loading...
هفت آسمون
admin بازدید : 57 یکشنبه 30 آبان 1395 نظرات (0)

بررسی بیولوژیكی دستگاه شنوایی خط جانبی در ماهیان مختلف

بررسی بیولوژیكی دستگاه شنوایی خط جانبی در ماهیان مختلفدسته: زیست شناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 127 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 53

ماهیان به كمك دستگاه شنوایی – خط جانبی، صدا، ارتعاشات و سایر جابجایی های آب در محیط اطرافشان را احساس می‌كنند این دستگاه دارای دو جزء اصلی، شامل گوش داخلی، دستگاه نوروماست خط جانبی است

قیمت فایل فقط 8,000 تومان

خرید

بررسی بیولوژیكی دستگاه شنوایی خط جانبی در ماهیان مختلف

 

مقدمه

ماهیان به كمك دستگاه شنوایی – خط جانبی، صدا، ارتعاشات و سایر جابجایی های آب در محیط اطرافشان را احساس می‌كنند. این دستگاه دارای دو جزء اصلی، شامل گوش داخلی، دستگاه نوروماست خط جانبی است. گوش داخلی ماهیان، علاوه بردریافت صدا، جهت‌ یابی یا تعادل فضای سه بعدی را نیز بر عهده دارد. این اندام،‌ احساس جهت‌یابی در برابر جاذبه زمین را، حتی وقتی كه ماهی در محیط های تاریك و پلاژیك به حالت معلق به سرمی‌برد، امكان پذیر می‌‌سازد. دراین ترجمه سعی بر این است كه مطالبی را در مورد شنوایی ماهیان استخوانی به تفصیل و در مورد ماهیان غضروفی به طورخلاصه ذكر گردد. بدیهی است كه گستردگی مطالب پیش از این سمینار است. مثلاً در مورد مكانیسم تولید الكتریسیته و گیرنده های الكتریكی فقط به صورت خلاصه در ارتباط با خط جانبی مورد بحث قرارگرفته اند.

 

اصطلاح Octavolateralis یا سیستم شنوایی

واژه Octarolateralis با گوش داخلی، خط جانبی و سیستم های حسی مرتبط است كه برای مدتی طولانی به عنوان سیستم تعادلی ـ صوتی شناخته شده بودند كه این نام از تعبیراتی بود كه در قدیم استعمال می شد و هردو سیستم را به عنوان یك دریافت كننده صوتی معرفی كرده بود كه بوسیله پرده های مشابه از هم جدا شده اند و تصورات اولیه براین باور است كه گوش داخلی از خط جانبی كه حاوی ماده متشكله سلولهای شنوائی است، مشتق شده است. در صورتیكه گوش و خط جانبی بوسیله مشخصه های خود، نحوه تغذیه و اعمال اصلی آنها مشخص می شوند و به هیچ عنوان از یكدیگر مشتق نشده اند. ابتدا عمل مجموعه های مژگانی شرح داده می شود.

مجموعه های مژگانی دارای جهت یابی هایی هستند كه با میزان حساسیت فیزیكی آنها كه برای خم كردن این مجموعه ها بكار می رود در ارتباطند.

این جهت یابی بوسیله موقعیت خارج از مركز ماده Kinotilium در یكطرف از مجموعه و انتقال تدریجی ولی زیاد Stereocilia كه در سمت Kinotilium دارای طول بیشتر و در انتهای مجموعه دارای طول كمتری است تعیین می گردد.

خم شدن رشته ها در سمتی كه طول بلندتر دارد سبب پلاریزاسیون داخل سلولی می شود و یك ولتاژ بالقوه ای در درون سلولهای شنوائی ایجاد می كند و با خم شدن به سمت مخالف از قطبی شدن بیش از حد جلوگیری می كند. بزرگی واكنش ها بستگی به خم شدن دارد و بوسیله اندازه گیری برحسب نانومتر محاسبه می شود.

خم شدن دسته ها در جهتی به جز جهت اصلی واكنشی را طرح ریزی می كند كه ارتباط كسینوسی با خم شدن دسته ها دارد. خاصیت این واكنش برداری این است كه به سلولهای شنوایی یك مكانیسم بالقوه ای برهدایت مستقیم واكنش ها و جهت یابی مركز صوت در آب می دهد.

هرغشاء حسی در ارگانهای داخلی، دارای سلولهای مژگانی جهت دار است كه امر الگوهایی مجزا وابسته به قطبیت سلولها قراردارد.


 آناتومی گوش داخلی و ضمائم آن

ساختمان

در لابیرنت مهره داران دو قسمت بنام های Pars superior و Pars inferior مشاهده می شود. در ماهیان غضروفی و استخوانی اولی شامل سه مجرای نیم دایره و یكی از سه سنگریزه شنوایی بنام «اتریكول» است، كه در یك سطح افقی با ظاهری ناصاف قراردارد. در Pars inferior دو سنگریزه دیگر بنام های «ساكولوس» و «لاگنا» قراردارد كه بصورت عمودی و نزدیك به هم قراردارند. علاوه برموارد ذكر شده بیشتر ماهیان دارای یك ارگان داخلی دیگر بنام Macula neglecta هستند كه در نزدیكی اتریكول و كانال آمپول و مجاری نیم دایره خلفی قراردارد. هركدام از زوایای داخلی با شاخه هایی از عصب شماره هشت جمجمه كنترل می شود.

مجاری نیم دایره

سه مجرای نیم دایره (قدامی، جانبی، خلفی) به سمت خارج اتریكول گسترده شده و درون آن از مایع آندولنف پر شده است. بخش قدامی و خلفی بوسیله یك صفحه عمودی بنام Crus  Commune تقسیم می شود و برجستگیهای كروی آمپول در قاعده هر مجرا وجود دارد.

درون هر آمپول یك لبه مضرس و باریك و بلند بنام Crista  ampularis وجود دارد كه در سرتاسر مجرا بوسیله سلولهای مویی، حسی پوشیده شده است و یك ساختار ژلاتینی بنام Cupula به صورت یك غشاء ضخیم از سطح كریستال به بالای آمپول گسترده شده است بنابراین كریستا و سرپوش ژلاتینی آن كوپولا به صورت یك دیافراگم البته بصورت نامنظم در مقابل ظاهرشدن مایع در داخل كانال عمل می‌كند.

 

 سنگریزه های شنوایی

سنگریزه های شنوایی مانند كیسه های كوچكی هستند كه شامل تودة فشرده ای از اشكال مختلف تركیبات صدفی كلسیم به صورت كریستال می باشند مهره داران غیرغضروفی دارای سنگریزه های شنوایی هستند كه شامل مجموعه خیمر مانندی از كریستالهای كوچك بنام Stato Conia, Oto Conia می باشند و دریك زمینه كلاژنی قراردارد. درمقایسه با Ray-Finned Fish ماهیان استخوانی دارای زمینه كریستالی هستند كه دارای سطح ناصاف است و با فرورفتگی و برجستگی های زیادی مشخص می شود كه این ساختارهای مضرس دقیقاً اتولیت نامیده می شود.

سنگریزه های شنوایی دارای غشاء حسی هستند كه بصورت لكه هایی روی دیواره كیسه قرارگرفته است و توده اتولیتی نزدیك غشاء حسی قراردارد، به صورت یك جفت مكانیكی به هم متصل است كه این اتصال بوسیله صفحات ژلاتینی كه غشاء شنوایی نامیده می شد صورت می گیرد.

قابلیت كشش، حالت ارتجاعی غشاء شنوایی، آندولنف و سطح اپتیلیان كه شامل مجموعه های مژگانی است مهمترین پارامترها در پاسخگویی به واكنش ها هستند.

اتریكول دارای منطقه ای است كه در آن برضخامت غشاء حسی افزوده می شود و سلولها بزرگترند، این منطقه تشكیل نوارهای برجسته ای بنام Striola می دهد كه در قسمت پشتی ـ جانبی Macula قراردارد. سایر قسمت های غشاء حسی هم ممكن است از این مناطق استریولاری را نشان دهد. سلولهایی كه دراین منطقه اند دارای مجموعه های مژگانی متفاوت با قسمت های حاشیه ای هستند. Macula Neglecta معمای گوش داخلی است و اولین بار بوسیله Retzius در سال 1881 كشف شد. اندازه ساختمان و موقعیت آن در گونه های مختلف فرق می كند. امروزه شخص شده كه Neglecta دارای یك یا دو برآمدگی حسی اند كه بوسیله غشاء ژلاتینی كوپولا مانندی پوشیده شده است. در Elasmobranch ، Neglecta بسیار بزرگ بوده و بعنوان اندام شنوایی موردتوجه است ولی در ماهیان استخوانی بسیار ریز است.


مجموعه مژگانی

بررسی غشاء حسی ارگانهای گوش داخلی بوسیله پرتونگاری با الكترون یا (SEM) تغییرپذیری اساسی را درشكل این مجموعه ها آشكار می كند. براساس پیشنهادهای مختلف اندازه های متفاوتی برای این مجموعه ها وجود دارد. و این مجموعه ها با طول های متفاوت در مناطق مختلف اپتیلیا واقع شده اند. بلندترین مژه به اندازه صدمیلی میكرون در سلولهای حس كریستا در مجاور نیم دایره پیدا می شود و بخوبی تا بالای سرپوش كوپولا گسترش دارند.

ارگانهای شنوایی و مجموعه های مژگانی در ماهیان دارای سه شكل عمده هستند هستند و به نام های F3 , F2 , F1

نوع F1 ، مجموعه های مژگانی دارای Kinocilia هستند كه ازنظر اندازه مقدار خیلی كمی از بلندترین Stereo cilia بلندتر است؛ كه طول آن به 6-5 میلی میكرون می‌رسد. مجموعه های F1 اغلب در مناطق مركزی اپتیلیال ساكولار در بسیاری از ماهیان دیده می شود و در بعضی از گونه ها درمنطقه استریولار اتریكول و همچنین لاگنا وجود دارد. نوع F2 دارای Kinocilia بلندتر حدود 15 میلی میكرون Stereo cilia كوتاه هستند و بیشتر در حاشیه اپتیلیای حسی یافت می شود.

