگر به لامپ وصل می کند و با زدن کلیدی لامپ روشن می شود احساس شعف زاید الوصفی به او دست می دهد . آنچنانکه گویی کشف مهمی انجام داده است . این آموزش در ذهن او بیشتر ماندگار خواهد بود. البته تاکید بر استفاده از این وسایل هیچ گاه به معنی نفی نقش معلم نیست. زیرا هیچ    وسیله ای نمی تواند جایگاه اصلی و با ارزش معلم را پر کند اما وقتی معلم این وسایل را در آموزش بکار می برد کودکان را در فراگیری بهتر عمیق تر و سریع تر مطالب یاری می کند، مفاهیم درسی جذابیت بیشتری پیدا می کند و کلاس ساکن و خاموش تبدیل به کلاسی سیال و پر هیاهو می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول                                                                                           

1-1-مقدمه                                                                                        

2-1-تقسیم بندی رسانه های آموزشی

فصل دوم

تحققات تجربی درباره ی موضوع تحقیق

1-2- تحقیق بر روی دانش آموزان پایه پنجم منطقه 13 تهران

2-2-تحقیق در درس علوم در دبستان های منطقه 2 تهران

3-2- تحقیق بر روی مسئله از دیدگاه معلمین خوروبیابانک

4-2- تحقیق بر روی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان کرمانشاه

5-2- تحقیق بر روی دانش آموزان دوره ابتدایی مناطق 2و10و17 تهران

6-2- تحقیق بر روی مدارس ابتدایی پسرانه ناحیه 4 کرج و دانشجویان ضمن خدمت

7-2- تحقیق بر روی ندارس ابتدایی پسرانه منطقه 17 تهران

8-2- تحقیق بر روی مسئله از دیدگاه معلمان منطقه اشتهارد

9-2- تحقیق بر روی دانش آموزان مدارس راهنمایی منطقه اشتهارد

10-2- تحقیق و بررسی مقایسه وضع موجود و مطلوب وسایل کمک آموزشی

11-2- تحقیق بر روی معلمان دبستانهای ناحیه یک زنجان

12-2- بررسی وضع موجود آزمایشگاهی مدارس راهنمایی ناحیه یک اسلام شهر

13-2- تحقیق در مقطع راهنمایی منطقه بوئین زهرا

14-2 تحقیق بر روی مدارس ابتدایی منطقه آبیک

15-2- تحقیق بر روی مدارس راهنمایی ناحیه 3 کرج

فصل سوم

نتیجه گیری و منابع و ماخذ

1-3- جمع بندی و نتیجه گیری

2-3- موانع و مشکلات کاربرد مواد و وسائل آموزشی

3-3- منابع و ماخذ 

قیمت فایل فقط 8,900 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی تأثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی , وسایل کمک آموزشی

admin بازدید : 42 پنجشنبه 25 آذر 1395 نظرات (0)

عوامل مؤثر در پرخاشگری دانش آموزان مقطع راهنمایی دخترانه

عوامل مؤثر در پرخاشگری دانش آموزان مقطع راهنمایی دخترانهدسته: علوم تربیتی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 51 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 47

در این تحقیق عوامل مؤثر در پرخاشگری نوجوانان و نقش آنها در روابط اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته استبا توجه به اهمیت موضوع پرخاشگری مخصوصا در نوجوانان که می تواند سدی در راه تحصیل ،تربیت و حتی زندگی سالم آینده انان باشد و این که اعمال و رفتار دانش آموزان پرخاشگر موجب آزار و اذیت خود و هم دیگر دانش آموزان می شود و این مضوع در روابط اجتماعی آنها تاثیر

قیمت فایل فقط 7,900 تومان

خرید

در این تحقیق عوامل مؤثر در پرخاشگری نوجوانان و نقش آنها در روابط اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.با توجه به اهمیت موضوع پرخاشگری مخصوصا در نوجوانان که می تواند سدی در راه تحصیل ،تربیت و حتی زندگی سالم آینده انان باشد و این که اعمال و رفتار دانش آموزان پرخاشگر موجب آزار و اذیت خود و هم دیگر دانش آموزان می شود و این مضوع در روابط اجتماعی آنها تاثیر گذار است.

اهداف این پژوهش عبارتند از بررسی کلی نظریات ارائه شده در مورد علل پرخاشگری

- بررسی عواملی که در پرخاشگری مؤثرند و تلاش در جهت رفع این عوامل

- ارائه شیوه پیشگیری برای دانش آموزان که رفتار پرخاشگرانه دارند

جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان دفتر مقطع راهنمایی تحصیلی ناحیه 2 شهر زنجان می باشد که از میان سه مدرسه راهنمایی دخترانه 50 نفر از دانش آموزان به صورت نمونه گیری تصادفی ساده (قرعه کشی اسامی )انتخاب شده اند.

ابزار گردآوری اطلاعات تست استاندارد شده آیزنک و نیز پرسشنامه محقق ساخته است که در یک نمونه آزمایشی 50 نفره اجرا و اعتبار آن با نرم افزارهای زیر برآورد شد:

Alpha 9% - spss

روشهای آماری به کار گرفته شده تجزیه و تحلیل از آمار استنباطی مجذور کا می باشد.

یافته های پژوهشی نشان می دهد که عوامل متعددی باعث بروز پرخاشگری می باشند.

نقش خانواده یکی از نفش های غیر قابل انکار می باشد.تبعیض،رفتارهای تند و خشن و اختلاف والدین ،وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده ها عوامل مهم در بروز پرخاشگری دانش آموزان می باشند.مهم ترین پیشنهادات در خصوص پرخاشگری در این تحقیق دادن شخصیت مثبت و منطقی به کودکان و عدم تحقیر و تمسخر آنان بخصوص در حضور دیگران می باشد.

فهرست مطالب

چکیده ............................................................................................1

فصل اول: بیان مسأله..............................................................................3

1-1 مقدمه............................................................................4

1-2 بیان مسئله...................................................................................5

1-3 اهمیت وضرورت انتخاب موضوع.........................................................6

1-4 اهداف پژوهشی............................................................7

1-5 فریضه پژوهشی .................................................................8

فصل دوم:(پیشینه تحقیق)........................................9

2-1پیشینه تحقیق.............................................................10

2-3 انواع مسائل و مشکلات نوجوانان.................................................11

2-5 پیشینه تحقیق در ایران.........................................................14

2-7 تحقیقات انجام گرفته در خارج از ایران...................................... 17

2-8 تعریف واژه پرخاشگری........................................................... 19

2-9 نظریه های مربوط به پرخاشگری................................................ 20

فصل سوم: روش اجرای تحقیق...............................................22

1-3 روشهای آماری............................................................23

3-3 تعاریف عملیاتی متغیرها...........................................................23

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها............................................26

4-1 یافته های پژوهشی...........................................................27

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.................................................30

5-1 بحث در باره یافته ها.......................................................31

5-2 نتیجه گیری....................................................................34

5-5 پیشنهادات............................................................35

پیوست........................................................................36

منابع......................................................................37

ضمایم.........................................................................38

پرسشنامه................................................................39

پرسشنامه پرخاشگری آیزنک.....................................................42

قیمت فایل فقط 7,900 تومان

خرید

برچسب ها : عوامل مؤثر در پرخاشگری دانش آموزان مقطع راهنمایی دخترانه , پرخاشگری , دانش آموزان

admin بازدید : 38 سه شنبه 23 آذر 1395 نظرات (0)

تحقیق عوامل انگیزشی خبرنگاران خبرگزراری ها در جهت ارتقا کیفی اخبار

تحقیق  عوامل انگیزشی خبرنگاران خبرگزراری ها در جهت ارتقا کیفی اخباردسته: کتابداری
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 131 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 106

در كشور ما علی رغم این كه اینترنت همپای كشورهای غربی در میان مردم نفوذ پیدا نكرده، اما به هر روی روز به روز شاهد گسترش این وسیلة ارتباطی در میان اقشار مختلف مردم هستیم كه با توجه به سرعت این نفوذ می توان تصور كرد كه در آینده ای نزدیك – كه بیش از چند سال نخواهد بود – اینترنت، گسترشی در حدود یك رسانه همگانی پیدا كند

قیمت فایل فقط 8,000 تومان

خرید

عوامل انگیزشی خبرنگاران خبرگزراری ها در جهت ارتقا کیفی اخبار

 

 

 

) مقدمه

 

خبرگزاری ها مبنع تغذیه مطبوعات و در سال های اخیر، خود در حال فراگیرشدن به مثابه یك رسانه جمعی هستند.

 

در كشور ما علی رغم این كه اینترنت همپای كشورهای غربی در میان مردم نفوذ پیدا نكرده، اما به هر روی روز به روز شاهد گسترش این وسیلة ارتباطی در میان اقشار مختلف مردم هستیم كه با توجه به سرعت این نفوذ می توان تصور كرد كه در آینده ای نزدیك – كه بیش از  چند سال نخواهد بود – اینترنت، گسترشی در حدود یك رسانه همگانی پیدا كند و به تبع این مساله، خبرگزاری ها نیز به رسانه ای تبدیل شوند كه مردم، برای دسترسی به اخبار روز، مستقیماً به آنها مراجعه كنند.

 

علاوه بر این در سال های اخیر و پس از تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به عنوان دومین خبرگزاری ایران پس از حدود 60 سال، شاهد تأسیس آژانس های خبری متعددی بوده ایم كه هركدام شامل مجموعة بزرگی از عوامل انسانی، ازجمله خبرنگاران هستند.

 

مجموعة این عوامل، به علاوة اهمیت و رسالت رسانه ها در یك جامعه متمدن، لزوم توجه به خبرنگاران خبرگزاری ها به عنوان اركان اصلی جمع آوری و ارسال اخبار را خاطرنشان می كند. این توجه را می توان شناخت و فراهم كردن ابزارهای انگیزش خبرنگاران برای انجام كار بهتر دانست. به طور كلی، انگیزش را می توان به عنوان نیروی محرك فعالیت های انسانی و عامل جهت دهندة آن تعریف كرد. عوامل انگیزشی عموماً به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شوند كه در مورد موضوع این تحقیق، مهم ترین این ابزارها و عوامل در اختیار مدیران خبرگزاری هاست، چه در مواردی كه به ابزارهای انگیزشی مادی مربوط می شود و چه ابزارهای انگیزشی معنوی.

 

) طرح مسأله و تعریف موضوع

 

پاسخ به این سوال كه «چه ابزارها و عواملی باعث انگیزش خبرنگاران خبرگزاری ها برای فعالیت بهتر و درنتیجه، ارائه اخبار صحیح تر و دقیق تر و به یك معنا، ارتقاء كیفی اخبار می شود» مسأله اصلی این تحقیق است.

 

برای پاسخ به این سؤال، چهار خبرگزاری كشور بر اساس اولویت تاریخ تأسیس انتخاب شده اند. خبرگزاری، یك سازمان خبری است كه وظیفه و مأموریت آن، جستجو، تحقیق، جمع آوری و تنظیم اطلاعات و پیام هایی است كه ضرورتاً باید آنها را در مركزی انباشت نماید و سپس این اخبار را به مشتریان خود (روزنامه ها، رادیوها، تلویزیون ها، مراكز اقتصادی و سیاسی
و ...) ارسال كند. (ژان لویی، سروان شرایبر، «نیروی پیام»، (تهران، سروش1371)

 

این تعریف را می توان این گونه تكمیل كرد كه امروزه آحاد مردم نیز به مشتریان خبرگزاری ها افزوده شده اند و در واقع این، تنها رسانه ها نیستند كه به عنوان واسطه، اخبار خبرگزاری‌ها را به مردم می رسانند بلكه بسیاری از مردم از طریق شبكة اینترنت به طور مستقیم از اخبار خبرگزاری ها استفاده می كنند و بنابراین حیطة مشتریان خبرگزاری ها بسیار گسترده تر شده و روز به روز نیز در حال گسترش است.

 

با توجه به این موارد، اخبار ارسالی برروی خروجی خبرگزاری ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و از آنجا كه عوامل اصلی تامین كننده این اخبار، خبرنگاران هستند، به نظر می رسد تامین ابزارها و عوامل انگیزشی برای آنها جهت ارائه ی اخباری  با كیفیت بالا از مهمترین مواردی است كه باید مورد توجه مدیران خبرزگزاری ها قرار بگیرد، چرا كه تأمین این ابزارها عمدتاً بر عهده و در حیطة اختیارات آنهاست. این تحقیق قصد دارد علاوه بر شناسایی ابزارهای انگیزشی خبرنگاران از دیدگاه خود  آنها، وجود یا عدم وجود این ابزارها در خبرگزاری های مورد بررسی و میزان رضایت خبرنگاران این ابزارها را نیز مورد توجه قرار دهد.

 

3) بیان ضرورت و اهمیت موضوع

 

در دنیای امروز نقش وسایل ارتباط جمعی در همة شؤون زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی  و حتی فردی غیرقابل انكار است.

 

در تمامی متون علم ارتباطات معمولاً از چهار وسیله ی مطبوعات، رادیو، تلویزیون و سینما به عنوان وسایل ارتباط جمعی نام برده می شود كه در دهه های اخیر با توجه به كاهش شدید نقش خبری سینما، سه وسیله ی مطبوعات، رادیو و تلویزیون را  می توان وسایل ارتباط جمعی اصلی دانست. در این میان نامی از خبرگزاری به عنوان یك وسیلة ارتباطی برده نمی شود. در این تحقیق سعی شده است بر اساس دلایل مستند ثابت شود كه خبرگزاری به عنوان منبع تغذیه ی دیگر رسانه ها، خود یك وسیلة ارتباط جمعی است كه در فصل های بعد در این مورد توضیحات كاملی داده شده است. اما آن چه در این بحث قابل طرح است این كه اگر خبرگزاری را یك سازمان خبری بدانیم كه وظیفه اش جمع آوری و ارسال اخبار است و به عنوان یك وسیلة ارتباط جمعی نقش مؤثری در جامعه ایفا می كند، شاید بتوان مهم ترین ركن این رسانه را خبرنگاران دانست، كسانی كه از ابتدایی ترین مرحله تا نهایی ترین آن – به جز ارسال اخبار روی سایت – در جریان این روند، تأثیر گذارند. خبرنگاری از جمله مشاغل سخت دنیا تعریف شده است و از این رو شاید بتوان گفت خبرنگار، نسبت به شاغلین حرفه های دیگر به عوامل برانگیزاننده ی بیشتری برای فعالیت خود همان تهیة اخبار است، احتیاج دارد؛ عواملی كه هم از جنبه ی درونی و معنوی و هم از نظر بیرونی و مادی قابل بررسی است. از این رو این كه خبرنگاران، چه عوامل و ابزارهایی را باعث پیشرفت در كارشان، یعنی ارتقاء كیفی اخبار می دانند و این كه این ابزارها تا چه میزان در خبرگزاری های مورد بررسی - به عنوان نمونه ای از خبرگزاریهای موجود در كشور – وجود دارد دو مقوله ای كه اهمیتشان با توجه به مباحث مطرح شده، روشن است، با این تأكید كه بیشترین كاربرد شناخت این مسأله، برای مدیران خبرگزاری هاست.

 


 

4) تشریح فرایند تاریخی موضوع

 

آن چه تا به حال در مورد مبحث انگیزش در زمینه ارتباطات مطرح شده بیشتر مربوط به مخاطبان وسایل ارتباط جمعی بوده است؛ و بررسی ابزارهایی كه می تواند باعث انگیزش خبرنگاران برای ارائه اخبار با كیفیت هرچه بیشتر شود، تا به حال مورد توجه قرار نگرفته است.

 

با توجه به آن چه در قسمت ضرورت و اهمیت موضوع بیان شد، به نظر می رسد بررسی و تأمین نیازهای انگیزشی خبرنگاران، برای ارتقاء كیفی اخبار و درنتیجه، بالا رفتن كیفیت اخبار به طور كلی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

) اهداف تحقیق

 

خبرنگاران، اصلی ترین اركان تهیه خبر هستند كه شناختن و تأمین ابزارهایی كه انگیزش آنها را در جهت ارتقاء كیفیت اخبار بیشتر كند، می تواند بر روند اطلاع رسانی كه یكی از پایه های توسعة هر كشوری است، تأثیر بسزایی داشته باشد.

 

هدف از این تحقیق، از سویی شناختن ابزارهایی است كه از نظر خود خبرنگاران برایشان انگیزه ایجاد می كند كه كیفیت كار و در واقع میفیت اخبارشان بالا رود، و از سوی دیگر آشنا كردن دست اندركاران، بخصوص مدیران خبرگزاری ها با عوامل و موانع پیشرفت خبرگزاری متبوعشان در امر اطلاع رسانی است.

 

از دیگر اهداف این تحقیق می توان به موارد زیر اشاره كرد:

 

-شناخت میزان رضایت خبرنگاران از حرفة خود.

 

-شناخت میزان رضایت خبرنگاران از محیط كاری، روش های مدیریتی، درآمد و امكانات رفاهی خود.

 

-میزان وجود ابزارهای انگیزشی در هركدام از خبرگزاری‌های مورد بررسی.

 

-مقایسه خبرگزاری ها از لحاظ دارا بودن بیشترین و كمترین ابزارهای انگیزشی برای خبرنگاران.

 

روش شناسی

 

-هدف كلی: هدف كلی این تحقیق، شناخت ابزارهای انگیزشی برای خبرنگاران، در ارتقاء كیفی اخبار از دیدگاه خبرنگاران خبرگزاری هاست.

 

-روش تحقیق: در این تحقیق از روش پیمایشی (survey) استفاده شده است.

 

-تكنیك تحقیق: در این تحقیق از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.

 

-جامعه آماری: خبرنگاران خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، ایلنا و فارس، جامعة آماری این تحقیق را تشكیل می دهند.

 

-روش نمونه گیری: روش نمونه گیری در این تحقیق، طبقه‌ای نسبی (به تناسب جمعیت موجود در هر مجموعه) است.

قیمت فایل فقط 8,000 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق عوامل انگیزشی خبرنگاران خبرگزراری ها در جهت ارتقا کیفی اخبار , دانلود پژوهش عوامل انگیزشی خبرنگاران خبرگزراری ها در جهت ارتقا کیفی اخبار , تحقیق عوامل انگیزشی خبرنگاران خبرگزراری ها در جهت ارتقا کیفی اخبار , ارتقا کیفی اخبار , انگیزشی خبرنگاران خبرگزراری ها , پروژه , پایان نامه , تحقیق , مقاله , پژوهش , دانلود پروژه , دانلود پایان نامه , دانلود تحقیق , دانلود مقاله , دانلود پژوهش

admin بازدید : 80 سه شنبه 23 آذر 1395 نظرات (0)

پروژه مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی

پروژه مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشیدسته: کتابداری
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 30 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 27

پروژه مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی در 27 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

پروژه مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی

 

طرحی كه برای ارائه تهیه شده در رابطه با یك مغازه لوازم التحریر می‌باشد كه مالكیت آن شخصی می‌باشد ودر متراژی حدود 38 متر دایر می‌باشد مكان این مغازه واقع در رجائی شهر كرج می باشدكه با توجه به بافت جمعیتی از روند رو به رشدی در رابطه با كسب درآمد برخوردار است

خدماتی كه این مغازه ارائه می‌كند شامل فروش انواع لوازم التحریر اداری مهندسی، طراحی، گرافیك فانتزی فروش انواع كتاب ادبی،رمان، روان شناسی ،كمك درسی، كنكوری وهمچنین فروش انواع بازی فكری وسرگرمی ووسایل كمك آموزشی ساعات كاری این مغازه از ساعت 30/7 تا 30/13 و از 16 تا 22 می‌باشد.

مشتریان 1-1coustoner

مشتریان این مغازه از همه قشری هستند ولی بیشتر قشر دانشجو ومحصل می‌باشد ولی در كل كارپردازان شركت ها بانك ها موسسات علاقمندان كتاب و همچنین كودكان ودر كل هر فردی روزی كاروش به این صنف واین شغل می خورد.

در ابتدای افتتاح این مغازه باتوجه به ناشناخته بودن وجود یك رقیب قدیمی در نزدیكی مغازه حركت كند ونامطمئنی وجودداشت ولی در ادامه با تكمیل كردن اجناس مورد تقاضای مشتری وهمچنین رفتن رقیب از آن محل جا برای رشد بیشتر باز شد و مغازه رشد صعودی پیدا كرده ولی این هدف ما نبوده ونخواهد بود زیرا شعار ما این است كه كار را به جایی برسانیم كد مشتری محل خرید خود را در جه اول مغازه ما بداند این امر سر نمی شود با تلاش وكوشش فراوان در تهیه وتكمیل اجناس، قیمت مناسب برخورد خوب وعوامل دیگر

1-2Managemert مدیریت: مدیریت این مغازه برعهده خودم می‌باشد كه دراین امر یك نفر بصورت تمام وقت كمك می‌كند و برای افرایش انگیزه در او یك حقوق ثابت بعلاوه یك درصد از فروش را برایش در نظر گرفته ام كه موجب می‌شود تلاش بیشتری انجام دهد در رابطه با سابقه كار من از سال 76 مشغول به این كار هستم وتقریبا یك سابقه كاری خوب دارم در رابطه با شاخص های كلید ی مالی طرح باید ذكر چند عامل را یادآور  شوم كه یك به یك به آن می پردازیم

key to succesعوامل كلیدی موفقیت1-3

1-جوری جنس:

چون در این شغل با تعداد اجناس وتنوع لوازم روبرو هستیم باید سعی شود كه مشتری بطور كامل لوازم خود را تهیه كند وبه چند مغازه مراجعه نكند این باعث می‌شود كه مشتری بطور ثابت از یك جا خرید كند در صنف لوازم التحریر به تنهایی هفت هزار قلم جنس است كه اگر تنوع این محصولات را به آن اضافه كنیم متوجه خواهیم شدكه با چه حجم گسترده محصول روبرو هستیم ك این البته بجز عناوین كتاب ولوازم جانبی است پس ابتدا باید یك برنامه ریزی برای تهیه جنس و گرفتن نمایندگی از شركت های صاحب محصول كرد كه ما با گرفتن نمایندگی از 5 شركت PeNTEl , STAEDTELR , FabercateL, papco ,casio الباقی اقلام از بازار رسمی بر رفع نیاز مشتری های خود كرده ایم

2-مذاكره با شركتها –مدارس وكارخانجات بانك ها دفاتر مهندسی مطب های پزشكی ومجتمع های تجاری مبنی  بر تهیه اجناس مورد نیاز آنها با قیمت كمتر وارسال به محل سعی در فروش اجناس عمده با سود كمتر كه بخش وسیعی از فروش مغازه به مشتریانی اینچنین بستگی دارد

3-تبلیغات بصورت نایلون های فانتزی، پخش تراكت، هدایای تبلیغاتی  واهدای آنها بصورت رایگان به مشتری وغیره

4-برخورد مناسب با مشتری وعمل این شعار كه همیشه حق با مشتری است.

5-قیمت مناسب

داشتن تابلو –قفسه های شیك ومرتب ویترینها واستندهای تبلیغاتی وكلا محیطی مناسب برای عرضه و فروش جنس

این عواملی به اختصار شرح آن داده شده میتواند باعث پایداری فروش وتضمین سود داشته باشد

قیمت فایل فقط 3,000 تومان

خرید

برچسب ها : پروژه مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی , تحقیق مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی , پروژه مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی , مقاله مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی , دانلود تحقیق مالی بررسی اقتصادی در رابطه با راه اندازی كتابفروشی , مقاله , پژوهش , تحقیق , پروژه , دانلود مقاله , دانلود پژوهش , دانلود تحقیق , دانلود پروژه

admin بازدید : 116 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری تربیت معنوی

مبانی و پیشینه نظری تربیت معنویدسته: مدیریت
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 127 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 35

مبانی و پیشینه نظری تربیت معنوی فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 21,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری تربیت معنوی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تربیت معنوی

معنای لغوی تربیت:

 در فرهنگ فارسی معین واژه تربیت را این گونه تعریف شده است:

(تَ یَ) [ ع . تربیة ] (مص م .) 1 - پروردن . 2 - ادب و اخلاق را به کسی آموختن . ؛ ~بدنی سازمانی که برنامه ریزی و اجرای امور ورزشی را بر عهده دارد. ؛ ~معلم مرکزی که دانشجویان را برای تدریس در مدارس یا دانشگاه ها آموزش می دهد، (معین ،1363)

و همچنین در فرهنگ فارسی دهخدا تربیت چنین تعریف شده است:[ تربیت . [ ت َ ] (ع مص ) پروردن . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد) (از المنجد): چون بقدرت بیچون ترتیب تربیَت و تربیت و تزتیت عالم امکان بدرجه  رابع رسند. (دره  نادره چ شهیدی ص 12). || دست نرم بر انزلی بچه زدن تا بخواب رود. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (اقرب الموارد).]

2-2-2ریشه یابی معنای لغوی تربیت

   واژه «تربیت» از ریشه «ربو» و از باب تفعیل است؛  چرا که کلمه ناقص، هنگامی که به باب تفعیل برده می شود ، مصدر آنها بر وزن تفعله می شود . مانند : تربیه ، تزکیه ، تحلیه و …(طباطبایی،1379،ص171)بنا براین، در این ریشه به نوعی می توان معنای  زیادت و رشد را یافت و در موارد مختلف استعمال خود نیز این معنا را دارد .

عرب زبانان به تپه « رَبوَه» می گویند ، چرا که نسبت به سطح زمین برآمده تر است ، نفس زدن را «ربو» می گویند چرا که به هنگام نفس کشیدن سینه برآمده می شود و نیز « ربا » را بدین نام نهاده اند از آن روی که بر مال، افزوده می شود . (فارس ، ص483)جدای از ریشه یابی واژه تربیت، لازم است مطلبی کوتاه در مورد واژگان «تربیت»‌ نیز گفته شود . تربیت از باب تفعیل بوده است و تفعیل در علم صرف دارای معانی : تعدیه ، تکثیر ، سلب ،‌تدریج ، ضد معنای باب افعال و نیز معنای ثلاثی مجرد گفته شده است . (طباطبایی،1379،ص171)

به نظر می آید در مورد تربیت ومعنای این باب که وقتی به این واژه، هنگامی که در باب تفعیل به کار برده می شود همان معنای تعدیه و یا به احتمال بیشتر، در معنای تکثیر باشد .دلیل بر معنای تعدیه آن است که اولاً معنای غالبی این باب است و نیز «ربو» خود معنای لازمی را درخود جای داده است و از آن رو که تربیت یک امری است که مقابلی به عنوان متربی دارد و در مورد غیر صورت می گیرد، این معنا از تمامی معناهای مقابل متناسب تر است. (باقری ،1390 ، ص52)

 

2-2-3- معنای اصطلاحی تربیت

دیدگاه‌های متعدد و متفاوتی راجع به معنای اصطلاحی تربیت از سوی اندیشمندان علوم تربیتی، وجود دارد كه به برخی آنها اشاره می‌گردد

.1. تربیت محصول مراقبتی است كه از نشو و نمای آدمی‌زاد در جریان رشد وی یعنی سیر به سوی كمال، به عمل می‌آید. تربیت عمل عمدی فردی رشید است كه می‌خواهد رشد را در فردی كه فاقد ولی قابل آن است تسهیل كند. تربیت سرپرستی جریان رشد یعنی اتخاذ تدابیر مقتضی جهت ساختن شرایط مساعد برای رشد است(بهشتی ، 1387)

2. پرورش (تربیت) به جریان یا فرایندی منظم و مستمر گفته می‌شود كه هدف آن هدایت و رشد جسمانی و روانی، یا به طور كلی هدایت رشد همه جانبه شخصیت پرورش یا بندگان در جهت كسب و درك معارف بشری و هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز كمك به شكوفا شدن استعدادهای آنان است. (گروه نویسندگان،1384، ص 166)

3. تربیت عبارت است از رفع موانع و ایجاد مقتضیات برای آنكه استعدادهای انسان در جهت كمال مطلق شكوفا شود.(دلشاد تهرانی،1380)

4. تربیت عبارت است از پرورش دادن، استعدادهای درونی‌ كه بالقوه در یك شئ موجود است و بر اثر تربیت آن توانی‌ها را به فعلیت در آوردن و پروردن می‌باشد.

5. تربیت عبارت است از فعالیتی هدف‌مند و دو سویه میان مربی و متربی به منظور كمك به متربی در راستای تحقق بخشیدن به قابلیت‌های وی و پرورش شخصیت او در جنبه‌های گوناگون فردی، اجتماعی، جسمی؛ عاطفی؛ اخلاقی؛ عقلانی و... (گروه نویسندگان،1384، ص 167)

بنابراین از تعاریف موجود، چنین می‌توان نتیجه گرفت که هدف از تربیت باروری و شکوفاسازی توانمندی‌های بالقوة و پرورش دادن استعداد ‌های نهفته‌ی افراد است که بر اثر  تمرین و ممارست مستمر از سوی متربی و جهت دادن و کنترل هدف از سوی مربی، این مهم به فعلیت تبدیل می‌گردد.

2-2-4- دیدگاههای اندیشمندان در باب تربیت

     در باب تربیت نظریات و دیدگا های گوناگونی قرار گرفته که  هریک آن را بطور جداگانه بحث کرده اند،علت قرار دادن این دسته بندی به صورت مجزا این بوده که در نزد قدما، می توان مواردی را یافت که در تعریف و نیز کارآیی اخلاق و تربیت خلط شده است و این تعاریف بدین دلیل بیان شده است که نگاه قدما به امر تربیت مورد غفلت قرار نگیرد.افلاطون(۳۴۶-۴۲۷ ق.م) در تعریف تربیت گفته است : تعلیم و تربیت عبارت است از کشف استعدادهای طبیعی و شکوفا ساختن آنها.  ارسطو(۳۲۲-۳۸۴ ق.م) نیز تربیت را مجموعه ای از اعمالی دانسته است که به وسیله خانواده یا دولت برای ایجاد فضایل اخلاقی و مدنی در افراد صورت می پذیرد دانسته است.  در میان اندیشمندان اسلامی که در قدیم می زیسته اند،  برای تربیت نیز تعاریفی بیان شده است . فارابی (۲۶۰-۳۳۹ ه.ق) در تعریف تربیت بیان داشته است که : تعلیم و تربیت عبارت است از هدایت فرد به وسیله فیلسوف و حکیم برای عضویت در مدینه فاضله به منظور دستیابی به سعادت و کمال اول در این دنیا و کمال نهایی در آخرت است.  ابن سینا (۳۷۳ یا ۳۶۳ – ۴۲۸ ه.ق) در تعریف تربیت گفته است : تعلیم و تربیت عبارت است از برنامه ریزی و فعالیت محاسبه شده در جهت رشد کودک ، سلامت خانواده و تدبیر شئون اجتماعی برای وصول انسان به کمال دنیوی و سعادت جاویدان الهی.  از میان آرای تربیتی غزالی (۴۵۰-۵۰۵ ه.ق ) نیز می توان در تعریف تربیت این را به دست آورد که او قائل بوده است ، تربیت از نوعی تدبیر نفس و باطن از طریق اعتدال بخشی تدریجی به قوا و تمایلات به وسیله معرفت ، ریاضت و استمرار برای نیل به انس و قرب الهی به دست آورد. (کاردان و همکاران،1374)

   برخی از تعاریفی که از سوی دانشمندان مسلمان در عصر حاضر بیان داشته اند عبارت است از:الف) استاد مطهری; در تعریف تربیت اینگونه بیان می دارد : تربیت عبارت است از پرورش دادن، یعنى استعدادهاى درونى‏اى را که بالقوّه در یک شى‏ء موجود است به فعلیّت درآوردن و پروردن. و لهذا تربیت فقط در مورد جاندارها یعنى گیاه و حیوان و انسان صادق است و اگر این کلمه را در مورد غیرجاندار به کار ببریم مجازاً به کار برده‏ایم، نه اینکه به مفهوم واقعى، آن شى‏ء را پرورش داده‏ایم.( مطهری،1384، ص 551)

قیمت فایل فقط 21,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری تربیت معنوی , تربیت معنوی , مبانی و پیشینه نظری تربیت معنوی , مبانی نظری تربیت معنوی , پیشینه نظری تربیت معنوی

admin بازدید : 34 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری نهاد خانواده

مبانی و پیشینه نظری نهاد خانوادهدسته: مدیریت
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 109 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 45

مبانی و پیشینه نظری نهاد خانواده فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری نهاد خانواده

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

نهاد خانواده

 «خانواده اولین واحدی است كه فرزند در آن به تدریج كسب هدایت كرده ، وارد زندگی اجتماعی می شود و این فرایند در عرصه فرهنگ ، ارزش ها و فرهنگ خانواده جاری می گردد . در جوامع قدیم به علت آنكه تغییرات و تحولات اجتماعی سرعت و شتاب چشمگیری نداشت ، محیط خانوادگی از لحاظ كسب اطلاعات برای فرزندان محیطی بسته محسوب می شد. خانواده گسترده بود ، به همین دلیل ارزش ها و هنجارها ی والدین مورد تایید فرهنگ جامعه نیز بود ، به راحتی و بدون هیچ مشكلی به فرزندان منتقل می شد . اكنون با توجه به تحولات سریع اطلاعات و تكنولوژی كه تحولات سریع فرهنگی را نیز به همراه دارد ، مسأله ارزش ها ، هنجارها و الگوهای تفكر و عمل هم از حیث منشاء و منبع و هم از لحاظ انتقال و تداوم دچار تحولاتی شد كه در حوزه كلی تعارض ارزش ها قابل بحث است»(توسلی ، 1382ص 51).

 

 

 

2-22 تعریف خانواده:

هر چند تمامی جامعه شناسان بر اهمیت خانواده در حیات اجتماعی تاكید دارند اما این مفهوم هنوز از پر ابهام ترین مفاهیم است. «برگس ولاك» در تعریف خانواده در اثرشان در سال 1953 می نویسد : «خانواده گروهی است متشكل از افرادی كه از طریق پیوند زناشویی ، همخونی ، و یا پذیرش (بعنوان فرزند)با یكدیگر به عنوان شوهر ، زن ، مادر ، پدر ، برادر  و خواهر در ارتباط متقابل اند و فرهنگ مشتركی پدید آورده و در واحد خاصی زندگی می كنند»( ساروخانی ، 1375ص135).

گیدنز خانواده را گروهی از افراد می داند كه با ارتباطات خویشاوندی مستقیما پیوند یافته و اعضای بزرگسال آن مسولیت مراقبت از كودكان را بر عهده دارند . پیوند های خویشاوندی ارتباطات بین افراد است ، كه یا از طریق ازدواج برقرار گردیده است ، یا از تبار است كه خویشاوندان خونی (پدر ، مادر ، فرزندان دیگر ، پدربزرگ ها و ....) را به هم مرتبط می سازد( صبوری ، 1373: 424).

جمشید بهنام خانواده را اینگونه تعریف می كند: خانواده در كوچكترین معنای خود واحدی است متشكل از پیوند مورد تایید جامعه و كما بیش ماندگار دو فرد از دو جنس متفاوت كه زندگی مشتركی تشكیل می دهند ، زاد و ولد می كنند و فرزندانی بار می آورند . چنین خانواده ای به صورت پدیده ای عالم گیر  در آمده و در همه جوامع امروزی وجود دارد( بهنام ،1384ص 18).

خانواده در زمره عمومی ترین سازمان  های اجتماعی است و بر اساس ازدواج بین دو جنس مخالف شكل می گیرد . و در آن مناسبات خونی واقعی یا اسناد یافته به چشم می خورد. خانواده دارای یك نوع اشتراك مكانی است، هر چند همواره چنین نیست و كاركردهای گوناگون شخصی، اقتصادی، تربیتی و .... دارد. خانواده واحدی است اجتماعی با ابعاد گوناگون زیستی، اجتماعی، فرهنگی و ... خانواده نمادی اجتماعی است و همچون آیینه ای عناصر اصلی جامعه را در خود دارد و انعكاسی از نابسامانی های اجتماعی است. خانواده معیار شناخت آسیب های اجتماعی است و هرگاه كشمكش های درون خانواده اوج بگیرد و به طلاق و جدایی منجر شود باعث بروز مشكلاتی همچون اعتیاد ، بزهكاری و...  می شود ( ساروخانی، 1375ص 6). لذا خانواده كهن ترین و ماندگارترین و پر تأثیرترین نهاد جامعه می باشد و با كاركردهای مختلفی که بر عهده دارد، مانند فرزندآوری، امور عاطفی، جامعه پذیری، نگهداری از كودكان و افراد مسن ، همواره مهم و با ارزش بوده است به همین جهت دوام و انسجام آن همواره مورد توجه بوده است.