نوع F3 شبیه به F1 است، اما بلندی آنها به 8 میلی میكرون می رسد و درحاشیه داخلی اپتیلیای حسی یافت می شود و بیشترین گروه مجموعه های انتهای Saccula Macula را در استاریوفیزیها تشكیل می دهد.

هنوز عمل این سه گروه كه دارای طولهای متفاوتی اند مشخص نشده است. در پرندگان و خزندگان مناطقی كه مژه های بلندتر دارند به امواجی با بسامدهای كوتاه پاسخ می دهند و گروههایی كه مژه های كوتاه تر دارند بسامدهای بلندتر را پاسخ می‌دهند.

براساس آزمایشات، یك همبستگی بین نورونهای آوران، سلولهای شنوائی و مناطق مختلف ساكولار، را در ماهی Gold Fish با اسم علمی carrassius auratus نشان می‌دهد و همچنین براساس آزمایشات سلولهای شنوایی از مناطق مختلف ساكولار در استاریوفیزیها به بسامدهای مختلف پاسخ می‌دهد. از آنجائیكه مجموعه های مژگانی مضرس قویاً كوتاهتر از مناطق پشتی هستند، در نتیجه این كوتاهی با پاسخ دادن به فركانس های مختلف مرتبط می شود. به هرحال نیاز به مطالعه و تحقیق بیشتر درمورد ارتباط ثابتی كه بین فركانس و طول مجموعه وجود دارد می باشد.


الگوهای جهت یابی سلولهای شنوایی

سلولهای واقع در مناطق حسی یك جهت یابی مونولوژیكی مشترك را ارائه می دهند كه دارای اهمیت زیادی در هدایت های مربوط به احساس است.

نقشه های جهت یابی امروزه برای گونه های وسیعی از ماهیان مختلف مثل بی فك ها یا Agnata و بشقاب آبششان یا Elasmobranchi و ماهیان استخوانی شناخته شده است.

ضمائم مجاری نیم دایره دارای بیشتری الگوهای دائمی هستند و تنوع آنها در بین مهره داران فك دار یا Gnatostomata هنوز شناخته نشده است. تمام دسته های مژگانی واقع در كریستا به سمت محور اصلی كانال جهت دار می شوند. در كریستای كانالهای افقی جهت یابی به سمت اتریكول است درحالیكه در كانالهای قدامی و عقبی جهت یابی دورتر از اتریكول است.

در ارگانهای شنوایی، سلولها به سمت داخل تدریجاً متمایل می شوند كه درمحلی در اطراف circular macula است و بتدریج از سمت جلو به سمت كناره ها تغییر جهت می یابند. اما همه این سلولها به عنوان یك گروه جهت دار موردتوجه واقع نشده اند.

اتریكول دارای الگوهای پایدار جهت یافته است كه در ماهیان استخوانی به خوبی ظاهر شده است. اگر چه این استحكام در Elasmobranchi كمتر به نظر می رسد، در ماهیان استخوانی و بیشتر چهارپایان سلولهایی با الگوهای برعكس وجود دارد كه به دو گروه تقسیم می شوند و بسمت یكدیگر متمایل می شوند. از آنجائیكه Ultricular macula  به سطح افقی واقع است این جهت یابی ها به صورت جلویی ـ عقبی و جانبی ـ میانی می باشد.

الگوهای لاگناهم درماهیان استخوانی شبیه به وضعیت اتریكول است. معمولاً دو دسته سلولهای شنوائی جهت دار به وسیله یك خط تقسیم كننده جدا می شوند و دارای جهت یابی غالب درسمت خلفی ـ شكمی هستند.

معمولاً قسمت اعظم سلولهای ماكولا به سمت حاشیه داخلی جهت دار می شوند. بنابراین در مرز جداكننده جهت یابی به سمت یكدیگر است. به هرحال وجود منطقه ای كه در آن جهت یابی های متضاد بیشتر موازی باشند تا به حال روبروی هم زیاد رایج نیست. ازنظر تنوع ساكولوس بیشتر از اتریكول و لاگنا، متنوع است. معمولاً جهت یابی های رایج بصورت جلویی ـ خلفی یا پشتی ـ شكمی است. ولی گاهی الگوهای پیچیده تری هم دارد.

رایج ترین الگوی جهت یابی در ماهیان استخوانی (درساكولوس) الگوی استاندارد است كه دارای چهارنوع جهت یابی در دو گروه از سلولهای شنوایی كه درجهت مخالف هم قرارگرفته‌ اند، می باشد و ماكولا را به چهارقسمت نابرابر تقسیم می كند. در قسمت جلویی آن نصف سلولها به سمت عقب جهت دار می شوند. مادامیكه در بخش شكمی نصف سلولها به سمت جلو جهت دار می شوند در قسمت انتهایی نصف سلولها به همانطرف پشت جهت دار می شوند كه این قاعده در مورد سلولهای بخش شكمی البته نصف آنها صدق می كند. الگوی استاندارد در همه راسته های ماهیان استخوانی بصورت واقعی وجود دارد به جز راسته استریوفیزیها.

الگوهایی دیگر به صورت های مختلفی هستند، الگوهای موازی فقط دو گروه جهت دارد، كه یكی به سمت پشت و دیگری به سمت شكم متمایل می شوند. درمیان ماهیان استخوانی الگوهای فوق دومین گونه های آزمایش شده مثل راسته استاریوفیزیها پاسخ داده است. البته به خوبی در Mormiryd هم كه از راسته Osteo glossiform هستند پاسخ می دهند.

یكی از اقسام الگوهای موازی بنام Curved Vertical یا مدل منحنی های موازی در بین تمام ماهیان استخوانی و غضروفی وجود دارد. در این مدل فقط در گروه سلولهای شنوایی جهت دار وجود دارد كه به سمت خارج از مركز جهت یابی می كنند. در قسمت عقبی دارای جهت یابی پشتی ـ شكمی هستند و سلولهای انتهایی درحاشیه اپی تلیوم به حالت جلویی ـ عقبی جهت دار می شوند. 

قیمت فایل فقط 8,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی بیولوژیكی دستگاه شنوایی خط جانبی در ماهیان مختلف , بررسی , بیولوژیكی , دستگاه شنوایی , خط جانبی , ماهیان مختلف , پروژه , تحقیق , مقاله , جزوه , پژوهش , دانلود پروژه , دانلود تحقیق , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود پژوهش

admin4 بازدید : 41 شنبه 29 آبان 1395 نظرات (0)

پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی تری – شورت

پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی تری – شورتدسته: پرسشنامه علوم پایه
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 19 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 5

تری – شورت و همکاران برای اندازه گیری کمال گرایی مثبت و منفی در سال 1995 ابزاری را تهیه کردند که مشتمل بر 40 گویه می باشد که 20 گویه آن کمالگرایی مثبت و 20 گویه دیگر کمالگرایی منفی را می سنجند و بر اساس طیف 5 درجه ای لیکرت از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم پاسخ داده می شود

قیمت فایل فقط 5,900 تومان

خرید

فهرست مطالب

توضیحات ابزاری

شیوه نمره گذاری و تفسیر آزمون

اعتبار

روایی

پرسشنامه

قیمت فایل فقط 5,900 تومان

خرید

برچسب ها : پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی تری – شورت , پرسشنامه کمال گرایی مثبت و منفی تری – شورت

admin4 بازدید : 59 شنبه 29 آبان 1395 نظرات (0)

تحقیق آلودگی آبها و لزوم تصفیه فاضلاب ها

تحقیق آلودگی آبها و لزوم تصفیه فاضلاب هادسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 96 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 86

یكی از مهمترین عوامل آلوده كننده آبها فضولات و پسآب می باشد بطوری كه تخمین زده اند هر متر مكعب فاضلاب تصفیه نشده می تواند 40 تا 60 متر مكعب آب را به شدت آلوده نماید بطوری كه اگر اكسیژن این آبها بسرعت تامین نشود، در هیچ مصرفی آب آلوده شده قآبل استفاده نخواهدبود

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

مقدمه

 

همانطور كه می دانیم آب عامل حیات می باشد و زندگی انسان، حیوانات و گیاهان بدون آب ممكن نمی باشد. تمام انواع فعالیتهای انسان مستلزم مصرف نوعی آب از نظر كیفیت شیمیایی می باشد.

 

آبهای مصرف شده در زندگی ما به نحوی به منآبع اولیه خود برگشت داده می شوند ولی اغلب آبی كه پس از كاربرد به منآبع طبیعی برگردانیده می شود واقعا همان آب اولیه نمی باشد و انتقال دهنده انواع و اقسام ناخالصی ها می باشد. با توجه به اینكه آب بصورت كالای تقریبا رایگان در اختیار انسان قراردارد، بشر در نگهداری آن و آلوده نكردنش سعی كافی و لازم را مبذول نمی نماید و تنها وقتی كه برای تهیه آب با خصوصیات معین با مشكلاتی مواجه گردید به اهمیت آن بیشتر خواهد اندیشید.