 

2-23 پارسونز ونظریه خانواده :

از نظر پارسونز در جوامع صنعتی پیشرفته ، خانواده تقریباً تمام کارکردهای اجتماعی خود را از دست داده و تبدیل به خانواده منزوی شده است.در عین حال سایر کارکردهای خانواده مانند کارکرد های اقتصادی ، تعلیم و تربیتی ، خدماتی ، محافظتی و .... نیز به نهادها و سازمان های دیگر اجتماعی مانند شرکت ها ، کارخانجات ، مدارس ، بیمارستان ها و ... واگذار گشته است. اما از آنجا که ضرورت وجود خانواده کارکردی را درخواست می کند . پارسونز به اهمیت کارکرد اجتماعی کردن کودکان و حفظ تعادل و استحکام شخصیت بزرگسالان تاکید می کند. به نظر پارسونز عشق عامل پیوند دهنده زن و شوهر است، پس درخانواده محیطی صمیمی و سرشار از عشق و علاقه چه در رابطه زن و شوهر و چه در رابطه پدر ، مادر و فرزندان وجود دارد(اعزازی ، 1387،ص 69 ).

وجود این نوع علاقه در میان افراد خانواده برای اجتماعی کردن صحیح و مناسب کودکان ضروری بوده و از طرف دیگر از آنجا که خانواده در مقابل جامعه بزرگ، تنها گروهی است که افراد به خاطر موجودیت خود مورد توجه قرار می گیرند در شکوفایی و تکامل استعداد ها و علائق بزرگسالان نیز سهم مهمی دارد(اعزازی ، 1387، ص69 ).

به اعتقاد پارسونز بهترین پایگاه برای ایجاد تغییرات فرهنگی در جوامع از جمله پذیرش فرهنگ مهاجم جهان، ارزشها یا باورهای مذهبی و دینی افراد است.

 

 
   

 

 

 

به اعتقاد پارسونز تأثیر ماهواره بر نظام فرهنگی جامعه و تغییر فرهنگ اصلی مردم توسط شبکه های مختلف ماهواره ای خود به افزایش تنش در جامعه و تغییر باورها و رفتارهای دینی منجر شده و زمینه تهاجم فرهنگی و کم رنگ شدن فرهنگ داخلی را در بر خواهد داشت. سرانجام اینکه بر اساس نظریه تزریق زیر پوستی، متون رسانه ای بسیار قوی هستند و پیامهای آنها کم و بیش مقاومت ناپذیر است. رسانه ها از جمله شبکه های تلویزیونی ماهواره، مانند یک آمپول زیر جلدی پیامهای مختلف خود را از جمله پیامهای  دینی و غیر دینی را به مخاطبان تزریق می کنند و گیرنده پیام در شرایط انفعال کامل است. این در حالی است که بر اساس نظریه دستور کار  رسانه ها از جمله ماهواره معمولاً بر موضوعات خاصی تمرکز می کنند و سایر موضوعات را نادیده می گیرند و از این طریق دستور کار را تعیین می کنند و به ملاحظاتی که مردم در تصمیمات اجتماعی و سیاسی و دینی خود مد نظر دارند شکل می دهند و باورها و رفتارهای دینی آنان را تحت تأثیر قرار می دهند(مشیر زاده ، 1381).

 


 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری نهاد خانواده , نهاد خانواده , مبانی و پیشینه نظری نهاد خانواده , مبانی نظری نهاد خانواده , پیشینه نظری نهاد خانواده

admin بازدید : 54 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری نهاد خانواده

مبانی و پیشینه نظری نهاد خانوادهدسته: مدیریت
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 109 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 45

مبانی و پیشینه نظری نهاد خانواده فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری نهاد خانواده

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

نهاد خانواده

 «خانواده اولین واحدی است كه فرزند در آن به تدریج كسب هدایت كرده ، وارد زندگی اجتماعی می شود و این فرایند در عرصه فرهنگ ، ارزش ها و فرهنگ خانواده جاری می گردد . در جوامع قدیم به علت آنكه تغییرات و تحولات اجتماعی سرعت و شتاب چشمگیری نداشت ، محیط خانوادگی از لحاظ كسب اطلاعات برای فرزندان محیطی بسته محسوب می شد. خانواده گسترده بود ، به همین دلیل ارزش ها و هنجارها ی والدین مورد تایید فرهنگ جامعه نیز بود ، به راحتی و بدون هیچ مشكلی به فرزندان منتقل می شد . اكنون با توجه به تحولات سریع اطلاعات و تكنولوژی كه تحولات سریع فرهنگی را نیز به همراه دارد ، مسأله ارزش ها ، هنجارها و الگوهای تفكر و عمل هم از حیث منشاء و منبع و هم از لحاظ انتقال و تداوم دچار تحولاتی شد كه در حوزه كلی تعارض ارزش ها قابل بحث است»(توسلی ، 1382ص 51).

 

 

 

2-22 تعریف خانواده:

هر چند تمامی جامعه شناسان بر اهمیت خانواده در حیات اجتماعی تاكید دارند اما این مفهوم هنوز از پر ابهام ترین مفاهیم است. «برگس ولاك» در تعریف خانواده در اثرشان در سال 1953 می نویسد : «خانواده گروهی است متشكل از افرادی كه از طریق پیوند زناشویی ، همخونی ، و یا پذیرش (بعنوان فرزند)با یكدیگر به عنوان شوهر ، زن ، مادر ، پدر ، برادر  و خواهر در ارتباط متقابل اند و فرهنگ مشتركی پدید آورده و در واحد خاصی زندگی می كنند»( ساروخانی ، 1375ص135).

گیدنز خانواده را گروهی از افراد می داند كه با ارتباطات خویشاوندی مستقیما پیوند یافته و اعضای بزرگسال آن مسولیت مراقبت از كودكان را بر عهده دارند . پیوند های خویشاوندی ارتباطات بین افراد است ، كه یا از طریق ازدواج برقرار گردیده است ، یا از تبار است كه خویشاوندان خونی (پدر ، مادر ، فرزندان دیگر ، پدربزرگ ها و ....) را به هم مرتبط می سازد( صبوری ، 1373: 424).

جمشید بهنام خانواده را اینگونه تعریف می كند: خانواده در كوچكترین معنای خود واحدی است متشكل از پیوند مورد تایید جامعه و كما بیش ماندگار دو فرد از دو جنس متفاوت كه زندگی مشتركی تشكیل می دهند ، زاد و ولد می كنند و فرزندانی بار می آورند . چنین خانواده ای به صورت پدیده ای عالم گیر  در آمده و در همه جوامع امروزی وجود دارد( بهنام ،1384ص 18).

خانواده در زمره عمومی ترین سازمان  های اجتماعی است و بر اساس ازدواج بین دو جنس مخالف شكل می گیرد . و در آن مناسبات خونی واقعی یا اسناد یافته به چشم می خورد. خانواده دارای یك نوع اشتراك مكانی است، هر چند همواره چنین نیست و كاركردهای گوناگون شخصی، اقتصادی، تربیتی و .... دارد. خانواده واحدی است اجتماعی با ابعاد گوناگون زیستی، اجتماعی، فرهنگی و ... خانواده نمادی اجتماعی است و همچون آیینه ای عناصر اصلی جامعه را در خود دارد و انعكاسی از نابسامانی های اجتماعی است. خانواده معیار شناخت آسیب های اجتماعی است و هرگاه كشمكش های درون خانواده اوج بگیرد و به طلاق و جدایی منجر شود باعث بروز مشكلاتی همچون اعتیاد ، بزهكاری و...  می شود ( ساروخانی، 1375ص 6). لذا خانواده كهن ترین و ماندگارترین و پر تأثیرترین نهاد جامعه می باشد و با كاركردهای مختلفی که بر عهده دارد، مانند فرزندآوری، امور عاطفی، جامعه پذیری، نگهداری از كودكان و افراد مسن ، همواره مهم و با ارزش بوده است به همین جهت دوام و انسجام آن همواره مورد توجه بوده است.

 

2-23 پارسونز ونظریه خانواده :

از نظر پارسونز در جوامع صنعتی پیشرفته ، خانواده تقریباً تمام کارکردهای اجتماعی خود را از دست داده و تبدیل به خانواده منزوی شده است.در عین حال سایر کارکردهای خانواده مانند کارکرد های اقتصادی ، تعلیم و تربیتی ، خدماتی ، محافظتی و .... نیز به نهادها و سازمان های دیگر اجتماعی مانند شرکت ها ، کارخانجات ، مدارس ، بیمارستان ها و ... واگذار گشته است. اما از آنجا که ضرورت وجود خانواده کارکردی را درخواست می کند . پارسونز به اهمیت کارکرد اجتماعی کردن کودکان و حفظ تعادل و استحکام شخصیت بزرگسالان تاکید می کند. به نظر پارسونز عشق عامل پیوند دهنده زن و شوهر است، پس درخانواده محیطی صمیمی و سرشار از عشق و علاقه چه در رابطه زن و شوهر و چه در رابطه پدر ، مادر و فرزندان وجود دارد(اعزازی ، 1387،ص 69 ).

وجود این نوع علاقه در میان افراد خانواده برای اجتماعی کردن صحیح و مناسب کودکان ضروری بوده و از طرف دیگر از آنجا که خانواده در مقابل جامعه بزرگ، تنها گروهی است که افراد به خاطر موجودیت خود مورد توجه قرار می گیرند در شکوفایی و تکامل استعداد ها و علائق بزرگسالان نیز سهم مهمی دارد(اعزازی ، 1387، ص69 ).

به اعتقاد پارسونز بهترین پایگاه برای ایجاد تغییرات فرهنگی در جوامع از جمله پذیرش فرهنگ مهاجم جهان، ارزشها یا باورهای مذهبی و دینی افراد است.

 

 
   

 

 

 

به اعتقاد پارسونز تأثیر ماهواره بر نظام فرهنگی جامعه و تغییر فرهنگ اصلی مردم توسط شبکه های مختلف ماهواره ای خود به افزایش تنش در جامعه و تغییر باورها و رفتارهای دینی منجر شده و زمینه تهاجم فرهنگی و کم رنگ شدن فرهنگ داخلی را در بر خواهد داشت. سرانجام اینکه بر اساس نظریه تزریق زیر پوستی، متون رسانه ای بسیار قوی هستند و پیامهای آنها کم و بیش مقاومت ناپذیر است. رسانه ها از جمله شبکه های تلویزیونی ماهواره، مانند یک آمپول زیر جلدی پیامهای مختلف خود را از جمله پیامهای  دینی و غیر دینی را به مخاطبان تزریق می کنند و گیرنده پیام در شرایط انفعال کامل است. این در حالی است که بر اساس نظریه دستور کار  رسانه ها از جمله ماهواره معمولاً بر موضوعات خاصی تمرکز می کنند و سایر موضوعات را نادیده می گیرند و از این طریق دستور کار را تعیین می کنند و به ملاحظاتی که مردم در تصمیمات اجتماعی و سیاسی و دینی خود مد نظر دارند شکل می دهند و باورها و رفتارهای دینی آنان را تحت تأثیر قرار می دهند(مشیر زاده ، 1381).

 


 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری نهاد خانواده , نهاد خانواده , مبانی و پیشینه نظری نهاد خانواده , مبانی نظری نهاد خانواده , پیشینه نظری نهاد خانواده

admin بازدید : 42 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری تحلیل محتوی

مبانی و پیشینه نظری تحلیل محتویدسته: مدیریت
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 40 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 25

مبانی و پیشینه نظری تحلیل محتوی فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 17,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری تحلیل محتوی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تحلیل محتوی

تاریخچه تحلیل محتوا

استفاده تاریخی تحلیل محتوا در بعد عملی آن را می توان به بهره گیری از تحلیل محتوا در شناخت کلمات، لغات و اصطلاحات کتاب های مقدس مثل تورات، انجیل و قرآن نسبت داد. با توجه به عمق معانی درکتاب های مقدس، مفسّران به تحلیل محتوای لغات و مفاهیم آن می پرداختند. اولین مورد مستند تحلیل کمّی متون به قرن هجدهم بر می گردد.

روش تحلیل محتوا که در بررسی محتوای کتاب های درسی و حتی کاربردهای دیگر به کار رفته، در پژوهشهای مختلفی استفاده شده است. در یکی از پژوهش هایی که در جنگ جهانی دوم با روش تحلیل محتوا صورت گرفت، تحلیل گران انگلیسی با موفقیت پیش بینی کردند که آلمانی ها دارای موشک وی 2 هستند( کوی(1384)، نقل از جفری هرندی و همکاران، 1387).

در تحقیق دیگر پریسورک و پرو (1975) کتاب های درسی تاریخ چند کشور غربی شامل آلمان، فرانسه، انگلستان، پرتغال، سوئیس و شوروی را تحلیل کردند و قوم گرایی این کتاب ها را در معرفی آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا آشکار نمودند (جعفری هرندی و همکاران، 1387).

2-3. تعاریف تحلیل محتوا

به عقیده وبر و کریپندورف (2004) تحلیل محتوا روشی نظام مند و قابل تکرار است که به منظور فشرده کردن تعداد بیشتری از کلمات و واژه های یک متن به گروه ها و طبقات کوچک تر و بر اساس قواعد مشخص کد گذاری انجام می شود. این رویکرد یک روش منظم را جهت اندازه گیری و توجه به تکرار یا فراوانی، به منظور شدت و اهمیّت کلمات، واژه ها و عبارات یا جملات موجود در متن فراهم می آورد (نقل از جعفری هرندی و همکاران، 1387).

کرلینجر (1380) تحلیل محتوا را روش مطالعه و تجزیه و تحلیل ارتباطات، به شیوه نظام دار، عینی و کمّی برای اندازه گیری متغیرها تعریف می کند. کرلینجر (1380) در تعریفی دیگر، تحلیل محتوا را یک روش پژوهشی منظم برای توصیف عینی و کمّی محتوای کتاب ها و متون برنامه درسی و مقایسه ی پیام ها و ساختار محتوا با اهداف برنامه درسی بیان می کند.

مورگان[6](1993) به نقل از ومبت[7] خاطر نشان می کند، که تحلیل محتوا، فرایندی بیش از یک بازی ساده شمارش کلمات بوده و فرایندی است که به معانی، نیّات، پیامدها و محتوای عبارات و واژه ها توجه دارد. به همین علت مثلاً برای توصیف و شرح واقعیت مربوط به واژه ها یا جملات، بایستی بستر و فضای واقعی که داده ها در آن شکل گرفته است نیز مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت کاری نامناسب و ناقص انجام شده است (به نقل از ضیغمی و همکاران، 1387).

شعبانی (1380) تحلیل محتوا را یک روش علمی برای تشریح و ارزشیابی عینی و منظم پیام های آموزشی تعریف می کند. تحلیل محتوا فنی است تحقیقی به منظور، توصیف عینی، نظام دار و کمی محتوای بارز ارتباطات (برلسون و لازارسفلد، 1948). وبر (1990) تحلیل محتوا را روشی می داند که با استفاده از سلسله رویدادها، استنتاج های معتبری از متن به دست می آورد. نیومن (1997) تحلیل محتوا را تکنیکی برای گردآوری و تحلیل محتوای متن توصیف کرده است. از نظر نیومن منظور از محتوا؛ کلمات، معانی، تصاویر، نمادها، افکار، موضوعات و یا هر پیامی است که می تواند موضوع ارتباط باشد.

در تعریف دیگری، ( مین تز1972)، "منظور از تحلیل محتوا آن است که بتوان، یک متن گفته یا نوشته شده را بر اساس خصوصیات زبانی، به طور واقع بینانه ( عینی) و سیستماتیک شناخت و از آنها نیز استنتاج هایی درباره مسایل غیر زبانی یعنی خصوصیات فردی و اجتماعی گوینده و نویسنده نمود."

برنارد و برلسون معتقدند که " تحلیل محتوا یک شیوه تحقیقی برای توصیف عینی، منظم و کمّی محتوای آشکار ارتباطات است".  همچنین بارکوس معتقد است که " تحلیل محتوا عبارت از تحلیل کمّی، جامع، دقیق و منظم پیام های ارتباطی است (هولستی (1373) به نقل از سلیمانپور، 1384). در تعریفی دیگر، تحلیل محتوا یک روش پژوهشی منظم برای توصیف عینی و کمّی محتوای کتاب های درسی و مقایسه ی پیام ها و ساختار محتوا با اهداف برنامه درسی بیان شده است ( یارمحمدیان، 1377). ربر (1985) معتقد است تحلیل محتوا یک واژه کلی و در بر گیرنده ی روش های گوناگون برای تحلیل یک سخنرانی، پیام، مقاله، عقاید، احساسات و نظرهاست و اغلب چنین تحلیل هایی شامل تعدادی طرح است، که اکثر از کلمات ویژه مجلات و توضیحات مفید و مؤثر استفاده می کنند.

 


 

قیمت فایل فقط 17,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری تحلیل محتوی , تحلیل محتوی , مبانی و پیشینه نظری تحلیل محتوی , مبانی نظری تحلیل محتوی , پیشینه نظری تحلیل محتوی

admin بازدید : 202 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری خلاقیت

مبانی و پیشینه نظری خلاقیتدسته: مدیریت
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 37 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 19

مبانی و پیشینه نظری خلاقیت فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 15,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری خلاقیت

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

خلاقیت

یکی از ویژگی‌ها  و صفات شناختی که در مباحث مختلف مورد توجه محققین و پژوهشگران قرار گرفته است ویژگی خلاقیت است با توجه به مشکلات مختلفی که دنیای امروز با آن دست به گریبان است توجه به تفکر انتقادی و عامل پیش‌بینی کنندهآن یعنی خلاقیت از اهمیت ویژه‌های برخوردار است.

2-5-1- تعریف خلاقیت

در بین روانشناسان توافقی که حاکی از نظر مشترک پیرامون تعریف خلاقیت باشد وجود ندارد. در واقع گستردگی تعریف، نشأت گرفته از دیدگاههای گوناگون روان شناختی از این پدیده است. خلاقیت فرآیندی از خلاق بودن است، مجموعه ای از اعمال که ایده‌ها  افکار و اشیاء فیزیکی جدیدی را به وجود می‌آورد (کلایتون،2002). آلدر(2002) "در کتاب چگونه هوش خلاق را تعریف کنیم؟"، خلاقیت را این گونه تعریف کرده است:

  • چیزی است که هنر پیشگان دارند.
  • یک نگرش غیر معمول یا بدیع به مسایل است.
  • تداعی با عناصر شناختی منفک با ایده هاست.
  • فرآیندی که به محصول با ارزش می‌انجامد.
  • یک استعداد یا صفت خاص حاصل شده‌ی مغزی به عنوان یک نظام پیچیده است.
  • فرآیندی که چیزی را جدید و با ارزش می‌کند.
  • ویژگی‌ها  و خصوصیات بی همتایی از آنچه که فرد به آن معنا می‌دهد.

رانکو (2007) نیز خلاقیت را شامل آفرینش چیزی جدید و مفید می‌داند.  یکی از نظریه پردازانی که تحقیقات گسترده ای در رابطه با خلاقیت انجام داده است.  تورنس (1998،به نقل از سیف، 1387)، سه تعریف برای خلاقیت در سه زمینه پژوهشی، هنری و وابسته به بقاء مطرح کرده است. به نظر وی تعریف پژوهشی خلاقیت عبارت است از فرآیند حس کردن مشکلات و مسایل، شکاف در اطلاعات، عناصر گم شده چیزهای ناجور، حدس زدن و فرضیه سازی درباره این نواقص و ارزیابی و آزمودن این حدس‌ها  و فرضیه ها، تجدید نظر کردن و دوباره آزمودن آنها و بالاخره انتقال نتایج. تورنس در تعریف هنری خلاقیت به مصادیقی اشاره می‌کند که برخی ازمصادیق عبارتند از: خلاقیت مانند خواستن دانستن است، خلاقیت مانند دوباره نگاه کردن است، آفرینندگی مانند خط زدن خطاهاست، آفرینندگی مانند خواندن به سبک خود است.  تورنس در تعریف خلاقیت"وابسته به بقاء" خلاقیت را عبارت از قدرت کنار آمدن با موقعیت‌های دشوار و خطرناک می‌داند، وقتی که شخص هیچ راه حل از پیش آموخته شده‌ای ندارد.  گانیه (1985، به نقل از سیف، 1387) خلاقیت یا آفرینندگی را نوعی حل مسأله می‌داند که تازگی نتایج تفکر آفریننده از ویژگی‌های آن است. در نظریه گیلفورد آفرینندگی بر حسب تفکر واگرا تعریف شده است (سیف،1387).

2-6- دیدگاه‌های کلی مربوط به خلاقیت

در ارتباط با خلاقیت، یک نظریه منحصر به فرد که مورد قبول همگان باشد وجود ندارد.  به همین دلیل، نظریه‌های متفاوتی که در این زمینه وجود دارند را مورد ملاحظه قرار می‌دهیم، تا ببینیم هر کدام برای درک کلی موضوع چه چیزی عرضه می‌کنند.

2-6-1- دیدگاه غرب از خلاقیت

تعاریف خلاقیت و هم چنین فرآورده و نگرش به آن، از فرهنگی به فرهنگ دیگر فرق می­کند. تعریف غرب از خلاقیت بیشتر در آزمون­های خلاقیت تورنس مشاهده می­شود. در این آزمون­ها تکالیف به صورت سیالی (تعداد ایده­ها)، انعطاف­پذیری (تنوع و گوناگونی ایده­ها) و ابتکار (معنی­دار بودن ایده­ها) نمره­گذاری می­شوند که این‌ها  بازتابی از دیدگاه دنیای غرب به خلاقیت است.  نگرش‌های فرهنگی به سمت خلاقیت از ارزشهای اساسی و اصلی غرب در طرفداری از گروه‌های اجتماعی مثل آزادی، فردیت گرایی و پیشرفت اصولی و زیر بنایی ناشی می‌شود و اصطلاحات ابتکار، سیالی و انعطاف پذیری دیدگاه‌های فرهنگ غرب را زنده می‌کند (آدلر، 2002).

2-6-2- دیدگاه شرق از خلاقیت

دیدگاه شرق در مورد خلاقیت بیشتر از اصول زیر ناشی می‌شود:

  1. بیان کمال فردی
  2. در ارتباط با سنت و عرف در دوره‌های قبلی تاریخ (شامل قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین آن‌ها) می‌باشد.
  3. بیان و توصیف یک حس درونی از خصوصیات اصلی آن است.

این دیدگاه، خلاقیت را به اشکال مختلف به مراقبه مربوط می‌کند.  مراقبه روشی است که ما درون خود را می‌بینیم و خلاقیت را در آن جا می‌دهد. خلاقیت بیشتر به نظریه سلسله مراتب نیازهای مزلو، به مفهوم خود شکوفایی با کمال فردی که در روانشناسی غربی اهمیت دارد، نزدیک است. خلاقیت در دیدگاه شرقی تلاش دارد واقعیت‌های ناهشیار موجود را کشف کند، نه این که چیزی جدید را اختراع کند. بنابراین، تلاش در جهت خلق دوباره می‌باشد و فعال سازی مجدد مطرح است نه اختراع. در بعضی از کشورهای شرقی خلاقیت بیشتر یک ابراز روحانی است و نه یک فرآیند حل مسأل دنیوی (آدلر،2002).

 


 

قیمت فایل فقط 15,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری خلاقیت , خلاقیت , مبانی و پیشینه نظری خلاقیت , مبانی نظری خلاقیت , پیشینه نظری خلاقیت

admin بازدید : 50 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش پیشرفت تحصیلی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش پیشرفت تحصیلیدسته: مدیریت
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 61 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 51

مبانی نظری و پیشینه پژوهش پیشرفت تحصیلی فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

مبانی نظری و پیشینه پژوهش پیشرفت تحصیلی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

پیشرفت تحصیلی

تربیت نیروی انسانی کارآمد از جمله وظایف اصلی دانشگاه ها محسوب می گردد. دانشجویان هر دانشگاه سرمایه های گرانقدر هر کشور به شمار می روند که توجه به تربیت آن ها از نظر علمی، پژوهشی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است و برنامه ریزی صحیح در آموزش و پرورش آنان از وظایف اصلی دانشگاه ها به حساب می آید. دانشگاه ها همه ساله دانشجویان جدید الورود را پذیرش و دانشجویانی را نیز فارغ التحصیل می نمایند که در این چرخه مستمر، توجه به کیفیت آموزشی از جایگاه ویژه ای برخوردار است ( رودباری، احمدی و عبادی فرد آذر، 1389).

از جمله مهم ترین نگرانی های استادان، مسئولان آموزش دانشگاه و خانواده های دانشجویان، پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان است. نقطه مقابل پیشرفت تحصیلی، اُفت تحصیلی است که بر اساس مطالعات متعدد تاثیر بسزایی در سرنوشت فرد داشته و هم چنین هزینه گزافی به خانواده و جامعه تحمیل می کند. در ایران این امر از مهم ترین مشکلات کنونی نظام آموزشی است که هر ساله ده ها میلیارد ریال از بودجه کشور را هدر می دهد و نیروهای بالقوه و سرمایه های جامعه که همان نیروی انسانی است، بی ثمر می ماند.

در سال های اخیر، متخصصان تعلیم و تربیت و روانشناسان تربیتی پژوهش های قابل توجهی را در زمینه عملکرد تحصیلی و متغیرهای مرتبط با آن ها انجام داده اند. یادگیری فراگیران معمولاً به وسیله عملکرد تحصیلی آن ها مورد سنجش قرار می گیرد. عوامل متعددی عملکرد تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهند. برخی از این عوامل موجب بهبود عملکرد تحصیلی و برخی دیگر باعث تضعیف عملکرد فراگیران می شوند ( سیف، 1392).

پیشرفت تحصیلی به توانایی آموخته شده یا اکتسابی فرد در موضوعات آموزشگاهی اطلاق می شود که به وسیله آزمون های فراگیری استاندارد شده یا آزمون های معلم ساخته اندازه گیری می شود ( نویدی،2004). به طور کلی این اصطلاح به معنای مقدار یادگیری آموزشگاهی فرد است، به طوری که بتوان آن ها را در مقوله کلی عوامل مربوط به تفاوت های فردی و عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش مورد مطالعه قرار داد ( سلیمان نژاد، سحران، 2002 ).  

یکی از ابعاد پیشرفت در آموزش عالی، پیشرفت تحصیلی است که مفهوم آن معلومات یا مهارت های اکتسابی عمومی یا خصوصی در موضوع درسی است که معمولاً به وسیله آزمایش ها یا نشانه ها یا هر دو که اساتید برای دانشجویان وضع می کنند، اندازه گیری می شود ( شعاری نژاد، 1364).

وضعیت تحصیلی دانشجو به پیشرفت یا اُفت تحصیلی وی اطلاق می شود و برای سنجش آن از ابزارهای مختلفی مانند معدل کل، ترم های مشروطی و تعداد واحدهای مردودی یا قبولی استفاده می شود. نظام آموزشی نیز مانند هر نهاد دیگری می تواند به علت کاستی ها و یا عوامل دیگری دچار سوء کارکرد شود به طوری که نتواند بخشی از اهداف خود را به درستی به انجام رساند و سرمایه در اختیار قرار داده شده را تلف نموده و نتیجه مطلوب و مورد انتظار را به بار نیاورد ( رودباری و اصل مرز، 1389 ).

دانشگاه ها به عنوان مراکز تولید کننده علم و فرهنگ و تربیت متخصصان مورد نیاز کشور، به طور قاطع، خاستگاه بسیاری از نوآوری ها و خلاقیت ها برای حل مسائل روز جامعه هستند (کیوانی، 1380). نگاهی به روند تحولات جاری نظام آموزش عالی، حاکی از آن است که آموزش عالی باید ضمن توجه به بحران افزایش کمی و تنگناهای مالی، به حفظ و بهبود ارتقای کیفیت نیز بپردازد. شواحد گوناگون نیز حاکی از آن است که این نظام در صورتی از عهده ی وظایف و اهداف خود بر می آید که از نظر کیفیت آموزشی در وضعیت مطلوبی باشد ( کبریایی و رودباری،1384 ).

آموزش دانشجویان با هدف پیشرفت آن ها در زمینه تحصیلی صورت می گیرد. بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی امری چند بعدی است که تقریباً به رشد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، شناختی و عاطفی دانشجویان بستگی دارد ( فرج الهی، نجفی، نصرتی هشی و نجفیان، 1392 ).

مسئله موفقیت یا عدم موفقیت در امر تحصیل از مهم ترین دغدغه های هر نظام آموزشی است. موفقیت و پیشرفت تحصیلی در هر جامعه نشان دهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدف یابی و توجه به رفع نیازهای فردی است. بنابراین نظام آموزشی را زمانی می توان کارآمد و موفق دانست که پیشرفت تحصیلی دانشجویان آن در دوره های مختلف دارای بیشترین و بالاترین رقم باشد ( تمنایی فر و گندمی، 1390 ).

عملکرد تحصیلی ( اُفت یا پیشرفت تحصیلی)، تحت تاثیر ابعاد متعدد زیستی، روانی و اجتماعی قرار دارد. این عوامل در چهار گروه شرایط فراگیر، خانواده، آموزشگاه و عوامل مربوط به اجتماع و محیط خارج از آموزشگاه دسته بندی می شوند. لذا در مجموع عملکرد تحصیلی فراگیران متاثر از شرایط فراگیر و محیط بیرونی او می باشد (اشعری، شفیع آبادی و سودانی، 1389). اُفت تحصیلی یکی از مسائل گریبان گیر سیستم آموزشی در همه مقاطع تحصیلی است و موجب هدر رفتن نیروی انسانی و هزینه های صرف شده می شود ( هولمبِرگ، 1985 ). از سوی دیگر دانش آموختگانی که با اُفت تحصیلی دانشگاه را به اتمام می رسانند توانمندی علمی مورد نیاز را به نحو مطلوب کسب نمی کنند (لازین و نیومن، 1991 ).

آمار بسیار بالای اُفت تحصیلی به صورت ترک تحصیل، اخراج و توقف در تحصیل از نظر هزینه های آموزشی، هر ساله خسارت های زیادی را به آموزش عالی در کشورهای جهان وارد می کند. پیش بینی می گردد که در آینده نیز با افزایش اُفت تحصیلی همه ساله بخشی از منابع انسانی و اقتصادی جامعه در دانشگاه ها با اخراج، ترک تحصیل، انصراف، مردودی و مشروطی دانشجویان ضایع گردد و آثار و پیامدهای ناگوار فردی و اجتماعی فراوانی به وجود آورد. اُفت تحصیلی هم چنین باعث اتلاف بودجه های جاری و تجهیزاتی دانشگاه ها، دیرتر راه یافتن افراد به بازار کار و سرخوردگی فرد و خانواده ها می شود ( رودباری و همکاران، 1389 ).

آموزش عالی، در توسعه ی اجتماعی و منابع انسانی و تربیت افراد کاردان نقش عمده ای داشته و از این رو دانشگاه های کشور در فرایند توسعه ی نیروی انسانی، اهمیتی اساسی دارند. یکی از مشکلات شایع نظام آموزشی در بسیاری از کشورهای جهان، پدیده ی افت تحصیلی است که زیان های علمی، فرهنگی و اقتصادی زیادی متوجه دولت ها و خانواده ها می کند. تلاش برای شناسایی عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی و ارائه ی راهبردها و انجام اقداماتی در جهت کاهش خسارات ناشی از افت تحصیلی، مستلزم تحقیقات بسیار در این زمینه است ( سکاکی، 1390).

2-1-4-1. اهمیت پیشرفت تحصیلی

پیشرفت تحصیلی از جنبه های علمی و کاربردی اهمیت به سزایی دارد. عملکرد تحصیلی، یکی از عوامل پذیرش در کلاس درس می باشد. همچنین برای به دست آوردن مدرک و شغل از جایگاه خاصی برخوردار است. لذا محققان روانشناسی و آموزشی سعی دارند تا تعیین کننده های پیچیده ی پیشرفت تحصیلی را درک کنند ( فراهانی، 1387، به نقل از تویسرکانی، 1392) در مجموع پیشرفت و افت تحصیلی، یکی از ملاکهای کارآیی نظام آموزشی و به عنوان یک متغیر وابسته همواره مورد توجه محققان بوده است.

2-1-4-2. اهمیت پیش بینی پیشرفت تحصیلی از لحاظ کاربردی

پیشرفت تحصیلی یکی از عوامل مهم مقبولیت و پذیرش در کلاس درس است. همچنین پیشرفت تحصیلی در به دست آوردن یک شغل و درجات مختلف آن مهم است ( پورشافعی، 1370 ).

2-1-4-3. اهمیت پیش بینی پیشرفت تحصیلی از نظر کارآیی نظام آموزشی

اهمیت پیشرفت تحصیلی از این جهت نیز مهم است که هر نظام آموزشی و تربیتی به جهت حصول بهترین نتایج و رفع موانع و کمبودها در سراسر فرایندهای آموزش و پرورش و استفاده بهینه از درون دادها، همواره مورد ارزیابی متخصصان مربوط قرار می گیرد. در نهایت محصول نظام های تربیتی نیز دانش آموختگانی هستند که واجد برخی از ویژگی ها شده اند. پیشرفت تحصیلی می تواند یکی از مهم ترین و عینی ترین معیارها برای بررسی و ارزشیابی کارایی و اثربخشی نظام آموزش و پرورش باشد (همان منبع).

2-2. مبانی تجربی

2-2-1. تحقیقات انجام شده در داخل کشور

آریا پوران و همکاران (1392)، در پژوهشی به بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس معلمان با انگیزش و پیشرفت ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بین سبک مدیریت کلاس تعامل گرا و سبک مداخله گر معلمان با پیشرفت ریاضی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد. بر اساس نتایج به دست آمده سبک های مدیریت کلاس تعامل گرا و مداخله گر معلمان به عنوان قوی ترین متغیرها برای پیش بینی پیشرفت ریاضی دانش آموزان شناخته شد.

 


 

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه پژوهش پیشرفت تحصیلی , پیشرفت تحصیلی , مبانی نظری و پیشینه پژوهش پیشرفت تحصیلی , مبانی نظری پژوهش پیشرفت تحصیلی , پیشینه پژوهش پیشرفت تحصیلی

admin بازدید : 26 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری اختلال نقص توجه - بیش فعالی

مبانی و پیشینه نظری اختلال نقص توجه - بیش فعالیدسته: مدیریت
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 42 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 18

مبانی و پیشینه نظری اختلال نقص توجه بیش فعالی فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

قیمت فایل فقط 12,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری اختلال نقص توجه - بیش فعالی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

اختلال نقص توجه - بیش فعالی

  • ·        تاریخچه :

در سالیان اخیر، اختلال نقص توجه / بیش فعالی(ADHD)  از نظر بالینی، پژوهشی و اجتماعی مورد توجه زیادی قرار گرفته است. اگرچه این اختلال از جمله مواردی است که بیش از صد سال از توصیف آن            می­گذرد و در طول زمان با عناوین مختلفی از آن یاد شده است. درسال 1863 پزشکی آلمانی به نام هنریش هافمن در قطعه شعر طنزآمیزی، نوجوانی به نام فیلیپِ بی قرار را توصیف کرد و بدین ترتیب این اختلال برای اولین بار به نام همین پزشک نامگذاری شد. بعد از آن در اوایل قرن بیستم جورج استیل­، کودکان بیش فعال و تکانشگر را به عنوان کودکانی فاقد مهار ارادی و کنترل اخلاقی توصیف کرد، توصیفات وی با علائم و                  نشانه­های کودکان مبتلا به ADHD نوع مرکب همراه با اختلال سلوک مطابقت دارد. بدین ترتیب، این نخستین بار بود که اختلال در کنترل تکانه و بی توجهی به عنوان یک اختلال مستقل از صدمه مغزی یا                  عقب ماندگی ذهنی معرفی می­شود. چند سال بعد در سال 1918 و اندکی پس از جنگ جهانی اول، مشکلات رفتاری مشابهی در بازماندگان آنسفالیت دیده شد که تحت عنوان «سندرم بیش فعالی» تعریف شدند.

سایر اسامی این اختلال عبارتند از «آسیب مغزی خفیف»، «اختلال عملکرد مغزی خفیف» و «واکنش بیش فعالی دوران کودکی». به کارگیری اصطلاح «اختلال نقص توجه / بیش فعالی» اولین بار در نسخه سوم راهنمایی تشخیص بیماریهای روانی  DSM-Ш-TRمطرح شده است.

 

  • ·        تعریف اختلال و زیر دسته های آن :

چهارمین نسخه راهنمایی تشخیص بیماری­های روانی (DSM lV-TR)، ADHD را به عنوان یک وضعیت پیچیده عصبی-رشدی که براساس وجود الگوی پایدار نقص توجهی و یا بیش فعالی و رفتارهای تکانشی به عنوان ویژگی های بسیار تکرار پذیر و شدیدتر از میزان قابل مشاهده در همتاهای رشدی آنها تعریف می­کند. آنچه موجب تمایز ADHD می­شود این است که سطح و میزان فعالیت، آشفتگی، بیقراری و رفتارهای تکانشی کودک با سطح رشدی-تکاملی فرد تناسب و همخوانی ندارد و همچنین موجب بروز اختلال و آسیب در عملکردهای هنجار می­شود، که البته این امر در محیط های مختلف نظیر خانه و مدرسه رخ می­دهد. اختلال نقص توجه / بیش فعالی در DSM lV-TR در قالب زیر دسته هایی طبقه بندی شده است.

*                   نقص توجه / بیش فعالی با غلبه الگوی بی توجهی (­ADHD – PI­) : کودکان مبتلا در بسیاری از حوزه های توجه، از جمله تمرکز و تداوم توجه و سازماندهی دچار ناتوانی هستند.

*                      نقص توجه / بیش فعالی با غلبه الگوی تکانشگری / بیش فعالی (­ADHDPH/I­) : کودکان مبتلا به آستانه تشخیصی لازم برای علائم بی توجهی نرسیده اند. مشکلات غالباً در حوزه های کنترل مهار و تکانه و رفتار بیش فعالانه می­باشد.

 


 

قیمت فایل فقط 12,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری اختلال نقص توجه - بیش فعالی , اختلال نقص توجه بیش فعالی , مبانی و پیشینه نظری اختلال نقص توجه بیش فعالی , مبانی نظری اختلال نقص توجه بیش فعالی , پیشینه نظری اختلال نقص توجه

admin بازدید : 68 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری ساختارحافظه

مبانی و پیشینه نظری ساختارحافظهدسته: مدیریت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 46 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 25

مبانی و پیشینه نظری ساختارحافظه فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 15,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری ساختارحافظه

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

ساختارحافظه

برخی از نظریه پردازان حافظه ساختار اصلی حافظه را توصیف کرده اند ومیتوان رویکرد چند خزانه ای مبتنی برمشخصه های عمومی نظریات آنها بحث کرد. (اتکینسون شیفرین 1968 ).

انواع حافظه : سه نوع حافظه پیشنهاد شده است :

  • خزانه حسی  ، که اطلاعات را برای کوتاه مدت نگه می دارند و مختص دستگاه حسی می باشد ( یا به یک دستگاه حسی محدود می شوند) .

 

  • یک خزانه کوتاه مدت ( حافظه فعال ) از توانایی بسیار محدود .
  • یک خزانه بلند مدت از توان نامحدود که اطلاعات را برای مدت ودیدی نگه میدارد . بین مناطق توجه وحافظه نقاط مشترک زیادی وجود دارد ( برادینت ، 1958 ) .

 

خزانه حسی

حس های ما بطور دائم با اطلاعات بمباران میشوند . که به اکثر آنها توجهی نمی شود . اگر شما هنگام خواندن این مطلب روی صندلی نشسته باشید ،  اطلاعات لمسی  آن بخشی از بدنتان که در تماس با صندلی می باشد ، بدست می آید . با این حال شاید تاکنون از این از این اطلاعات لمسی آگاه نبودید. اطلاعات هر دستگاه حسی به مدت کوتاهی پس از پایان تحریک ادامه دارد و به اخذ جوانب اصلی آن وپردازش بیشتر کمک میکند( برادینت ، 1958 ) .

  • ذخیره سازی به سه صورت سازمان یافته است :

 

67

  • حافظه فوری ( ذخیره حسی) اطلاعات به همان شکلی که دریافت شده اند ، برای مدتی کمتر از یک ثانیه حفظ می شوند . ذخیره سازی دیداری1 و شنیداری2 ( پژواکی ) جدا از یکدیگر بوده واطلاعات بصورت معنایی فراگشت نمی شوند.

 

  •  این سطح معمولا" در اختلالات عضوی تحت تاثیرقرارنمی گیرد . البته حافظه فوری با توجه رابطه نزدیکی دارد .
  • بدلی و هیچ (1974) وبدلی ( 1986 ) مفهوم حافظه کاری را بجای خزانه کوتاه مدت بکاربردند. از آن زمان تاکنون ، مفهومی کردن سیستم حافظه روش کاری به یک پیچیدگی فزاینده تبدیل شده است . سیستم حافظه روش کاری چهار جزء دارد:
  • یک  عامل اجرای مرکزی عاری از دستگاه حسی که به توجه شباهت دارد.
  • یک لوب واجی  که اطلاعاتی را دریک شکل واجی ( گفتاری ) نگه می دارد.
  • یک لوح دیداری فضایی 1که به کدگذاری دیداری و فضایی اختصاص دارد.
  • یک میانجی رویدادی  ، که یک سیستم موقت ذخیره سازی است که میتواند اطلاعات لوب واجی  ، لوح دیداری فضایی ، و حافظه بلند مدت را حفظ کرده وادغام نماید ( بدلی ، 2001 ) .
  • یک میانجی رویدادی  ، که یک سیستم موقت ذخیره سازی است که میتواند اطلاعات لوب واجی  ، لوح دیداری فضایی ، و حافظه بلند مدت را حفظ کرده وادغام نماید ( بدلی ، 2001 ) .
  • ازنظر لوجی (1995 ) مدعی بود میتوان حافظه روش کاری دیداری – فضایی را به دو جزء تقسیم کرد :
    • خزانه حسی تصویری  : برروی خزانه حسی تصویری تحقیقات گسترده ای انجام گرفته ، زمانی که اسپرلینگ یک مجموعه دیداری شامل سه ردیف چهار حرفی رابرای 50 هزارم ثانیه ارائه کرد ، آزمودنی های او بطور معمول توانستند چهار یا پنج حرف را گزارش کنند اما معی بودند حروف بیشتری را دیده بودند.  

 

 

_____________________________________________

1.Sensitive Memory 2.  Vedio Memory

68

 

خزانه حسی تصویری  : برروی خزانه حسی تصویری تحقیقات گسترده ای انجام گرفته ، زمانی که اسپرلینگ یک مجموعه دیداری شامل سه ردیف چهار حرفی رابرای 50 هزارم ثانیه ارائه کرد ، آزمودنی های او بطور معمول توانستند چهار یا پنج حرف را گزارش کنند اما معی بودند حروف بیشتری را دیده بودند.   

اسپرلینگ تصور کرد چون اطلاعات دیداری قبل از اینکه اگثر آنها گزارش شوند ، محو شده بودند . برای ازمایش این مطلب وی از آزمودنی های خود خواست تنها بخشی از اطلاعات ارائه شده را به یاد آورند . یافته های وی از فرضیه او حمایت میکردند ونشان داد اطلاعات در خزانه تصویری بعداز حدود 5/0 ثانیه ازبین میرود( اسپرلینگ ، 1960) . هنگامی که پیام دوم یا تعقیب نشده جلوتر از پیام تعقیب شده ارائه میگشت آن دو پیام وقتی که با فاصله دوثانیه از همدیگر قرارداشتند فقط بعنوان یک پیام شناسایی میشدند. این امر بیانگر این است که پایداری زمانی اطلاعات شنیداری مورد توجه قرار نگرفته ، انباره پژواکی در حدود 2 ثانیه است ( ایزنک1 و کین 2، 1994 ).

خزانه پژواکی ( انباره پژواکی 3):

یک خزانه شنیداری موقت است که دروندادهایی راکه نسبتا" مورد پردازش قرار نگرفته اند در خود نگه میدارد . برای مثال شخصی را درنظر بگیرید که موقع خواندن روزنامه از او سؤالی میشود ، این شخص از مخاطب خود خواهد پرسید چی گفتید اما بعد پی میبرد که آنچه راکه گفته شده است را میداند. این قابلیت  برگشت  به انباره پژواکی بستگی دارد .

قیمت فایل فقط 15,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری ساختارحافظه , ساختارحافظه , مبانی و پیشینه نظری ساختارحافظه , مبانی نظری ساختارحافظه , پیشینه نظری ساختارحافظه

admin بازدید : 40 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری سبک های شناختی

مبانی و پیشینه نظری سبک های شناختیدسته: مدیریت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 60 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 28

مبانی و پیشینه نظری سبک های شناختی فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 18,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری سبک های شناختی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

سبک های شناختی

سبک شناختی یکی از مباحثی است که به تفاوت های فردی در جریان یادگیری اشاره دارد و با ورود آن به ادبیات روانشناسی تعاریف گوناگونی برای آن ارائه شده است .افراد از لحاظ توانایی های ذهنی،روش های آموختن،سبک و سرعت یادگیری،علاقه و انگیزش نسبت به کسب دانش و انجام فعالیت های تحصیلی با هم تفاوت دارند.در واقع یکی از موضوعات مرتبط با تفاوت های فردی در یادگیری روش ها و راههای یادگیری آنهاست.

از عواملی که هر فرد با خود به موقعـیت یادگیری می آورد، روشهای یادگیری است.اگرچه تمام انسانها توانایـــی یادگیری دارند، اما میــــزان و نحوه ی یادگیری انسان ها ، حتـی در موقعـــیتی یکســان، متفــاوت است.شاید یکـی از مهمـــترین دلایــل آن روشهـــای یادگیری متفاوت آنان باشد (الهی،آزادفلاح،رسول زاده، طباطبایی،1383).

روش های یادگیری دارای انواع گوناگونی هستند و مــــی توان آنها را به ســـه گـــروه تقسیم کرد: روشهای شناختی، روشهای عاطفی و روشهای فیزیولوژیک.روشهای یادگیری شناختی عبارتند از طریقی که شخص موضوعات را ادراک می کند ، اطلاعات را به خاطر می سپارد ، درباره ی مطالب می اندیشد و مسائل را حل می کند. این روشها بسیار متنوع اند و مهمترین آنها عبارتند از روش های وابسته به زمینه و نابسته به زمینه (ولفولک،1995)، تکانشی و تاملی( بایر و اسنومن 1993 )، روش های مفهوم سازی ، روش های پردازش کننده ی کلامی در برابر پردازش کننده دیداری ، روشهای انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر، روشهای سنت گرا در مقابل خردگرا ( فراهانی،1376 به نقل از بیگی،انور،1388)، و روشهای یادگیری همگرا ،واگرا،جذبکننده،انطباق یابنده (کلب،1985).در این پژوهش از دسته بندی اخیر استفاده شده است. بنابراین در ادامه از میان این سه دسته سبک یادگیری، سبکهای شناختی کلب که مدنظر ماست را بیشتـــر توضیح می دهیم.

 اصطلاح سبک یادگیری معادل، سبک شناختی به کار می رود. سبک شناختی را عمدتاً به عنوان روشی که یادگیرنده به کمک آن اطلاعات را پردازش می کند تعریف کرده اند. هرچند نظریه پردازان اصطلاحات سبک یادگیری و سبک شناختی را جــدا از هم می دانند، اما اکثریت صاحبنـــظران و روان شنــاسان تربیتی آن دو را معادل هم به کار می برند.

سبک شناختی به صورت راههایی که شخص می اندیشد و به جهان می نگرد تعریف شده است (سریواستاوا، 1997).

مفهوم سبک های شناختی به چگونگی یادگیری یادگیرنده اشاره می کند. دی چکو و کرافورد (1974، ص 62 به نقل از سیف) سبک های شناختی را به عنوان «راههای شخصی که در آن افراد اطلاعات را در جریان یادگیری مفاهیم و اصول پردازش می کنند» تعریف کرده اند. هوهن (1995) گفته است. اصطلاح سبک یادگیری به باورها، رحجــانها، و رفتارهایی که به وسیله افراد به کار می روند تا به یادگیری آنان در یک موقعیت کمک کنند گفته می شود (به نقل از سیف،1382 ص 97).

هر دانش آموز یا دانشجویی سبک یادگیری خاص خودش را دارد .نظریه های مختلفی درباره سبک های یادگیری ارائه شده است که به توصیف روشـــهای ترجیحی دانشجویان برای یادگیری می پردازد.

سبک های شناختی بسیار متنوع هستند که مهمترین آنها عبارتند از:

 

2-1- 1 - سبک های وابسته به زمینه و نابسته به زمینه:

سبک های وابسته به زمینه و نابسته به زمینه (یا فارغ از زمینه) گویای این است که قضاوتهای شخصی بعضی از یادگیرندگان تحت تاثیر زمینه ی موضوع یادگیری قرار می گیرد ؛ در حالی که برای بعضی اشخاص دیگر تاثیر زمینه بسیار اندک است یا اصلاً وجود ندارد . افرادی که از لحاظ سبک شناختی وابسته به زمینه اند، به راحتی نمی توانند محرکها را زمینه جدا کنند؛ از این رو ادراکهای آنها به سادگی تحت تاثیر تغییرات زمینه ای قرار می گیرد. از سوی دیگر ، افرادی که از لحاظ سبک یادگیری نابسته به زمینه (فارغ از زمینه) اند؛ به سادگی می توانند محرکها را از زمینه ها جدا سازند؛ لذا ادراکهای آنان از تغییرات زمینه تاثیر چندانی نمی پذیرد. به افراد دارای سبک وابسته به زمینه ، کلی نگر و به افراد دارای سبک نابسته به زمینه تحلیلی نگر نیز می گویند ، زیرا افراد گروه اول شکل و زمینه در ترکیب کلی می بینند و لذا جدا سازی شکل از زمینه برای آنها دشــــوار است، اما افراد گروه دوم شکل و زمینه را جدا از هم می بینند و لذا به راحتی می توانند آنها را از هم جدا کنند .

 


 

قیمت فایل فقط 18,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری سبک های شناختی , سبک های شناختی , مبانی و پیشینه نظری سبک های شناختی , مبانی نظری سبک های شناختی , پیشینه نظری سبک های شناختی

admin بازدید : 60 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری اضطراب اجتماعی

مبانی و پیشینه نظری اضطراب اجتماعیدسته: مدیریت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 53 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 38

مبانی و پیشینه نظری اضطراب اجتماعی فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 21,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری اضطراب اجتماعی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

اضطراب اجتماعی

تعامل با دیگران، لازمه بقاء انسان است، چرا که بدون ارتباط اجتماعی، حتی تأمین نیازهای اولیه برای او امکان پذیر نیست. برآورده شدن نیازهای روانشناختی و شکوفایی استعدادهای بالقوه آدمی نیز در گرو زندگی اجتماعی اوست. بیشتر افراد می توانند، بدون مشکل جدی با دیگران تعامل داشته و در جمع به فعالیت بپردازند. البته تقریباً هر فردی تا حدی در موقعیت های اجتماعی اضطراب دارد، مثلاً بسیاری از افراد کمرو هستند، اما وقتی فرد از بسیاری از موقعیت های اجتماعی به اندازه ای هراس دارد که از آنها اجتناب می کند، مسئله آسیب روانشناختی مطرح می شود، اشتغال ذهنی با افکاری مثل ترس از سرخ شدن بر اثر خجالت و آشفته یا حقیر به نظر رسیدن که در عملکرد حرفه ای یا تحصیل و در ارتباطات و فعالیت های اجتماعی فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی اختلال ایجاد می کند. اضطراب اجتماعی اختلال شایعی است، به طوریکه بعد از افسردگی و سوءمصرف مواد، میزان بروز آن از سایر اختلالات روانی بیشتر است.( دیتمن ،2005).

اضطراب اجتماعی اساساً ترس از مورد نظاره دیگران واقع شدن است. این ترس ممکن است تا حدودی ذاتی بوده باشد اما وقتی نگاه دیگران، چه به عمد (واقعی)، چه با تصور فرد (خیالی) در موقعیت های خاص ناراحتی فوق العاده ایجاد کند نتیجه آن "اضطراب اجتماعی" است؛ اجتماعی به این معنی است که نگاه دقیق دیگران همیشه به نوعی وجود دارد. مورد مضحکه واقع شدن به صورت پنهان وجود دارد. ورای این ترس نیز (ترس از عملکرد) یعنی ترس از اینکه شخص قادر به ایفای نقش خود نباشد و کنترل خود را در مقابل دیگران از دست بدهد، وجود دارد. ترس از عملکرد غالباً موجب همان چیزی می شود که شخص بیش از همه، از وقوع آن می ترسد، یعنی عملکرد معیوب (دانلد گودین ،2003).

طبق ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM IV - TR) ، اضطراب اجتماعی را، ترس قابل توجه و مداوم از یک یا بیشتر از موقعیت اجتماعی یا عملکردی که در آن فرد در معرض دید افراد ناآشنا قرار دارد یا ممکن است مورد مشاهده دقیق دیگران قرار گیرد، تعریف می کند (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000). بنابراین خصوصیت اصلی، اضطراب اجتماعی، ترس مفرط از تماشا شدن یا مورد مشاهده موشکافانه قرار گرفتن، از سوی افراد ناآشناست. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، مخصوصاً از خطر بالقوه عملکرد نامناسب، با بروز دادن علایم آشکار هول شدن که منجر به خجالت کشیدن و تحقیر شدن می شود، می ترسند. این اضطراب اجتماعی ممکن است محدود به موقعیت های خاصی مثل اجتماعات عمومی رسمی یا به دامنه وسیعتری از موقعیت ها مثل موقعیت های اجتماعی غیر رسمی گسترش یابد.(فورمارک ،2000).

نلسون و ایزرائیل (2000)، اضطراب را تجربه ای همگانی انسانی می داند که دارای خصوصیت انتظار دردناک از یک حادثه ناخوشایند می باشد. و همچنین عنوان نمودند که وقتی اضطراب پیش می آید شخص متوجه احساسات جسمانی ناخوشایند می شود که خود به افکار منفی ترس می انجامد و احساس اضطراب را افزایش می دهد.

DSM IV-TR یک ویژگی اختصاصی را برای اختلال اضطراب اجتماعی در نظر گرفته است. برپایه این راهنما افرادی که از بسیاری از موقعیت های اجتماعی می ترسند، مبتلا به نوع منتشر اختلال اضطراب اجتماعی دانسته شده اند (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000)، هر چند در DSM IV-TR زیر گروهی به نام غیر منتشر اختلال اضطراب اجتماعی مشخص نکرده است، بسیاری از پژوهشگران افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی را که ترسشان شامل موقعیت های زیادی نمی شود، با عنوان اختلال اضطراب اجتماعی غیر منتشر گروه بندی می کنند (تورک، هیمبرگ، هپ،2001).

افراد مبتلا به این اختلال می دانند که ترسشان غیرمنطقی است، با این حال نمی توانند جلوی نگرانی خود را از اینکه دیگران مشغول بررسی دقیق آنها هستند بگیرند. این افراد از موقعیت های چون سخنرانی در حضور دیگران، ترس های متعددی دارند. آنها می ترسند کاری انجام دهند، یا چیزی بگویند، که شرمنده شوند، می ترسند ذهنشان تهی شود. نگرانند که نتوانند به سخنرانی ادامه دهند، مطلب بی معنی یا احمقانه ای بگویند، یا علایم اضطراب مانند لرزیدن نشان دهند. حتی اگر ترس های آنها تائید نشوند و عملکرد آنها به آرامی صورت گیرد، نسبت به توانایی خود در عملکرد مناسب در این گونه موقعیت ها تردید دارند، در نتیجه می ترسند که دیگران در آینده توقع بیشتری از آنها داشته باشند (هالجین ویستبورن ،2006).

 2-2 تصویر بالینی از فردی با اختلال اضطراب اجتماعی:

افرادی با اختلال اضطراب اجتماعی، نوعاً محتاط، کمرو، و در گروه ها ساکت هستند و وقتی که در مرکز توجه می باشند، احساس ناراحتی دارند، آنها همراهی کردن با دیگران را آرزو می کنند، اما از این می ترسند که دیگران آنها را غیر دوست داشتنی، گیج یا ملال آور، درک کنند. بر این اساس آنها از صحبت کردن در جمع، بیان عقاید یا حتی زندگی با همسالان اجتناب می کنند؛ چنانچه اغلب اشتباهاً به عنوان «مغرور» برچسب خورده اند. افراد با اضطراب اجتماعی اعتماد به نفس ندارند و ارتباط با مردم به طور مقتدرانه برایشان سخت است و قادر به صحبت کردن یا عمل کردن در جلو یا حتی گروه های کوچک مردم نیستند. در نافذترین شکل ­_ وقتی این اختلال در کارکرد افراد، در یک دامنۀ وسیع از موقعیت های اجتماعی تداخل ایجاد کند. اصطلاح اختلال اضطراب اجتماعی تعمیم یافته به کار برده شده است. اختلال اضطراب اجتماعی نخست در زندگی و اغلب در کودکی مشاهد می شود (استین، گورمن،2001). تقریباً 50 درصد از افراد با اختلال اضطراب اجتماعی، شروع آنرا قبل از نوجوانی گزارش داده اند و سایرین شروع آنرا در مدت کوتاهی بعد از نوجوانی می دانند (اسکین و همکاران 1992؛ مگی و همکاران،1996؛ کسلر و همکاران،1998؛ به نقل از استین و گورمن،2001). افرادی با این اختلال در خطر آسیب های تحصیلی (وینچن و همکاران،1996؛ به نقل از بیدل و همکاران،2007)، سوءمصرف مواد هستند (کلارک و همکاران،1995، دویت، مک دولد و آفورد؛ به نقل از بیدل و همکاران، 2007) و آنها نه تنها پریشانی اجتماعی بیشتری را تجربه می کنند، بلکه سطوح بالاتری از ملالت، افسردگی، تنهایی، نوروزگرایی ودرون گرایی را تجربه می می کنند و نیز الگوهای معناداری از اجتناب اجتماعی، مهارت های اجتماعی، نقش و شرایط همراه را نشان می دهند (بیدل و همکاران،2007). چنانچه افرادی با این اختلال یک دامنۀ گسترده از ناتوانی های اجتماعی، شغلی و آموزشی را نشان می دهند، پس ممکن است (ایجاد مهمترین انتخاب) را از دست بدهند. برای مثال آنها ابتدا مدرسه را ترک می کنند، و به خاطر ترسشان از صحبت کردن در جلوی افراد شغل هایی را انتخاب می کنند که از تعامل با دیگران اجتناب کنند، اغلب قرار ملاقات نمی گذارند و تعداد زیادی از آنها تنها و جدا زندگی می کنند (استین و گورمن، 2001).

به علاوه محققان دریافتند که افرادی با اضطراب اجتماعی دارای سوءگیری توجهی، سوءگیری حافظه و سوءگیری تفسیر هستند، چنانچه این سوءگیری ها در رشد مشکلات اضطراب اجتماعی و حتی در نگهداری آنها نقش دارند.این افراد در موقعیت های اجتماعی انتظار نتایجی منفی را دارند و نتایج این دیده برایشان پرهزینه است (روتلدلی، هیمبرگ، 2006).

 


 

قیمت فایل فقط 21,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری اضطراب اجتماعی , اضطراب اجتماعی , مبانی و پیشینه نظری اضطراب اجتماعی , مبانی نظری اضطراب اجتماعی , پیشینه نظری اضطراب اجتماعی

admin بازدید : 44 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش جهت گیری مذهبی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش جهت گیری مذهبیدسته: مدیریت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 62 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 26

مبانی نظری و پیشینه پژوهش جهت گیری مذهبی فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 17,000 تومان

خرید

مبانی نظری و پیشینه پژوهش جهت گیری مذهبی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

جهت گیری مذهبی

   مفهوم و نظریه های مذهب

ریشه و بنیاد کلمۀ «دین» در فارسی، آریایی است. سامی ها این کلمه را با واژه های «دنو» و «دنیو» (به معنی قانون- حق- قضا و حکم) بکار می برند. عبری ها و آرامی ها نیز واژه دین و دنیا را به مفهوم فوق به کار می برند. در عربی نیز به معنای آیین و شریعت بکار می رود و عبارت از یک وضع و تأسیس الهی است که مردم عاقل را به رستگاری هدایت می کند و شامل عمل و حقیقت هر دو است. در زبان های مشتق از لاتین، مفهوم دین مشتق از مصدر لاتینی ولی گاره است که به معنای به یکدیگر پیوستنی و پیوند مجدد خود با خدا می باشد. در فرهنگ دهخدا، دین معادل کیش، طریقت و مقابل کفر آورده شده است. همچنین در فرهنگ آکسفورد چند تعبیر برای دین ذکر شده است از جمله:

   1- اعتقاد به وجود خدا یا خدایانی که بر عالم تسلط دارند و طبیعت روحانی را به انسان عنایت می کنند که بعد از مرگ جسمانی در وجودش جریان دارد.

   2- بخشی از نظام اعتقادی و عبادی که بر اساس ایمان فرد استوار است مانند مسلمان، مسیحی، زرتشتی، بودایی و ...

   3- کنترل کننده نفوذ در زندگی شخصی (سامانی و لطیفیان، 1387).

   2-20-1- مذهب از نظر جامعه شناسان: دین عبارت است از مجموعه ای از عقاید موروثی و مورد قبول در مورد روابط انسان با مبدأ وجود (مانند مفاهیمی چون؛ روح، خدا، زندگی، مرگ، دنیای پس از مرگ، بهشت و دوزخ) می باشد.

   2-20-2- مذهب از نظر روانشناسان: با پذیرفتن این که مذهب یک موضوع مهم در زندگی افراد است، می توان گفت که واژه ها، نفوذ باورها، تلاش ها، رفتارها و ویژگی های ارزش درونی افراد مذهبی در حوزه زندگی آنها باید جزئی از تحلیل روان شناختی باشد. به گفتۀ گورساچ (1998) آگاهی دربارۀ مذهب به اندازۀ سایر ضمایم پایگاه اطلاعاتی روان شناختی، ارزشمند است. و نیازی نیست که اهمیت مذهبی در زندگی افراد نشان داده شود. روانشناسی یک عدم است و هر موضوعی را که در محدودۀ کلی آن قرار دارد می توان بطور منطقی مورد بررسی قرار داد.

   مفهوم مذهب سال ها موضوع مورد علاقۀ روانشناسان بوده است. روانشناسان مشهوری از قبیل؛ فروید، یانگ، آبراهام مازلو، آلپورت در تلاش برای درک ارتباط مذهب با شخصیت و سلامت روان، نظریاتی را در رابطه با مذهب مطرح نموده اند که در زیر به برخی از این نظریات اشاره می شود.

 

   2-20-3- نظریه روان تحلیل گری

   زیگموند فروید برای مذهب اساس متعددی را (از قبیل روان آزردگی جمعی، خطای ادراکی، توهم، روان آزردگی-وسواسی جهانی بشریت) بکار برده است. وی در کتاب «آینده یک توهم» مسئله دین را مورد بررسی قرار داد و ضمن تمایز بین مذهب و اخلاق متعهد است، حتی اگر انسان به خدا اعتقاد نداشته باشد، می توان خوب و بد را بشناسد. طبق نظریه فروید، چون انسان ها برای مهار طبیعت و نظم بخشیدن به ارتباطات بشری به تمدن وابسته بوده اند بهای گزافی را برای دستیابی به تمدن پرداخته اند. وی که روان آزردگی را به عنوان بهایی برای دستیابی به تمدن ارزیابی نموده معتقد است برای مقابله با روان آزردگی ها مذهب شکل گرفته است. همچنین فروید مطرح می کند که انسان ها، در گذشته در مقابل نیروهای طبیعت بی دفاع بودند و نیاز به چیزهایی (همانند مذهب) برای محافظت خود داشتند. بنابراین او نتیجه گرفت که مذهب از ناتوانی انسان نشأت گرفته است. در نتیجه، به نظر فروید منشأ دین ناتوانی انسان در مقابله با نیروهای طبیعت در بیرون از خود و نیروهای غریزی درون خود است.

   دین در مراحل اولیۀ تکامل انسان بوجود می آمد، یعنی هنگامی که بشر هنوز قادر به استفاده از خرد خود در مقابله با این نیروهای درونی و بیرونی نبود و می بایست یا این نیروها را سرکوب کند و یا به کمک نیروهای مؤثر دیگر، آنها را مهار کند. بدین طریق، بجای مقابلۀ عقلانی با آنها، از روش های مقابلۀ انفعالی و نیروهای هیجانی کمک گرفت. وظیفه این نیروها سرکوبی و به اختیار در آوردن نیروهایی است که بشر، قدرت مقابله منطقی و عقلانی با آنها را ندارد.

   همچنین فروید بین مذهب و وسواس تقارن می دید و اعتقاد داشت آموزش های مذهبی مسئول بسیاری از بدبختی های روان آزرده وار است. برای فروید مذهب نشان دهندۀ بیماری است چون دستورات مذهبی و نفوذ اولیه مذهب باعث می شود ما به انگیخته های معینی وا پس روی کنیم. بنابراین، طبق نظریه فروید باور مذهبی و اعتقاد به خدا نه تنها غیر ضروری بلکه قطعاً غیر مفید است.

 


 

قیمت فایل فقط 17,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه پژوهش جهت گیری مذهبی , جهت گیری مذهبی , مبانی نظری و پیشینه پژوهش جهت گیری مذهبی , مبانی نظری پژوهش جهت گیری مذهبی , پیشینه پژوهش جهت گیری مذهبی

admin بازدید : 42 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری دختران فراری

مبانی و پیشینه نظری دختران فراریدسته: مدیریت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 66 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 26

مبانی و پیشینه نظری دختران فراری فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 17,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری دختران فراری

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

دختران فراری

   آشنایی با پدیده دختران فراری

   دختران فراری به دخترانی گفته می‌شود که به دلایل مختلفی از خانه فرار می‌کنند و به جامعه و        محیط هایی چون خیابان، پارک، باندها و ... روی می آورند. گفتنی است در آمریکا و کشورهای اروپایی دخترانی که به هر دلیلی از خانه‌های خود فرار می‌کنند، به طور اتوماتیکتحت حمایت بنیادهای حمایتی دولتی و نیکوکاری در می آیند و به مکان هایی امن زیر نظر روانکاوان متخصصان حمایت از زنان منتقل می‌شوند. اما در ایران به خاطر جرم بودن اصل  قضیهدخترانی که جایی برای پناه بردن ندارند اکثراً به     غریبه ها متوسل می‌شوند که در اکثر این موارد، مورد تجاوزات پی در پی  قرار می‌گیرند و نهایتاً جذب باندهای فساد می‌شوند و با این شرایط در صورت دستگیری این دختران در بعضی موارد به زندان افتاده و در مواردی توسط مقامات قضایی به خانواده‌هایی که فراری شده اند، بازگردانده می‌شوند. در کشوری مثل ایران که درصد جرایم ارتکابی توسط دختران کمتر از پسران است این کم بودن را باید ناشی از این بدانیم که زنانی که تمایل به طغیان و انجام اعمال ضداجتماعی دارند، این میل را با فحشا تسکین می دهند و نیازی به ارتکاب جرایم دیگر ندارند. ضمناً زنان در مقابل فشارهای روحی اکثراً یا دست به خودکشی می زنند یا از محیط فرار می کنند (ریحانی، 1388).

 

   2-3- شرایط عمومی دختران فراری

   2-3-1- از نظر فردی: اکثر دختران فراری اختلال منش دارند، افرادی ضعیف الاراده، حساس و زودرنجند، عقب ماندگی درسی دارند، برای امور غیردرسی ارزش بیشتری قائل اند، برخی از آنها عقب ماندگی ذهنی دارند، شخصیتی تلقین پذیر داشته و یا به انحرافات و اختلالات و بیماری های روانی از جمله صرع، اسكیزوفرنی پارانویا مبتلا هستند و به علت عدم تكوین شخصیت، ثبات اجتماعی ندارند. اگر چه افراد باهوش هم در بین آنها اندك نیست و حتی بینشان نوابغ هم دیده می شود. برخی از اینان كه البته بیشترشان نوجوانند دچار رنج عصبی هستند، بی خوابی دارند، احساس گناه آنان را آزار می دهد، دسته ای از این اطفال و نوجوانان از لحاظ وضع جسمی و روانی سالم هستند. ممكن است تحت تأثیر محیط خانوادگی و محیط تحصیلی برای تفریح و خوش گذرانی و یا تقلید از فیلم ها و ماجراجویی اقدام به فرار كنند.

   2-3-2- از نظر خانوادگی: به علت نفاق، ناسازگاری، اعتیاد پدر و مادر، تشنج در محیط خانوادگی، طرد و تحقیر، كمبود محبت، از هم گسیختگی خانواده «طلاق، جدایی، فوت» و عدم مراقبت و بی توجهی والدین و سرپرستان نسبت به امور تحصیلی به ویژه در خانواده های پرجمعیت، ترس از تنبیه در صورت عدم موفقیت در تحصیل، اقدام به فرار از منزل و ترك تحصیل می كنند. اطفال نازپرورده كه دائم تحت مراقبت، نظارت شدید قرار دارند برای كسب آزادی و استقلال از خانه فرار می كنند.

2-3-3- از نظر اجتماعی: اغلب در منطقه و محیطی زندگی كرده اند كه مناسب برای داشتن حیات شرافتمندانه نبوده است. در محیط اجتماعیشان رفتار ضد اجتماعی، آلودگی، اعتیاد وجود داشته است. با تیپ بی بندوبار و پرخاشگر مواجه بوده اند. بدآموزی در زندگیشان بسیار بوده است، مشكل اخلاقی داشته اند. منطقه زندگیشان منطقه شكست، خواری ها، سرافكندگی ها بوده و این خود زمینه را برای محدود ساختن فرد و حوزه معاشرتی او فراهم كرده است.

   كاتر (2008) در مقاله ای تحت عنوان «شناخت فرار نوجوانان و پیشگیری آن» علل فرار از منزل را به شرح زیر می داند:

 


 -Kutter

قیمت فایل فقط 17,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری دختران فراری , دختران فراری , مبانی و پیشینه نظری دختران فراری , مبانی نظری دختران فراری , پیشینه نظری دختران فراری

admin بازدید : 20 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

مبانی و پیشینه نظری درمان بیش فعالی با نوروفیدبکدسته: مدیریت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 60 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 34

مبانی و پیشینه نظری درمان بیش فعالی با نوروفیدبک فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 20,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

جدید ترین درمان برای کودکان ADHD آموزش نوروفیدبک میباشد، نوروفیدبك، نوعی رویكرد توانبخشی در درمان است، و هدف آن، بهنجار سازی پایدار ADHD-ADD است  ( بارابار ،1996 ) . و هدف آن بهنجار سازی پایدار رفتار بدون وابستگی مداوم به داروها یا رفتاردرمانی است. نوروفیدبك، یک سیستم در مان جامع است که مستقیما" برروی کار مغز کار میکند.هر کدام از ما تعداد بیشماری نورون در مغزمان داریم . امواج مغزی با فعالیت و عدم فعالیت الکتریکی نورون ها در ارتباط هستند سیکل آنها بار ها وبارها بالا و پایین می رود . بلافاصله زمانی که سیکل امواج مغزی مراجع براساس الگوی تعریف شده حرکت کند باز خورد دریافت میکند .  در نوروفیدبک صنسورهایی که الکترود نامیده میشوند برروی پوست سر بیمار قرار میگیرند . این سنسورها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در غالب منحنی های امواج مغزی ویا در اغلب موارد به شکل شبیه سازی شده در قالب یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدیویی ، به او نشان داده میشود. در این حالت فیلم یا هدایت بازی کامپیوتری  بدون استفاده از دست تنها با امواج مغزی شخص انجام میشود. به این شکل فرد با دیدن پیشرفت یا توقف بازی و گرفتن پاداش یا ازدست دادن امتیاز یاتغییراتی که درصدا یا پحش فیلم بوجود می آید ، پی به شرایط مطلوب یا نامطلوب امواج مغزی خود برده و سعی میکند تا با هدایت فیلم ، وضعیت تولید امواج مغزی خودرا اصلاح کند . مثلا" اگر قراراست فرد موج تتا ی خودرا کاهش دهد بازی در صورتی پیش میرود که موج تتا از یک حد مشخص شده ای کمتر باشد.