از دیرباز می دانند كه آبهای طبیعی قادرند مواد آلی و آلوده كننده ای را كه از طریق تخلیه فاضلاب و پسآب دریافت می كنند، تحت تاثیر میكروارگانیسم ها اكسیدكننده و نتیجه این عمل مصرف اكسیژن محلول آبها می باشد. اگر مصرف اكسیژن محلول = از جانشین شدن آن انجام پذیرد، بسرعت مقدار اكسیژن آنها تقلیل یافته و در چنین‌آبهایی نه تنها موجودات آبی مثل ماهی كه نخواهد توانست زندگی نماید بلكه در اكثر مصارف این آبها قآبل استفاده نبوده و یا تبدیل آنها با روشهای تصفیه به آب با مشخصات مورد نظر بقدری پر خرج خواهدبود كه تصفیه و تبدیل آنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد.

فهرست مطالب

مقدمه

 

میكروبیولوژی فاضلاب

 

میكروبیولوژی لجن فعال:

 

نمونه برداری:

 

وسایل مورد نیاز برای نمونه برداری:

 

-انتقال نمونه و نگهداری آن

 

لوازم مورد نیاز آزمایشگاهی:

 

روش های آماده سازی نمونه:

 

اهمیت میكروارگانیسم ها:‌

 

1-باكتریها

 

2-میكروارگانیسم های رشته ای:

 

الف- میكروارگانیسم های رشته ای بلند

 

ب- باكتری های رشته ای كوتاه

 

آغازیان پروتوزوآ

 

آمیب ها

 

تاژكداران:

 

شناوران آزاد مژكدار:

 

مژكداران ساقه دار:

 

سكتوریا

 

روتیفرها

 

سایر بی مهرگان- كرمها

 

گزارش مشاهدات

 

شمارش پروتوزوآ و روتیفرها

 

-       شمارش ارگانیسم های رشته ای

 

اصول تعیین مشخصات میكروارگانیسم های فاضلاب

 

1-جنبه های اكولوژیك تصفیه فاضلاب

 

2-نقش رده بندی جانداران در تعیین ساختار و وظایف اجتماعات زنده

 

میكروبی در فاضلاب:

 

بررسی میكروسكوپی لجن

 

-شناسایی میكروارگانیزمهای موجود در فاضلاب

 

فسفر

 

تعاریف:

 

تعیین فسفر به روش رنگ سنجی با اسید وانادومولیبد و فسفریك

 

دستگاهها:

 

روش انجام آزمایشگاه:

 

مهمترین روشهای تعیین درجه آلودگی فاضلاب

 

دستگاهها و وسایل

 

مواد مورد نیاز:

 

شرح آزمایش

 

4-بارورسازی نمونه:

 

5- پیش تصفیه و آماده سازی نمونه

 

6- روشهای رقیق سازی

 

دقت و صحت

 

PH

 

اصول كلی:

 

انتخاب روش :

 

نمونه­برداری و نگهداری نمونه­ها :

 

عوامل مداخله­گر و محدودیت­های روش :

 

تعیین COD به روش هضم برگشتی باز :

 

روش کار :

 

روش انجام آزمایش

 

دقت و صحت

 

آمونیاک

 

1 – حضور در آب و فاضلاب

 

2 – انتخاب روش

 

تعیین آمونیاک به روش نسلریزاسیون

 

روش کار

 

3 – روش انجام آزمایش

 

2 – ظهور رنگ :

 

محاسبات:

 

1 – انتخاب روش

 

2 – نگهداری نمونه

 

الف – دستگاهها

 

محاسبه:

 

روش کار

 

الف – دستگاهها و وسایل

 

ب – روش انجام آزمایش

 

حجم لجن ته نشین شده

 

1 – تعاریف

 

2 – منابع خطا

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق آلودگی آبها و لزوم تصفیه فاضلاب ها , تحقیق آلودگی آبها و لزوم تصفیه فاضلاب ها , تصفیه ابهای اشامیدنی , آلودگی ابهای اشامیدنی , آلودگی ابها در ایران , فاضلابهای شهری و الودگی آبها , پسآب ها

admin4 بازدید : 61 شنبه 29 آبان 1395 نظرات (0)

بررسی وضعیت جمع‌آوری و دفع زباله‌های شهری زابل و ارائه راهكارهای مناسب برای بهینه‌سازی فرایند موجود

بررسی وضعیت جمع‌آوری و دفع زباله‌های شهری زابل و ارائه راهكارهای مناسب برای بهینه‌سازی فرایند موجوددسته: محیط زیست
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 36 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 45

اجتماعات انسانی از دیرباز پس از مورد استفاده قرار دادن منابع مختلف طبیعی موجود بر روی كره زمین، قسمت‌های غیرقابل مصرف و زاید آن را دفع می‌نمودند

قیمت فایل فقط 6,900 تومان

خرید

اجتماعات انسانی از دیرباز پس از مورد استفاده قرار دادن منابع مختلف طبیعی موجود بر روی كره زمین، قسمت‌های غیرقابل مصرف و زاید آن را دفع می‌نمودند. این موضوع مشكل حادی را برای آنها و محیط‌شان ایجاد نمی‌كرد. زیرا تعداد و توزیع انسانهای موجود بر روی كره زمین به نسبت مساحت این كرة خاكی خیلی كم بود اما امروزه به دلیل افزایش تعداد، توزیع جمعیت و به دنبال آن تحولات پدید آمده در میزان و كیفیت مواد مصرفی، معضل تولید و دفع زایدات به نحوه بارزی گریبانگیر حیات جوامع بشری به ویژه شهرها گردیده است. گرچه دفن بهداشتی مواد زاید جامد شهری، سالهاست كه مورد استفاده قرار گرفته است و در بسیاری از نقاط دنیا توانسته است، بهداشت عمومی و سلامت جامعه را تأمین كند ولی هنوز مورد قبول عامه مردم قرار نگرفته است. عناوینی مانند، دفن و دفن بهداشتی و تلنبار زباله بارها به جای یكدیگر مورد استفاده قرار گرفته‌اند و هنوز هم خیلی از مردم فرق بین دفن، دفن بهداشتی و تلنبار كردن زباله را نمی‌دانند. به عبارت دیگر در صورتی كه عملیات دفن مواد به صورت كاملاً استاندارد و براساس ضوابط صحیح و دقیق دفن بهداشتی صورت نگیرد مشكلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی به وجود خواهد آمد. فقط یك محل دفن بهداشتی كه در محل مناسبی قرار گرفته و از طراحی خوبی برخوردار باشد و نیز عملیات آن كاملاً صحیح و دقیق انجام پذیرد می‌تواند جوابگوی استانداردهای بهداشت عمومی و سلامت بوده، از شرایط لازم برای جلوگیری از آلودگی آب و خاك و هوا برخوردار باشد كه در اینجا بحث مدیریت دفع مواد زائد جامد شهری مطرح می‌گردد.

مواد زاید جامد شهری شامل تمام مواد زاید حاصل از فعالیت‌هایی است كه در شهر انجام می‌گیرد. این مواد هم از نظر منبع تولید و هم از نظر خواص فیزیكی و شیمیایی تنوع بسیار زیادی دربر دارد. در یك شهر، بخش‌های مختلفی در فعالیت هستند و هر بخش نیز در تولید مواد زاید شهری نقش دارد. بخش‌های خانگی، تجاری، حمل و نقل، صنعتی، درمانی، بهداشتی و خدمات، هركدام مواد زایدی با خصوصیات ویژه‌ای تولید می‌كنند. به همین دلیل هم، مواد زاید جامد شهری دارای طیف وسیعی است. از نظر حجم نیز از ذرات ریز گردوغبار گرفته تا وسایل اسقاطی، مثل بدنه اتومبیل، یخچال و میز و صندلی، در این زایدات وجود دارند از نظر خطرناك بودن نیز، شامل مواد زاید غیرقابل فسادپذیر است و هم مواد زاید كاملاً خطرناك، مثل مواد زاید بیمارستانی را دربر می‌گیرد، از نظر فیزیكی و حجم ظاهری نیز طیف كاملاً ناهمگونی از زایدات در یك شهر بروز می‌كند. كمیت مواد زاید جامد شهری نیز ناهمگونی زیادی را شامل می‌شود.

عوامل اقتصادی، بافت شهری، كاربری‌های زمین، عوامل فرهنگی، تراكم در واحد سطح، فصول سال و عادات اجتماعی در كیفیت و كمیت مواد زاید جامد شهری موثر هستند. به عبارت دیگر، فاكتورهای زیادی در امر تولید مواد زاید شهری تأثیر دارند. به همین دلیل هم طراحی سیستم مدیریت مواد زاید جامد شهری از حساسیت و ویژگی‌های خاصی برخوردار است. برای یك طراحی موفق به اطلاعات و داده‌های اساسی از كلیه فاكتورهای مؤثر در سیستم مدیریت مواد زاید جامد شهری نیاز هست. این اطلاعات و داده‌ها را یا می‌توان از طریق سازمانها و ارگانهای زیربط و درگیر با مدیریت مواد زاید جامد شهری بدست آورد و یا از طریق انجام پروژه‌های مشخص، این اطلاعات و داده‌ها را تولید كرد.