51

نوروفیدبک یک فرایند آموزشی است که درآن مغز خود تنظیمی را فرا میگیرد.   نورولوژیك اساس این اختلال را می پذیرد. با عنایت به این كه كودكان، نوجوانان یا بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی - نقص توجه ، در مقایسه با افراد نرمال، فعالیت امواج مغزی آهسته تتا بیشتر و فعالیت بتای كم تر ی دارند ، نوروفیدبك به دنبال آن است تا به بیماران آموزش دهد واكنش های امواج مغزی خود را نسبت به محر كها، بهنجار سازند ( مان ، لوبار، زیمر من ، میلر ، 1992 ، لوبار ،2003). 

از زمان اولین گزارشات از درمان اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD ) از طریق نوروفیدبک درسال 1976 ، در مطالعات  بسیاری به  بررسی و تحقیق  درباره اثرات  نوروفیدبک بر نشانه ها ی مختلف ADHD اعم از بی توجهی ، بیش فعالی و تکانش پذیری پرداخته اند این روش همچنین مورد  استفاده اطباء بسیاری قرار گرفته است ولی میزان تاثیر گذاری این درمان برمبنای شواهد- هنوز مشخص نیست .  لوبار ، اظهار می دارد كه فرضیه اصلی این زیربنایی استفاده از نوروفیدبك در درمان ADHD این عبارت است : کودکان  ADD و ADHD با کارکرد عصبی زیستی به ویژه در سطح كورتیكال و عمدتا كاركرد لوب پری فرونتال همراه است ، و اگر چه این نقص زیربنایی عصب شناختی قابل اصلاح است،

كودكان مبتلا به ADHD/ADD خواهند توانست راهبردها وپارادیم هایی را نشان بدهند که کودکان بدون   ADHD/ADD  از قبل دارا بوده اند.

منشاء  سیگنالهای مغزی

تخلیه یک نورون یا یک فیبر عصبی از واحد پوست سر قابل ثبت. بجای آن باید بطور همزمان هزاران ویا حتی میلیونها نورون یا فیبر ، تخلیه شوند و فقط در این حالت است که پتانسیل های نورون ها و یافیبرها بخاطر اثر برهمزمانی به اندازه ای می رسند که قابل ثبت باشند. بدین ترتیب شدت امواج مغزی ثبت شده از پوست  سربا تعدادنورون ها یا فیبرهایی که بطور همزمان تخلیه میشوند ، تعیین میگردد. . در واقع سیگنالهای عصبی غیر هزمان اثر همدیگر را خنثی می کنند(هنریش اچ ; گوین لبن اچ ، 2006 ).  در هنگام بسته بودن چشم ها تخلیه همزمان نورون های زیادی در قشر مغز با فرکانس 13 هرتز  امواج آلفا را تولید میکنند و این امواج برطرح EEG فرد غالب میشوند .

52

. اما وقتی که چشم ها باز میشوند فعالیت برخی نواحی مغز شدیدا" افزایش یافته و همزمانی سیگناله در فرکانس 13 هرتز ازبین می رود . در این شرایط همزمانی سیگنالها در فرکانس دیگری ، مثلا" بتا بر قرار می شود . وحالا امواج بتا در EEG ثبت میشوند . فعالیت قشری ثبت شده در EEG را به ساختارهای زیرین قشر مغز  بویژه تالاموس نسبت داده اند(هنریش اچ; گوین لبن اچ ، 2006 ).  اگر ارتباط قشر مغز با تلاموس قطع شود ، امواج آلفا  بوجود نمی آیند .  احتمالا" تحریک لایه غیر اختصاصی هسته های احاطه کننده تالاموس و یا هسته های عمیق تالاموس ، موجب بروز امواج آلفا میشوند . . برخی معتقدند که امواج آلفا از یک نوسان فیدبکی خود بخودی در سیستم تالاموس – قشری منتشر میشوند و همین نوسان موجب دوره ای بودن امواج آلفا وهم فعال شدن همزمان میلیونها نورون قشری در جریان هر موج میشود(ورنون دی جی،2006 ). قطع ارتباط قشر مغز با تالاموس موجب بروز موج دلتا میشود. این موضوع بیان میکند که احتمالا" مکانیسم های هماهنگ کننده ای در نورون های قشری وجود دارند که بطور کامل از سازمان های تحتانی مغز مستقل هستند.

منشاء امواج بتا و تتا  ، نا شناخته اند ولی احتمال میدهند که این امواج نیز مسیرهای دو جانبه ای در قسمت های عمیق تالاموس ویا راههایی رفت وبرگشتی بین قشر مغز و تالاموس داشته باشند (فیروز ابادی ، 1388).

امواج مغزی و کارکردهای آن

موج  آلفا  

در زمان آرامش 1و فعالیت بسزایی دارد. فرکانس ریتم آلفا بین هشت تا چهارده سیکل در ثانیه و دامنه آن در حدود پنجاه میکروولت است . این ریتم هنگامی ثبت میشود که فرد در حالت استراحت کافی به سر میبرد و محرکهای حسی شدید در او اثر نکنند.  برای ثبت این منحنی ها فردرا درمحیط آرامی قرارداده نور محیط  راکاهش میدهند یا از فرد میخواهند تا چشمهای خودرا ببندد. دامنه ریتم آلفا در برخی بیماران مانند صرع و هیدروسفالی 2 از منحنیحای طبیعی بیشتر است . این امواج با تحریکاتی که از بخش تورینه ای تالاموس به قشر مخ میرسندمربوط است وقطع ارتباط تالاموس با قشرمخ باعث از بین رفتن آنها میشود.

قیمت فایل فقط 20,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری درمان بیش فعالی با نوروفیدبک , درمان بیش فعالی با نوروفیدبک , مبانی و پیشینه نظری درمان بیش فعالی با نوروفیدبک , مبانی نظری درمان بیش فعالی با نوروفیدبک , پیشینه نظری درمان بیش فعا

admin بازدید : 82 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

پاورپوینت اصول سنجش وارزیابی بهره وری نیروی انسانی

پاورپوینت اصول سنجش وارزیابی بهره وری نیروی انسانیدسته: مدیریت
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: 3000 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 100

این پاورپوینت در مورد بهره وری نیروی انسانی در مدیریت بهره وری در 100اسلاید می باشد

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

 

مروری بر مطالعات پیشین :.................................................................... 7-5

 

بخش اول :
كارائی................................................................................................ 8
اثربخشی............................................................................................. 9
بهره‌وری............................................................................................ 9
به كارگیری بهره‌وری در سازمان.............................................................. 10
موانع بهره‌وری در نظام اداری................................................................. 11
1- ضعف مدیریت:................................................................................ 11
 2- نیروی انسانی غیرمتخصص: ............................................................. 11
3- عدم وجود سیستم ارزشیابی مناسب كاركنان............................................. 11
 4- عدم وجود انگیزه كاری در كاركنان:..................................................... 11
 5- حاكم بودن روحیه منفعت طلبی فردی:................................................... 11
6- كم‌كاری:........................................................................................ 11
 7- «رانت»های مختلف......................................................................... 11
8- مشغله زیاد كاری مدیران: .................................................................. 12
9- روش‌های انجام كار: ........................................................................ 12
عوامل موثر در بهره‌وری....................................................................... 12
الف: عوامل برون سازمانی:.................................................................... 12
 1- عوامل فرهنگی: ............................................................................ 12
2- عوامل اقتصادی:............................................................................. 13
 3- عوامل اجتماعی: ............................................................................ 13
ب- عوامل درون سازمانی:...................................................................... 13
1-نیروی انسانی:........................................................................... 13
2- فضای سازمان:......................................................................... 13
 3- حقوق و دستمزد:..................................................................... 13
4- آموزش كاركنان:....................................................................... 13
 5- تكنولوژی:.............................................................................. 14
6- تشویق و پاداش:....................................................................... 14
7- فرهنگ سازمان:....................................................................... 14
8- كیفیت زندگی كاری:.................................................................... 15
9- سبك و روش مدیریت:................................................................. 15
بهره‌وری و مدیریت دولتی نوین............................................................... 15
بخش دوم:
انگیزش............................................................................................. 20
عوامل موثر بر ایجاد انگیزه.................................................................... 20
تئوری انگیزشی هرزبرگ ...................................................................... 25
کاوش جهانی برای یافتن انگیزه................................................................ 26
بخش سوم: مشاركت و خلاقیت در كاركنان.................................................................. 28
نقش مدیریت در ایجاد نوآوری کارکنان....................................................... 29
 توانایی ارتقای دائم............................................................................... 30
 مطرح سازید و ارتباط ایجاد کنید.............................................................. 30
حرف‌های تشویق‌آمیز و انگیزه‌دهنده:.............................................. 31
پول: ..................................................................................... 31
آنچه باید مدیران بدانند و بخوانند:.................................................. 32
استرس و کارایی کارکنان.................................................................. 38
استرس:............................................................................................ 38
علل استرس....................................................................................... 39 :
الف) شاخصه های عوامل فیزیکی:............................................................ 39
ب) صدای هنجار.................................................................................. 39
ج) شاخصه های عومل کاری................................................................... 40
د)نبود حمایت گروهی:........................................................................... 40
ه)عوامل فردی:................................................................................... 40
توصیه هایی برای کاهش استرس.............................................................. 41
1- یاد بگیرید که برنامه ریزی کنید............................................................ 41
2-محدودیت ها و ضعف های خود را بشناسید و آنها را قبول کنید...................... 41
3-یاد بگیرید که در زندگی بازی ، تفریح و سرگرمی داشته باشید....................... 41
4- شخص مثبتی باشید.......................................................................... 41
5-یاد بگیرید که گذشت داشته باشید و دیگران و عقاید آنها را تحمل کنید ............. 41
6- از رقابت ها و چشم و هم چشمی های بیجا و غیر ضروری پرهیز کنید............. 41
7- یاد بگیرید که روش شما برای استراحت و آرامش ،منظم و عاری از داوری های آرام بخش و مسکن باشد .41
8- مشکلات و مسائل خود را در درون خود نگه ندارید................................... .41
9- تفکر خود را عوض کنید.................................................................... 41
نتیجه گیری :...................................................................................... 42
منابع................................................................................................ 43
 
 
مقدمه
مدیریت بهره وری:
تلاش برای بهبود و استفاده مؤثر و كارآمد از منابع گوناگون همچون نیروی كار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات، هدف تمامی مدیران سازما نهای اقتصادی و واحدهای تولیدی صنعتی ومؤسسات خدماتی است. وجود ساختار سازمانی مناسب،رو شهای اجرائی كارامد، تجهیزات و ابزار كار سالم، فضای كارمتعادل و از همه مهمتر نیروی انسانی واجد صلاحیت و شایسته از ضروریاتی هستند كه برای نیل به بهر ه وری مطلوب باید موردتوجه مدیران قرار گیرد .
. مشاركت كاركنان در امور و تلا شهای هوشیارانه و آگاهانه آنان همراه با انضباط كاری می تواند بر میزان بهر ه وری در یك محیط پویا تأثیر گذارد.
.روح فرهنگ بهبود بهر ه وری باید در كالبد سازمان دمیده شود كه در آن میان نیروی انسانی هسته مركزی را تشكیل می دهد. یكی از مهمترین اهداف در هر سازمان ارتقای سطح بهر ه وری آن است و با توجه به این كه انسان در ایجاد بهره وری نقشی محوری دارد درخواست های او در سازمان اثری كلیدی به جا می گذارد..
 
تعاریف و مفاهیم     
بهر ه وری عبارت است از به دست آوردن حداکثر سود ممکن با بهر ه گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، زمان، مکان و … به
منظور ارتقای رفاه جامعه، بهر ه وری در سطح فرد، سازمان و ملی تقسیم می شود و دارای منابع و فوایدی از جمله: صرفه جویی در هزینه ها، ارتقای شغلی کارکنان، ایجاد محیط کاری جذاب،
 
از منظری دیگر، بهر ه وری عبارت است از به حداكثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی و تمهیدات به طریق علمی به منظور كاهش هزینه ها و رضایت كاركنان، مدیران و مصرف كنندگان. تعاریف دیگر، بهر ه وری نیروی انسانی را حداكثر استفاده مناسب از نیروی انسانی به منظور تحقق اهداف سازمان با كمترین زمان و حداقل هزینه برشمرده اند.
امروزه بهر ه وری فراتر از کی معیار و شاخص اقتصادی است وبه عنوان کی رو کیرد جامع، کی فرهنگ و نگرش نظا مگرا و کی کلی از همه اجزا مطرح است.کریس آرگریس، وارن بنیس و رنسیس لكیرت استدلال کرد ه اند که برای دستیابی به تعهد کارکنان در کار، خشنودی شغلی و بهر ه وری، مشارکت آ نها در تصمیم گیری امر حیاتی و بنیادی است. بلچر معتقد است چالش بهر ه وری نیاز به پاسخ متفکرانه و سریع دارد. استاف و گریفین ) ۱۹۹۱ (، در یک تحقیق
 
 
 
 
به کارکنان سازمان اجازه دادند تا کار خود را مجددا طراحی کنند و نسبت به فرآیند تصمیم گیری در این زمینه نیز مشارکت بیشتری داشته باشند که نتایج حاصل از این تحقیق آن بوده است که میزان بهر ه وری آنان افزایش پیدا کرده و هزینه های تولید کاهش یافت .
 
تعریف بهره وری
بهره وری عبارت است از به حداكثر رساندن استفاده از منابع،بهره وری تركیبی از كارایی و اثربخشی است. به بیان ساده بهره وری عبارتست از انجام درست كارهای درست.   نیروی انسانی و تمهیدات به طریق علمی به منظور كاهش هزینه ها و رضایت كاركنان، مدیران و مصرف كنندگان ، بهره وری نیروی انسانی را حداكثر استفاده مناسب از نیروی انسانی به منظور حركت در جهت اهداف سازمان با كمترین زمان و حداقل هزینه دانسته اند. بر اساس دیدگاه سازمان بهره وری ملی ایران، بهره وری یك نگرش عقلانی به كار و زندگی است. این مانند یك فرهنگ بوده كه هدف آن هوشمندانه تر كردن فعالیتها برای یك زندگی بهتر و متعالی  است. بهره وری عبارت است به دست آوردن حداكثر سود ممكن از نیروی كار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات زمان، مكان و ... به منظور ارتقاء رفاه جامعه، به گونه ای كه افزایش آن به عنوان یك ضرورت، در جهت ارتقاء سطح زندگی انسانها و ساختن اجتماعی همواره مدنظر صاحبنظران سیاست، مدیریت و اقتصاد قرار دارد.
بهبود بهره وری موضوعی بوده است که از ابتدای تاریخ بشر و در کلیه نظامهای سیاسی و اقتصادی مطرح بوده است. اما تحقیق در موردچگونگی افزایش بهره وری بطور سیستماتیک و در چهارچوب مباحث علمی تحلیلی از حدود ۲۰۰ سال پیش به این طرف بطور جدی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. 
       واژه « بهره وری» برای نخستین بار بوسیله فرانسوا کنه ریاضیدان و اقتصادان فرانسوی  بکار برده شد. «کنه» با طرح جدول اقتصادی ، اقتدار هر دولتی را منوط به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی می دانست. در سال ۱۸۸۳ فرانسوی دیگری بنام لیتره بهره وری را دانش و فن تولید تعریف کرد. با شروع دوره نهضت مدیریت علمی در اوایل سالهای ۱۹۰۰، فردریک وینسلو، تیلور و فرانک و لیلیان گیلبریث به منظور افزایش کارائی کارگران، درباره تقسیم کار ، بهبود روشها و تعیین زمان استاندارد، مطالعاتی را انجام دادند کارائی بعنوان نسبتی از زمان واقعی انجام کار به زمان استاندارد از پیش تعیین شده تعریف شد.
 
اما واژه ای که به تدریج جنبه عمومی تر و کلی تر پیدا کرد و در ادبیات مدیریت رایج گردیده « بهره وری» بود که در سال ۱۹۵۰ سازمان همکاری اقتصادی اروپا بطور رسمی بهره وری را چنین تعریف کرد :
       " بهره وری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید بدست می آید. بدین لحاظ می توان از بهره وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار صحبت کرد."
       همچنین درسال 1958آژانس بهره وری اروپا ( ( EPA بهره وری رادرجه وشدت استفاده موثرازهریك ازعوامل تولید تعریف كرد همچنین این سازمان اعلام داشت كه بهره وری یك نوع طرز فكر ودیدگاه است
براین پایه كه هر فرد می تواند كارهاووظایفش را هرروز بهترازروز قبل به انجام برساند از نظر این آژانس اعتقاد به بهره وری یعنی داشتن ایمان راسخ به پیشرفت وتعالی انسانها. ودركل بهره وری مفهومی است که برای نشان دادن نسبت برون داد بر درون داد یک فرد، واحد و سازمان به كار گرفته می شود.
   داده/ ستانده =بهره وری
 
 
از اوایل شروع دهه 1970بهره وری یكی از مهمترین موضوعاتی بوده است كه درسطح سازمانهاودرسطح كشورهاتوجه ویژه ای به آن شده است مقدار ونرخ رشد بهره وری درهركشور تاثیر بسزائی برروی سطح زندگی .تورم .بیكاری .سلامت اقتصادی جامعه ورقابت پذیری در سطح جهانی دارد در یك نظر سنجی كه از مدیران صنایع كشور امریكا انجام شده است بیش از90%مدیران بر این باور بوده اند كه "ارتقاءبهره وری یكی ازدو یا سه موضوع مهم وجدی می باشد كه كشور باآن روبروست "البته بهره وری در همه بخشهای اقتصادی اعم از صنعت خدمات وكشاورزی مطرح است بطوریكه افزایش بهره وری در بخش خدمات یكی از مشخصه های جوامع پیشرفته امروزی می باشد.
 
سطوح بهره وری :
       (الف)بهره وری فردی :
منظورازبهره وری فردی استفاده بهینه از استعدادهاوتوانائیهای بالقوه فرد در مسیر رشد وتعالی زندگی خود می باشد
       (ب)بهره وری در خانه :
ارتقاءبهره وری درخانه موجب پایین آمدن ضایعات ازبین رفتن اسراف وكیفیت زندگی بهتر دراستفاده از امكانات زندگی می شود.
       (پ)بهره وری درسازمان :
بهبود بهره وری درسازمانها موجب استفاده بهینه از منابع تقلیل ضایعات كاهش قیمت تمام شده بهبود كیفیت ارتقاءرضایت مشتریان، دلپذیری محیط كار وافزایش انگیزه وعلاقه كاركنان به كار بهتر بوده كه نهایتا موجب رشد وتوسعه سازمان خواهد شد كه این گونه سازمانهارا اصطلاحأ سازمانهای یادگیرنده می نامند  .
       (ت)بهره وری درسطح ملی:
افزایش بهره وری تنها را ه توسعه اقتصادی كشورها می باشد كه موجب ارتقاءسطح رفاه زندگی یك ملت می گردد تحولات معجزه آسا دربرخی ازكشورها منجمله ژاپن چین ومالزی نتیجه افزایش بهره وری واستفاده بهینه كارا واثر بخش ازمنابع فیزیكی وانسانی كشورهایشان بوده است
اهمیت بهر ه وری
در عصر حاضر، بهر ه وری را یك روش، یك مفهوم و یك نگرش دربار هی كار و زندگی م ینامند و در واقع به آن، به شكل یك فرهنگ و یك جها نبینی می نگرند؛ بهر ه وری در همه شئونات، كار و زندگی فردی و اجتماعی می تواند دخیل باشد و یك شاخص تعیین كننده درآمد سرانه هر كشور است و برای افزایش بهر ه وری ملی هر كشور باید درآمد سرانه آن كشور افزایش یابد .
 
ارتقای بهره وری از طریق افراد
سازمان ها، مجموعه ای از عوامل انسانی، تکنولوژی، فنی، ساختاری، فرهنگی و دیگر عناصر محیطی هستند ک ه در راستای تحقق هدف های از پیش تع یین شده و مشترک درتعاملاند. بدون شك با توجه به اینکه این هدف ها و منابع افراد الزاما بر هم انطباق نداشته، شیوه مواجهه مدیران در ایجاد تعادل،کاهش تعارض و استفاده بهینه از توانایی های بالقوه افراد و عناصر حائز اهمیت است. در این راستا، ک ارکنان هر سازمان مهمترین جزء سازمان محسوب می شوند که توجه به خواست و تأمین نیازهای مورد نظر آنها غیر قابل اجتناب است .برای افزایش بهر ه وری در سازمان نیاز به تأمین شرایط متعددی داریم که مهمترین آن عامل انسانی است. نیروی انسانی برانگیخته شده برای انجام وظایف خود مه مترین عامل بهر ه وری است . نیروی انسانی که از با ارز شترین منابع هر سازمان محسوب می شود و از دیرباز تاکنون عامل اصلی پیشرفت ممالک مختلف بوده است. نیروی انسانی توانا و کارآمد است که بتواندسازمان را کارا، سودآور و مفید به حال جامعه بسازد و در کل، کشور را شکوفا و از وابستگی برهاند. پایین بودن بهر ه وری فردی در شرکتهای تولیدی سبب می شود تا به عامل بهسازی نیروی انسانی توجه بیشتری بشود ویکی از عواملی که در بهسازی نیروی انسانی تأثیر بسزایی دارد، ارزیابی عملکرد کارکنان است.
اولین گام ارتقای بهر ه وری، بهبود بهر ه وری در سطح فردی است و  بهسازی راهی است که به بهر ه وری منتهی می شود.
چرخه بهر ه وری
ادامه فعالیتهای سازمانها بدون شناخت وضعیت موجود آن، علی رغم صرف هزینه های هنگفت برای بهبود بهر ه وری اگر نه غیرممكن ولی مشكل بوده و همواره با بحرا نهایی نظیر وجود تعارض، افزایش دوبار ه کار یها و پایین بودن كیفیت خدمات دست به گریبان خواهد بود. یكی از را ههای رهایی از این معضل، استفادها ز چرخه بهر ه وری ا ست. چرخه بهر ه وری فرایندی ا ست كه انداز ه گیری برنامه های بهر ه وری در هر سازمان بر اساس آن انجام می شود.
یك چرخه بهر ه وری شامل چهار مرحله زیر است كه به شكل یك چرخه ی بسته عمل می كند.
انداز ه گیری بهر ه وری، ارزیابی وتحلیل شاخصها، برنامه ریزی بهر ه وری، بهبود بهر ه وری )انجام فعالیتهای بهبود(.
با اجرای صحیح چرخه بهر ه وری همواره می توان وضع موجود شركت را تحت كنترل قرار داده و در جهت بهبود آن كوشید )خاکی، 1386(.
سنجش و انداز ه گیری بهر ه وری
انداز ه گیری بهر ه وری ابزاری مؤثر در تجزیه و تحلیل عملكرد سازمان بوده و ضمن آن كه مشخص می كند تلا شهای بهر ه وری تا چه حدی مفید بوده است، محلهای قابل بهبود را نیز نشان می دهد. انداز ه گیری بهر ه وری زمانی مؤثر بوده و به بهبود سازمان كمك می كند كه براساس یك سیستم صحیح و اصولی انجام گیرد؛ در غیر این صورت، از انداز ه گیر یهای پراكنده و غیرسیستماتیك نمی توان انتظار بهبود مستمر داشت. در هر  سازمانی می توان براساس ورودی و خروجی آن سیستم، میزان بهر ه وری آن را انداز ه گیری كرد. هدف از این انداز ه گیری، مشخص كردن میزان استفاده از ورود یها یا منابع موردنیاز در تولید یك كالا یا ارائه خدمات است كه با مقایسه آن با شاخص های جهانی یا استاندارد، می توان استفاده از منابع را بهینه و مؤثر كرد كه د ر واقع همان افزایش بهر ه وری است. به طور كلی، نتایج بهر ه وری را می توان در سطح جزئی و كلی محاسبه كرد. در صورتی كه نسبت ستاده را با یكی از عوامل تولید محاسبه كنیم، آن را بهر ه وری ج

پاورپوینت اصول سنجش وارزیابی بهره وری نیروی انسانی

 

مروری بر مطالعات پیشین :.................................................................... 7-5
بخش اول :
كارائی................................................................................................ 8
اثربخشی............................................................................................. 9
بهره‌وری............................................................................................ 9
به كارگیری بهره‌وری در سازمان.............................................................. 10
موانع بهره‌وری در نظام اداری................................................................. 11
1- ضعف مدیریت:................................................................................ 11
 2- نیروی انسانی غیرمتخصص: ............................................................. 11
3- عدم وجود سیستم ارزشیابی مناسب كاركنان............................................. 11
 4- عدم وجود انگیزه كاری در كاركنان:..................................................... 11
 5- حاكم بودن روحیه منفعت طلبی فردی:................................................... 11
6- كم‌كاری:........................................................................................ 11
 7- «رانت»های مختلف......................................................................... 11
8- مشغله زیاد كاری مدیران: .................................................................. 12
9- روش‌های انجام كار: ........................................................................ 12
عوامل موثر در بهره‌وری....................................................................... 12
الف: عوامل برون سازمانی:.................................................................... 12
 1- عوامل فرهنگی: ............................................................................ 12
2- عوامل اقتصادی:............................................................................. 13
 3- عوامل اجتماعی: ............................................................................ 13
ب- عوامل درون سازمانی:...................................................................... 13
1-نیروی انسانی:........................................................................... 13
2- فضای سازمان:......................................................................... 13
 3- حقوق و دستمزد:..................................................................... 13
4- آموزش كاركنان:....................................................................... 13
 5- تكنولوژی:.............................................................................. 14
6- تشویق و پاداش:....................................................................... 14
7- فرهنگ سازمان:....................................................................... 14
8- كیفیت زندگی كاری:.................................................................... 15
9- سبك و روش مدیریت:................................................................. 15
بهره‌وری و مدیریت دولتی نوین............................................................... 15
بخش دوم:
انگیزش............................................................................................. 20
عوامل موثر بر ایجاد انگیزه.................................................................... 20
تئوری انگیزشی هرزبرگ ...................................................................... 25
کاوش جهانی برای یافتن انگیزه................................................................ 26
بخش سوم: مشاركت و خلاقیت در كاركنان.................................................................. 28
نقش مدیریت در ایجاد نوآوری کارکنان....................................................... 29
 توانایی ارتقای دائم............................................................................... 30
 مطرح سازید و ارتباط ایجاد کنید.............................................................. 30
حرف‌های تشویق‌آمیز و انگیزه‌دهنده:.............................................. 31پول: ..................................................................................... 31آنچه باید مدیران بدانند و بخوانند:.................................................. 32استرس و کارایی کارکنان.................................................................. 38
استرس:............................................................................................ 38
علل استرس....................................................................................... 39 :
الف) شاخصه های عوامل فیزیکی:............................................................ 39
ب) صدای هنجار.................................................................................. 39
ج) شاخصه های عومل کاری................................................................... 40
د)نبود حمایت گروهی:........................................................................... 40
ه)عوامل فردی:................................................................................... 40
توصیه هایی برای کاهش استرس.............................................................. 41
1- یاد بگیرید که برنامه ریزی کنید............................................................ 41
2-محدودیت ها و ضعف های خود را بشناسید و آنها را قبول کنید...................... 41
3-یاد بگیرید که در زندگی بازی ، تفریح و سرگرمی داشته باشید....................... 41
4- شخص مثبتی باشید.......................................................................... 41
5-یاد بگیرید که گذشت داشته باشید و دیگران و عقاید آنها را تحمل کنید ............. 41
6- از رقابت ها و چشم و هم چشمی های بیجا و غیر ضروری پرهیز کنید............. 41
7- یاد بگیرید که روش شما برای استراحت و آرامش ،منظم و عاری از داوری های آرام بخش و مسکن باشد .41
8- مشکلات و مسائل خود را در درون خود نگه ندارید................................... .41
9- تفکر خود را عوض کنید.................................................................... 41
نتیجه گیری :...................................................................................... 42
منابع................................................................................................ 43




مقدمه
مدیریت بهره وری:تلاش برای بهبود و استفاده مؤثر و كارآمد از منابع گوناگون همچون نیروی كار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات، هدف تمامی مدیران سازما نهای اقتصادی و واحدهای تولیدی صنعتی ومؤسسات خدماتی است. وجود ساختار سازمانی مناسب،رو شهای اجرائی كارامد، تجهیزات و ابزار كار سالم، فضای كارمتعادل و از همه مهمتر نیروی انسانی واجد صلاحیت و شایسته از ضروریاتی هستند كه برای نیل به بهر ه وری مطلوب باید موردتوجه مدیران قرار گیرد .
. مشاركت كاركنان در امور و تلا شهای هوشیارانه و آگاهانه آنان همراه با انضباط كاری می تواند بر میزان بهر ه وری در یك محیط پویا تأثیر گذارد.
.روح فرهنگ بهبود بهر ه وری باید در كالبد سازمان دمیده شود كه در آن میان نیروی انسانی هسته مركزی را تشكیل می دهد. یكی از مهمترین اهداف در هر سازمان ارتقای سطح بهر ه وری آن است و با توجه به این كه انسان در ایجاد بهره وری نقشی محوری دارد درخواست های او در سازمان اثری كلیدی به جا می گذارد..

تعاریف و مفاهیم     
بهر ه وری عبارت است از به دست آوردن حداکثر سود ممکن با بهر ه گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، زمان، مکان و … به
منظور ارتقای رفاه جامعه، بهر ه وری در سطح فرد، سازمان و ملی تقسیم می شود و دارای منابع و فوایدی از جمله: صرفه جویی در هزینه ها، ارتقای شغلی کارکنان، ایجاد محیط کاری جذاب،

از منظری دیگر، بهر ه وری عبارت است از به حداكثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی و تمهیدات به طریق علمی به منظور كاهش هزینه ها و رضایت كاركنان، مدیران و مصرف كنندگان. تعاریف دیگر، بهر ه وری نیروی انسانی را حداكثر استفاده مناسب از نیروی انسانی به منظور تحقق اهداف سازمان با كمترین زمان و حداقل هزینه برشمرده اند.
امروزه بهر ه وری فراتر از کی معیار و شاخص اقتصادی است وبه عنوان کی رو کیرد جامع، کی فرهنگ و نگرش نظا مگرا و کی کلی از همه اجزا مطرح است.کریس آرگریس، وارن بنیس و رنسیس لكیرت استدلال کرد ه اند که برای دستیابی به تعهد کارکنان در کار، خشنودی شغلی و بهر ه وری، مشارکت آ نها در تصمیم گیری امر حیاتی و بنیادی است. بلچر معتقد است چالش بهر ه وری نیاز به پاسخ متفکرانه و سریع دارد. استاف و گریفین ) ۱۹۹۱ (، در یک تحقیق




به کارکنان سازمان اجازه دادند تا کار خود را مجددا طراحی کنند و نسبت به فرآیند تصمیم گیری در این زمینه نیز مشارکت بیشتری داشته باشند که نتایج حاصل از این تحقیق آن بوده است که میزان بهر ه وری آنان افزایش پیدا کرده و هزینه های تولید کاهش یافت .

تعریف بهره وری
بهره وری عبارت است از به حداكثر رساندن استفاده از منابع،بهره وری تركیبی از كارایی و اثربخشی است. به بیان ساده بهره وری عبارتست از انجام درست كارهای درست.   نیروی انسانی و تمهیدات به طریق علمی به منظور كاهش هزینه ها و رضایت كاركنان، مدیران و مصرف كنندگان ، بهره وری نیروی انسانی را حداكثر استفاده مناسب از نیروی انسانی به منظور حركت در جهت اهداف سازمان با كمترین زمان و حداقل هزینه دانسته اند. بر اساس دیدگاه سازمان بهره وری ملی ایران، بهره وری یك نگرش عقلانی به كار و زندگی است. این مانند یك فرهنگ بوده كه هدف آن هوشمندانه تر كردن فعالیتها برای یك زندگی بهتر و متعالی  است. بهره وری عبارت است به دست آوردن حداكثر سود ممكن از نیروی كار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات زمان، مكان و ... به منظور ارتقاء رفاه جامعه، به گونه ای كه افزایش آن به عنوان یك ضرورت، در جهت ارتقاء سطح زندگی انسانها و ساختن اجتماعی همواره مدنظر صاحبنظران سیاست، مدیریت و اقتصاد قرار دارد.
بهبود بهره وری موضوعی بوده است که از ابتدای تاریخ بشر و در کلیه نظامهای سیاسی و اقتصادی مطرح بوده است. اما تحقیق در موردچگونگی افزایش بهره وری بطور سیستماتیک و در چهارچوب مباحث علمی تحلیلی از حدود ۲۰۰ سال پیش به این طرف بطور جدی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است.        واژه « بهره وری» برای نخستین بار بوسیله فرانسوا کنه ریاضیدان و اقتصادان فرانسوی  بکار برده شد. «کنه» با طرح جدول اقتصادی ، اقتدار هر دولتی را منوط به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی می دانست. در سال ۱۸۸۳ فرانسوی دیگری بنام لیتره بهره وری را دانش و فن تولید تعریف کرد. با شروع دوره نهضت مدیریت علمی در اوایل سالهای ۱۹۰۰، فردریک وینسلو، تیلور و فرانک و لیلیان گیلبریث به منظور افزایش کارائی کارگران، درباره تقسیم کار ، بهبود روشها و تعیین زمان استاندارد، مطالعاتی را انجام دادند کارائی بعنوان نسبتی از زمان واقعی انجام کار به زمان استاندارد از پیش تعیین شده تعریف شد.

اما واژه ای که به تدریج جنبه عمومی تر و کلی تر پیدا کرد و در ادبیات مدیریت رایج گردیده « بهره وری» بود که در سال ۱۹۵۰ سازمان همکاری اقتصادی اروپا بطور رسمی بهره وری را چنین تعریف کرد :
       " بهره وری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید بدست می آید. بدین لحاظ می توان از بهره وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار صحبت کرد."
       همچنین درسال 1958آژانس بهره وری اروپا ( ( EPA بهره وری رادرجه وشدت استفاده موثرازهریك ازعوامل تولید تعریف كرد همچنین این سازمان اعلام داشت كه بهره وری یك نوع طرز فكر ودیدگاه است
براین پایه كه هر فرد می تواند كارهاووظایفش را هرروز بهترازروز قبل به انجام برساند از نظر این آژانس اعتقاد به بهره وری یعنی داشتن ایمان راسخ به پیشرفت وتعالی انسانها. ودركل بهره وری مفهومی است که برای نشان دادن نسبت برون داد بر درون داد یک فرد، واحد و سازمان به كار گرفته می شود.
   داده/ ستانده =بهره وری


از اوایل شروع دهه 1970بهره وری یكی از مهمترین موضوعاتی بوده است كه درسطح سازمانهاودرسطح كشورهاتوجه ویژه ای به آن شده است مقدار ونرخ رشد بهره وری درهركشور تاثیر بسزائی برروی سطح زندگی .تورم .بیكاری .سلامت اقتصادی جامعه ورقابت پذیری در سطح جهانی دارد در یك نظر سنجی كه از مدیران صنایع كشور امریكا انجام شده است بیش از90%مدیران بر این باور بوده اند كه "ارتقاءبهره وری یكی ازدو یا سه موضوع مهم وجدی می باشد كه كشور باآن روبروست "البته بهره وری در همه بخشهای اقتصادی اعم از صنعت خدمات وكشاورزی مطرح است بطوریكه افزایش بهره وری در بخش خدمات یكی از مشخصه های جوامع پیشرفته امروزی می باشد.