فهرست مطالب

مقدمه

1ـ اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق

2ـ چارچوب نظری تحقیق

1ـ2ـ تولید مواد زائد جامد

2ـ2ـ ذخیره و جابجایی مواد زائد در محل تولید

1ـ3ـ2ـ روش جمع‌آوری خانه به خانه

2ـ3ـ2ـ روش انبار موقت

3ـ3ـ2ـ استفاده از روشهای سنتی

4ـ3ـ2ـ استفاده از استقرار مخازن در معابر و خیابانها

ضرورت وجود برنامه ذخیره موقت و ایستگاههای انتقال

4ـ2ـ بازیافت مواد زائد جامد

1ـ4ـ2ـ كمپوست مواد زائد جامد

1-1-4-2- روش سنتی

2-1-4-2- روش روباز

3-1-4-2- روش تكنیكی

مزایای كمپوست‌سازی

معایب كمپوست سازی

5-2- حمل و نقل مواد زائد جامد

1-6-2- انتخاب محل دفن زباله

2-6-2- دفع مواد زائد جامد بیمارستانی

3ـ سیستم مدیریت مواد زاید جامد شهری در ایران

4ـ موقعیت جغرافیائی منطقه مورد مطالعه

5ـ بیان مسأله، فرضیه‌ها و اهداف تحقیق

فرضیه‌های تحقیق

اهداف تحقیق

6-سابقه تحقیق در ایران

7ـ تشكیلات اداری و پرسنلی مواد زاید جامد شهر زابل

8ـ كلیاتی در ارتباط با خصوصیات اكولوژیكی منطقه مورد مطالعه

منابع

قیمت فایل فقط 6,900 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی وضعیت جمع‌آوری و دفع زباله‌های شهری زابل و ارائه راهكارهای مناسب برای بهینه‌سازی فرایند موجود , جمع‌آوری , دفع زباله‌های شهری , بهینه‌سازی فرایند موجود , بازیافت

admin4 بازدید : 67 شنبه 29 آبان 1395 نظرات (0)

حفظ بهداشت و سلامت محیط زیست

حفظ بهداشت و سلامت محیط زیستدسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 28 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 28

توجه به محیط زیست و حفظ سلامتی انسان و كلیه موجودات كره زمین یكی از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب خدادادی است كه به وفور در اختیار ما قرار دارد

قیمت فایل فقط 6,900 تومان

خرید

توجه به محیط زیست و حفظ سلامتی انسان و كلیه موجودات كره زمین یكی از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب خدادادی است كه به وفور در اختیار ما قرار دارد. كنترل آلودگی‌های محیط ازجمله مواد زاید جامد، بخش مهمی از این وظیفه را تشكیل می‌دهد كه با توجه به اصول و موازین بهداشتی اقتصادی جایگاه ویژه ای را در علوم و فنون جدید به خود اختصاص داده است. بدین لحاظ در این مجموعه سعی خواهد شد تا درحد امكان مواردی همچون اهمیت مسئله، شناخت و طبقه بندی مواد، سیستم‌های جمع آوری و حمل و نقل و روش‌های دفع مواد به وضوح مورد توجه قرارگرفته و در اختتام، مبادرت به ارائه راه كارهای اساسی در جهت بهبود شرایط و بهینه سازی تكنولوژی موجود در مدیریت مواد زاید جامد كشور نماید كه در صورت اعمال، بازتاب آن تاثیر اساسی در حفظ بهداشت و سلامت محیط زیست جامعه ما خواهد داشت.

فهرست مطالب

بیان مسئله

مقدمه

1 ـ خطرات ناشی از دفع زباله به طریق غیر بهداشتی

1 ـ 1 ـ مگس

1 ـ 2 ـ جوندگان

1 ـ 3 ـ آلودگی‌های آب

1 ـ 4 ـ آلودگی خاك

1 ـ 5 ـ آلودگی هوا

2 ـ طبقه بندی مواد زاید جامد

2 ـ 1 ـ زباله های شهری

زایدات غذایی

آشغال

خاكستر

زایدات ناشی از تخریب و ساختمان سازی

زایدات ویژه

2 ـ 2 ـ زباله های صنعتی

2 ـ 3 ـ زباله های خطرناك

2 ـ 4 ـ زباله ها بیمارستانی

الف ـ زباله های معمولی بیمارستان

ب ـ زباله های پاتولوژیكی

ج ـ مواد زاید رادیواكتیو

د ـ مواد زاید شیمیایی

ه ـ مواد زاید عفونی

و ـ مواد زاید دارویی

ز ـ ظروف مستعمل تحت فشار

3 ـ منبع تولید زباله های شهری

4 ـ جمع آوری و حمل و نقل زباله های شهری

4 ـ 1 ـ ایستگاههای انتقال یا ترمینال‌های زباله

5 ـ كمیت زباله های شهری

6 ـ روش‌های دفع زباله

6ـ 1 ـ سوزاندن (Incineration)

محاسن

معایب

6ـ 2 ـ كمپوست یا كود گیاهی

عوامل موثر در تهیه كود از زباله

6ـ 3 ـ دفن بهداشتی زباله

6ـ3ـ 1 ـ انتخاب محل دفن زباله

6ـ3ـ 2 ـ روش‌های مختلف دفن بهداشتی زباله

الف ـ روش دفن بهداشتی به صورت مسطح (Area Method)

ب ـ روش سراشیبی (Ramp Method)

ج ـ روش ترانشه ای یا گودای (Trench Method)

7 ـ بازیافت مواد

الف ـ تفكیك از مبدأ تولید

ب ـ تفكیك در مقصد

8 ـ راه كارهای اساسی ویژه بهینه سازی مدیریت مواد زاید جامد شهری

خلاصه

منابع

قیمت فایل فقط 6,900 تومان

خرید

برچسب ها : حفظ بهداشت و سلامت محیط زیست , حفظ بهداشت , سلامت محیط زیست , محیط زیست , زباله

admin4 بازدید : 65 شنبه 29 آبان 1395 نظرات (0)

گفتاری تاریخی فرهنگی در مورد درختکاری

گفتاری تاریخی فرهنگی در مورد درختکاریدسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 9 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 4

کسی که در دشتهای خشک و پهناور ایران سفر کرده است تقدس درخت و آب و گیاه را بخوبی می تواند احساس کند

قیمت فایل فقط 600 تومان

خرید

فرمت فایل ورد 4 صفحه

درخت : كسی كه در دشتهای خشك و پهناور ایران سفر كرده است تقدس درخت و آب و گیاه را بخوبی می تواند احساس كند . پس از فرسنگها راهپیمایی از فراز پشته ای و گردنه ای محیط كوچك و سرسبزی پدیدار می شود كه همچون نگینی سبز بر پهنة دشتهای خشك و سوخته نشسته است . این « احساس دیر باز در میان مردم ایران وجود دارد و در آنان حالتی تقدس آمیز نسبت به گیاه و سبزه و درخت پدید آورده است . قوم روستایی گله پرور ایرانی در هنگامی كه پای بر این سرزمین گذاشت و جابجا در این دشت گسترده در كنار واحه های كوچك و بزرگ به زندگی پرداخت به آب و درخت ارجی گران نهاد زیرا آب و درخت در این سرزمین به آسانی و فراوانی بدست نمی آید و درختی كه شاخی بر می آورد و سایه ای می افكند گاه حاصل دسترنج چندین نسل گذشته است كه فرسنگها در دل زمین قنات ایجاد كرده اند و یا آب از چاه های گود بیرون آورده اند و پیداست كه محصول چنین رنجی تقدس آمیز است و درختهایی چون چنار و سرو و انار كه كم و بیش زندگی درازی دارند ، خاصه بهنگام كهنسالی مورد ستایش و پرستش قرار می گیرند . هنوز در ایران درختان كهنسال فراوان وجود دارد كه مردم برای بر آوردن نیازها ی خود بدانها روی می آورند

قیمت فایل فقط 600 تومان

خرید

برچسب ها : گفتاری تاریخی فرهنگی در مورد درختکاری , هفته درختکاری گفتاری در مورد درختکاریروز درختکاریتحقیق درختکاری

admin4 بازدید : 55 شنبه 29 آبان 1395 نظرات (0)

بررسی رویه قضایی ایران در خصوص برخورد با جرائم زیست محیطی 22صفحه

بررسی رویه قضایی ایران در خصوص برخورد با جرائم زیست محیطی 22صفحهدسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 54 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 22

از طرف دیگر محیط زیست مرزی هم نمی شناسد تا در آن محدود و محصور شود و اثرات تخریب آن در یک کشور به کشور یا کشورهای دیگر سرایت نکند

قیمت فایل فقط 1,500 تومان

خرید

در این که بقای بشر بر روی این کره خاکی بستگی تمام به حفاظت از محیط زیست دارد، هیچ فرد نسبتا مطلعی از رابطه بین انسان و محیط زیست، شک و تردیدی ندارد. اصطلاح محیط زیست گرچه در هیچیک از کنوانسیونها، معاهدات و بیانیه های مهم بین المللی تعریف نشده اما در یک نگاه کلی می توان گفت که محیط زیست به همه شرایط و عوامل فیزیکی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیبا شناختی اطلاق می شود که اشیاء و اموال موجود در کره زمین در حیطه آن قرار دارد و بر مطلوبیت و ارزش آن اموال و نیز کیفیت زندگی بشر اثرگذار است. پس هر چه در دور و اطراف خود می بینیم در محدوده معنی و مفهوم این اصطلاح قرار می گیرد.

از طرف دیگر محیط زیست مرزی هم نمی شناسد تا در آن محدود و محصور شود و اثرات تخریب آن در یک کشور به کشور یا کشورهای دیگر سرایت نکند. از این رو، حافظت از محیط زیست نباید دغدغه یک یا چند کشور تلقی شود بلکه همه کشورها در این زمینه باید مسئولیت پذیر باشند.

قیمت فایل فقط 1,500 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی رویه قضایی ایران در خصوص برخورد با جرائم زیست محیطی 22صفحه , جرائم زیست محیطی برخورد با جرایم زیست محیطی رویه قضایی در برخورد با جرایم زیست محیطی

admin4 بازدید : 59 شنبه 29 آبان 1395 نظرات (0)

بررسی رویه قضایی ایران در خصوص برخورد با جرائم زیست محیطی 22صفحه

بررسی رویه قضایی ایران در خصوص برخورد با جرائم زیست محیطی 22صفحهدسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 54 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 22

از طرف دیگر محیط زیست مرزی هم نمی شناسد تا در آن محدود و محصور شود و اثرات تخریب آن در یک کشور به کشور یا کشورهای دیگر سرایت نکند

قیمت فایل فقط 1,500 تومان

خرید

در این که بقای بشر بر روی این کره خاکی بستگی تمام به حفاظت از محیط زیست دارد، هیچ فرد نسبتا مطلعی از رابطه بین انسان و محیط زیست، شک و تردیدی ندارد. اصطلاح محیط زیست گرچه در هیچیک از کنوانسیونها، معاهدات و بیانیه های مهم بین المللی تعریف نشده اما در یک نگاه کلی می توان گفت که محیط زیست به همه شرایط و عوامل فیزیکی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیبا شناختی اطلاق می شود که اشیاء و اموال موجود در کره زمین در حیطه آن قرار دارد و بر مطلوبیت و ارزش آن اموال و نیز کیفیت زندگی بشر اثرگذار است. پس هر چه در دور و اطراف خود می بینیم در محدوده معنی و مفهوم این اصطلاح قرار می گیرد.