سطوح بهره وری :
       (الف)بهره وری فردی :
منظورازبهره وری فردی استفاده بهینه از استعدادهاوتوانائیهای بالقوه فرد در مسیر رشد وتعالی زندگی خود می باشد
       (ب)بهره وری در خانه :
ارتقاءبهره وری درخانه موجب پایین آمدن ضایعات ازبین رفتن اسراف وكیفیت زندگی بهتر دراستفاده از امكانات زندگی می شود.
       (پ)بهره وری درسازمان :
بهبود بهره وری درسازمانها موجب استفاده بهینه از منابع تقلیل ضایعات كاهش قیمت تمام شده بهبود كیفیت ارتقاءرضایت مشتریان، دلپذیری محیط كار وافزایش انگیزه وعلاقه كاركنان به كار بهتر بوده كه نهایتا موجب رشد وتوسعه سازمان خواهد شد كه این گونه سازمانهارا اصطلاحأ سازمانهای یادگیرنده می نامند  .
       (ت)بهره وری درسطح ملی:
افزایش بهره وری تنها را ه توسعه اقتصادی كشورها می باشد كه موجب ارتقاءسطح رفاه زندگی یك ملت می گردد تحولات معجزه آسا دربرخی ازكشورها منجمله ژاپن چین ومالزی نتیجه افزایش بهره وری واستفاده بهینه كارا واثر بخش ازمنابع فیزیكی وانسانی كشورهایشان بوده است
اهمیت بهر ه وری
در عصر حاضر، بهر ه وری را یك روش، یك مفهوم و یك نگرش دربار هی كار و زندگی م ینامند و در واقع به آن، به شكل یك فرهنگ و یك جها نبینی می نگرند؛ بهر ه وری در همه شئونات، كار و زندگی فردی و اجتماعی می تواند دخیل باشد و یك شاخص تعیین كننده درآمد سرانه هر كشور است و برای افزایش بهر ه وری ملی هر كشور باید درآمد سرانه آن كشور افزایش یابد .

ارتقای بهره وری از طریق افراد
سازمان ها، مجموعه ای از عوامل انسانی، تکنولوژی، فنی، ساختاری، فرهنگی و دیگر عناصر محیطی هستند ک ه در راستای تحقق هدف های از پیش تع یین شده و مشترک درتعاملاند. بدون شك با توجه به اینکه این هدف ها و منابع افراد الزاما بر هم انطباق نداشته، شیوه مواجهه مدیران در ایجاد تعادل،کاهش تعارض و استفاده بهینه از توانایی های بالقوه افراد و عناصر حائز اهمیت است. در این راستا، ک ارکنان هر سازمان مهمترین جزء سازمان محسوب می شوند که توجه به خواست و تأمین نیازهای مورد نظر آنها غیر قابل اجتناب است .برای افزایش بهر ه وری در سازمان نیاز به تأمین شرایط متعددی داریم که مهمترین آن عامل انسانی است. نیروی انسانی برانگیخته شده برای انجام وظایف خود مه مترین عامل بهر ه وری است . نیروی انسانی که از با ارز شترین منابع هر سازمان محسوب می شود و از دیرباز تاکنون عامل اصلی پیشرفت ممالک مختلف بوده است. نیروی انسانی توانا و کارآمد است که بتواندسازمان را کارا، سودآور و مفید به حال جامعه بسازد و در کل، کشور را شکوفا و از وابستگی برهاند. پایین بودن بهر ه وری فردی در شرکتهای تولیدی سبب می شود تا به عامل بهسازی نیروی انسانی توجه بیشتری بشود ویکی از عواملی که در بهسازی نیروی انسانی تأثیر بسزایی دارد، ارزیابی عملکرد کارکنان است.
اولین گام ارتقای بهر ه وری، بهبود بهر ه وری در سطح فردی است و  بهسازی راهی است که به بهر ه وری منتهی می شود.
چرخه بهر ه وری
ادامه فعالیتهای سازمانها بدون شناخت وضعیت موجود آن، علی رغم صرف هزینه های هنگفت برای بهبود بهر ه وری اگر نه غیرممكن ولی مشكل بوده و همواره با بحرا نهایی نظیر وجود تعارض، افزایش دوبار ه کار یها و پایین بودن كیفیت خدمات دست به گریبان خواهد بود. یكی از را ههای رهایی از این معضل، استفادها ز چرخه بهر ه وری ا ست. چرخه بهر ه وری فرایندی ا ست كه انداز ه گیری برنامه های بهر ه وری در هر سازمان بر اساس آن انجام می شود.
یك چرخه بهر ه وری شامل چهار مرحله زیر است كه به شكل یك چرخه ی بسته عمل می كند.
انداز ه گیری بهر ه وری، ارزیابی وتحلیل شاخصها، برنامه ریزی بهر ه وری، بهبود بهر ه وری )انجام فعالیتهای بهبود(.
با اجرای صحیح چرخه بهر ه وری همواره می توان وضع موجود شركت را تحت كنترل قرار داده و در جهت بهبود آن كوشید )خاکی، 1386(.
سنجش و انداز ه گیری بهر ه وری
انداز ه گیری بهر ه وری ابزاری مؤثر در تجزیه و تحلیل عملكرد سازمان بوده و ضمن آن كه مشخص می كند تلا شهای بهر ه وری تا چه حدی مفید بوده است، محلهای قابل بهبود را نیز نشان می دهد. انداز ه گیری بهر ه وری زمانی مؤثر بوده و به بهبود سازمان كمك می كند كه براساس یك سیستم صحیح و اصولی انجام گیرد؛ در غیر این صورت، از انداز ه گیر یهای پراكنده و غیرسیستماتیك نمی توان انتظار بهبود مستمر داشت. در هر  سازمانی می توان براساس ورودی و خروجی آن سیستم، میزان بهر ه وری آن را انداز ه گیری كرد. هدف از این انداز ه گیری، مشخص كردن میزان استفاده از ورود یها یا منابع موردنیاز در تولید یك كالا یا ارائه خدمات است كه با مقایسه آن با شاخص های جهانی یا استاندارد، می توان استفاده از منابع را بهینه و مؤثر كرد كه د ر واقع همان افزایش بهر ه وری است. به طور كلی، نتایج بهر ه وری را می توان در سطح جزئی و كلی محاسبه كرد. در صورتی كه نسبت ستاده را با یكی از عوامل تولید محاسبه كنیم، آن را بهر ه وری ج

 

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

برچسب ها : پاورپوینت اصول سنجش وارزیابی بهره وری نیروی انسانی , بهره وری نیروی انسانی،مدیریت بهره وریبهروریبهروری نیروی انسانیمدیریتمدیریت نیروی انسانیبهره وری انرژی بهروه وری مدیریتی،سنجش وارزیابی بهره وری، نیروی انسانی

admin بازدید : 38 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری اختلال کم توجهی بیش فعالی

مبانی و پیشینه نظری اختلال کم توجهی بیش فعالیدسته: مدیریت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 66 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 40

مبانی و پیشینه نظری اختلال کم توجهی بیش فعالی فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 21,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری اختلال کم توجهی بیش فعالی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

اختلال کم توجهی بیش فعالی

اختلال کم توجهی – بیش فعالی1 ، الگوی کاهش توجه پایدار ویا بیش فعالی ورفتارهای تکانشی2 است که شدیدتر وشایع تر از آن است که معمولا" در کودکان و نوجوانان با سطح رشد مشابه دیده میشوند .درگذشته تصور میشد که بیش فعالی علامت مختل کننده اصلی دراین اختلال است ،اما امروز ه عموم صاحبنظران معتقدند که بیش فعالی اغلب ثانویه به ضعف کنترل تکانه است . امروزه در برای مطرح کردن  تشخیص باید برخی از علایم بیش فعالی از سن 7 سالگی ظاهر شوند ، هرچند در بسیاری از کودکان ADHD در سن بالای 7 سالگی تشخیص داده می شود.یعنی زمانی که رفتارهای آنها سبب بروز مشکلاتی در مدرسه وسایر مکانهاشده است . برای تائید تشخیص ADHD ، تخریب ناشی از بی توجهی و با بیش فعالی / تکانشگری بایستی دست کم در دوزمینه و موقعیت قابل مشاهده بوده ودرکارکرداجتماعی ، تحصیلی ، یا فعالیتهای خارج درسی متناسب با رشد کودک تداخل کند ( کاپلان و سادوک ، 2007 ) .

این اختلال سالها در منابع علمی با انواعی از اصطلاحات توصیف شده است. در اوایل سال 1900 کودکان تکانشگر مهار گسیخته وبیش فعال ( که بسیاری از آنان دچار آسیب های عصبی ناشی از آنسفالیت  بودند ) تحت عنوان سندرم بیش فعالی طبقه بندی میشدند .  شایع ترین علائم این بیماری بی توجهی ، حواس پرتی ، تحرک وفعالیت فیزیکی زیاد وانجام اعمال ورفتار بدون فکر واندیشه میباشد (آرنز.ام. رایدر، 2009 ).

این اختلال سالها در منابع علمی با انواعی از اصطلاحات توصیف شده است. در اوایل سال 1900 کودکان تکانشگر مهار گسیخته وبیش فعال ( که بسیاری از آنان دچار آسیب های عصبی ناشی از آنسفالیت  بودند ) تحت عنوان سندرم بیش فعالی طبقه بندی میشدند .  شایع ترین علائم این بیماری بی توجهی ، حواس پرتی ، تحرک وفعالیت فیزیکی زیاد وانجام اعمال ورفتار بدون فکر واندیشه میباشد (آرنز.ام. رایدر، 2009 ).

______________________________

1..Attention deficit Hyper Acctivity Disorder 2.Impulsivity Behaviour 3.ADHD-IA      2. .ADHD – III    3. ADHD-C

 

28

اختلال رشدی فراخنای توجه ، تکانشری و یا بیش فعالی و نیز رفتارهای قاعده مند است که در آن این کمبودها به طور قابل ملاحظه ای نامتناسب با سن عقلی کودک است شروع آن دردوران کودکی است نشانه ها به طور قابل ملاحظه ای نافذ و موقعیتی هستند معمولا در طول زمان مزمن یا پایدارند ونتیجه مستقیم تاخیرشدید زبان، ناشنوایی ،نابینایی، اوتیسم یا روان پریشی دوران کودکی نیستند ( باراباس .ا & باراباس .ام2 ،1996 ).

در گذشته تصور میشد بیش فعالی علامت مختل کننده اصلی در این اختلال است اما ا مروز عموم صاحبنظران معتقدند که پیش فعالی اغلب ضعف  ثانویه کنترل تکانه  است . در ملاک تشخیصی ADHD پیش فعالی وتکانشگری یک بعد مشترک را شامل میشوند . در حال حاضر تشخیص ADHD  مبتنی برنظر اجمالی صاحبنظران است که معتقدند سه نوع قابل مشاهده اختلال یعنی بی توجه ، پیش فعال ، و تکانشی یا مرکب همگی تظاهر یک  اختلالند ( باراباس .ا & باراباس .ام ،1996 ) .

در گذشته تصور میشد بیش فعالی علامت مختل کننده اصلی در این اختلال است اما ا مروز عموم صاحبنظران معتقدند که پیش فعالی اغلب ضعف  ثانویه کنترل تکانه  است . در ملاک تشخیصی ADHD پیش فعالی وتکانشگری یک بعد مشترک را شامل میشوند .

ملاک تشخیص :

تشخیص ADHD باید صرفاً موقعی داده شود که اطلاعات مربوط به کودک با دقت جمع آوری شده و کودک مزبور به وسیله ی یک پزشک ، یک روانشناس با تجربه مورد مطالعه ی دقیق قرار گرفته باشد ، همچنین این بررسی باید برای مدتی ادامه یافته باشد .  برای تعیین چگونگی رفتار کودک در مدرسه ، جویا شدن نظر معلم و مدیر مدرسه دراین باره ضروری است . قبل از تشخیص بیش فعالی همراه با کمبود توجه باید کلیه ی عوامل ممکن دیگر مانند عوامل عاطفی ،اضطراب محیطی و .... مورد توجه قرار می گیرند و از این حیطه مستثنی شوند.

29

کودک در صورت دارا بودن 8 مورد از این ویژگیها که باید در سنین قبل از 7 سالگی بروز کرده و حداقل تا 6 ماه دوام یافته باشند، میتواند  ADHD تشخیص داده شود.  این رفتارهادرمقایسه کودکان همسن و سال آنان شدیدترباشد .
1. هنگام نشستن معمولا دستها یا پاهایش بی قرارند یا مدام در جای خود حرکت میکند (این حالت در نوجوانان ممکن است به احساس بیقراری ذهنی محدود شود .

2.هنگامی که از او خواسته شده بنشیند یا باید در جایی نشسته بماند، انجام این کار برایش بسیار مشکل است .

3. به سادگی و با کمترین عامل خارجی دچار حواس پرتی میشود .

4.در بازیها یا موارد مشابه حضور در گروه، منتظر نوبت شدن برایش مشکل است.
5. معمولا قبل از به پایان رسیدن یک پرسش،فورا و بدون فکر پاسخ را بیان میکند.

6. بدون اینکه قصد لجاجت یا مخالفت داشته و یا اینکه در درک مساله مشکل داشته باشد، انجام کارهایی که از روی یک دستور خاص و به ترتیب مشخص شده باشد، برایش مشکل است  (لیندن .م حبیب 1996 ، رادو جیویک ،1996) .

7. توجه ممتد به یک کار یا بازی برایش مشکل است.
8. معمولا از یک کار ناتمام سراغ کار دیگری میرود.

9. بی سر و صدا بازی کردن برایش مشکل است.
10 . معمولا زیاد حرف میزند.

11 . معمولا میان صحبت دیگران پریده یا به طور ناخوانده وارد جمع، بازی و ... میشود.
12 . بیشتر اوقات چنین به نظر میرسد هنگامی که با او صحبت میشود به حرفهای گوینده توجهی ندارد.

30

13 . معمولا وسایل مهم و ضروری خود (مانند کتاب، اسباب بازی یا نوشت افزار) را در مدرسه یا خانه گم میکند.

14 . غالبا بدون توجه به عواقب آن و بدون اینکه به دنبال هیجان باشد، کارهای خطرناکی انجام میدهد. (برای مثال بدون توجه به وسط خیابان مبپرد (لیندن . ام ، حبیب .تی ، رادوجیویک .وی ، 1996 ) .  البته، تقریبا تمام این رفتارها در کودکان تیزهوش، مستعد و خلاق نیز دیده میشود علائم نباید در اثر فشار روانی و استرس ایجاد شده باشد. کودکانی که طلاق، جدایی، بیماری، تغییر مدرسه یا تغییر ناگهانی در زندگی را تجربه می کنند ممکن است بی توجه یا فراموشکار شوند. برای تشخیص اختلال باید این عوامل در نظر گرفته شود. همچنین زمان شروع علائم درست بعد از این وقایع در تشخیص درست کمک کننده است. و از آنجائیکه این بیماری  هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت عوارض نامطلوبی برای کودک ، خانواده وجامعه به همراه دارد در نتیجه استفاده از ابزاری مناسب  جهت  بهبودی  و کنترل رفتار ها و عملکرد این کودکان کمک کند ، که فواید بسیاری خواهد داشت (کربی . وودوارد1، ونگ وای2 ،2010).

اختلال کمبود توجه بیش فعالی بی توجهی3

* ناتوانی در توجه به جزئیات و بی دقتی در تکالیف مدرسه یا سایر فعالیتها

* مشکل در ادامه دادن توجه و حفظ دقت در طی فعالیتها.

* مشکل آشکار در گوش دادن.

قیمت فایل فقط 21,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری اختلال کم توجهی بیش فعالی , اختلال کم توجهی بیش فعالی , مبانی و پیشینه نظری اختلال کم توجهی بیش فعالی , پیشینه نظری اختلال کم توجهی بیش فعالی , مبانی نظری اختلال کم توجهی بیش فعالی

admin بازدید : 36 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری جوسازمانی

مبانی و پیشینه نظری جوسازمانیدسته: مدیریت
بازدید: 6 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 62 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 23

مبانی و پیشینه نظری جوسازمانی فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 15,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری جوسازمانی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

جوسازمانی

ازجمله مباحثی که در ادبیات مدیریت به میزان زیادی موردبحث و جدل بوده و در حد محدودی مورد شناخت قرارگرفته جوسازمانی است. گرچه پژوهش‌های مرتبط با جوسازمانی و تلاش برای تدوین و تبیین قابل‌قبول از حداقل 50 سال قبل آغازشده است.

ادبیات ناظر بر جوسازمانی، به اعتقاد دنیسون (1996)، ریشه در نظریه میدانی کرت لوین (1951) دارد. این نظریه به شکل تحلیلی فرد را از محیط جدا ساخته است. بعدها به افراد و زمینه‌های فکری آن‌ها بیش از ساختار توجه شد؛ و همچنان در اواسط دهه 1970 برخی اختلافات موجود پیرامون مسائل همچون تداخل میان جوسازمانی و مفاهیم نظیر رضایت و ساختار سازمانی را برطرف ساختند. این مقالات به اعتقاد دنیسون باعث بسترسازی برای رسیدن به‌اتفاق نظر در مورد دو رویکرد متفاوت به جوسازمانی شدند. این رویکردها عبارت بودند از: الف) اندازه‌گیری دیدگاه‌های فردی؛ ب) اندازه‌گیری چندگانه دیدگاه‌ها برای تلفیق دیدگاه‌های ادراکی و معیارهای عینی‌تر که رویکرد اولی به‌عنوان جو روانی و رویکرد دوم به‌عنوان جوسازمانی شناخته شدند. در دهه 1980 پژوهشگران توجه بیشتری به مسائل مرتبط با جو، ازجمله چگونگی شکل‌گیری جوسازمانی معطوف داشتند. فرایند «جذب، انتخاب و ابقا» پویایی شکل‌گیری جو بر اساس تغیر اعضاء همراه با رویکرد اجتماعی شدن به تصویر می‌کشد. رویکرد ساختار اجتماعی جو را به‌عنوان یکی از نتایج نظام ارزشی سازمان قلمداد می‌کند. مورگان و ولکوین (1992) رویکردهای ناظر بر شکل‌گیری جوسازمانی را تحت عناوین ساختاری، ادراکی، تعاملی و فرهنگی طبقه‌بندی کردند.

از سوی صاحب‌نظران، تعاریف و دیدگاه‌های گوناگونی در مورد جوسازمانی ارائه‌شده است. ویژگی‌های درونی نسبتاً پایدار و احساس و ادراک جمعی افراد از آن ویژگی‌ها و خصوصیاتی هستند که موجب شده است که برخی از صاحب‌نظران، جوسازمانی و شخصیت سازمانی را یکی تصور کنند (هوی و میسکل، ترجمه: عباس زاده، 1371). جوسازمانی به تصورات، احساسات و ارزش‌های کارکنان در محیط کارشان اطلاق می‌شود. همین‌طور احساس تعهد نسبت به سازمان، حس اعتماد و تعلق، اعتمادبه‌نفس و وفاداری را نیز شامل می‌شود که تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند فضای فیزیکی، قوانین سازمانی حاکم و ویژگی‌های رفتاری افراد در محیط کار قرار می‌گیرد (آلیس، 2000).

 

2-1-2-1- تعاریف جوسازمانی:

در فرهنگ آکسفورد (2005) واژه‌ی جو از حیث لغوی به نگرش یا احساس عمومی، وضع و حالت در یک مکان خاص اشاره دارد. ازجمله مباحثی که در ادبیات مدیریت به میزان زیادی محل بحث‌وجدل بوده و در حد محدودی مورد شناخت قرارگرفته جوسازمانی است. ازاین‌رو گرچه تحقیقات مرتبط با جوسازمانی و تلاش برای تدوین تعریفی قابل‌قبول از دهه‌های پیش آغازشده، ولی هنوز تعریف واحدی که موردپذیرش همگان باشد ارائه نشده است به‌عبارت‌دیگر تعاریف ارائه‌شده‌ از مفهوم جوسازمانی باهم سازگاری ندارند (گلیک، 1985، منوریان 1377).

مفهوم جو سازمان به‌عنوان یك استعاره مجازی كه معرف یك یا چند ویژگی متمایز سازمانی است بكار برده می‌شود. به‌طورکلی مفهوم جوسازمانی که در اواخر دهه شصت متداول و رایج شد، مقدم بر فرهنگ‌سازمانی است که در اواخر دهه هشتاد رشد و تکامل یافت. «ریچارد و اشنایدر» معتقدند که جوسازمانی به دیدگاه‌های سازمانی، اقدامات و روش‌های رسمی و غیررسمی اطلاق می‌گردد.

مجموعه‌ای از خصوصیات داخلی که موجب تمایز مدارس از یکدیگر شده و در رفتار اعضای آن‌ها تأثیر دارد، جوسازمانی نامیده می‌شود. جوّ عبارت است از کیفیت نسبتاً پایدار محیط مدرسه که معلمان آن را تجربه کرده و بر رفتار آنان تأثیر گذاشته و مبتنی بر ادراک عملی رفتار در مدرسه است. مجموعه‌ای از خصائص و ویژگی‌هایی که موجب تمایز یک سازمان از دیگر سازمان‌ها می‌گردد، اطلاق می‌شود (هوی و میسکل، 2000). در حقیقت جوسازمانی اغلب به‌عنوان شخصیت سازمان معرفی می‌گردد. همان‌طور که شخصیت به خصائص ثابتی از افراد اشاره دارد، جوّ نیز خصائص و خواص ثابت سازمان‌ها اشاره می‌کند (دیوید، 1989). سبک رهبری مدیریت عالی و هنجارها، ارزش‌ها و اعتقادات اعضای سازمان باهم ترکیب می‌شوند تا جوسازمان را شکل دهند (دونالد، 1988). چاندان (1995)، معتقد است جوّ مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و عواملی است که به‌وسیله کارکنان درباره سازمانشان ادراک می‌شود و می‌تواند به‌عنوان شکل‌دهنده رفتارشان عمل کند. این عوامل ممکن است شامل توصیف‌های شغل، چارچوب ساختار سازمانی، معیارهای عملکرد و ارزشیابی، سبک رهبری، نوآوری‌ها، ارزش‌ها، فرهنگ‌سازمانی و غیره باشد. جوسازمانی در بر گیرنده‌ای ویژگی‌های محیط کاری است و بیان‌کننده‌ای چگونگی محیطی است که نیروی انسانی در آن مشغول به فعالیت است.(آرنوس و ساویتزکی، 2006؛ گیلسون و گرین، 2011). جوسازمانی بیان کننده‌ای درک کارکنان از بسترسازمانی است (هانتر، پری و کورال، 2001). در این راستا، زوهار و لوریا (2005) معتقدند جوسازمانی درک مشترکی است که افراد دارند و احساس آن‌ها را از سازمان شکل می‌دهد و هنجارهای اجتماعی، خط و مشی‌ها و رویه‌های سازمانی اطلاعاتی ارزشمندی را به کارکنان در مورد انتظارات رفتاری از نقش آن‌ها بیان می‌دارد، که این امر خود موجب شکل‌گیری محیطی ویژه با عنوان جوسازمانی می‌شود.


 

قیمت فایل فقط 15,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری جوسازمانی , مبانی و پیشینه نظری جوسازمانی , پیشینه نظری جوسازمانی , مبانی نظری جوسازمانی , جوسازمانی

admin بازدید : 36 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

پاورپوینت بهره وری نیروی انسانی در مدیریت بهره وری

پاورپوینت بهره وری نیروی انسانی در مدیریت بهره وریدسته: مدیریت
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: 309 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 52

این پاورپوینت در مورد بهره وری نیروی انسانی در مدیریت بهره وری در 52 اسلاید می باشد

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

 

مدیریت بهره وری:

 

پیترداركرمی گوید:می‌توان ادعا كرد كه انفجار بهره‌وری، مهم‌ترین پیشامد اجتماعی یكصد سال گذشته، و موضوعی است كه در تاریخ همانند نداشته است.
 
مقدمه:
 
برخی از نویسندگان تاریخ آغاز مطالعات مدیریتی را به Woodre wilson) ( نسبت می دهند. او علم اداره کردن را در سال 1887 مطرح کرد.
از فحوای کلام اندیشمندانی ازقبیل ویلسن، گودنو، و دیگران بوضوح می توان استنباط کرد که اداره نه تنها علم است بلکه قلمرو اداره از سیاست جداست و هدف اصلی علم اداره همانا بهره وری است و از دیدگاه بسیاری اصل شماره یک علم اداره به حساب می آید.
 
ارائه دیدگاههای مختلف:
 
تیلوریسم یا مکتب مدیریت علمی(تیلور)
نئوکلاسیکها(التون مایو)
اقتضایی(فرد فیدلر)
مطالعات مکتبهای مختلف نشان می دهد که دیگر نمی توان به اصول جهانشمولی که تیلور مطرح کرده است تکیه کرد و از طرفی به مطالعات هاثورن تکیه داشت بلکه باید تابع شرایط بود اما نکته مشترک در همه این دیدگاهها که همانا هدف علم مدیریت است راههای کسب بهره وری است که با تحولات اندیشه های مدیریتی تغییری نیافته است.
 
تاریخچه بهره وری:
 
مکتب مرکانتلیسم
مکتب فیزیوکراتها
مکتب کلاسیکها
 
از قرن بیستم اقتصاددانان به این واژه مشخص رسیدند:
<  رابطه قابل سنجش بین تولید وعوامل آن>
 
بهره وری چیست:
 
تعریف لغوی: واژه بهره وری ترجمه اصطلاحی كلمه لاتین (PRODUCTIVITY) به معنی باروری و سودمندی و استعداد تولیدی می باشد. اولین بار این واژه در مقاله ای از كس نی (QUESNAY) در سال 1766 در حدود 240 سال پیش بكار برده شد و 70 سال بعد از آن در سال 1833 میلادی فردی بنام لیتره (LITTRE) بهره وری را قدرت تولید تعریف كرد. بعبارتی بهره وری یعنی:قدرت تولیدی، باروری و مولد بودن.
تعریف کاربردی:در اوائل قرن بیستم از این كلمه تعریف مناسب تری ارائه شد :
بهره وری برابر است با نسبت خروجی به یکی از عوامل تولید.
در سال 1900 فردی بنام ارلی بهره وری را ارتباط بین بازده و وسایل بكار رفته برای تولید این بازده عنوان كرد. 
1950 سازمان همكاری اقتصادی اروپایی یا OEEC تعریف كاملتری از بهره وری به این شرح ارایه داد: 
بهره وری خارج قسمت بازده به یكی از عوامل تولید است. بدین ترتیب می توان از بهره وری سرمایه، بهره وری سرمایه گذاری، بهره وری مواد خام، بسته به این كه بازده در ارتباط با سرمایه، سرمایه گذاری یا مواد خام و غیره مورد بررسی قرار گیرد نام برد.
 دیوسیس 1955 : تغییراتی كه میزان محصول بر اثر منابع بكار رفته ایجاد می شود. 
 فابریكنت 1962 : همیشه نسبت بین بازده و نهاده بهره وری است. 
سومانت 1979 : نسبت بازده ملموس به نهاده های ملموس
 
آژانس بهره وری اروپا  EUROPEAN PRODUCTIVITY AGENCY  (EPA)
 بهره وری را اینگونه تعریف می كند: 
1.  بهره وری درجه استفاده مؤثر از هر یك از عوامل تولید است. 
2. بهره وری در درجه اول یك دیدگاه فكری است كه همواره سعی دارد آنچه كه در حال حاضر موجود است بهبود بخشد. 
بهره وری مبتنی بر این عقیده است كه انسان می تواند كارها و وظایفش را هر روز بهتر و با اخذ نتایج برتر از روز بیش به انجام رساند.
د-مركز بهره وری ژاپن  : (JPC)
 هدف از بهبود بهره وری عبارتست از به حداكثر رسانیدن استفاده از منابع نیروی انسانی، تسهیلات و غیره به طریقه علمی و با كاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و كوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی آنگونه كه به  نفع كاركنان، مدیران  و مصرف كنندگان باشد.
 
 
 
 
 
 
خلاصه ای از تاریخچه سازمانهای بهره وری در جهان و سازمان بهره وری آسیایی
استقرار سازمانهای مستقل مسئول مطالعات مرتبط با بهره وری از پایان جنگ بین المللی دوم، نخست دراروپا و سپس در آسیا، آغاز شد. در اروپا این جنبش با تأسیس آژانس بهره وری اروپایی  شروع شد و درآسیا نیز  با تأسیس «سازمان بهره وری آسیائی».ژاپن در سال 1955  مركز بهره وری خود را به وجود آورد و در هند شورای ملی بهره وری درسال 1958 برپا شد. متعاقباً بسیاری دیگر از كشورهای آسیایی نیز به همین ترتیب مراكز بهره وری خود را طی پانزده سال گذشته برپا كردند.
 
سازمان همكاری اقتصادی اروپا (OEEC) ، در دهه شصت میلادی به شدت درگیر در توسعه و ترویج اندیشه بهره وری بود. در دهه شصت نیز بسیاری از كشورهای آسیایی و اروپایی، مراكز و شوراهای بهره وری ایجاد كردند. گروههای بسیاری در این زمان از كشور آمریكا دیدن كردند تادرباره شیوه های اندازه گیری و محاسبات بهره وری آگاهیهای لازم را به دست آورند. به ویژه اداره كاردر«دفتر آماركار» درآمریكا(BLS) به خاطر آنكه دارای تجربیات زیادی بود و آمار مربوط به بهره وری كار را نزدیك به 90 سال منتشر می كرد، بسیار مورد توجه قرار می‌گرفت. بهره وری درآمریكا عملاً از سال 1970 شكل گرفت، و اولین كمیسیون بهره‌وری در این سال در این كشور تشكیل شد.
در سال 1995” مركز بهره وری ژاپن “(JPC) به عنوان هسته مركزی حركت بهره‌وری در بخش خصوصی در ژاپن با این شعار تأسیس شد: دیدگاه بنیادین بهره وری شامل احترام به مردم به منظور ترویج و پیشبرد رفاه انسانی خواهد بود.
هنگام آغاز جنبش بهره وری در سال 1955 در ژاپن به منظور تبلور اندیشه ها واهـــداف – و بـه عنوان پایه ای برای پیشبرد آن – سه اصل برای آن،به عنوان یك ضابطه و معیار رفتاری، بنیانگذاری شد. این سه اصل عبارتند  است از:
 
الف- بهبود بهره وری، در نهایت موجب افزایش امكان اشتغال می شود. در دوره انتقالی، برای كنترل سطح بیكاری و تقلیل آن به پائین ترین حد ممكن، كارگران مازاد به سایر بخشها انتقال  داده خواهند شد.
 
ب- مدیریت و كاركنان، روشهای عملی بهبود بهره وری را موردمطالعه قرار خواهند داد ودر این زمینه به بحث و مذاكره خواهند پرداخت.
 
ج-نتایج حاصل ازبهبود بهره وری منتشر و توزیع خواهد شد و همگان ازآن منتفع خواهند گردید.
طی حدود 40 سالی كه از آغاز نهضت بهره وری در ژاپن می گذرد سه اصل مذكور همواره به عنوان یك دستورالعمل مورد استفاده قرار گرفته و تلاش ژاپن بر آن است كه سه اصل مزبور را درزمان حاضر و آینده نیزسرلوحه كار خود قرار دهد.
همچنان كه جنبش بهره وری ژاپن به خوبی ادامه می یافت، ایجاد و تأسیس سازمانی مشابه«آژانس بهره وری اروپا » (EPA) قویاً مورد نیاز بود تا تلاشهای مردم آسیا را در جهت ارتقاء كارایی متحد سازد.
در سالهای 1959 و 1960، مركز بهره وری  ژاپن (JPC) ابتكار سازماندهی كنفرانسهای بین المللی را در زمینه بهره وری در توكیو و مانیل بر عهده گرفت و بدین گونه زمینه ایجاد یك سازمان جهانی فراهم شد . در آوریل 1961، نمایندگان هشت كشور آسیایی در مانیل ملاقات كردند و به منظور تأسیس« سازمان بهره وری آسیائی» (APO) جهت افزایش بهره وری در آسیا ، از طریق همكاریهای مشترك،به توافق رسیدند. هشت كشور مزبور عبارت بودند از: كره – جمهوری چین – فیلیپین – تایلند – هند – پاكستان – نپال و ژاپن . از آن زمان به بعد (APO و JPC ‌سازمان بهره وری آسیایی و مركز بهره وری ژاپن) متفقاً و صمیمانه به منظور ارتقاء بهره وری و بهبود سطح زندگی مردم در این بخش از جهان همكاری داشته‌اند.
 امروزه تعداد كشورهای عضو APO  به 16 رسیده كه عبارتند از: بنگلادش – جمهوری چین – فی جی- هنگ گنگ – هند- اندونزی- ایران- ژاپن – جمهوری كره – مالزی – نپال- پاكستان –فیلیپین – سنگاپور – سریلانكا- تایلند.
 این كشورها همه دارای سازمان ملی بهره وری می باشندو «سازمان ملی بهره وری ایران » نیز در سال 1370 تشكیل شد و فعالیتهای مفیدی را آغاز نموده است.
سازمانهای بهره وری متعددی در كشورهای صنعتی دنیا با APO همكاری دارند و نحوه همكاری آنها به صورت عضویت، اجرای طرحهای آموزشی مشترك ، تبادل اطلاعات، اعزام و تبادل كارشناس و كمكهای مالی در طرحهاست.
علاوه بر سازمان بهره وری آسیایی (APO) و مركز بهره وری ژاپن(JPC) امروزه مؤسسات جهانی مختلفی در سطح دنیا فعالیت می كنند و جنبش بهره وری را دنبال می نمایند، نظیر: 
  ESCAP–ADB-UNEP-OEEC-UNDP- UNICO-ILO-FAOوغیره.
 این سازمانها با یكدیگر نیز از طریق اجرای طرحهای مشترك یا همكاری در طرحها و تبادل اطلاعات همكاری دارند .به طوری كه امروزه در كشورهای مختلف دنیا با آگاهی بر اهمیت بهره وری، جنبشهای افزایش و بهبود بهره وری و ایجاد سازمانهای ملی بهره وری نضج گرفته است و روز به روز توسعه و رونق بیشتری می یابد.
 
تحلیل اندیشه بهره وری:
 
زمان تقریبی آغاز رویکرد فراگیر در سطح بین الملل به مقوله بهره وری را می توان پس از پایان جنگ جهانی دوم دانست . روند رو به توسعه و گسترش دانش و اندیشه بهره وری را در عرصه بین الملل می توان به حداقل سه رده گوناگون تقسیم کرد.
شکل گیری دانش بهره وری
رشد و توسعه دانش بهره وری
مطرح شدن افقهای جدید در این حوزه
 به طور کلی در دوره اول می توان موارد و دلایل زیر را از جمله موارد موثر در زمینه توجه بیشتر به مقوله بهره وری دانست:
آغاز دوباره رشد اقتصاد جهانی
پایان جنگ جهانی دوم و شروع به حرکت اقتصاد های جنگ زده ای چون آلمان و فرانسه و ژاپن
نیاز روز افزون صنایع گوناگون به مواد اولیه و نهاده های تولید و از سوی دیگر محدود بودن عرضه عوامل
التیام زخمهای حاصل از جنگ در اکثر کشور ها و بیداری اقتصادی
رشد جمعیت در سراسر جهان و بالا رفتن سطح زندگی و در آمدها که بالطبع نیازهاو افزایش تقاضای بیشتری را به دنبال داشت.
  می توان اینگونه قلمداد کرد که متن و منشا شکل گیری نگرش بهره ورانه به مقوله تولید  در ایالات متحده آمریکا روی داده است
به طور کلی در دوره اول با پیاده سازی طرحهای ایالات متحده برای بازسازی آلمان و ژاپن و از سوی دیگر سفر های دانشمندانی چون دکتر دمینگ به ژاپن و شرکت در کنفرانسهایی به محوریت موضوع بهره وری و در نهایت طرح مدل مدیریت کیفیت فراگیری با نام خودش بهره وری از مدل ساده و ابتدایی ستاده ÷ نهادهکه بر اصل راهبردی تولید بیشتر با منابع فعلی تاکید داشت ، خارج شده و به حوزه های جدیدی و یا بر اساس تقسیم بندیهای ما به دوره دوم وارد گردید: بدین ترتیب می توان دلایل و ویژگی های اصلی آغاز این دوره از نگرش به بهره وری را در موارد زیر جستجو کرد:
1.       رقابتی شدن هر چه بیشتر بازارها
2.        طرح مسائل جدید در حوزه بهره وری 
3.        ورود کشور های گوناگون به حوزه تولید و بدین ترتیب سوق یافتن تولید کنندگان از تولید انبوه صرف به تولید انبوه با کیفیت
 
 با گذشت زمان  بازار های انحصاری آمریکایی با خطوط تولید انبوه که اقدام به تولید کالاها به تعداد زیاد و قیمت پایین در یک بازار انحصاری می نمودند، از سوی شرکتهای نو پا اما هدفمند ژاپنی به چالش کشیده شدند. همایشها و سمینارهای دهه پنجاه و شصت میلادی و میل و علاقه ذاتی ژاپنی ها به پیشرفت باعث آن گردید تا سیاستهای گسترش دانش بهره وری در این کشور خیلی زود به عنوان فرهنگ و رفتار غالب در صنایع ژاپن تبدیل گردد. این در حالی بود که ژاپنی ها در فرایند صنعتی شدن هیچگاه فرهنگ بومی خود را نادیده نگرفتند و همواره به یک الگوی توسعه پایدار بر پایه و اساس فرهنگ بومی خود تاکید می کردند و بدین سان در ادامه حتی توانستند با الهام گیری از برخی از آموزه های دینی و اجتماعی خود مدلهای بهبود مستمری چون کایزن را ابداع و به جای جای جهان گسترش دهند.
بخش سوم در دگردیسی دانش بهره وری را می توان دوران حکومت مقتدرانه بهره وری و مدلهای جامع و فراگیر بهره وری بر ذهن مدیران و عملکرد شرکتها دانست. در  این دوره  از بهره وری به عنوان یکی از پایه ها و زیر بناهای توسعه در سیاستها و برنامه های کلان عنوان می شود و از حاشیه به متن می آید. طرفداران نقش اصلی ارقام بالای تولیدهای ناخالص ملی در اقتصادهای مطرح جهان عامل بهره وری را ابزاری مناسب در هم افزایی سیاستهای خود یافتند. بدین ترتیب که توانستند بدون دغدغه جهت تامین  منابع جدید که به واسطه تحولات سیاسی و اجتماعی گسترده در سطح جهان  با چالشهای جدیدی مواجهه شده بود ، با به کارگیری سیاستهای بهره ورانه و به جای افزایش لجام گسیخته عرضه منابع هدف خود یعنی افزایش تولید را جامع عمل بپوشانند.از سوی دیگر بهره وری راه خود را از نگرش صرف به تولید به دیگر بخشهای سازمان از جمله منابع اولیه ، نیروی انسانی ، تکنولوژی و بازاریابی و حتی رشته های دیگر فعالیتهای اقتصادی چون خدمات هم گشود.
 از دلایل اصلی در این تغییر نگرش را می توان در دلایل زیر جستجو کرد :
1.       توجه بیشتر به منابع بلند مدت به جای کوتاه مدت
2.       توجه بیشتر به بازار های داخلی تا خارجی
3.       تمرکز بر نگرش و اقدامات استراتژیک به جای نگرش عملیاتی و محدود  
4.       توجه بیشتر به رضایت مشتریان
5.       توجه بیشتر به مدیریت جامع بهره وری تا تاکید صرف به بهبود کیفیت
  بهره وری ابزاری است که امروزه به  آن به عنوان سلاحی قدرتمند و نه تنها به عنوان روشی برای افزایش تولید نگریسته می شود . امروزه در سراسر جهان کارشناسان اعتقاد دارند که  بهره وری بهترین وسیله است برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده و این گونه است که در 15 ساله اخیر افزایش بهره وری در جهان 45 برابر شده است. باید توجه داشت که در برنامه چهارم توسعه ایران اینگونه برنامه ریزی شده است که 30درصد از رشد اقتصادی در طی سالهای اجرای برنامه به واسطه افزایش بهره وری صورت گیرد.
 
سه ویژگی اساسی نگرشی‘ برای بهره ور بودن عبارتند از:(تحلیل انیشه بهره وری):
الف: نگرش مثبت
ب: خلاقیت
ج: نارضایتی خلاق
 
جلوه های بهره وری:
 
كارایی (Efficiency):
نسبت بازده واقعی به دست آمده به بازدهی استاندارد و تعیین شده (مورد انتظار) كارایی یا راندمان است، یا در واقع نسبت مقدار كاری كه انجام می شود به مقدار كاری كه باید انجام شود.
نكته بسیار مهم آن است كه طبق قوانین فیزیكی در ماشین ( سیستمهای
بسته و مكانیكی)، كارایی و راندمان كه خارج قسمت  ظرفیت فعلی به
ظرفیت اسمی می باشد، تقریباً هرگز به یك نمی رسد و همواره كوچكتر از
یك است، لیكن درمورد انســان (سیستم باز) بر اثر انگیزش و رهبری
صحیح می تواند از یك بزرگتر شود.
 
اثر بخشی (Effectiveness):
 
 اثر بخشی، عبارت از درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده است. به بیان دیگر اثر بخشی نشان می دهد كه تا چه میزان از تلاشهای انجام شده نتایج مورد نظر حاصل شده است. در حالی كه نحوه استفاده و بهره برداری از منابع برای نیل به نتایج مربوط به كارایی می شود. در واقع اثر بخشی مرتبط با عملكرد وفراهم آوردن رضایت انسان از تلاشهای انجام شده، و كارایی مرتبط با بهره برداری صحیح از منابع است. لذا كارایی جنبه كمی دارد ، ولی اثر بخشی جنبه كیفی داراست.
لازم  است توجه شود كه كارایی و اثر بخشی لزوماً هم سو نیستند، وپا به پای هم حركت نمی كنند.
در نهایت ،بهره وری را می توان به صورت زیر تعریف كرد:
بهره وری = اثر بخشی + كارایی
بهره وری= اجرای كارهای درست + اجرای درست كارها
 
استراتژی های بهره وری:
 
از واژه استراتژی بطورکلی پنج مفهوم که به پنج P مشهورهستند استنباط می شود:
طرح(Plan ): به معنای نوعی مسیریا اقدام آگاهانه
نقشه(Ploy ): نوعی صف آرایی برای چیرگی بر رقیب
الگو(Pattern ):اقدامی جدید یا نسبتا از پیش تعیین شده
موضعPositio

مدیریت بهره وری:


پیترداركرمی گوید:می‌توان ادعا كرد كه انفجار بهره‌وری، مهم‌ترین پیشامد اجتماعی یكصد سال گذشته، و موضوعی است كه در تاریخ همانند نداشته است.

مقدمه:

برخی از نویسندگان تاریخ آغاز مطالعات مدیریتی را به Woodre wilson) ( نسبت می دهند. او علم اداره کردن را در سال 1887 مطرح کرد.از فحوای کلام اندیشمندانی ازقبیل ویلسن، گودنو، و دیگران بوضوح می توان استنباط کرد که اداره نه تنها علم است بلکه قلمرو اداره از سیاست جداست و هدف اصلی علم اداره همانا بهره وری است و از دیدگاه بسیاری اصل شماره یک علم اداره به حساب می آید. 
ارائه دیدگاههای مختلف:

تیلوریسم یا مکتب مدیریت علمی(تیلور)نئوکلاسیکها(التون مایو)اقتضایی(فرد فیدلر)مطالعات مکتبهای مختلف نشان می دهد که دیگر نمی توان به اصول جهانشمولی که تیلور مطرح کرده است تکیه کرد و از طرفی به مطالعات هاثورن تکیه داشت بلکه باید تابع شرایط بود اما نکته مشترک در همه این دیدگاهها که همانا هدف علم مدیریت است راههای کسب بهره وری است که با تحولات اندیشه های مدیریتی تغییری نیافته است. 
تاریخچه بهره وری:

مکتب مرکانتلیسممکتب فیزیوکراتهامکتب کلاسیکها 
از قرن بیستم اقتصاددانان به این واژه مشخص رسیدند:
<  رابطه قابل سنجش بین تولید وعوامل آن>

بهره وری چیست:

تعریف لغوی: واژه بهره وری ترجمه اصطلاحی كلمه لاتین (PRODUCTIVITY) به معنی باروری و سودمندی و استعداد تولیدی می باشد. اولین بار این واژه در مقاله ای از كس نی (QUESNAY) در سال 1766 در حدود 240 سال پیش بكار برده شد و 70 سال بعد از آن در سال 1833 میلادی فردی بنام لیتره (LITTRE) بهره وری را قدرت تولید تعریف كرد. بعبارتی بهره وری یعنی:قدرت تولیدی، باروری و مولد بودن.تعریف کاربردی:در اوائل قرن بیستم از این كلمه تعریف مناسب تری ارائه شد :بهره وری برابر است با نسبت خروجی به یکی از عوامل تولید.
در سال 1900 فردی بنام ارلی بهره وری را ارتباط بین بازده و وسایل بكار رفته برای تولید این بازده عنوان كرد. 1950 سازمان همكاری اقتصادی اروپایی یا OEEC تعریف كاملتری از بهره وری به این شرح ارایه داد: بهره وری خارج قسمت بازده به یكی از عوامل تولید است. بدین ترتیب می توان از بهره وری سرمایه، بهره وری سرمایه گذاری، بهره وری مواد خام، بسته به این كه بازده در ارتباط با سرمایه، سرمایه گذاری یا مواد خام و غیره مورد بررسی قرار گیرد نام برد. دیوسیس 1955 : تغییراتی كه میزان محصول بر اثر منابع بكار رفته ایجاد می شود.  فابریكنت 1962 : همیشه نسبت بین بازده و نهاده بهره وری است. سومانت 1979 : نسبت بازده ملموس به نهاده های ملموس

آژانس بهره وری اروپا  EUROPEAN PRODUCTIVITY AGENCY  (EPA) بهره وری را اینگونه تعریف می كند: 
1.  بهره وری درجه استفاده مؤثر از هر یك از عوامل تولید است. 2. بهره وری در درجه اول یك دیدگاه فكری است كه همواره سعی دارد آنچه كه در حال حاضر موجود است بهبود بخشد. بهره وری مبتنی بر این عقیده است كه انسان می تواند كارها و وظایفش را هر روز بهتر و با اخذ نتایج برتر از روز بیش به انجام رساند.

د-مركز بهره وری ژاپن  : (JPC) هدف از بهبود بهره وری عبارتست از به حداكثر رسانیدن استفاده از منابع نیروی انسانی، تسهیلات و غیره به طریقه علمی و با كاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و كوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی آنگونه كه به  نفع كاركنان، مدیران  و مصرف كنندگان باشد.






خلاصه ای از تاریخچه سازمانهای بهره وری در جهان و سازمان بهره وری آسیایی
استقرار سازمانهای مستقل مسئول مطالعات مرتبط با بهره وری از پایان جنگ بین المللی دوم، نخست دراروپا و سپس در آسیا، آغاز شد. در اروپا این جنبش با تأسیس آژانس بهره وری اروپایی  شروع شد و درآسیا نیز  با تأسیس «سازمان بهره وری آسیائی».ژاپن در سال 1955  مركز بهره وری خود را به وجود آورد و در هند شورای ملی بهره وری درسال 1958 برپا شد. متعاقباً بسیاری دیگر از كشورهای آسیایی نیز به همین ترتیب مراكز بهره وری خود را طی پانزده سال گذشته برپا كردند.

سازمان همكاری اقتصادی اروپا (OEEC) ، در دهه شصت میلادی به شدت درگیر در توسعه و ترویج اندیشه بهره وری بود. در دهه شصت نیز بسیاری از كشورهای آسیایی و اروپایی، مراكز و شوراهای بهره وری ایجاد كردند. گروههای بسیاری در این زمان از كشور آمریكا دیدن كردند تادرباره شیوه های اندازه گیری و محاسبات بهره وری آگاهیهای لازم را به دست آورند. به ویژه اداره كاردر«دفتر آماركار» درآمریكا(BLS) به خاطر آنكه دارای تجربیات زیادی بود و آمار مربوط به بهره وری كار را نزدیك به 90 سال منتشر می كرد، بسیار مورد توجه قرار می‌گرفت. بهره وری درآمریكا عملاً از سال 1970 شكل گرفت، و اولین كمیسیون بهره‌وری در این سال در این كشور تشكیل شد.در سال 1995” مركز بهره وری ژاپن “(JPC) به عنوان هسته مركزی حركت بهره‌وری در بخش خصوصی در ژاپن با این شعار تأسیس شد: دیدگاه بنیادین بهره وری شامل احترام به مردم به منظور ترویج و پیشبرد رفاه انسانی خواهد بود.
هنگام آغاز جنبش بهره وری در سال 1955 در ژاپن به منظور تبلور اندیشه ها واهـــداف – و بـه عنوان پایه ای برای پیشبرد آن – سه اصل برای آن،به عنوان یك ضابطه و معیار رفتاری، بنیانگذاری شد. این سه اصل عبارتند  است از:

الف- بهبود بهره وری، در نهایت موجب افزایش امكان اشتغال می شود. در دوره انتقالی، برای كنترل سطح بیكاری و تقلیل آن به پائین ترین حد ممكن، كارگران مازاد به سایر بخشها انتقال  داده خواهند شد.

ب- مدیریت و كاركنان، روشهای عملی بهبود بهره وری را موردمطالعه قرار خواهند داد ودر این زمینه به بحث و مذاكره خواهند پرداخت.

ج-نتایج حاصل ازبهبود بهره وری منتشر و توزیع خواهد شد و همگان ازآن منتفع خواهند گردید.
طی حدود 40 سالی كه از آغاز نهضت بهره وری در ژاپن می گذرد سه اصل مذكور همواره به عنوان یك دستورالعمل مورد استفاده قرار گرفته و تلاش ژاپن بر آن است كه سه اصل مزبور را درزمان حاضر و آینده نیزسرلوحه كار خود قرار دهد.
همچنان كه جنبش بهره وری ژاپن به خوبی ادامه می یافت، ایجاد و تأسیس سازمانی مشابه«آژانس بهره وری اروپا » (EPA) قویاً مورد نیاز بود تا تلاشهای مردم آسیا را در جهت ارتقاء كارایی متحد سازد.در سالهای 1959 و 1960، مركز بهره وری  ژاپن (JPC) ابتكار سازماندهی كنفرانسهای بین المللی را در زمینه بهره وری در توكیو و مانیل بر عهده گرفت و بدین گونه زمینه ایجاد یك سازمان جهانی فراهم شد . در آوریل 1961، نمایندگان هشت كشور آسیایی در مانیل ملاقات كردند و به منظور تأسیس« سازمان بهره وری آسیائی» (APO) جهت افزایش بهره وری در آسیا ، از طریق همكاریهای مشترك،به توافق رسیدند. هشت كشور مزبور عبارت بودند از: كره – جمهوری چین – فیلیپین – تایلند – هند – پاكستان – نپال و ژاپن . از آن زمان به بعد (APO و JPC ‌سازمان بهره وری آسیایی و مركز بهره وری ژاپن) متفقاً و صمیمانه به منظور ارتقاء بهره وری و بهبود سطح زندگی مردم در این بخش از جهان همكاری داشته‌اند. امروزه تعداد كشورهای عضو APO  به 16 رسیده كه عبارتند از: بنگلادش – جمهوری چین – فی جی- هنگ گنگ – هند- اندونزی- ایران- ژاپن – جمهوری كره – مالزی – نپال- پاكستان –فیلیپین – سنگاپور – سریلانكا- تایلند. این كشورها همه دارای سازمان ملی بهره وری می باشندو «سازمان ملی بهره وری ایران » نیز در سال 1370 تشكیل شد و فعالیتهای مفیدی را آغاز نموده است.سازمانهای بهره وری متعددی در كشورهای صنعتی دنیا با APO همكاری دارند و نحوه همكاری آنها به صورت عضویت، اجرای طرحهای آموزشی مشترك ، تبادل اطلاعات، اعزام و تبادل كارشناس و كمكهای مالی در طرحهاست.علاوه بر سازمان بهره وری آسیایی (APO) و مركز بهره وری ژاپن(JPC) امروزه مؤسسات جهانی مختلفی در سطح دنیا فعالیت می كنند و جنبش بهره وری را دنبال می نمایند، نظیر:   ESCAP–ADB-UNEP-OEEC-UNDP- UNICO-ILO-FAOوغیره. این سازمانها با یكدیگر نیز از طریق اجرای طرحهای مشترك یا همكاری در طرحها و تبادل اطلاعات همكاری دارند .به طوری كه امروزه در كشورهای مختلف دنیا با آگاهی بر اهمیت بهره وری، جنبشهای افزایش و بهبود بهره وری و ایجاد سازمانهای ملی بهره وری نضج گرفته است و روز به روز توسعه و رونق بیشتری می یابد.

تحلیل اندیشه بهره وری:

زمان تقریبی آغاز رویکرد فراگیر در سطح بین الملل به مقوله بهره وری را می توان پس از پایان جنگ جهانی دوم دانست . روند رو به توسعه و گسترش دانش و اندیشه بهره وری را در عرصه بین الملل می توان به حداقل سه رده گوناگون تقسیم کرد.
شکل گیری دانش بهره وریرشد و توسعه دانش بهره وریمطرح شدن افقهای جدید در این حوزه به طور کلی در دوره اول می توان موارد و دلایل زیر را از جمله موارد موثر در زمینه توجه بیشتر به مقوله بهره وری دانست:
آغاز دوباره رشد اقتصاد جهانیپایان جنگ جهانی دوم و شروع به حرکت اقتصاد های جنگ زده ای چون آلمان و فرانسه و ژاپننیاز روز افزون صنایع گوناگون به مواد اولیه و نهاده های تولید و از سوی دیگر محدود بودن عرضه عواملالتیام زخمهای حاصل از جنگ در اکثر کشور ها و بیداری اقتصادیرشد جمعیت در سراسر جهان و بالا رفتن سطح زندگی و در آمدها که بالطبع نیازهاو افزایش تقاضای بیشتری را به دنبال داشت.  می توان اینگونه قلمداد کرد که متن و منشا شکل گیری نگرش بهره ورانه به مقوله تولید  در ایالات متحده آمریکا روی داده است
به طور کلی در دوره اول با پیاده سازی طرحهای ایالات متحده برای بازسازی آلمان و ژاپن و از سوی دیگر سفر های دانشمندانی چون دکتر دمینگ به ژاپن و شرکت در کنفرانسهایی به محوریت موضوع بهره وری و در نهایت طرح مدل مدیریت کیفیت فراگیری با نام خودش بهره وری از مدل ساده و ابتدایی ستاده ÷ نهادهکه بر اصل راهبردی تولید بیشتر با منابع فعلی تاکید داشت ، خارج شده و به حوزه های جدیدی و یا بر اساس تقسیم بندیهای ما به دوره دوم وارد گردید: بدین ترتیب می توان دلایل و ویژگی های اصلی آغاز این دوره از نگرش به بهره وری را در موارد زیر جستجو کرد:1.       رقابتی شدن هر چه بیشتر بازارها2.        طرح مسائل جدید در حوزه بهره وری 3.        ورود کشور های گوناگون به حوزه تولید و بدین ترتیب سوق یافتن تولید کنندگان از تولید انبوه صرف به تولید انبوه با کیفیت  با گذشت زمان  بازار های انحصاری آمریکایی با خطوط تولید انبوه که اقدام به تولید کالاها به تعداد زیاد و قیمت پایین در یک بازار انحصاری می نمودند، از سوی شرکتهای نو پا اما هدفمند ژاپنی به چالش کشیده شدند. همایشها و سمینارهای دهه پنجاه و شصت میلادی و میل و علاقه ذاتی ژاپنی ها به پیشرفت باعث آن گردید تا سیاستهای گسترش دانش بهره وری در این کشور خیلی زود به عنوان فرهنگ و رفتار غالب در صنایع ژاپن تبدیل گردد. این در حالی بود که ژاپنی ها در فرایند صنعتی شدن هیچگاه فرهنگ بومی خود را نادیده نگرفتند و همواره به یک الگوی توسعه پایدار بر پایه و اساس فرهنگ بومی خود تاکید می کردند و بدین سان در ادامه حتی توانستند با الهام گیری از برخی از آموزه های دینی و اجتماعی خود مدلهای بهبود مستمری چون کایزن را ابداع و به جای جای جهان گسترش دهند.
بخش سوم در دگردیسی دانش بهره وری را می توان دوران حکومت مقتدرانه بهره وری و مدلهای جامع و فراگیر بهره وری بر ذهن مدیران و عملکرد شرکتها دانست. در  این دوره  از بهره وری به عنوان یکی از پایه ها و زیر بناهای توسعه در سیاستها و برنامه های کلان عنوان می شود و از حاشیه به متن می آید. طرفداران نقش اصلی ارقام بالای تولیدهای ناخالص ملی در اقتصادهای مطرح جهان عامل بهره وری را ابزاری مناسب در هم افزایی سیاستهای خود یافتند. بدین ترتیب که توانستند بدون دغدغه جهت تامین  منابع جدید که به واسطه تحولات سیاسی و اجتماعی گسترده در سطح جهان  با چالشهای جدیدی مواجهه شده بود ، با به کارگیری سیاستهای بهره ورانه و به جای افزایش لجام گسیخته عرضه منابع هدف خود یعنی افزایش تولید را جامع عمل بپوشانند.از سوی دیگر بهره وری راه خود را از نگرش صرف به تولید به دیگر بخشهای سازمان از جمله منابع اولیه ، نیروی انسانی ، تکنولوژی و بازاریابی و حتی رشته های دیگر فعالیتهای اقتصادی چون خدمات هم گشود. از دلایل اصلی در این تغییر نگرش را می توان در دلایل زیر جستجو کرد :1.       توجه بیشتر به منابع بلند مدت به جای کوتاه مدت2.       توجه بیشتر به بازار های داخلی تا خارجی3.       تمرکز بر نگرش و اقدامات استراتژیک به جای نگرش عملیاتی و محدود  4.       توجه بیشتر به رضایت مشتریان5.       توجه بیشتر به مدیریت جامع بهره وری تا تاکید صرف به بهبود کیفیت  بهره وری ابزاری است که امروزه به  آن به عنوان سلاحی قدرتمند و نه تنها به عنوان روشی برای افزایش تولید نگریسته می شود . امروزه در سراسر جهان کارشناسان اعتقاد دارند که  بهره وری بهترین وسیله است برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده و این گونه است که در 15 ساله اخیر افزایش بهره وری در جهان 45 برابر شده است. باید توجه داشت که در برنامه چهارم توسعه ایران اینگونه برنامه ریزی شده است که 30درصد از رشد اقتصادی در طی سالهای اجرای برنامه به واسطه افزایش بهره وری صورت گیرد.

سه ویژگی اساسی نگرشی‘ برای بهره ور بودن عبارتند از:(تحلیل انیشه بهره وری):
الف: نگرش مثبتب: خلاقیتج: نارضایتی خلاق 
جلوه های بهره وری:

كارایی (Efficiency):
نسبت بازده واقعی به دست آمده به بازدهی استاندارد و تعیین شده (مورد انتظار) كارایی یا راندمان است، یا در واقع نسبت مقدار كاری كه انجام می شود به مقدار كاری كه باید انجام شود.
نكته بسیار مهم آن است كه طبق قوانین فیزیكی در ماشین ( سیستمهای
بسته و مكانیكی)، كارایی و راندمان كه خارج قسمت  ظرفیت فعلی به
ظرفیت اسمی می باشد، تقریباً هرگز به یك نمی رسد و همواره كوچكتر از
یك است، لیكن درمورد انســان (سیستم باز) بر اثر انگیزش و رهبری
صحیح می تواند از یك بزرگتر شود.

اثر بخشی (Effectiveness):

 اثر بخشی، عبارت از درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده است. به بیان دیگر اثر بخشی نشان می دهد كه تا چه میزان از تلاشهای انجام شده نتایج مورد نظر حاصل شده است. در حالی كه نحوه استفاده و بهره برداری از منابع برای نیل به نتایج مربوط به كارایی می شود. در واقع اثر بخشی مرتبط با عملكرد وفراهم آوردن رضایت انسان از تلاشهای انجام شده، و كارایی مرتبط با بهره برداری صحیح از منابع است. لذا كارایی جنبه كمی دارد ، ولی اثر بخشی جنبه كیفی داراست.
لازم  است توجه شود كه كارایی و اثر بخشی لزوماً هم سو نیستند، وپا به پای هم حركت نمی كنند.
در نهایت ،بهره وری را می توان به صورت زیر تعریف كرد:
بهره وری = اثر بخشی + كارایی
بهره وری= اجرای كارهای درست + اجرای درست كارها

استراتژی های بهره وری:

از واژه استراتژی بطورکلی پنج مفهوم که به پنج P مشهورهستند استنباط می شود:
طرح(Plan ): به معنای نوعی مسیریا اقدام آگاهانهنقشه(Ploy ): نوعی صف آرایی برای چیرگی بر رقیبالگو(Pattern ):اقدامی جدید یا نسبتا از پیش تعیین شدهموضعPositio

 

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

برچسب ها : پاورپوینت بهره وری نیروی انسانی در مدیریت بهره وری , بهره وری نیروی انسانی در مدیریت بهره وری،بهروری،بهروری نیروی انسانی،مدیریت،مدیریت نیروی انسانی،بهره وری انرژی ،بهروه وری مدیریتی

admin بازدید : 54 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

پاورپوینت تعاریف كیفیت

پاورپوینت تعاریف كیفیتدسته: مدیریت
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: ppt
حجم فایل: 2715 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 41

پاورپوینت تعاریف كیفیت دارای 41 اسلاید مفید، مختصر با ظاهری زیبا و متفاوت و قابل ویرایش می باشد قسمتی از متن را ببینید و در صورت تمایل خرید کنید

قیمت فایل فقط 9,500 تومان

خرید

پاورپوینت تعاریف كیفیت

 

پاورپوینت تعاریف كیفیت دارای 41 اسلاید  مفید، مختصر با ظاهری زیبا و متفاوت و قابل ویرایش می باشد قسمتی از متن را ببینید و در صورت تمایل خرید کنید.

تعاریف كیفیت

شایستگی جهت مصرف

تطابق با نیازهای مشتریان

 درجه ای از برآورده سازی الزامات توسط مجموعه ای از ویژگی های ذاتی.

 

جنبه های كیفیت محصولات

عملكرد

قابلیت اطمینان

قابلیت دوام

قابلیت تعمیر پذیری

زیبایی

ویژگیها

انطباق با استانداردها

كیفیت درك شده

 

تاریخچه و سیر تكامل تضمین كیفیت 

   از نظر پروفسور فیگنباوم

قبل از سال های 1900  عصر كنترل كیفیت كارگری 

 

سال 1918 عصر كنترل كیفیت سرپرستی  ( سر كارگری )

 

سال 1937 عصر كنترل كیفیت بازرسی

 

 سال 1960  عصر كنترل كیفیت آماری 

 

 سال 1980 عصر كنترل كیفیت جامع

 

قبل از سال های 1900  عصر كنترل كیفیت كارگری

كنترل كیفیت كارگری تا پایان قرن نوزدهم كه پیشه ور محصولات خود را شخصا تولید، بازرسی و تایید می نمود ادامه داشت

 

سال 1918   عصر كنترل كیفیت سرپرستی  ( سر كارگری

با ظهور مفهوم تولید انبوه در اوایل قرن نوزدهم و با طبقه بندی شدن كارها مسئولیت كیفیت به عهده سركارگران محول شد 

 

 ppt: نوع فایل

سایز:2.65 MB  

تعداد اسلاید:41

قیمت فایل فقط 9,500 تومان

خرید

برچسب ها : پاورپوینت تعاریف كیفیت , دانلود پاورپوینت تعاریف كیفیت , پاورپوینت تعاریف كیفیت , تعاریف كیفیت , دانلود پاورپوینت , پاورپوینت , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

admin بازدید : 34 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

پیش کنشی و خلاقیت

پیش کنشی و خلاقیتدسته: مدیریت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 120 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 24

دانلود تحقیق آماده با عنوان پیش کنشی و خلاقیت در حجم 24 صفحه با فرمت word و قابلیت ویرایش ویژه کار تحقیقی درسهای مبانی سازمان و مدیریت مدیریت عمومی اصول مدیریت و تئوریهای مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مربوط به مجموعه مدیریت

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

دانلود تحقیق آماده با عنوان پیش کنشی و خلاقیت

دسته: مدیریت (مبانی سازمان و مدیریت- مدیریت عمومی- اصول مدیریت و تئوریهای مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت)

تعداد صفحات: 24 صفحه

فرمت:word ( قابل ویرایش)

همراه با فهرست منابع

این فایل شامل تحقیقی بسیار کامل و جامع  در زمینه " پیش کنشی و خلاقیت " بوده که در 24 صفحه  با فرمت word با قابلیت ویرایش تهیه شده است که می تواند به عنوان کار تحقیقی برای درسهای مبانی سازمان و مدیریت- مدیریت عمومی- اصول مدیریت و تئوریهای مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد  رشته های مربوط به مجموعه مدیریت مورد استفاده قرار گیرد. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:

مقدمه

پیش كنشی  ونوآوری

پیش كنشی  

پیوند پیش كنشی و نوآوری

سازمان ها چگونه می توانند پیش كنشی و ابداع کارمندان را ارتقا و بهبود دهند؟

عوامل اختلاف فردی

عوامل انگیزشی

عوامل ضمنی

تعریف خلاقیت

 تعریف خلاقیت از دیدگاه روانشناسی

تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمانی

 نوآوری

خلاقیت و نوآوری چگونه با هم مرتبط شده‌اند؟

نوآوری شامل چه چیزهایی است؟

چگونه متغیرهای ساختاری بر نوآوری اثر می‌گذارند؟

 چگونه فرهنگ سازمانی بر نوآوری اثر می‌گذارد؟

کدام متغیرهای منابع انسانی بر نوآوری اثر می‌گذارند؟

فرآیند خلاقیت

ویژگی‌های افراد خلاق

فرصت‌های خلاقیت

نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری

نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری از جنبه فردی

نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری از جنبه سازمانی

ویژگی‌های سازمان خلاق

 نقش مدیر در پرورش خلاقیت

روش های افزایش قدرت خلاقیت

موانع محیطی خلاقیت

موانع  سازمانی  خلاقیت

موانع فرهنگی خلاقیت

موانع ادراکی خلاقیت

انواع تکنیک های خلاقیت

تکنیک های خلاقیت فردی و گروهی
تکنیک های عمومی خلاقیت

 تکنیک های توسعه خلاقیت گروهی

 طوفان فکری

 تکنیک خلاقیت شش کلاه تفکر

 گردش تخیلی

تفکر موازی

تكنیك چرا ؟

تكنیك توهم خلاق

تكنیك پی . ام .آی (P.M.I)

تكنیك DO IT

تكنیك شكوفه ی نیلوفر آبی

تكنیك چه می شود اگر. ....؟

تكنیك اسكمپر SCAMPER

ارتباط اجباری

نتیجه گیری

منابع

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

برچسب ها : پیش کنشی و خلاقیت , دانلود تحقیق آماده با عنوان پیش کنشی و خلاقیت , پیش كنشی ونوآوری , پیش كنشی , پیوند پیش كنشی و نوآوری , سازمان ها چگونه می توانند پیش كنشی و ابداع کارمندان را ارتقا و بهبود دهند؟ , عوامل اختلاف فردی , عوامل انگیزشی , عوامل ضمنی , تعریف خلاقیت , تعریف خلاقیت از دیدگاه روانشناسی , تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمانی , نوآوری , خلاقیت و نوآوری چگونه با هم مرتبط

admin بازدید : 50 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری مدیریت

مبانی و پیشینه نظری مدیریتدسته: مدیریت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 76 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 56

مبانی و پیشینه نظری مدیریت فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 25,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری مدیریت

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مبانی نظری

تعریف مدیریت

مدیریت در مفهوم کلی و عام آن، به گونه ها و با دیدگاه های متعدد تعریف شده است. به طوری که باید گفت به تعداد نویسندگان این رشته، از مدیریت تعریف به عمل آمده است. با این همه اندیشمندان مدیریت در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن، اداره کردن سازمان با استفاده صحیح و منطقی از منابع انسانی و مادی برای رسیدن به هدف سازمان می باشد ( قرائی مقدم، 1382).

از مدیریت تعاریف متعددی ارائه شده است و عمدتاً آن را شامل « برنامه ریزی، سازماندهی، کارگزینی، هدایت و رهبری، کنترل و نظارت » دانسته اند، اما با توجه به تحولات چند ساله اخیر و نظر به اینکه توجه به اخلاقیات و منابع انسانی در مدیریت امروز جایگاه خاصی پیدا کرده است، تعریف زیر برای مدیریت در شرایط حاضر، مناسبتر به نظر می رسد. از نگاه برخی صاحبنظران، مدیریت ترکیبی از علم و هنر برای پدید آوردن محیطی مناسب می باشد که در آن همفکری و همکاری با دیگران به منظور شکل دادن به فرایندی کارساز امکانپذیر می گردد و همچنین طی آن، استفاده بهینه از منابع، برای عرضه خدمات یا کالاهایی قابل رقابت، جهت جلب رضایت متقاضیان آنها، با پرهیز از بروز هرگونه عواقب نامطلوب تحقق می یابد ( رحمان سرشت، 1384 ).

« کیمبل وایلز» در تعریف مدیریت و رهبری آموزشی می گوید: « رهبری آموزشی عبارتست از یاری و مدد به بهبود کار آموزشی و هر عملی که بتواند معلم را یک قدم پیش تر ببرد». همچنین به نظر او نقش مدیر و رهبر آموزشی عبارت است از « حمایت، تقویت، یاری و مساعدت و سرانجام همکاری کردن، نه دستور دادن و هدایت کردن » ( قرائی مقدم، 1382 ).

مدیریت، فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد. تاکنون تعاریف متعددی برای مدیریت ارائه شده است. برخی از مهمترین تعاریفی که ارائه شده، به قرار زیر است:

-       هنر انجام امور به وسیله دیگران

-       فرایندی که طی آن تصمیم گیری در سازمان ها صورت می پذیرد

-       انجام وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل

-       علم و هنر هماهنگی کوششها و مساعی اعضای سازمان و استفاده از منابع برای نیل به اهداف سازمانی

بازی کردن نقش رهبر، منبع اطلاعاتی، تصمیم گیرنده و رابط برای اعضای سازمان ( کونتر و همکاران، ترجمه چمران، 1380).

تعریف ذیل، مفاهیم کلیدی مدیریت را در بردارد:

-       مدیریت یک فرایند است.

-       مفهوم نهفته مدیریت، هدایت تشکیلات انسانی است.

-       مدیریت مؤثر، تصمیم های مناسبی می گیرد و به نتایج مطلوبی دست می یابد.

-       مدیریت کارا به تخصیص و مصرف مدبرانه می گویند.

-       مدیریت بر فعالیت های هدفدار تمرکز دارد ( جاسبی، 1370).