از طرف دیگر محیط زیست مرزی هم نمی شناسد تا در آن محدود و محصور شود و اثرات تخریب آن در یک کشور به کشور یا کشورهای دیگر سرایت نکند. از این رو، حافظت از محیط زیست نباید دغدغه یک یا چند کشور تلقی شود بلکه همه کشورها در این زمینه باید مسئولیت پذیر باشند.

قیمت فایل فقط 1,500 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی رویه قضایی ایران در خصوص برخورد با جرائم زیست محیطی 22صفحه , جرائم زیست محیطی برخورد با جرایم زیست محیطی رویه قضایی در برخورد با جرایم زیست محیطی

admin4 بازدید : 53 شنبه 29 آبان 1395 نظرات (0)

مواد نانو استراکچر (نانو ساختار) برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی: پتانسیل ها و خطرات

مواد نانو استراکچر (نانو ساختار) برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی: پتانسیل ها و خطراتدسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 32 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 16

زمین آلوده و ملزومات آب سطحی مثل دریاچه های پشت سد شهری چاه ها دریاچه ها و رودخانه ها سطوح متفاوت آلودگی را نشان می دهند که می توانند

قیمت فایل فقط 1,000 تومان

خرید

چکیده

زمین آلوده و ملزومات آب سطحی مثل دریاچه های پشت سد شهری ، چاه ها، دریاچه ها و رودخانه ها سطوح متفاوت آلودگی را نشان می دهند که می توانند خطرات جدی بر سلامتی وارد کنند. آب آشامیدنی با سطوح بالای فلز ممکن است منجر به بیماری کلیوی ، مشکلات عصبی و اختلال یافته های خونی شود. صدها زباله شیمیایی و صنعتی جدید سالانه برای یافتن مسیرشان به آب آشامیدنی ما پتانسیل دارند و تاثیرشان برای تشخیص مشکل است. مواد شیمیایی سرطانزا و سمی و آلودگی های باکتریایی و ویروسی که در پروسه های تصفیه آب مرسوم مقاوم هستند در تمام طرح های تصفیه آب یافت می شوند. روش های قرار دادن به محل میزان حلال های آلی با کلر ترکیب شده مثل تری کلرو اتیلن و به تولید محصولات درجه دوم نامطلوب توجه داشت در حاللیکه کاربرد ذرات بایمتالیک(دو فلزی) نانو اسکل در مشخص کردن بعضی از این محصولات درجه دوم موفق بود. نانو پارتیکل های پالا دیوم(pdnps) (pd) ذرات بایمتالیک (دو فلزی) ، ذرات ZVI با اکسیدان های متفاوت ، عوامل احیا کننده و مواد مغذی برای مفید بودن در بالا بردن انتقال آلودگی از سمیت به فرم های بی خطر نشان داده شد. نانو پارتیکل ها به علت میزان Surface – to –volume بالاتر و امکان مجموعه جدید و پروتکل های جدا امکان برداشت موثرترری را پیشنهاد می کنند.

فهرست مطالب

مقدمه

نانو تکنولوژی ها برای درمان محل آلوده و تصفیه فاضلاب

رویکرد برداشت نانو پارتیکل های (نانو ذرات) بایمتالیک (دو فلزی)

میزان کرومیوم با استفاده از نانو تکنولوژی

مشخص کردن تراکم Cr(VI)

برداشت Cr(VI)از رسانه پیچیده آب

جنبه های بعدی نانو تکنولوژی محیطی

نتیجه

قیمت فایل فقط 1,000 تومان

خرید

برچسب ها : مواد نانو استراکچر (نانو ساختار) برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی: پتانسیل ها و خطرات , مواد نانو استراکچر بهبود کیفیت آب نانو ساختار

admin4 بازدید : 83 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی

\"بررسیدسته: محیط زیست
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 126 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 22

بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی

قیمت فایل فقط 18,000 تومان

\"خرید\"

بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی

 

بیان مسأله

برون سپاری عمل انتقال کار به طرف قرارداد خارجی می باشد در واقع از دو واژه بیرون و سپردن تشکیل شده است برون سپاری پدیده ایی روبه رشد است و نیازمند آن است که از نقطه نظر وسیع سنجیده شود چرا که مرحله تاریخی نوینی را در تولید جهانی و تقسیم وظایف جهانی بنیان نهاده است. و مشکلات جدی در فرایند برونسپاری وجود دارد با این وجود کشورهای جهان به طور روز افزون در تلاشند تا مرکز تعالی باشند.

قیمت فایل فقط 18,000 تومان

\"خرید\"

برچسب ها : بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی , بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی استان اردبیل , رابطه استراتژی برونسپاری , عملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی استان اردبیل , بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

admin4 بازدید : 71 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

تاثیر مواد بیولوژیک بر محیط زیست و راهکارهای مقابله با آن

تاثیر مواد بیولوژیک بر محیط زیست و  راهکارهای مقابله با آندسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 2051 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 100

این تحقیق در مورد تاثیر مواد بیولوژیک بر محیط زیست و راهکارهای مقابله با آن در 100 صفحه و در قالب ورد میباشد

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

 

 

تاثیر مواد بیولوژیک بر محیط زیست و  راهکارهای مقابله با آن

 

 

 

محیط زیست نقش بسزایی در زندگی افراد جامعه دارد و توجه به سلامتی و تلاش در زمینه بهبود بهداشت آن، زدودن مجدد آن از آلودگی های ایجاد شده حائز اهمیت می باشد.

 

 

 

امروزه در جهان بسیاری از مردم به دلایل بلاهای طبیعی ، جنگ و زیر یاخت های ضعیف در محیط های آلوده زندگی می کنند به طور متوسط روزانه 5500 کودک به علت مبتلا شدن امراض ناشی از مصرف آب آلوده و تنفش در هوای آلوده می میرند. تمام تلاشهای محققین این است که به کمک شیوه های نوین و فناوری های جدید بتوانند این مشکلات ر ا کاهش دهند.

 

 

 

یکی از این شیوه ها پالایش زیستی است ، اهمیت این روش با گذشت زمان کوتاهی از ظهور آن کاملاً مشهود می باشد.

 

 

 

امیدواریم با پیشرفت های چشمگیر در این زمینه بخش اعظمی از مشکلات زیستی پیش روی بشر برطرف گردد و در پرتو این دانش بدیع همگان از محیطی پاک و سالم در زندگی بهره مند شوند.

 


 

چکیده

 

 

 

ایران یک کشور در حال توسعه می باشد با توجه به پیشرفت در حوزه های صنعتی ، کشاورزی ،... و همچنین  افزایش بی رویه جمعیت محیط زیست در کانون توجه قرار گرفته است.

 

 

 

توجه به پاکیزگی محیط زیست و رفع آلودگی های ایجاد شده یکی از مهم ترین موضوعات روز محسوب می گردد.

 

 

 

با توجه به اینکه ایران در سال های اخیر در حال اوج گیری در زمینه بیوتکنولوژی است عقلانی به نظر می رسد در سمت و سودهی برنامه های کلان محیط زیست در کشور از فناوری مواد بیلوژیک به عنوان یک پشتیبان قوی استفاده گردد.


 

مقدمه

 

 

 

محیط زیست یکی از عوامل تأثیرگذار در زندگی بشر تلقی می گردد زیرا انسان در تمام دوران زندگی با محیط پیرامون خود ارتباط تنگاتنگی دارد.

 

 

 

محیط زیست به بخش آب ، هوا ، خاک تقسیم بندی می گردد.

 

 

 

آب که یکی از ضروری ترین عناصر حیات بر روی زمین می باشد و انسان روزانه 2.5-2 لیتر آب می نوشد و (66-58) درصد وزن بدن هر فرد در آب تشکیل می دهد.

 

 

 

تنفس نیز عامل ضروری در زندگی بشر است. بدن انسان برای انجام تمتم فعالیت های خود به اکسیژن نیاز دارد، بدون بهره بردن از هوای پاک زندگی برای بشر غیر ممکن است.

 

 

 

خاک نیز یکی از منابع اصلی تأمین کننده غذای انسان می باشد بدین وسیله زندگی بشر را تحت الشعاع قرار می دهد و آلودگی خاک سبب بروز بسیاری از بیماری ها در گیاهان و جانوران شده و بدین ترتیب زندگی بشر را به خطر می اندازد.

 

 

 

بررسی نحوه آلودگی آب ، هوا ، خاک و برطرف کردن آلودگی های موجود مهم تلقی گشته و یکی از عناصر اصلی در زندگی انسان می باشد.

 

 

 

فصل اول : آلودگی زیستی

 

 

 

مقدمه ای بر آلودگی زیستی

 

 

 

مواد بیولوژیک به موادی که حامل موجودات زنده نظیر باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها ،جلبک ها،... باشد اطلاق می شود.

 

 

 

این جاندران ریز اما تأثیر گذار به واسطه استفاده از کودهای بیولوژیک ، علف کش ها و افت کش ها ، مدفوع انسان ها ، پوست و بافت جانوران مرده و ... به محیط زیست پیرامون ما راه می یابند و باعث ایجاد بیماری و عفونت در افراد می گردند.