« ماری پارکر فالت» در تعریف مدیریت می گوید: « مدیریت هنر انجام دادن کارها به وسیله دیگران است». در این معنی هرکس بتواند کارها را با استفاده از نیروی دیگران به انجام برساند مدیر است. به عبارت دیگر، مدیر هماهنگ کننده و کنترل کننده فعالیت های دسته جمعی برای رسیدن به هدف مطلوب سازمان با حداکثر کارایی است. در همین رابطه « هنری فایول» در تعریف مدیریت می گوید: « مدیریت عبارت است از علم و هنر متشکل و هماهنگ کردن، رهبری و کنترل فعالیت های دسته جمعی به منظور رسیدن به هدف مطلوب با حداکثر کارایی». برخی هم مدیریت را دانش اداره کردن و بهره گیری منطقی و عقلائی از منابعی که در راه رسیدن به هدف یا هدف های معلوم در اختیار گذاشته شده است، تعریف می کنند. استونر می گوید: « مدیریت، فرایند، برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل کوشش های سازمان و استفاده از تمام منابع سازمان برای دستیابی به اهداف معین سازمانی است». آنچه از این تعریف بر می آید آن است که وظیفه اصلی مدیریت، استفاده از همه منابع و امکانات برای رسیدن به هدف های سازمانی می باشد. بنابراین می توان گفت: مدیر خوب کسی است که با استفاده صحیح، منطقی و عقلائی از منابع مادی و انسانی، سازمان را برای رسیدن به هدف خود که برآورنده یکی از نیازهای جامعه است، رهبری و هدایت می کند (قرائی مقدم، 1382 ).

 


 

قیمت فایل فقط 25,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری مدیریت , مدیریت , مبانی و پیشینه نظری مدیریت , پیشینه نظری مدیریت

admin بازدید : 36 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

تحقیق ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازمان

تحقیق ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازماندسته: مدیریت
بازدید: 6 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 65 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 28

دانلود تحقیق ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازمان

قیمت فایل فقط 6,800 تومان

خرید

تحقیق ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازمان

برای بررسی دقیق تر مفهوم ارتباطات سازمانی ابتدا به توضیح مفاهیم سازمان و ارتباطات  میپردازیم. سازمان به مجموعه ای اجتماعی، هدفدار و وظیفه مدار اطلاق می شود. مجموعه ای که هر کدام از اعضای آن دارای هدف های فردی هستند و کل مجموعه به عنوان یک نظام دارای اهداف سازمانی می باشد. این مجموعه برای انجام فعالیتهایش به نوعی هماهنگی در چارچوب یک ساختار سازمانی نیازمند است. هیچ سازمانی نمی تواند در خلاء به وجود آید یا در آن به ادامه فعالیت بپردازد، بلکه همه سازمانها توسط محیطهای اجتماعی پیرامون که هم بر آنها اثر  میگذارند و هم از آنها تاثیر .... ادامه  ....................

فهرست مطالب

1. مقدمه

2. سازمان

3. ارتباط

4. ارکان اصلی فرایند ارتباطات

5. ارتباطات سازمانی

6. انواع ارتباطات

7. جریان ارتباطات در سیستم

8. انتخاب مسیر یا کانال ارتباط

9. قوانین راهبردی در ارتباطات سازمانی 

10. بعضی مشکلات در ارتباطات سازمانی 

11. راه کارهایی برای حمایت از ارتباطات سازمانی 

12. ضرورت برقراری ارتباط در مدیریت

13. بهبود ارتباطات سازمان

14. موانع ارتباطات

15. نتیجه گیری

فهرست مطالب

قیمت فایل فقط 6,800 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازمان , ارتباطات , ارتباطات سازمانی , ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازمان , راهکارهای بهبود ارتباطات سازمانی , دانلود تحقیق ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازمان , دانلود تحقیق راهکارهای بهبود ارتباطات سازمانی

admin بازدید : 44 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

پاورپوینت ساختارهای مکانیکی و ارگانیکی

پاورپوینت ساختارهای مکانیکی و ارگانیکیدسته: مدیریت
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: 642 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 25

دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی با عنوان ساختارهای مکانیکی و ارگانیکی در حجم 25 اسلاید همراه با توضیحات کامل با قابلیت ویرایش ویژه ارائه کلاسی درسهای مبانی سازمان و مدیریت مدیریت عمومی و اصول مدیریت رشته های مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد

قیمت فایل فقط 9,500 تومان

خرید

دانلود پاورپوینت ساختارهای مکانیکی و ارگانیکی

فرمت: پاورپوینت(قابل ویرایش)

تعداد اسلاید: 25 اسلاید

دسته: مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی ( ویژه ارائه کلاسی درس مبانی سازمان و مدیریت- مدیریت عمومی- اصول مدیریت- تئوریهای مدیریت پیشرفته )

این فایل در زمینه " ساختارهای مکانیکی و ارگانیکی"بوده و در 25 اسلاید طراحی شده است که می تواند به عنوان سمینار در کلاس (ارائه کلاسی) برای درسهای مبانی سازمان و مدیریت- مدیریت عمومی - اصول مدیریت  و تئوریهای مدیریت پیشرفته رشته های مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی در سطح کارشناسی  و کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل  موارد زیر است:

ساختار سازمانی

انواع سازمان

سیستمهای مکانیکی

ویژگیهای سیستمهای مکانیکی

سیستم های ارگانیكی

ویژگیهای سیستمهای ارگانیكی

ویژگی های اساسی ساختار ارگانیک

مدیر ساختار ارگانیک

مقایسه مدیر در ساختار مکانیکی و ارگانیکی

تحت چه شرایطی به كارگیری ساختار ارگانیك بر ساختار مكانیكی ارجحیت دارد؟

شکل های مکانیکی و ارگانیکی

جدول ویژگی های سیستم های مکانیکی و ارگانیکی

فرهنگ  در ساختارهای مکانیکی و ارگانیکی

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.

قیمت فایل فقط 9,500 تومان

خرید

برچسب ها : پاورپوینت ساختارهای مکانیکی و ارگانیکی , دانلود پاورپوینت ساختارهای مکانیکی و ارگانیکی , دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی با عنوان ساختارهای مکانیکی و ارگانیکی , ساختار سازمانی , انواع سازمان , سیستمهای مکانیکی , ویژگیهای سیستمهای مکانیکی , سیستم های ارگانیكی , ویژگیهای سیستمهایارگانیكی , ویژگی های اساسی ساختار ارگانیک , مدیر ساختار ارگانیک , مقایسه مدیر در ساختار مکانیکی و ارگانیکی , تحت چه شرایطی به

admin بازدید : 36 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه تحقیق حاكمیت شركتی

مبانی و پیشینه تحقیق حاكمیت شركتیدسته: مدیریت
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 38 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 36

مبانی و پیشینه تحقیق حاكمیت شركتی فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 20,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه تحقیق حاكمیت شركتی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

حاكمیت شركتی

   بررسی متون متعدد و معتبر نشان می‌دهد که اولین و قدیمی ترین مفهوم عبارت حاکمیت شرکتی، از واژه لا‌تین Gubernare به معنای هدایت کردن گرفته شده است که معمولا‌ ً در مورد  هدایت  کشتی به کار می‌رود و دلا‌لت براین دارد که اولین تعریف حاکمیت شرکتی بیشتر بر راهبری تمرکز دارد تا کنترل. بررسی ادبیات موجود نشان می‌دهدکه هیچ تعریف مورد توافقی در مورد حاکمیت شرکتی وجود ندارد. تفاوتهای چشمگیری در تعریف براساس کشور مورد نظر وجود دارد. حتی در امریکا یا انگلستان  نیز رسیدن به تعریف واحد، کار چندان آسانی نیست. تعریفهای مختلفی ازحاکمیت شرکتی وجود دارد؛ از تعریفهای  محدود و متمرکز بر شرکتها و سهامداران آنها گرفته تا تعریفهای جامع و دربرگیرنده پاسخگویی شرکتها در قبال گروه کثیری از سهامداران، افراد یا ذینفعان.

   تعریفهای موجود از حاکمیت شرکتی در یک طیف وسیع قرار می‌گیرند. دیدگاههای محدود در یک سو و دیدگاههای گسترده در سوی دیگر طیف قرار دارند. در دیدگاههای محدود، حاکمیت شرکتی به رابطه شرکت و سهامداران محدود می‌شود. این،  الگویی قدیمی است که در قالب نظریه نمایندگی بیان می‌شود. در آن سوی طیف، حاکمیت شرکتی را می‌توان به صورت  شبکه ای از روابط در نظر گرفت که نه تنها میان شرکت و مالکان آنها (سهامداران) بلکه میان شرکت و تعداد زیادی از ذینفعان از جمله کارکنان، مشتریان، فروشندگان، دارندگان اوراق قرضه و... وجود دارد. چنین دیدگاهی در قالب نظریه ذینفعان دیده می‌شود. تعریفهای  محدود، متمرکز بر قابلیتهای سیستم قانونی یک کشور برای حفظ حقوق سهامداران اقلیت است. تعاریف محدود اساساً برای مقایسه بین کشوری مناسب اند و قوانین هر کشور نقش تعیین کننده‌ای در سیستم حاکمیت شرکتی دارد.

   تعریفهای گسترده‌تر حاکمیت شرکتی بر سطح پاسخگویی وسیعتری نسبت به سهامداران و دیگر ذینفعان تاکید دارند. تعریفهای گسترده‌تر نشان می‌دهند که شرکتها در برابر کل جامعه و نسلهای آینده مسئولیت دارند. در این دیدگاه، سیستم حاکمیت شرکتی موانع و اهرمهای تعادل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی برای شرکتهاست که تضمین می‌کند آنها مسئولیت خود را نسبت به تمام ذینفعان انجام می‌دهند و در تمام زمینه‌های فعالیت تجاری، به صورت مسئولا‌نه عمل می‌کنند؛ همچنین، استدلا‌ل منطقی در این دیدگاه آن است که منافع سهامداران را فقط می‌توان با درنظر گرفتن منافع ذینفعان برآورده کرد.

قیمت فایل فقط 20,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه تحقیق حاكمیت شركتی , مبانی و پیشینه تحقیق حاكمیت شركتی , پیشینه تحقیق حاكمیت شركتی , حاكمیت شركتی

admin بازدید : 30 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری کیفیت خدمات

مبانی و پیشینه نظری کیفیت خدماتدسته: مدیریت
بازدید: 6 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 63 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 28

مبانی و پیشینه نظری کیفیت خدمات فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 17,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری کیفیت خدمات

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

کیفیت خدمات

مفهوم و تعریف کیفیت

به طور کلی تعاریف متعدد و گوناگونی در مورد کیفیت ارائه شده است. کیفیت بعنوان درجه ای که یک محصول با انتظارات مشتری و مشخصات ارائه شده تطبیق دارد تعریف شده است.اغلب نوشتجاتی که به مقوله کیفیت پرداخته اند، آن را از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داده اند. برخی از دید مصرف کننده بدان توجه کرده اند. توبین هانسن[1] در بررسی های گسترده و تحلیلهای موشکافانه ی نوشتجات مقوله ی کیفیت، به پنج برداشت و تعبیر از کیفیت پی برده که در شکل ( 2-8) به تصویر در آمده است.

 

عالی

                                                       ارزش                  تطابق با

                          انتظارات مشتری

 

تطابق با                                       پنداشت مشتری

مشخصات فنی                                از کیفیت خدمات

 

       
     
 
   

 

معیار تولید کننده                                               معیار مصرف کننده

شکل ( 2-8): برداشتهای مختلف از مفهوم کیفیت(هانسن،2001 ،205-204 )

 

  با این حال اغلب تعاریف در زمینه کیفیت خدمات به مقوله مشتری محوری بر می گردد. برای مثال لویس، مور، کریدون، کیفیت را به عنوان مطابق و یا فراتر از انتظارات مشتریان عمل کردن تعریف کرده اند. در حقیقت می توان اینگونه گفت: خدمتی دارای کیفیت است که بتواند نیازها و خواسته های مشتریان را برآورده سازد و خدمت ارائه شده با انتظارات مشتری منطبق و یا فراتر از آن باشد  .

 انتظارات تصویری است در ذهن مشتری از آنچه مشتری هنگام خرید دریافت خواهد کرد. چند عامل انتظارات مشتری را تحت تاثیر قرار می دهد که عبارتند از : نیازهای شخصی، تجربه گذشته، تبلیغات دهان به دهان، فعالیتهای تبلیغاتی و تصویر ذهنی. بنابراین ارائه کننده خدمت می تواند از طریق تلاشهای بازاریابی در شکل دادن به انتظارات مشتریان فعالانه عمل نماید(قبادیان،1994)

 


 - Turben hansen

قیمت فایل فقط 17,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری کیفیت خدمات , کیفیت خدمات , مبانی و پیشینه نظری کیفیت خدمات , پیشینه نظری کیفیت خدمات

admin بازدید : 68 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری اعتماد در کارکنان

مبانی و پیشینه نظری اعتماد در کارکناندسته: مدیریت
بازدید: 6 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 29 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 22

مبانی و پیشینه نظری اعتماد در کارکنان فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 15,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری اعتماد در کارکنان

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

اعتماد در کارکنان

اعتماد به عنوان یك مفهوم مهم در رشته های مختلفی مانند مدیریت، اخلاق جامعه شناسی، روانشناسی، و اقتصاد تلقی میشود (كولكوییت، اسكات و لپین ، 2007 ) عملکرد كلی كاركنان علاوه بر سطح عملكرد تكلیفی آنان از رفتارهایی همچون دزدی، بدرفتاری با همكاران و عدم حمایت از اهداف سازمان یعنی رفتارهای انحرافی محیط كار نیز تأثیر می پذیرد ( اونیل و هاستینگز ، 2011 ) در دهه گذشته موضوع رفتارهای انحرافی در محیط كار، به طورفزاینده ای در پژوهش های سازمانی مطرح بوده اند . رفتارهای انحرافی از قبیل دزدی ( گرینبرگ ، 1990 ) ، اجتناب از اعمال تلاش ( فاکس و اسپکتور ، 1996) که هنجارها ، اهداف خط مشی ها و قوانین سازمانی را نقض می کنند ، می توانن تأثیرات عمیقی بر فرد و سازمان داشته باشند . چنین رفتارهایی سبب وارد آمدن خسارات مالی و جانی متعددی به کارکنان سازمان و به طور کلی جامعه می شوند و دستیابی به اهداف سازمان را مختل می سازند . برخی پژوهشگران بر این  اعتقادند كه رفتارهای انحرافی در محیط كار را می توان به دو دسته تقسیم نمود :  دسته اول شامل پرخاشگری پنهان است كه طی آن كاركنان به گونه های مخفیانه و زیركانه به انجام دادن رفتارهایی  منفی مانند استفاده از منابع سازمانی در جهت منافع شخصی میپردازند. دسته دوم پرخاشگری آشكار را دربرمی گیرد كه در آن افراد به طور مستقیم نیات منفی خود را در قالب حمله فیزیكی و یا تخریب  اموال سازمان نشان میدهند ( بیورکویست ، اوسترمن و هلت – بک ، 1994 ، به نقل از اسکرودر ، 2009 ) .

تعهد سازمانی عامل مؤثری در رفتار سازمانی کارکنان و بازده سازمانهاست و عبارت از نگرشهای مثبت یا منفی افراد نسبت به کل سازمانی است که در آن مشغول به کارند.شخص دارای تعهد سازمانی ، نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد . در حالی که فرد دارای تعهد اسلامی ، مسئولیت را امانتی الاهی می داند و خود را متعهد به حفظ و حراست از آن می بیند و با تمام وجود در جهت انجام دادن وظایف محوله و کسب رضای حق تعالی کوشش می کند .

 

قیمت فایل فقط 15,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری اعتماد در کارکنان , اعتماد در کارکنان , مبانی و پیشینه نظری اعتماد در کارکنان , پیشینه نظری اعتماد در کارکنان

admin بازدید : 28 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری سلامت سازمانی

مبانی و پیشینه نظری سلامت سازمانیدسته: مدیریت
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 63 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 40

مبانی و پیشینه نظری سلامت سازمانی فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 18,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری سلامت سازمانی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

سلامت سازمانی

تاریخچه سلامت سازمانی

اصطلاح "سلامت سازمانی" نخستین بار در سال 1969 توسط مایلز در مطالعه جو سازمانی مدارس به کار برده شد (Tsui & Cheng,1999:429-268؛.( Korkmaz, 2006: 14-36, 2007:22-54 

از نظر مایلز (1969) سلامت سازمانی به وضعی فراترازاثربخشی كوتاه مدت سازمانی دلالت داشته و به مجموعه ای ازخصایص نسبتاًپردوام اشاره می­کندوعبارت است ازدوام وبقای سازمان درمحیط خود، سازگاری باآن وارتقاءوگسترش توانایی سازمان برای سازگاری بیشتر(جاهد، 1384: 16-21) این اصطلاح كه نخستین بار برای بیان جنبه­ی تداوم و بقای سازمان مورد استفاده قرار گرفت، بر اساس کار پارسونز، بیلز و سیلز (1953)، توسط هوی و تارتر (1997) و هوی و میکسل (1991) به عنوان توانانیی سازگاری سازمان با محیط خود، ایجاد هماهنگی میان اعضای سازمان و دست­یابی به اهداف آن تعریف شد(Ibid).

سازمان سالم

سلامت،درمقابل مفهوم بیماری،به معنی فقدان بیماری ونارسایی دریک ارگانیسم (موجودزنده) است. مفهوم عام ازکلمه سلامت درمواردی مانندبقاوسلامت نفس و نسل،بقاوسلامت عقل وتفکر،بقاوسلامت دین،بقاوسلامت اجتماع،بقاوسلامت محیط وجودقابلیت وتوان فعالیت طبیعی برای تحقق اهداف طبیعی است. مرحله بعداز سلامت،رشدوتکامل یعنی به فعلیت درآوردن قابلیت ها ورسیدن به اهداف است. به عقیدةپارس ونزهمه نظامهای اجتماعی برای بقا،رشدوتوسعه خودبه حل چهارمشکل اساسی:انطباق،دستیابی به هدف،یکپارچگی ونهفتگی نیازمندند.برای داشتن جامعه ی سالم بایدسازمانهای سالم ایجادكنیم، سازمان سالم، سازمانی است که آفریننده باشدوبرای اخذاین ویژگی،بایداز ویژگیهایی برخوردارباشدکه عبارتنداز: پذیرش دگرگونی وتحول،گرامی داشت اندیشه­های تازه،پذیرش شکست به­عنوان جزیی ازکامیابی وبالأخره قدردانی از افراد.

 


 

قیمت فایل فقط 18,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری سلامت سازمانی , سلامت سازمانی , مبانی و پیشینه نظری سلامت سازمانی , پیشینه نظری سلامت سازمانی

admin بازدید : 48 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی

مبانی و پیشینه تحقیق تعهد سازمانیدسته: مدیریت
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 42 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 41

مبانی و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 21,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تعهد سازمانی

کارکنان ارزشمندترین دارایی ما هستنداین ادعا بارها و بارها توسط مدیران و رهبران مطرح شده است، برای اثربخش­تر کردن کارکنان بایستی تدابیری انجام شود، زیرا اکثر مواقع در سازمانها همواره فاصله و شکافی بین آنچه می­دانیم و آنچه انجام می­دهیم (رفتار می­کنیم) وجود دارد و برای از بین بردن و یا کاهش این شکاف توجه به مهارت­ها و نگرش­های کارکنان، مدل­های ذهنی آنها، نظام ارزیابی عملکرد و پاداش سازمان و بالاخره فرهنگ و ارزش­های افراد الزامی است. تمامی این موضوعات مربوط به حوزه منابع انسانی می­باشد. (ابوالعلایی، 1385: 112)تعهد به عنوان یکی از نگرش­های کارکنان (مجیدی،1376: 32)، مولد دارائیهای نامشهودی است، و به تعبیری می­توان آن را یک هدف (نه یک وسیله)، تلقی کرد، کارکنانی که تعهد بیشتری دارند موفقیتهای حرفه‌ای بیشتری دارند (Poon,2004:375).سازمانی که سطوح بالاتری از تعهد کارکنان را دارد در مقایسه با سازمانی که دارای سطوح پایین­تری از تعهد است، کارکنان بیشتر به هم کمک می­کنند، خوشحال­ترند، در زمان آمدن به شرکت هیجان و اشتیاق بیشتری دارند، تشریک مساعی بیشتری می­کنند و با هم رفیق­ترند. در کنار این نتیجه و محصول مثبت اجتماعی، تعهد مدیران ابزاری برای نیل به مقاصد مهم دیگر نیز به شمار می‌رود. (ابوالعلایی، 1385: 79)راه‌­های زیادی برای افزایش تعهد وجود دارد، اگر مدیر سازمان به سلامت سازمان تحت مدیریتش توجه خاصی داشته باشد این توجه باعث می­شود که کارمندان متعهدتر و وظیفه­شناستر باشند، سازمان سالم جایی است كه افراد دوست دارند به محل كارشان بیایند و به اینكه در این محل كار كنند، افتخار می كنند.

    سلامت سازمانی در تبیین یکی از متغیرهای مهم در زندگی سازمانییعنی تعهد نقش بسزایی را ایفا می نماید. پویایی های سازمان سالم نشان گر مبادله منصفانه بین سازمان و اعضای آن است. آن چنان که هوی، تارتر و کاتکمپ (2000) از بارنارد نقل می کنند، اعتبار سازمان ها بستگی به تمایل افراد به صرف انرژی و توان خویش در یک نظام همیاری دارد. تعهد شاخصی از تعادل میان رضایت کسب شده و فداکاری هزینه شده است (علاقه بند، 1378، 17).

قیمت فایل فقط 21,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی , تعهد سازمانی , مبانی و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی , پیشینه تحقیق تعهد سازمانی

admin بازدید : 48 دوشنبه 22 آذر 1395 نظرات (0)

مبانی و پیشینه نظری مدیریت استعداد

مبانی و پیشینه نظری مدیریت استعداددسته: مدیریت
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 138 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 35

مبانی و پیشینه نظری مدیریت استعداد فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قیمت فایل فقط 20,000 تومان

خرید

مبانی و پیشینه نظری مدیریت استعداد

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مدیریت استعداد

مقدمه

امروزه سازمانها بخوبی دریافته اند كه به منظور موفقیت در اقتصاد پیچیده جهانی و نیز ماندگاری در محیط رقابتی كسب و كار، به داشتن بهترین استعدادها نیاز دارند. همزمان با درك نیاز به استخدام ، توسعه و نگهداشت استعدادها‌‌، سازمانها دریافته‌اندكه استعدادها منابعی بحرانی هستند كه برای دستیابی به بهترین نتیجه‌ها نیازمند مدیریت می باشند. در گذشته مدیریت استعداد به عنوان یك مسئولیت جنبی به بخش پرسنلی محول شده بود، در حالی‌كه امروزه مدیریت استعداد به عنوان یك وظیفه سازمانی كه مسئولیت آن به عهده تمام بخش هاست، بسیار جدی تر مورد توجه قرار گرفته است.

بی شك عصر حاضر، عصر سازمانهاست و متولیان این سازمانها، انسانها هستند؛ انسانهایی كه خود به واسطه در اختیار داشتن عظیم ترین منبع قدرت؛ یعنی تفكر، می توانند موجبات تعالی، حركت و رشد سازمانها را پدید آورند. در سالهای اخیر، در سازمانهای ایرانی، مبحث پرورش و توسعه نیروی انسانی در قالبهای گوناگونی، نظیر: شناسایی و پرورش استعدادها، جانشین پروری ، مدیران آینده ، مدیران سایه و .... مورد توجه قرار گرفته است. اما کماکان با وضعیت مطلوب در این زمینه فاصله قابل توجهی وجود دارد. در همین راستا انجام مطالعات و پژوهشهای گوناگون برای الگوبرداری و بكارگیری تجربه‌های موفق سازمانهای توسعه یافته، از اهمیت بسزایی برخوردار است(رونلوند،2009،ص43).

 

2-3-2- تعریف استعداد و مدیریت استعداد

استعداد را میزان نسبی پیشرفت فرد در یک فعالیت برآورد می کنند. اگر برای کسب مهارت در یک فعالیت افراد مختلف در شرایط و موقعیت یکسانی قرار بگیرند متوجه خواهیم شد که افراد مختلف تفاوتهایی از لحاظ میزان کسب آن مهارت نشان می دهند. فرد مستعد را به صورت های مختلفی چون: مهم ترین و ارزش افزاترین افراد که بیش از سایرین در خلق مزیت رقابتی نقش دارند، افراد دارای مهارت بالا و پرورش یافته، افراد دارای پتانسیل بالا برای موفقیت در سازمان و نیروی کار ماهر عجین شده با کار و متعهد تعریف کرده اند. در مجموع می توان کفت منظور از مستعد فردی است که به واسطه دارا بودن ظرفیت ها و قابلیت های ویژه (دانش، نجربه و مهارت) و تعهد بالا نسبت به کار، سهم چشمگیری در ایجاد ارزش و موفقیت سازمان دارد (کریمی و سلطانی، 1390،ص 100).

 


-Talent Management

قیمت فایل فقط 20,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی و پیشینه نظری مدیریت استعداد , مدیریت استعداد , مبانی و پیشینه نظری مدیریت استعداد , پیشینه نظری مدیریت استعداد

admin بازدید : 22 یکشنبه 21 آذر 1395 نظرات (0)

پیش کنشی و خلاقیت

پیش کنشی و خلاقیتدسته: مدیریت
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 120 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 24

دانلود تحقیق آماده با عنوان پیش کنشی و خلاقیت در حجم 24 صفحه با فرمت word و قابلیت ویرایش ویژه کار تحقیقی درسهای مبانی سازمان و مدیریت مدیریت عمومی اصول مدیریت و تئوریهای مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مربوط به مجموعه مدیریت

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

دانلود تحقیق آماده با عنوان پیش کنشی و خلاقیت

دسته: مدیریت (مبانی سازمان و مدیریت- مدیریت عمومی- اصول مدیریت و تئوریهای مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت)

تعداد صفحات: 24 صفحه

فرمت:word ( قابل ویرایش)

همراه با فهرست منابع

این فایل شامل تحقیقی بسیار کامل و جامع  در زمینه " پیش کنشی و خلاقیت " بوده که در 24 صفحه  با فرمت word با قابلیت ویرایش تهیه شده است که می تواند به عنوان کار تحقیقی برای درسهای مبانی سازمان و مدیریت- مدیریت عمومی- اصول مدیریت و تئوریهای مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد  رشته های مربوط به مجموعه مدیریت مورد استفاده قرار گیرد. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:

مقدمه

پیش كنشی  ونوآوری

پیش كنشی  

پیوند پیش كنشی و نوآوری

سازمان ها چگونه می توانند پیش كنشی و ابداع کارمندان را ارتقا و بهبود دهند؟

عوامل اختلاف فردی

عوامل انگیزشی

عوامل ضمنی

تعریف خلاقیت

 تعریف خلاقیت از دیدگاه روانشناسی

تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمانی

 نوآوری

خلاقیت و نوآوری چگونه با هم مرتبط شده‌اند؟

نوآوری شامل چه چیزهایی است؟

چگونه متغیرهای ساختاری بر نوآوری اثر می‌گذارند؟

 چگونه فرهنگ سازمانی بر نوآوری اثر می‌گذارد؟

کدام متغیرهای منابع انسانی بر نوآوری اثر می‌گذارند؟

فرآیند خلاقیت

ویژگی‌های افراد خلاق

فرصت‌های خلاقیت

نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری

نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری از جنبه فردی

نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری از جنبه سازمانی

ویژگی‌های سازمان خلاق

 نقش مدیر در پرورش خلاقیت

روش های افزایش قدرت خلاقیت

موانع محیطی خلاقیت

موانع  سازمانی  خلاقیت

موانع فرهنگی خلاقیت

موانع ادراکی خلاقیت

انواع تکنیک های خلاقیت

تکنیک های خلاقیت فردی و گروهی
تکنیک های عمومی خلاقیت

 تکنیک های توسعه خلاقیت گروهی

 طوفان فکری

 تکنیک خلاقیت شش کلاه تفکر

 گردش تخیلی

تفکر موازی

تكنیك چرا ؟

تكنیك توهم خلاق

تكنیك پی . ام .آی (P.M.I)

تكنیك DO IT

تكنیك شكوفه ی نیلوفر آبی

تكنیك چه می شود اگر. ....؟

تكنیك اسكمپر SCAMPER

ارتباط اجباری

نتیجه گیری

منابع

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

برچسب ها : پیش کنشی و خلاقیت , دانلود تحقیق آماده با عنوان پیش کنشی و خلاقیت , پیش كنشی ونوآوری , پیش كنشی , پیوند پیش كنشی و نوآوری , سازمان ها چگونه می توانند پیش كنشی و ابداع کارمندان را ارتقا و بهبود دهند؟ , عوامل اختلاف فردی , عوامل انگیزشی , عوامل ضمنی , تعریف خلاقیت , تعریف خلاقیت از دیدگاه روانشناسی , تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمانی , نوآوری , خلاقیت و نوآوری چگونه با هم مرتبط

admin بازدید : 52 یکشنبه 21 آذر 1395 نظرات (0)

پاورپوینت تعاریف كیفیت

پاورپوینت تعاریف كیفیتدسته: مدیریت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: ppt
حجم فایل: 2715 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 41

پاورپوینت تعاریف كیفیت دارای 41 اسلاید مفید، مختصر با ظاهری زیبا و متفاوت و قابل ویرایش می باشد قسمتی از متن را ببینید و در صورت تمایل خرید کنید

قیمت فایل فقط 9,500 تومان

خرید

پاورپوینت تعاریف كیفیت

 

پاورپوینت تعاریف كیفیت دارای 41 اسلاید  مفید، مختصر با ظاهری زیبا و متفاوت و قابل ویرایش می باشد قسمتی از متن را ببینید و در صورت تمایل خرید کنید.

تعاریف كیفیت

شایستگی جهت مصرف

تطابق با نیازهای مشتریان

 درجه ای از برآورده سازی الزامات توسط مجموعه ای از ویژگی های ذاتی.

 

جنبه های كیفیت محصولات

عملكرد

قابلیت اطمینان

قابلیت دوام

قابلیت تعمیر پذیری

زیبایی

ویژگیها

انطباق با استانداردها

كیفیت درك شده

 

تاریخچه و سیر تكامل تضمین كیفیت 

   از نظر پروفسور فیگنباوم

قبل از سال های 1900  عصر كنترل كیفیت كارگری 

 

سال 1918 عصر كنترل كیفیت سرپرستی  ( سر كارگری )

 

سال 1937 عصر كنترل كیفیت بازرسی

 

 سال 1960  عصر كنترل كیفیت آماری 

 

 سال 1980 عصر كنترل كیفیت جامع

 

قبل از سال های 1900  عصر كنترل كیفیت كارگری

كنترل كیفیت كارگری تا پایان قرن نوزدهم كه پیشه ور محصولات خود را شخصا تولید، بازرسی و تایید می نمود ادامه داشت

 

سال 1918   عصر كنترل كیفیت سرپرستی  ( سر كارگری

با ظهور مفهوم تولید انبوه در اوایل قرن نوزدهم و با طبقه بندی شدن كارها مسئولیت كیفیت به عهده سركارگران محول شد 

 

 ppt: نوع فایل

سایز:2.65 MB  

تعداد اسلاید:41

قیمت فایل فقط 9,500 تومان

خرید

برچسب ها : پاورپوینت تعاریف كیفیت , دانلود پاورپوینت تعاریف كیفیت , پاورپوینت تعاریف كیفیت , تعاریف كیفیت , دانلود پاورپوینت , پاورپوینت , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

admin بازدید : 36 یکشنبه 21 آذر 1395 نظرات (0)

پاورپوینت بهره وری نیروی انسانی در مدیریت بهره وری

پاورپوینت بهره وری نیروی انسانی در مدیریت بهره وریدسته: مدیریت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: 309 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 52

این پاورپوینت در مورد بهره وری نیروی انسانی در مدیریت بهره وری در 52 اسلاید می باشد

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

 

مدیریت بهره وری:

 

پیترداركرمی گوید:می‌توان ادعا كرد كه انفجار بهره‌وری، مهم‌ترین پیشامد اجتماعی یكصد سال گذشته، و موضوعی است كه در تاریخ همانند نداشته است.
 
مقدمه:
 
برخی از نویسندگان تاریخ آغاز مطالعات مدیریتی را به Woodre wilson) ( نسبت می دهند. او علم اداره کردن را در سال 1887 مطرح کرد.
از فحوای کلام اندیشمندانی ازقبیل ویلسن، گودنو، و دیگران بوضوح می توان استنباط کرد که اداره نه تنها علم است بلکه قلمرو اداره از سیاست جداست و هدف اصلی علم اداره همانا بهره وری است و از دیدگاه بسیاری اصل شماره یک علم اداره به حساب می آید.
 
ارائه دیدگاههای مختلف:
 
تیلوریسم یا مکتب مدیریت علمی(تیلور)
نئوکلاسیکها(التون مایو)
اقتضایی(فرد فیدلر)
مطالعات مکتبهای مختلف نشان می دهد که دیگر نمی توان به اصول جهانشمولی که تیلور مطرح کرده است تکیه کرد و از طرفی به مطالعات هاثورن تکیه داشت بلکه باید تابع شرایط بود اما نکته مشترک در همه این دیدگاهها که همانا هدف علم مدیریت است راههای کسب بهره وری است که با تحولات اندیشه های مدیریتی تغییری نیافته است.
 
تاریخچه بهره وری:
 
مکتب مرکانتلیسم
مکتب فیزیوکراتها
مکتب کلاسیکها
 
از قرن بیستم اقتصاددانان به این واژه مشخص رسیدند:
<  رابطه قابل سنجش بین تولید وعوامل آن>
 
بهره وری چیست:
 
تعریف لغوی: واژه بهره وری ترجمه اصطلاحی كلمه لاتین (PRODUCTIVITY) به معنی باروری و سودمندی و استعداد تولیدی می باشد. اولین بار این واژه در مقاله ای از كس نی (QUESNAY) در سال 1766 در حدود 240 سال پیش بكار برده شد و 70 سال بعد از آن در سال 1833 میلادی فردی بنام لیتره (LITTRE) بهره وری را قدرت تولید تعریف كرد. بعبارتی بهره وری یعنی:قدرت تولیدی، باروری و مولد بودن.
تعریف کاربردی:در اوائل قرن بیستم از این كلمه تعریف مناسب تری ارائه شد :
بهره وری برابر است با نسبت خروجی به یکی از عوامل تولید.
در سال 1900 فردی بنام ارلی بهره وری را ارتباط بین بازده و وسایل بكار رفته برای تولید این بازده عنوان كرد. 
1950 سازمان همكاری اقتصادی اروپایی یا OEEC تعریف كاملتری از بهره وری به این شرح ارایه داد: 
بهره وری خارج قسمت بازده به یكی از عوامل تولید است. بدین ترتیب می توان از بهره وری سرمایه، بهره وری سرمایه گذاری، بهره وری مواد خام، بسته به این كه بازده در ارتباط با سرمایه، سرمایه گذاری یا مواد خام و غیره مورد بررسی قرار گیرد نام برد.
 دیوسیس 1955 : تغییراتی كه میزان محصول بر اثر منابع بكار رفته ایجاد می شود. 
 فابریكنت 1962 : همیشه نسبت بین بازده و نهاده بهره وری است. 
سومانت 1979 : نسبت بازده ملموس به نهاده های ملموس
 
آژانس بهره وری اروپا  EUROPEAN PRODUCTIVITY AGENCY  (EPA)
 بهره وری را اینگونه تعریف می كند: 
1.  بهره وری درجه استفاده مؤثر از هر یك از عوامل تولید است. 
2. بهره وری در درجه اول یك دیدگاه فكری است كه همواره سعی دارد آنچه كه در حال حاضر موجود است بهبود بخشد. 
بهره وری مبتنی بر این عقیده است كه انسان می تواند كارها و وظایفش را هر روز بهتر و با اخذ نتایج برتر از روز بیش به انجام رساند.
د-مركز بهره وری ژاپن  : (JPC)
 هدف از بهبود بهره وری عبارتست از به حداكثر رسانیدن استفاده از منابع نیروی انسانی، تسهیلات و غیره به طریقه علمی و با كاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و كوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی آنگونه كه به  نفع كاركنان، مدیران  و مصرف كنندگان باشد.
 