 

 

 

از آنجا که با فراهم آمدن شرایط مناسب رشد و تکثیر این موجودات ذره بینی بسیار سریع می باشد و مراحل اولیه آلودگی بیولوژیک به سادگی قابل تشخیص نمی باشد.

 

 

 

بررسی و شناخت آلودگی بیولوژیک آب ، هوا، خاک بسیار مهم تلقی می شود و یکی از اروش های بهبود و سطح کیفی سلامت در افراد جامعه محسوب می گردد.

 

 

 

بخش اول : آلودگی آب

 

 

 

مقدمه

 

 

 

آب یکی از فراوانترین و پایدارترین ترکیباتی است که در طبیعت یافت شده و از آن به عنوان بزرگترین حلال شیمیایی یاد می شود. آب اساسی ترین تشکیل دهنده بافتهای بدن بوده و به عنوان ضروری ترین عامل حیات شناخته شده  که بدون آن انجام اعمال فیزیولوژی بدن ممکن نمی باشد. آب حدود 70 % وزن بدن انسان را تشکیل داده و حدود 71 % سطح زمین را به صورت دریا ،دریاچه و رودخانه پوشانیده است.میانگین سالانه باران در جهان 76.2 سانتیمتر و حدود 97.3 % آب در اقیانوس ها ، 2.1% در یخ های مناطق قطبی و 0.6 % در دریاچه ها ، رودخانه ها و زیرزمین قرار گرفته است.

 

 

 

اصولا مقدار آب در جهان ثابت می باشد ولی به طور یکنواختی توزیع نشده به طوری که در بعضی از نقاط جهان آب مناسب به اندازه کافی و در بعضی مناطق به مقدار کم وجود دارد که تکافوی نیاز جوامع بشری را نمی کند، از این رو آبهای طبیعی را طی یک سری عملیات برای مصارف مختلف مناسب می نمایند.

 

 

 

اگرچه آب یک اجتماع اغلب از یک منبع تهیه می شود ولی در مواردی که آب یک منبع برای رفع نیازهای مردم کافی نباشد ، از آب چند منبع ، مانند آبهای سطحی و زیرزمینی ، استفاده می شود.

 

 

 

آبهای سطحی از رودخانه های بزرگ یا دریاچه ها تأمین می گردند حتی ممکن است آب یک رودخانه کوچک نیز برای مصرف مناسب باشد در این صورت آب آن را به وسیله سد جمع آوری و ذخیره می نمایند.

 

 

 

آبهای سطحی کیفیت متفاوتی دارند و حاوی میکروارگانیسم ها ، مواد معدنی و آلی محلول و معلق می باشند. همچنین ، این آبها ممکن است رنگ ، مزه و بوی نامطبوع نیز داشته باشند. آبهای سطحی در معرض آلودگی با فاضلاب شهرها ، زوائد صنعتی ، سیلابهای کشاورزی و پس مانده های حیوانات و گیاهان قرار دارند. درجه حرارت آبهای سطحی متناسب با هوای منطقه تغییر می کند.

 

 

 

با اینکه آبهای زیر زمینی نیز در معرض آلودگی قرار دارند ولی اغلب صاف و بی رنگ بوده و مقدار مواد آلی و میکروارگانیسم های آهنا کمتر از آبهای سطحی است زیرا که آب ضمن عبور از لایه های مختلف خاک تا حدی تصفیه می شود. بر عکس ، مواد معدنی  ( مانند یون های کلسیم و منیزیم ) که عامل اصلی سختی آب می باشند ، ممکن است در آبهای زیرزمینی بیشتر از آب های سطحی مجاور آن باشند. به طور کلی ، مقدار و نوع مواد معدنی در آبهاب زیرزمینی  منعکس کننده اختصاصات مواد معدنی زمین آن منطقه می باشد. در طول زمان ، معمولا کیفیت آبهای زیرزمینی ثابت تر از کیفیت آبهای سطحی است.

 

 

 

درجه حرارت آبهای زیرزمینی ثابت تر از حرارت آبهای سطحی می باشد و معمولا نزدیک به میانگین سالانه درجه حرارت هوای منطقه است ، در حالی که درجه حرارت آبهای سطحی متناسب با حرارت منطقه تغییر می کند. آبهای زیرزمینی ممکن است فقط با تصفیه میکروبی برای مصارف عمومی مناسب شوند و بر حسب نوع آلودگی ، بعضی از ترکیبتی که باعث شکایت مصرف کنندگان می گردند باید از آب خارج شده یا مقدار آنها به حدی تقلیل داده شود که برای مصرف کنندگان قابل تحمل بوده و اثر سوء بر سلامتی آنها نداشته باشد.

 

 

 

معمولا آبهای سطحی در مقایسه با آبهای زیرزمینی تصفیه بیشتری لازم دارند تا برای مصارف عمومی آماده شوند.

 

 

 

رشته های مهندسی و علوم محیط زیست در نیمه دوم قرن نوزدهم بدین سبب ایجاد گردید که یافته ها نشان داد که آب می تواند عامل بعضی از بیماری های خطرناکی که انسانها به آن مبتلا می شوند ، باشد. مهندسینی که در تأمین آب شرب نقش داشتند در صدد یافتن راه هایی برای اطمینان از سالم و گوارا بودن آب تأمین شده برآمدند .

 

 

 

از اقدامات اساسی ،انعقاد و فیلتراسیون در اواخر قرن وزدهم و سپس ضدعفونی با کلر در اوایل قرن بیستم بود.

 

 

 

علی رغم این اقدامات اساسی شیوع بیماری های مرتبط با آب هنوز در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه متداول است و عامل اساسی بیماری می باشد.

 

 

 

علاوه بر این ، بعضی از بیماری های ناشی از آب در کشورهای پیشرفته توسط موجوداتی صورت می گیرد که قبلا دغدغه ای ایجاد نمی کردند . پاتوژنهای جدیدی بوجود آمدند که سابقه ای که بر آن اساس اقدامات پیشگیرانه طراحی شود وجود ندارد و در بعضی از موارد ، روشهای مناسبی یرای ردیابی عوامل مؤثر موجود نمی باشد.

 

 

 

با توجه به اهمیت اساسی میکروارگانیسم های بیماری زا مرتبط با آب ، مهندسین و دانشمندانی که در تصفیه آب و فاضلاب درگیر هستند باید به میکروارگانیزم های بیماری زایی که از طریف مواد مدفوعی یا غذایی منتقل می شوند آگاهی داشته باشند.

 

 

 

آزمایش آب برای یافتن ارگانیسم های نشانه روش عملی تعیین آلودگی میکروبی آب می باشد. ارگانیسم هایی به عنوان نشانه آلودگی به کار می روند که دارای مشخصات زیر باشند :

 

 

 

  1. همیشه در آبهای آلوده وجود داشته باشند.
  2. در آبهای غیر آلوده دیده نمی شوند.
  3. در آب بیش از عوامل بیماری زا زنده می مانند.
  4. به آسانی مشخص می شوند.

 

 

 

کلی فرم ها از یک گروه باکتری ها هستند که تمام اختصاصات فوق را داشته و به عنوان نشانه آلودگی میکروبی آب استفاده می گردند. معمولا کلی فرم ها بیماری زا نبوده همراه با میکروب های عفونی در آب پیدا می شوند.

 

 

 

ضمناً ، تعداد کلی فرم ها خیلی زیادتر از میکروب های بیماری زا می باشد و اغلب زمان بیشتری در آب زنده می مانند . میکروب های کلی فرم به آسانی در آزمایشگاه تشخیص داده می شوند.

 

 

 

طبق یک قاعده ، در صورت وجود کلی فرم ها در آب  فرض بر این است که ممکن است میکروب های بیماری زا نیز در آب وجود داشته و آب از نظر میکروبی ناسالم می باشد.اگر باکتری های کلی فرم در آب نباشند، عکس قاعده فوق صادق است یعنی که میکروب های بیماری زانیز در آب نمی باشند.

 

بسیاری از بیماری ها که توسط آب منتقل می شوند به بیماری های روده ای مشهور هستند چون آنها در اثر آشامیدن آب یا خوردن غذای آلوده شده با مدفوع انسانی به وجود می آیند. این آلودگی را می توان از طریق اعمال روشهای بهداشتی مناسب پیشگیری نمود. این بیماری ها در کشورهای در حال توسعه وفور زیادی دارند چون مردم یا امکانات اقتصادی برای پیشگیری را نداشته و یا از شیوه انتقال بیماری ها شناخت کافی ندارند. بسیاری از موجودات بیولوژیک ، عامل بیماری گاستروانتریتیس می باشند که اصطلاحی است که در مورد بیماری های ناشی از آب یا غذا کا عامل ایجاد کننده آن مشخص نیست به کار می رود. گاستروانتریتیس باعث ورم معده و روده و متعاقب آن اسهال و ناراحتی های شدید می شود. موجودات عامل بیماری مرتبط با آب و غذا گستره ای از میکروارگانیزم ها از ذرات ویروسی تا موجودات چند سلولی دارند.با توجه به اینکه همه میکروارگانیزم ها به صورت ذره

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

برچسب ها : تاثیر مواد بیولوژیک بر محیط زیست و راهکارهای مقابله با آن , مواد بیولوژیک،محیط زیست،بیوگاز، بیولوژی،آلودگی زیستی،آلودگی هوا،آلودگی خاک،بیولوژیک، تحقیق و پژوهش،پالایش زیستی، بیوگاز، تصفیه بیولوژیکی،لجن فعال، کمپوست،میکروارگانیسم ها،لجن فاضلاب , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

admin4 بازدید : 55 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی

بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستاییدسته: محیط زیست
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 67 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 22

بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی

قیمت فایل فقط 20,000 تومان

خرید

بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی

پایان نامه کارشناسی ارشد

بیان مسأله

برون سپاری عمل انتقال کار به طرف قرارداد خارجی می باشد در واقع از دو واژه بیرون و سپردن تشکیل شده است برون سپاری پدیده ایی روبه رشد است و نیازمند آن است که از نقطه نظر وسیع سنجیده شود چرا که مرحله تاریخی نوینی را در تولید جهانی و تقسیم وظایف جهانی بنیان نهاده است. و مشکلات جدی در فرایند برونسپاری وجود دارد با این وجود کشورهای جهان به طور روز افزون در تلاشند تا مرکز تعالی باشند.