 
 
 
 
 
خلاصه ای از تاریخچه سازمانهای بهره وری در جهان و سازمان بهره وری آسیایی
استقرار سازمانهای مستقل مسئول مطالعات مرتبط با بهره وری از پایان جنگ بین المللی دوم، نخست دراروپا و سپس در آسیا، آغاز شد. در اروپا این جنبش با تأسیس آژانس بهره وری اروپایی  شروع شد و درآسیا نیز  با تأسیس «سازمان بهره وری آسیائی».ژاپن در سال 1955  مركز بهره وری خود را به وجود آورد و در هند شورای ملی بهره وری درسال 1958 برپا شد. متعاقباً بسیاری دیگر از كشورهای آسیایی نیز به همین ترتیب مراكز بهره وری خود را طی پانزده سال گذشته برپا كردند.
 
سازمان همكاری اقتصادی اروپا (OEEC) ، در دهه شصت میلادی به شدت درگیر در توسعه و ترویج اندیشه بهره وری بود. در دهه شصت نیز بسیاری از كشورهای آسیایی و اروپایی، مراكز و شوراهای بهره وری ایجاد كردند. گروههای بسیاری در این زمان از كشور آمریكا دیدن كردند تادرباره شیوه های اندازه گیری و محاسبات بهره وری آگاهیهای لازم را به دست آورند. به ویژه اداره كاردر«دفتر آماركار» درآمریكا(BLS) به خاطر آنكه دارای تجربیات زیادی بود و آمار مربوط به بهره وری كار را نزدیك به 90 سال منتشر می كرد، بسیار مورد توجه قرار می‌گرفت. بهره وری درآمریكا عملاً از سال 1970 شكل گرفت، و اولین كمیسیون بهره‌وری در این سال در این كشور تشكیل شد.
در سال 1995” مركز بهره وری ژاپن “(JPC) به عنوان هسته مركزی حركت بهره‌وری در بخش خصوصی در ژاپن با این شعار تأسیس شد: دیدگاه بنیادین بهره وری شامل احترام به مردم به منظور ترویج و پیشبرد رفاه انسانی خواهد بود.
هنگام آغاز جنبش بهره وری در سال 1955 در ژاپن به منظور تبلور اندیشه ها واهـــداف – و بـه عنوان پایه ای برای پیشبرد آن – سه اصل برای آن،به عنوان یك ضابطه و معیار رفتاری، بنیانگذاری شد. این سه اصل عبارتند  است از:
 
الف- بهبود بهره وری، در نهایت موجب افزایش امكان اشتغال می شود. در دوره انتقالی، برای كنترل سطح بیكاری و تقلیل آن به پائین ترین حد ممكن، كارگران مازاد به سایر بخشها انتقال  داده خواهند شد.
 
ب- مدیریت و كاركنان، روشهای عملی بهبود بهره وری را موردمطالعه قرار خواهند داد ودر این زمینه به بحث و مذاكره خواهند پرداخت.
 
ج-نتایج حاصل ازبهبود بهره وری منتشر و توزیع خواهد شد و همگان ازآن منتفع خواهند گردید.
طی حدود 40 سالی كه از آغاز نهضت بهره وری در ژاپن می گذرد سه اصل مذكور همواره به عنوان یك دستورالعمل مورد استفاده قرار گرفته و تلاش ژاپن بر آن است كه سه اصل مزبور را درزمان حاضر و آینده نیزسرلوحه كار خود قرار دهد.
همچنان كه جنبش بهره وری ژاپن به خوبی ادامه می یافت، ایجاد و تأسیس سازمانی مشابه«آژانس بهره وری اروپا » (EPA) قویاً مورد نیاز بود تا تلاشهای مردم آسیا را در جهت ارتقاء كارایی متحد سازد.
در سالهای 1959 و 1960، مركز بهره وری  ژاپن (JPC) ابتكار سازماندهی كنفرانسهای بین المللی را در زمینه بهره وری در توكیو و مانیل بر عهده گرفت و بدین گونه زمینه ایجاد یك سازمان جهانی فراهم شد . در آوریل 1961، نمایندگان هشت كشور آسیایی در مانیل ملاقات كردند و به منظور تأسیس« سازمان بهره وری آسیائی» (APO) جهت افزایش بهره وری در آسیا ، از طریق همكاریهای مشترك،به توافق رسیدند. هشت كشور مزبور عبارت بودند از: كره – جمهوری چین – فیلیپین – تایلند – هند – پاكستان – نپال و ژاپن . از آن زمان به بعد (APO و JPC ‌سازمان بهره وری آسیایی و مركز بهره وری ژاپن) متفقاً و صمیمانه به منظور ارتقاء بهره وری و بهبود سطح زندگی مردم در این بخش از جهان همكاری داشته‌اند.
 امروزه تعداد كشورهای عضو APO  به 16 رسیده كه عبارتند از: بنگلادش – جمهوری چین – فی جی- هنگ گنگ – هند- اندونزی- ایران- ژاپن – جمهوری كره – مالزی – نپال- پاكستان –فیلیپین – سنگاپور – سریلانكا- تایلند.
 این كشورها همه دارای سازمان ملی بهره وری می باشندو «سازمان ملی بهره وری ایران » نیز در سال 1370 تشكیل شد و فعالیتهای مفیدی را آغاز نموده است.
سازمانهای بهره وری متعددی در كشورهای صنعتی دنیا با APO همكاری دارند و نحوه همكاری آنها به صورت عضویت، اجرای طرحهای آموزشی مشترك ، تبادل اطلاعات، اعزام و تبادل كارشناس و كمكهای مالی در طرحهاست.
علاوه بر سازمان بهره وری آسیایی (APO) و مركز بهره وری ژاپن(JPC) امروزه مؤسسات جهانی مختلفی در سطح دنیا فعالیت می كنند و جنبش بهره وری را دنبال می نمایند، نظیر: 
  ESCAP–ADB-UNEP-OEEC-UNDP- UNICO-ILO-FAOوغیره.
 این سازمانها با یكدیگر نیز از طریق اجرای طرحهای مشترك یا همكاری در طرحها و تبادل اطلاعات همكاری دارند .به طوری كه امروزه در كشورهای مختلف دنیا با آگاهی بر اهمیت بهره وری، جنبشهای افزایش و بهبود بهره وری و ایجاد سازمانهای ملی بهره وری نضج گرفته است و روز به روز توسعه و رونق بیشتری می یابد.
 
تحلیل اندیشه بهره وری:
 
زمان تقریبی آغاز رویکرد فراگیر در سطح بین الملل به مقوله بهره وری را می توان پس از پایان جنگ جهانی دوم دانست . روند رو به توسعه و گسترش دانش و اندیشه بهره وری را در عرصه بین الملل می توان به حداقل سه رده گوناگون تقسیم کرد.
شکل گیری دانش بهره وری
رشد و توسعه دانش بهره وری
مطرح شدن افقهای جدید در این حوزه
 به طور کلی در دوره اول می توان موارد و دلایل زیر را از جمله موارد موثر در زمینه توجه بیشتر به مقوله بهره وری دانست:
آغاز دوباره رشد اقتصاد جهانی
پایان جنگ جهانی دوم و شروع به حرکت اقتصاد های جنگ زده ای چون آلمان و فرانسه و ژاپن
نیاز روز افزون صنایع گوناگون به مواد اولیه و نهاده های تولید و از سوی دیگر محدود بودن عرضه عوامل
التیام زخمهای حاصل از جنگ در اکثر کشور ها و بیداری اقتصادی
رشد جمعیت در سراسر جهان و بالا رفتن سطح زندگی و در آمدها که بالطبع نیازهاو افزایش تقاضای بیشتری را به دنبال داشت.
  می توان اینگونه قلمداد کرد که متن و منشا شکل گیری نگرش بهره ورانه به مقوله تولید  در ایالات متحده آمریکا روی داده است
به طور کلی در دوره اول با پیاده سازی طرحهای ایالات متحده برای بازسازی آلمان و ژاپن و از سوی دیگر سفر های دانشمندانی چون دکتر دمینگ به ژاپن و شرکت در کنفرانسهایی به محوریت موضوع بهره وری و در نهایت طرح مدل مدیریت کیفیت فراگیری با نام خودش بهره وری از مدل ساده و ابتدایی ستاده ÷ نهادهکه بر اصل راهبردی تولید بیشتر با منابع فعلی تاکید داشت ، خارج شده و به حوزه های جدیدی و یا بر اساس تقسیم بندیهای ما به دوره دوم وارد گردید: بدین ترتیب می توان دلایل و ویژگی های اصلی آغاز این دوره از نگرش به بهره وری را در موارد زیر جستجو کرد:
1.       رقابتی شدن هر چه بیشتر بازارها
2.        طرح مسائل جدید در حوزه بهره وری 
3.        ورود کشور های گوناگون به حوزه تولید و بدین ترتیب سوق یافتن تولید کنندگان از تولید انبوه صرف به تولید انبوه با کیفیت
 
 با گذشت زمان  بازار های انحصاری آمریکایی با خطوط تولید انبوه که اقدام به تولید کالاها به تعداد زیاد و قیمت پایین در یک بازار انحصاری می نمودند، از سوی شرکتهای نو پا اما هدفمند ژاپنی به چالش کشیده شدند. همایشها و سمینارهای دهه پنجاه و شصت میلادی و میل و علاقه ذاتی ژاپنی ها به پیشرفت باعث آن گردید تا سیاستهای گسترش دانش بهره وری در این کشور خیلی زود به عنوان فرهنگ و رفتار غالب در صنایع ژاپن تبدیل گردد. این در حالی بود که ژاپنی ها در فرایند صنعتی شدن هیچگاه فرهنگ بومی خود را نادیده نگرفتند و همواره به یک الگوی توسعه پایدار بر پایه و اساس فرهنگ بومی خود تاکید می کردند و بدین سان در ادامه حتی توانستند با الهام گیری از برخی از آموزه های دینی و اجتماعی خود مدلهای بهبود مستمری چون کایزن را ابداع و به جای جای جهان گسترش دهند.
بخش سوم در دگردیسی دانش بهره وری را می توان دوران حکومت مقتدرانه بهره وری و مدلهای جامع و فراگیر بهره وری بر ذهن مدیران و عملکرد شرکتها دانست. در  این دوره  از بهره وری به عنوان یکی از پایه ها و زیر بناهای توسعه در سیاستها و برنامه های کلان عنوان می شود و از حاشیه به متن می آید. طرفداران نقش اصلی ارقام بالای تولیدهای ناخالص ملی در اقتصادهای مطرح جهان عامل بهره وری را ابزاری مناسب در هم افزایی سیاستهای خود یافتند. بدین ترتیب که توانستند بدون دغدغه جهت تامین  منابع جدید که به واسطه تحولات سیاسی و اجتماعی گسترده در سطح جهان  با چالشهای جدیدی مواجهه شده بود ، با به کارگیری سیاستهای بهره ورانه و به جای افزایش لجام گسیخته عرضه منابع هدف خود یعنی افزایش تولید را جامع عمل بپوشانند.از سوی دیگر بهره وری راه خود را از نگرش صرف به تولید به دیگر بخشهای سازمان از جمله منابع اولیه ، نیروی انسانی ، تکنولوژی و بازاریابی و حتی رشته های دیگر فعالیتهای اقتصادی چون خدمات هم گشود.
 از دلایل اصلی در این تغییر نگرش را می توان در دلایل زیر جستجو کرد :
1.       توجه بیشتر به منابع بلند مدت به جای کوتاه مدت
2.       توجه بیشتر به بازار های داخلی تا خارجی
3.       تمرکز بر نگرش و اقدامات استراتژیک به جای نگرش عملیاتی و محدود  
4.       توجه بیشتر به رضایت مشتریان
5.       توجه بیشتر به مدیریت جامع بهره وری تا تاکید صرف به بهبود کیفیت
  بهره وری ابزاری است که امروزه به  آن به عنوان سلاحی قدرتمند و نه تنها به عنوان روشی برای افزایش تولید نگریسته می شود . امروزه در سراسر جهان کارشناسان اعتقاد دارند که  بهره وری بهترین وسیله است برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده و این گونه است که در 15 ساله اخیر افزایش بهره وری در جهان 45 برابر شده است. باید توجه داشت که در برنامه چهارم توسعه ایران اینگونه برنامه ریزی شده است که 30درصد از رشد اقتصادی در طی سالهای اجرای برنامه به واسطه افزایش بهره وری صورت گیرد.
 
سه ویژگی اساسی نگرشی‘ برای بهره ور بودن عبارتند از:(تحلیل انیشه بهره وری):
الف: نگرش مثبت
ب: خلاقیت
ج: نارضایتی خلاق
 
جلوه های بهره وری:
 
كارایی (Efficiency):
نسبت بازده واقعی به دست آمده به بازدهی استاندارد و تعیین شده (مورد انتظار) كارایی یا راندمان است، یا در واقع نسبت مقدار كاری كه انجام می شود به مقدار كاری كه باید انجام شود.
نكته بسیار مهم آن است كه طبق قوانین فیزیكی در ماشین ( سیستمهای
بسته و مكانیكی)، كارایی و راندمان كه خارج قسمت  ظرفیت فعلی به
ظرفیت اسمی می باشد، تقریباً هرگز به یك نمی رسد و همواره كوچكتر از
یك است، لیكن درمورد انســان (سیستم باز) بر اثر انگیزش و رهبری
صحیح می تواند از یك بزرگتر شود.
 
اثر بخشی (Effectiveness):
 
 اثر بخشی، عبارت از درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده است. به بیان دیگر اثر بخشی نشان می دهد كه تا چه میزان از تلاشهای انجام شده نتایج مورد نظر حاصل شده است. در حالی كه نحوه استفاده و بهره برداری از منابع برای نیل به نتایج مربوط به كارایی می شود. در واقع اثر بخشی مرتبط با عملكرد وفراهم آوردن رضایت انسان از تلاشهای انجام شده، و كارایی مرتبط با بهره برداری صحیح از منابع است. لذا كارایی جنبه كمی دارد ، ولی اثر بخشی جنبه كیفی داراست.
لازم  است توجه شود كه كارایی و اثر بخشی لزوماً هم سو نیستند، وپا به پای هم حركت نمی كنند.
در نهایت ،بهره وری را می توان به صورت زیر تعریف كرد:
بهره وری = اثر بخشی + كارایی
بهره وری= اجرای كارهای درست + اجرای درست كارها
 
استراتژی های بهره وری:
 
از واژه استراتژی بطورکلی پنج مفهوم که به پنج P مشهورهستند استنباط می شود:
طرح(Plan ): به معنای نوعی مسیریا اقدام آگاهانه
نقشه(Ploy ): نوعی صف آرایی برای چیرگی بر رقیب
الگو(Pattern ):اقدامی جدید یا نسبتا از پیش تعیین شده
موضعPositio

مدیریت بهره وری:


پیترداركرمی گوید:می‌توان ادعا كرد كه انفجار بهره‌وری، مهم‌ترین پیشامد اجتماعی یكصد سال گذشته، و موضوعی است كه در تاریخ همانند نداشته است.

مقدمه:

برخی از نویسندگان تاریخ آغاز مطالعات مدیریتی را به Woodre wilson) ( نسبت می دهند. او علم اداره کردن را در سال 1887 مطرح کرد.از فحوای کلام اندیشمندانی ازقبیل ویلسن، گودنو، و دیگران بوضوح می توان استنباط کرد که اداره نه تنها علم است بلکه قلمرو اداره از سیاست جداست و هدف اصلی علم اداره همانا بهره وری است و از دیدگاه بسیاری اصل شماره یک علم اداره به حساب می آید. 
ارائه دیدگاههای مختلف:

تیلوریسم یا مکتب مدیریت علمی(تیلور)نئوکلاسیکها(التون مایو)اقتضایی(فرد فیدلر)مطالعات مکتبهای مختلف نشان می دهد که دیگر نمی توان به اصول جهانشمولی که تیلور مطرح کرده است تکیه کرد و از طرفی به مطالعات هاثورن تکیه داشت بلکه باید تابع شرایط بود اما نکته مشترک در همه این دیدگاهها که همانا هدف علم مدیریت است راههای کسب بهره وری است که با تحولات اندیشه های مدیریتی تغییری نیافته است. 
تاریخچه بهره وری:

مکتب مرکانتلیسممکتب فیزیوکراتهامکتب کلاسیکها 
از قرن بیستم اقتصاددانان به این واژه مشخص رسیدند:
<  رابطه قابل سنجش بین تولید وعوامل آن>

بهره وری چیست:

تعریف لغوی: واژه بهره وری ترجمه اصطلاحی كلمه لاتین (PRODUCTIVITY) به معنی باروری و سودمندی و استعداد تولیدی می باشد. اولین بار این واژه در مقاله ای از كس نی (QUESNAY) در سال 1766 در حدود 240 سال پیش بكار برده شد و 70 سال بعد از آن در سال 1833 میلادی فردی بنام لیتره (LITTRE) بهره وری را قدرت تولید تعریف كرد. بعبارتی بهره وری یعنی:قدرت تولیدی، باروری و مولد بودن.تعریف کاربردی:در اوائل قرن بیستم از این كلمه تعریف مناسب تری ارائه شد :بهره وری برابر است با نسبت خروجی به یکی از عوامل تولید.
در سال 1900 فردی بنام ارلی بهره وری را ارتباط بین بازده و وسایل بكار رفته برای تولید این بازده عنوان كرد. 1950 سازمان همكاری اقتصادی اروپایی یا OEEC تعریف كاملتری از بهره وری به این شرح ارایه داد: بهره وری خارج قسمت بازده به یكی از عوامل تولید است. بدین ترتیب می توان از بهره وری سرمایه، بهره وری سرمایه گذاری، بهره وری مواد خام، بسته به این كه بازده در ارتباط با سرمایه، سرمایه گذاری یا مواد خام و غیره مورد بررسی قرار گیرد نام برد. دیوسیس 1955 : تغییراتی كه میزان محصول بر اثر منابع بكار رفته ایجاد می شود.  فابریكنت 1962 : همیشه نسبت بین بازده و نهاده بهره وری است. سومانت 1979 : نسبت بازده ملموس به نهاده های ملموس

آژانس بهره وری اروپا  EUROPEAN PRODUCTIVITY AGENCY  (EPA) بهره وری را اینگونه تعریف می كند: 
1.  بهره وری درجه استفاده مؤثر از هر یك از عوامل تولید است. 2. بهره وری در درجه اول یك دیدگاه فكری است كه همواره سعی دارد آنچه كه در حال حاضر موجود است بهبود بخشد. بهره وری مبتنی بر این عقیده است كه انسان می تواند كارها و وظایفش را هر روز بهتر و با اخذ نتایج برتر از روز بیش به انجام رساند.

د-مركز بهره وری ژاپن  : (JPC) هدف از بهبود بهره وری عبارتست از به حداكثر رسانیدن استفاده از منابع نیروی انسانی، تسهیلات و غیره به طریقه علمی و با كاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و كوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی آنگونه كه به  نفع كاركنان، مدیران  و مصرف كنندگان باشد.






خلاصه ای از تاریخچه سازمانهای بهره وری در جهان و سازمان بهره وری آسیایی
استقرار سازمانهای مستقل مسئول مطالعات مرتبط با بهره وری از پایان جنگ بین المللی دوم، نخست دراروپا و سپس در آسیا، آغاز شد. در اروپا این جنبش با تأسیس آژانس بهره وری اروپایی  شروع شد و درآسیا نیز  با تأسیس «سازمان بهره وری آسیائی».ژاپن در سال 1955  مركز بهره وری خود را به وجود آورد و در هند شورای ملی بهره وری درسال 1958 برپا شد. متعاقباً بسیاری دیگر از كشورهای آسیایی نیز به همین ترتیب مراكز بهره وری خود را طی پانزده سال گذشته برپا كردند.

سازمان همكاری اقتصادی اروپا (OEEC) ، در دهه شصت میلادی به شدت درگیر در توسعه و ترویج اندیشه بهره وری بود. در دهه شصت نیز بسیاری از كشورهای آسیایی و اروپایی، مراكز و شوراهای بهره وری ایجاد كردند. گروههای بسیاری در این زمان از كشور آمریكا دیدن كردند تادرباره شیوه های اندازه گیری و محاسبات بهره وری آگاهیهای لازم را به دست آورند. به ویژه اداره كاردر«دفتر آماركار» درآمریكا(BLS) به خاطر آنكه دارای تجربیات زیادی بود و آمار مربوط به بهره وری كار را نزدیك به 90 سال منتشر می كرد، بسیار مورد توجه قرار می‌گرفت. بهره وری درآمریكا عملاً از سال 1970 شكل گرفت، و اولین كمیسیون بهره‌وری در این سال در این كشور تشكیل شد.در سال 1995” مركز بهره وری ژاپن “(JPC) به عنوان هسته مركزی حركت بهره‌وری در بخش خصوصی در ژاپن با این شعار تأسیس شد: دیدگاه بنیادین بهره وری شامل احترام به مردم به منظور ترویج و پیشبرد رفاه انسانی خواهد بود.
هنگام آغاز جنبش بهره وری در سال 1955 در ژاپن به منظور تبلور اندیشه ها واهـــداف – و بـه عنوان پایه ای برای پیشبرد آن – سه اصل برای آن،به عنوان یك ضابطه و معیار رفتاری، بنیانگذاری شد. این سه اصل عبارتند  است از:

الف- بهبود بهره وری، در نهایت موجب افزایش امكان اشتغال می شود. در دوره انتقالی، برای كنترل سطح بیكاری و تقلیل آن به پائین ترین حد ممكن، كارگران مازاد به سایر بخشها انتقال  داده خواهند شد.

ب- مدیریت و كاركنان، روشهای عملی بهبود بهره وری را موردمطالعه قرار خواهند داد ودر این زمینه به بحث و مذاكره خواهند پرداخت.

ج-نتایج حاصل ازبهبود بهره وری منتشر و توزیع خواهد شد و همگان ازآن منتفع خواهند گردید.
طی حدود 40 سالی كه از آغاز نهضت بهره وری در ژاپن می گذرد سه اصل مذكور همواره به عنوان یك دستورالعمل مورد استفاده قرار گرفته و تلاش ژاپن بر آن است كه سه اصل مزبور را درزمان حاضر و آینده نیزسرلوحه كار خود قرار دهد.
همچنان كه جنبش بهره وری ژاپن به خوبی ادامه می یافت، ایجاد و تأسیس سازمانی مشابه«آژانس بهره وری اروپا » (EPA) قویاً مورد نیاز بود تا تلاشهای مردم آسیا را در جهت ارتقاء كارایی متحد سازد.در سالهای 1959 و 1960، مركز بهره وری  ژاپن (JPC) ابتكار سازماندهی كنفرانسهای بین المللی را در زمینه بهره وری در توكیو و مانیل بر عهده گرفت و بدین گونه زمینه ایجاد یك سازمان جهانی فراهم شد . در آوریل 1961، نمایندگان هشت كشور آسیایی در مانیل ملاقات كردند و به منظور تأسیس« سازمان بهره وری آسیائی» (APO) جهت افزایش بهره وری در آسیا ، از طریق همكاریهای مشترك،به توافق رسیدند. هشت كشور مزبور عبارت بودند از: كره – جمهوری چین – فیلیپین – تایلند – هند – پاكستان – نپال و ژاپن . از آن زمان به بعد (APO و JPC ‌سازمان بهره وری آسیایی و مركز بهره وری ژاپن) متفقاً و صمیمانه به منظور ارتقاء بهره وری و بهبود سطح زندگی مردم در این بخش از جهان همكاری داشته‌اند. امروزه تعداد كشورهای عضو APO  به 16 رسیده كه عبارتند از: بنگلادش – جمهوری چین – فی جی- هنگ گنگ – هند- اندونزی- ایران- ژاپن – جمهوری كره – مالزی – نپال- پاكستان –فیلیپین – سنگاپور – سریلانكا- تایلند. این كشورها همه دارای سازمان ملی بهره وری می باشندو «سازمان ملی بهره وری ایران » نیز در سال 1370 تشكیل شد و فعالیتهای مفیدی را آغاز نموده است.سازمانهای بهره وری متعددی در كشورهای صنعتی دنیا با APO همكاری دارند و نحوه همكاری آنها به صورت عضویت، اجرای طرحهای آموزشی مشترك ، تبادل اطلاعات، اعزام و تبادل كارشناس و كمكهای مالی در طرحهاست.علاوه بر سازمان بهره وری آسیایی (APO) و مركز بهره وری ژاپن(JPC) امروزه مؤسسات جهانی مختلفی در سطح دنیا فعالیت می كنند و جنبش بهره وری را دنبال می نمایند، نظیر:   ESCAP–ADB-UNEP-OEEC-UNDP- UNICO-ILO-FAOوغیره. این سازمانها با یكدیگر نیز از طریق اجرای طرحهای مشترك یا همكاری در طرحها و تبادل اطلاعات همكاری دارند .به طوری كه امروزه در كشورهای مختلف دنیا با آگاهی بر اهمیت بهره وری، جنبشهای افزایش و بهبود بهره وری و ایجاد سازمانهای ملی بهره وری نضج گرفته است و روز به روز توسعه و رونق بیشتری می یابد.

تحلیل اندیشه بهره وری:

زمان تقریبی آغاز رویکرد فراگیر در سطح بین الملل به مقوله بهره وری را می توان پس از پایان جنگ جهانی دوم دانست . روند رو به توسعه و گسترش دانش و اندیشه بهره وری را در عرصه بین الملل می توان به حداقل سه رده گوناگون تقسیم کرد.
شکل گیری دانش بهره وریرشد و توسعه دانش بهره وریمطرح شدن افقهای جدید در این حوزه به طور کلی در دوره اول می توان موارد و دلایل زیر را از جمله موارد موثر در زمینه توجه بیشتر به مقوله بهره وری دانست:
آغاز دوباره رشد اقتصاد جهانیپایان جنگ جهانی دوم و شروع به حرکت اقتصاد های جنگ زده ای چون آلمان و فرانسه و ژاپننیاز روز افزون صنایع گوناگون به مواد اولیه و نهاده های تولید و از سوی دیگر محدود بودن عرضه عواملالتیام زخمهای حاصل از جنگ در اکثر کشور ها و بیداری اقتصادیرشد جمعیت در سراسر جهان و بالا رفتن سطح زندگی و در آمدها که بالطبع نیازهاو افزایش تقاضای بیشتری را به دنبال داشت.  می توان اینگونه قلمداد کرد که متن و منشا شکل گیری نگرش بهره ورانه به مقوله تولید  در ایالات متحده آمریکا روی داده است
به طور کلی در دوره اول با پیاده سازی طرحهای ایالات متحده برای بازسازی آلمان و ژاپن و از سوی دیگر سفر های دانشمندانی چون دکتر دمینگ به ژاپن و شرکت در کنفرانسهایی به محوریت موضوع بهره وری و در نهایت طرح مدل مدیریت کیفیت فراگیری با نام خودش بهره وری از مدل ساده و ابتدایی ستاده ÷ نهادهکه بر اصل راهبردی تولید بیشتر با منابع فعلی تاکید داشت ، خارج شده و به حوزه های جدیدی و یا بر اساس تقسیم بندیهای ما به دوره دوم وارد گردید: بدین ترتیب می توان دلایل و ویژگی های اصلی آغاز این دوره از نگرش به بهره وری را در موارد زیر جستجو کرد:1.       رقابتی شدن هر چه بیشتر بازارها2.        طرح مسائل جدید در حوزه بهره وری 3.        ورود کشور های گوناگون به حوزه تولید و بدین ترتیب سوق یافتن تولید کنندگان از تولید انبوه صرف به تولید انبوه با کیفیت  با گذشت زمان  بازار های انحصاری آمریکایی با خطوط تولید انبوه که اقدام به تولید کالاها به تعداد زیاد و قیمت پایین در یک بازار انحصاری می نمودند، از سوی شرکتهای نو پا اما هدفمند ژاپنی به چالش کشیده شدند. همایشها و سمینارهای دهه پنجاه و شصت میلادی و میل و علاقه ذاتی ژاپنی ها به پیشرفت باعث آن گردید تا سیاستهای گسترش دانش بهره وری در این کشور خیلی زود به عنوان فرهنگ و رفتار غالب در صنایع ژاپن تبدیل گردد. این در حالی بود که ژاپنی ها در فرایند صنعتی شدن هیچگاه فرهنگ بومی خود را نادیده نگرفتند و همواره به یک الگوی توسعه پایدار بر پایه و اساس فرهنگ بومی خود تاکید می کردند و بدین سان در ادامه حتی توانستند با الهام گیری از برخی از آموزه های دینی و اجتماعی خود مدلهای بهبود مستمری چون کایزن را ابداع و به جای جای جهان گسترش دهند.
بخش سوم در دگردیسی دانش بهره وری را می توان دوران حکومت مقتدرانه بهره وری و مدلهای جامع و فراگیر بهره وری بر ذهن مدیران و عملکرد شرکتها دانست. در  این دوره  از بهره وری به عنوان یکی از پایه ها و زیر بناهای توسعه در سیاستها و برنامه های کلان عنوان می شود و از حاشیه به متن می آید. طرفداران نقش اصلی ارقام بالای تولیدهای ناخالص ملی در اقتصادهای مطرح جهان عامل بهره وری را ابزاری مناسب در هم افزایی سیاستهای خود یافتند. بدین ترتیب که توانستند بدون دغدغه جهت تامین  منابع جدید که به واسطه تحولات سیاسی و اجتماعی گسترده در سطح جهان  با چالشهای جدیدی مواجهه شده بود ، با به کارگیری سیاستهای بهره ورانه و به جای افزایش لجام گسیخته عرضه منابع هدف خود یعنی افزایش تولید را جامع عمل بپوشانند.از سوی دیگر بهره وری راه خود را از نگرش صرف به تولید به دیگر بخشهای سازمان از جمله منابع اولیه ، نیروی انسانی ، تکنولوژی و بازاریابی و حتی رشته های دیگر فعالیتهای اقتصادی چون خدمات هم گشود. از دلایل اصلی در این تغییر نگرش را می توان در دلایل زیر جستجو کرد :1.       توجه بیشتر به منابع بلند مدت به جای کوتاه مدت2.       توجه بیشتر به بازار های داخلی تا خارجی3.       تمرکز بر نگرش و اقدامات استراتژیک به جای نگرش عملیاتی و محدود  4.       توجه بیشتر به رضایت مشتریان5.       توجه بیشتر به مدیریت جامع بهره وری تا تاکید صرف به بهبود کیفیت  بهره وری ابزاری است که امروزه به  آن به عنوان سلاحی قدرتمند و نه تنها به عنوان روشی برای افزایش تولید نگریسته می شود . امروزه در سراسر جهان کارشناسان اعتقاد دارند که  بهره وری بهترین وسیله است برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده و این گونه است که در 15 ساله اخیر افزایش بهره وری در جهان 45 برابر شده است. باید توجه داشت که در برنامه چهارم توسعه ایران اینگونه برنامه ریزی شده است که 30درصد از رشد اقتصادی در طی سالهای اجرای برنامه به واسطه افزایش بهره وری صورت گیرد.

سه ویژگی اساسی نگرشی‘ برای بهره ور بودن عبارتند از:(تحلیل انیشه بهره وری):
الف: نگرش مثبتب: خلاقیتج: نارضایتی خلاق 
جلوه های بهره وری:

كارایی (Efficiency):
نسبت بازده واقعی به دست آمده به بازدهی استاندارد و تعیین شده (مورد انتظار) كارایی یا راندمان است، یا در واقع نسبت مقدار كاری كه انجام می شود به مقدار كاری كه باید انجام شود.
نكته بسیار مهم آن است كه طبق قوانین فیزیكی در ماشین ( سیستمهای
بسته و مكانیكی)، كارایی و راندمان كه خارج قسمت  ظرفیت فعلی به
ظرفیت اسمی می باشد، تقریباً هرگز به یك نمی رسد و همواره كوچكتر از
یك است، لیكن درمورد انســان (سیستم باز) بر اثر انگیزش و رهبری
صحیح می تواند از یك بزرگتر شود.

اثر بخشی (Effectiveness):

 اثر بخشی، عبارت از درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده است. به بیان دیگر اثر بخشی نشان می دهد كه تا چه میزان از تلاشهای انجام شده نتایج مورد نظر حاصل شده است. در حالی كه نحوه استفاده و بهره برداری از منابع برای نیل به نتایج مربوط به كارایی می شود. در واقع اثر بخشی مرتبط با عملكرد وفراهم آوردن رضایت انسان از تلاشهای انجام شده، و كارایی مرتبط با بهره برداری صحیح از منابع است. لذا كارایی جنبه كمی دارد ، ولی اثر بخشی جنبه كیفی داراست.
لازم  است توجه شود كه كارایی و اثر بخشی لزوماً هم سو نیستند، وپا به پای هم حركت نمی كنند.
در نهایت ،بهره وری را می توان به صورت زیر تعریف كرد:
بهره وری = اثر بخشی + كارایی
بهره وری= اجرای كارهای درست + اجرای درست كارها

استراتژی های بهره وری:

از واژه استراتژی بطورکلی پنج مفهوم که به پنج P مشهورهستند استنباط می شود:
طرح(Plan ): به معنای نوعی مسیریا اقدام آگاهانهنقشه(Ploy ): نوعی صف آرایی برای چیرگی بر رقیبالگو(Pattern ):اقدامی جدید یا نسبتا از پیش تعیین شدهموضعPositio

 

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

برچسب ها : پاورپوینت بهره وری نیروی انسانی در مدیریت بهره وری , بهره وری نیروی انسانی در مدیریت بهره وری،بهروری،بهروری نیروی انسانی،مدیریت،مدیریت نیروی انسانی،بهره وری انرژی ،بهروه وری مدیریتی

admin بازدید : 36 یکشنبه 21 آذر 1395 نظرات (0)

تحقیق ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازمان

تحقیق ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازماندسته: مدیریت
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 65 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 28

دانلود تحقیق ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازمان

قیمت فایل فقط 6,800 تومان

خرید

تحقیق ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازمان

برای بررسی دقیق تر مفهوم ارتباطات سازمانی ابتدا به توضیح مفاهیم سازمان و ارتباطات  میپردازیم. سازمان به مجموعه ای اجتماعی، هدفدار و وظیفه مدار اطلاق می شود. مجموعه ای که هر کدام از اعضای آن دارای هدف های فردی هستند و کل مجموعه به عنوان یک نظام دارای اهداف سازمانی می باشد. این مجموعه برای انجام فعالیتهایش به نوعی هماهنگی در چارچوب یک ساختار سازمانی نیازمند است. هیچ سازمانی نمی تواند در خلاء به وجود آید یا در آن به ادامه فعالیت بپردازد، بلکه همه سازمانها توسط محیطهای اجتماعی پیرامون که هم بر آنها اثر  میگذارند و هم از آنها تاثیر .... ادامه  ....................

فهرست مطالب

1. مقدمه

2. سازمان

3. ارتباط

4. ارکان اصلی فرایند ارتباطات

5. ارتباطات سازمانی

6. انواع ارتباطات

7. جریان ارتباطات در سیستم

8. انتخاب مسیر یا کانال ارتباط

9. قوانین راهبردی در ارتباطات سازمانی 

10. بعضی مشکلات در ارتباطات سازمانی 

11. راه کارهایی برای حمایت از ارتباطات سازمانی 

12. ضرورت برقراری ارتباط در مدیریت

13. بهبود ارتباطات سازمان

14. موانع ارتباطات

15. نتیجه گیری

فهرست مطالب

قیمت فایل فقط 6,800 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازمان , ارتباطات , ارتباطات سازمانی , ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازمان , راهکارهای بهبود ارتباطات سازمانی , دانلود تحقیق ارتباطات سازمانی و راهکارهای بهبود آن در سازمان , دانلود تحقیق راهکارهای بهبود ارتباطات سازمانی

تعداد صفحات : 20

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 10346
  • کل نظرات : 39
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 76
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 504
  • باردید دیروز : 124
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 3,751
  • بازدید ماه : 16,891
  • بازدید سال : 76,525
  • بازدید کلی : 1,465,522