قیمت فایل فقط 20,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی , بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی استان اردبیل , رابطه استراتژی برونسپاری , عملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی استان اردبیل , بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب

admin4 بازدید : 53 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

بررسی حقوقی ـ زیست محیطی پارک های ملی ایران

بررسی حقوقی ـ زیست محیطی پارک های ملی ایراندسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 67 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 133

بررسی حقوقی ـ زیست محیطی پارک های ملی ایران

قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

بررسی حقوقی ـ زیست محیطی پارک های ملی ایران

چکیده

 

انهدام و تخریب مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ویژه پارک های ملی می بایست از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین در این پایان نامه به بررسی موضوع یاد شده از دیدگاه زیست محیطی و قوانین و مقررات مبادرت شده است. در همین راستا ارزیابی اقدامات مخرب و آلاینده و پاسخ های قانونی مربوط که در قوانین و مقررات ایران پیش بینی شده است همراه با چگونگی اثر بخش و موثر بودن یا نبودن آنها در راستای جلوگیری از تخریب و انهدام و وقوع جرایم زیست محیطی مربوط به از بین بردن پارک های ملی از مواردی است که در این تحقیق مطرح می گردد.

 

بدیهی است که برای رسیدن به نتایج یاد شده، شناخت پارک های ملی از لحاظ زیست محیطی و چگونگی پیدایش آنها ضروری خواهد بود. بنابراین در فصل اول این پایان نامه درباره موضوعات مختلف پیرامون پارک های ملی از قبیل تاریخچه، چگونگی شکل گیری، ابعاد، بررسی زیست محیطی پارک های ملی ایران، ارزش های حفاظتی این مناطق سخن به میان آمده است.

 

در فصل دوم برای حفاظت بیشتر و بهتر  از پارک های ملی، مدیریت پارک های ملی در ایران و جهان مورد بررسی قرار گرفته است. بدیهی است که پارک ملی تنها در صورت داشتن یک مدیریت مطلوب و کار آمده است که می تواند ارزشهای اکولوژیکی، فرهنگی و معنوی خود را حفظ نماید و یک مدیر خوب هم در صورتی می تواند به یک مدیریت بهینه برای ادارة پارک های ملی دست یابد که هم ابزارهای اجرایی لازم را در دست داشته باشد و هم چارچوب قانونی متناسبی برای حفظ و نگهداری آن وجود داشته باشد. لذا در فصل سوم این پایان نامه با تقسیم بندی قوانین و مقررات پارک ملی به بررسی آن پرداخته شده است.

 

در فصل چهارم با توجه به اصول مدیریت مطلوب در پارک های ملی و صغف های موجود در مدیریت این مناطق در ایران یک چارچوب متناسب حقوقی برای مدیریت مطلوب تر پارک های ملی ارائه گردیده است.

 

در هر حال برای ارتقاء مدیریت بهینه و حفظ و نگهداری پارک های ملی ایجاد قوانین و مقررات کار آمدتر و همگام با قوانین جهانی و اجرای آن توسط مسئولین و آشنایی مردم باارزش های پارک ملی امری ضروری به نظر می رسد که همت و تلاش تمامی اقشار جامعه را طلب می نماید.

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                              صفحه

 

چکیده

 

پیشگفتار (هدف، پیشینة، روش کار و تحقیق)

 

فصل اول : کلیات

 

1ـ1 مفهوم پارک ملی

 

1ـ1ـ1ـ تعاریف جهانی درباره پارک ملی

 

1ـ2ـ تاریخچه پارک های ملی

 

1ـ2ـ1ـ تاریخچه پارک ملی در جهان

 

1ـ2ـ2ـ تاریخچه پارک ملی در ایران

 

1ـ3 ـ ارزش های پارک ملی

 

1ـ3ـ1ـ ضرورت حفاظت از پارک های ملی

 

1ـ3ـ2ـ تدابیر حفاظت از پارک های ملی در عرصه بین المللی

 

1ـ4ـ بررسی وضعیت موجود در پارک های ملی ایران

 

1ـ4ـ1ـ تعداد و مساحت

 

1ـ4ـ2ـ موقعیت جغرافیایی

 

1ـ4ـ3ـ پوشش گیاهی و حیات وحش جانوری

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                              صفحه

 

1ـ4ـ4 روند تخریب

 

فصل دوم: نظام مدیریت در پارک های ملی

 

2ـ1ـ مدیریت جهانی در مورد پارک های ملی

 

2ـ1ـ1ـ  طبقه بندی اتحادیه بین المللی حفاظت IUNC

 

2ـ1ـ2ـ مدیریت گردشگری و تفرج در پارک های ملی

 

2ـ1ـ3ـ مدیریت حفاظت از جوامع طبیعی و گونه های وحش

 

2ـ 2ـ مدیریت ایران در مورد پارک های ملی

 

2ـ2ـ1ـ زون بندی پارک های ملی

 

2ـ2ـ2ـ همکاری با نهادهای بین المللی در زمینه حفاظت از پارک های ملی

 

2ـ2ـ3ـ صغف های اجرایی مدیریت

 

فصل سوم: مبانی و ارزیابی قوانین و مقررات ایران دربارة پارک های ملی

 

3ـ1ـ پیشینة قانون گذاری ایران در مورد پارک های ملی

 

3ـ2ـ بررسی قوانین و مقررات مربوط به پارک های ملی ایران

 

3ـ2ـ1ـ قوانین و مقررات مربوط به تعیین پارک ملی

 

3ـ2ـ1ـ1ـ قانون شکار صید

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                              صفحه

 

3ـ2ـ1ـ2ـ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست

 

3ـ2ـ1ـ3ـ آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از پارک های ملی

 

3ـ2ـ2ـ قوانین و مقررات مربوط به مدیریت و حفاظت از پارک های ملی

 

3ـ2ـ2ـ1ـ قوانین و مقررات مربوط به پارک های ملی دارای مواد معدنی قابل استخراج

 

3ـ2ـ2ـ2ـ قوانین و مقررات مربوط به حفظ و مدیریت پوشش گیاهی و حیات وحش جانوری در پارک های ملی

 

3ـ2ـ2ـ3ـ قوانین و مقررات مربوط به سایر استفاده ها از پارک های ملی

 

3ـ2ـ3ـ قوانین و مقررات کیفری مربوط به پارک های ملی ایران

 

فصل چهارم: جمع بندی مشکلات و ارائه مدیریت مطلوب برای حفاظت از پارک های ملی ایران بر اساس چارچوب حقوقی متناسب

 

4ـ1ـ مشکلات موجود پیرامون مدیریت پارک های ملی

 

4ـ2ـ مشکلات موجود پیرامون قوانین و مقررات پارک های ملی

 

4ـ2ـ1ـ نقص قوانین و مقررات

 

4ـ2ـ2ـ کمبود قوانین و مقررات

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                              صفحه

 

4ـ3ـ تدابیر حفاظت برای مدیریت مطلوب تر از پارک های ملی ایران

 

4ـ4ـ ارائه راهکار مدیریتی با استفاده از قوانین و مقررات

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

 

5ـ1ـ نتیجه گیری

 

5ـ2ـ پیشنهادها


 

فهرست جداول

 

فهرست                                                                                            عنوان

 

جدول (1ـ1) : فهرست و مساحت پارک های ملی تحت مدیریت

 

سازمان حفاظت محیط زیست ایران

 

جدول (2ـ1) : راهنمای اهداف مدیریت در طبقات ششگانه IUCN

 

جدول(3ـ1) : شاخص ها و اهداف کمی بخش های صنعت و معدن

 

محیط زیست و برق در برنامه سوم

 

جدول  (3ـ2) : حداقل فاصله صنایع گروه (د) و (هـ) از مراکز حساس

 

جدول  (3ـ3ـ) : دستور العمل تعیین درجات شکار و صید

 

جدول  (3ـ4) : جدول درجات تخلفات شکار و صید

 

جدول  (4ـ4): شاخص های ارزیابی عملکرد

 

سازمان حفاظت از محیط زیست


 

فهرست نمودار

 

صفحه                                                                                              عنوان

 

نمودار (1ـ1) : مساحت پارک ملی طی سالهای [1385 ـ 1376]



قیمت فایل فقط 14,000 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی حقوقی ـ زیست محیطی پارک های ملی ایران , بررسی حقوقی ـ زیست محیطی پارک های ملی ایران , بررسی محیطی پارک های ملی ایران , بررسی حقوقی پارک های ملی ایران

admin4 بازدید : 83 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

پاورپوینت بررسی جنگل زدایی ، مرگ سبز

پاورپوینت بررسی جنگل زدایی ، مرگ سبزدسته: محیط زیست
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: pptx
حجم فایل: 1602 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 25

پاورپوینت بررسی جنگل زدایی ، مرگ سبزدر 25 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

قیمت فایل فقط 9,500 تومان

خرید

پاورپوینت بررسی جنگل زدایی ، مرگ سبز

 


مقدمه


جنگل زدایی سومین منبع انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است. اثرات جنگل زدایی بر اقلیم اساساً به دلیل تغییر کاربری اراضی، تغییر پوشش گیاهی زمین، سوزاندن و قطع یکسره جنگلهاست که منجر به انتشارات جوی، عدم تعادل کربن در جو و خاک، فرسایش آبی و بادی می شود. تغییر کاربری زمین و پوشش گیاهی در اثر فعالیتهای انسانها طی عملیات مختلف منجر به تغییر اقلیم می شود. تغییر در پوشش گیاهی زمین باعث تغییر در مقدار دی اکسید کربن جو می شود و این امر بر اقلیم منطقه ای و جهانی تأثیر گذاشته و تعادل انرژی سطحی تغییر می کند. سطح زمین بخش مهمی از سیستم اقلیم است. تغییر در انرژی سطحی که در نتیجه تغییر پوشش گیاهی سطح زمین بوجود می آید تأثیر بسزایی بر اقلیم زمین دارد. فعالیتهای کشاورزی و دامپروری بر پوشش گیاهی سطح زمین استرس وارد می کند بنابراین ممکن است عامل افزایش آلبدو در سطح باشد. به دنبال جنگل زدایی، تبخیر-تعرق سطحی افزایش می یابد و بی ثباتی دما اتفاق می افتد که همه اینها مربوط به ساختار دینامیک اتمسفر است. تغییر پوشش گیاهی در حوزه آبخیز آمازون باعث بی ثباتی رطوبت جو و چرخه آن و تغییر در بارندگی منطقه ای شده است. بسیاری از تحقیقات اخیر نشان داده اند که این تغییرات نتیجه تغییر پوشش جنگلهای آمازون است.

بکارگیری بسیاری از مدلهای شبیه سازی شده در مورد رابطه متقابل بین لایه مرزی ابرها و جنگلها انجام شده نشان داده اند که عوامل سطحی مثل رطوبت خاک، پوشش گیاهی جنگل و تعرق و زبری سطح ممکن است در تشکیل لایه ابر و باران و توسعه لایه مرزی تأثیر داشته باشند. سوزاندن جنگلها و تبدیل آنها به اراضی كشاورزی یک فعالیت معمول در مناطق استوایی و نیمه استوایی است. یکی از اثرات اکولوژیکی و زیست محیطی آتشسوزی این است که سوزاندن بیوماس منبع مهم گازهای گلخانه ای است که منجر به گرمایش جهانی می شود. نتایج بررسی آتشسوزی در اعماق مختلف زمین و تأثیر بر انتشار گازهای گلخانه ای در جنگلهای بورال شرق روسیه نشان داده كه در اثر آتشسوزی در لایه های میانی زمین کل کربن انتشار یافته 66% و درلایه های بالایی زمین این مقدار به 270% می رسد. بطورکلی برآورد شده که سوزاندن بیوماس 40% دی اکسید کربن، 32% مونوکسید کربن، 20% گرد و غبار و بیش از 50% هیدروکربنهای پلی آروماتیک سرطان زا را در جو منتشر می کند و منبع مهم این مواد است. کاهش پوشش گیاهی دراثر آتشسوزی و قطع یكسره باعث قرار گرفتن خاک در معرض بلایای طبیعی شده و افزایش دما و فشردگی خاک و در نهایت منجر به کاهش محتوای آب در خاک و کاهش قابلیت نفوذپذیری خاک می گردد و خاك به شدت ضعیف شده و نسبت به فرسایش آبی و بادی حساس می شود. معمولاً دمای بالا و بارندگی كم در مناطق خشك منجر به فقر موادآلی در خاك و سرعت بخشیدن به اكسیداسیون می گردد. كم بودن مواد آلی منجر به دانه بندی ضعیف خاك و عدم پایداری دانه بندی خاك می شود به این ترتیب خاك در مقابل فرسایش آبی و بادی مقاومت نخواهد داشت. سوزاندن بیوماس و فرسایش خاک از مهم ترین منابع انتشار جیوه در دریاچه ویکتوریا در شرق افریقا شناخته شده است که حتی از جیوه آزاد شده از معدن طلای تانزانیا نیز بیشتر است. میزان جنگل زدایی 6/14 میلیون هکتار درسال با میزان توسعه جنگلهای طبیعی و جنگلکاریها به اندازه 2/5 میلیون هکتار در سال قابل مقایسه نیست. بهره برداری بی رویه از جنگلها باعث تخریب زمین می شود، افزایش سطح زمین های خشك و بی آب و علف باعث كاهش دائمی توان تولیدی بیوسفر می شود كه بر زندگی همه موجودات تأثیر خواهد داشت. اثر خشكی به صورت كاهش رطوبت خاك، افزایش تبخیر، پوشش ابر و افزایش سطح آلبدو در جاهایی كه پوشش گیاهی از بین رفته است می گردد و معمولاَ افزایش دمای جو نزدیك سطح زمین را به دنبال خواهد داشت، در نتیجه تعادل نوری كه از خورشید به سطح زمین می رسد به هم می خورد. این فرایند ها كه به دنبال هم می آیند باعث كاهش بارندگی در آینده می شوند. سیاست کاربری زمین در گذشته و کاربرد سیستم کشاورزی نامناسب پایه و اساس سوانح ناگوار بسیاری است. جنگلها نقش مهمی در فرآیندهای زیست –زمین- شیمیایی در آینده خواهند داشت چون سطح آنها در حال كاهش است بنابراین نیاز ضروری به پایش رابطه متقابل بین جنگل زدایی و اقلیم است.

 

قیمت فایل فقط 9,500 تومان

خرید

برچسب ها : پاورپوینت بررسی جنگل زدایی ، مرگ سبز , جنگل زدایی مرگ سبز , مرگ سبز , جنگل زدایی , تحقیق جنگل زدایی , مقاله مرگ سبز , بررسی جنگل زدایی مرگ سبز , پاورپوینت جنگل زدایی مرگ سبز , دانلود پاورپوینت جنگل زپروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیقدایی مرگ سبز

admin4 بازدید : 89 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

گزارش کارورزی با عنوان مدیریت پسماندهای بهداشتی و درمانی در سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران

گزارش کارورزی با عنوان مدیریت پسماندهای بهداشتی و درمانی در سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهراندسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 183 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 60

پسماندها از ابتدای خلقت بشری همواره همراه انسان بوده و هستند و با پیشرفت علوم و فنون و گسترش فناوری هم از نظر نرم افزاری و هم از نظر سخت افزاری اشیاء و وسایلی چه در حین تولید و چه پس از مصرف به نظر اضافه و زاید تلقی می‌شود كه همواره ذهن انسانها را به خود مشغول كرده است

قیمت فایل فقط 9,000 تومان

خرید

گزارش کارورزی با عنوان مدیریت پسماندهای بهداشتی و درمانی در سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران

 

 

«دیباچه»

پسماندها از ابتدای خلقت بشری همواره همراه انسان بوده و هستند و با پیشرفت علوم و فنون و گسترش فناوری هم از نظر نرم افزاری و هم از نظر سخت افزاری اشیاء و وسایلی چه در حین تولید و چه پس از مصرف به نظر اضافه و زاید تلقی می‌شود كه همواره ذهن انسانها را به خود مشغول كرده است. ابتدا مواد زاید و ضایعات به دلیل توان بالای پالایندگی طبیعت و مكانیسم‌های طبیعی و ساده بودن پسماندها بدلیل سادگی مواد و كالاهای مورد استفاده بسادگی و پس از گذشت مدت زمان مشخص و قابل قبول و در شرایط محیطی طبیعی مضمحل شده و خطری را برای به صورت كل و جزء در برنمی‌داشت.

به تدریج و با همه‌گیری و گسترش شهرنشینی به ویژه در قرون اخیر و تنوع محصولات مورد استفاده و پیچیدگی محصولات به ویژه پس از اكتشاف و استخراج نفت و فرآورده‌های آن و پتروشیمی مواد پلاستیكی به ویژه از تنوع بالایی برخوردار شده‌اند و غالباً برای بسته‌بندی با استفاده در ساختار محصولات مختلف بكار برده می‌شوند.

در راستای تقسیم كار و بوجود آمدن نهاد بلدیه و سپس شهرداری در ایران وظیفه تمیز نمودن معابر و جمع‌آوری ضایعات و پسماندهای شهروندان بر عهده این نهاد قرار داده شده است.

شهرداری تهران نیز از ابتدای تشكیل و قبل از آن بلدیه وظیفه جمع‌آوری زباله‌ها را از سطح شد تهران از ابتدای انتخاب آن به عنوان پایتخت قاجاری و  تا به امروزه با مشكلات زیادی دست و پنجه نرم كرده است كه بعضی از آنها پیوسته با مدیریت شهری همراه بوده است و به نظر  می‌رسد كه حل آن نیازمند برنامه‌ریزی اساسی و پیگیری مستمر و فرهنگ‌سازی و آموزش مستمر و مدیریت واحد می‌باشد كه یكی از آن‌ها موضوع پسماندهای این كلان شهر یا كشور شهر می‌باشد.

مدیریت پسماند در شهر تهران كه حدود هفت میلیون شهروند ساكن در شب و حدود دوازده میلیون نفر در روز را در خود پذیرفته است و پهنه آن نیز در امتداد كوهپایه‌های البرز از غرب به شرق و تا جنوب تا دشت ورامین و تا جاده ساده ادامه دارد دارای پیچیدگی‌های مشخص نامعینی می‌باشد.

سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران یكی از اولین سازمان‌های تخصصی تشكیل شده در شهرداری‌های سراسر كشور می‌باشد كه پس از تاسیس و تصویب اساسنامه آن توسط سازمان شهرداری‌های وزارت كشور جمهوری اسلامی ایران و ابلاغ آن در سال 1370 رسمیت یافته و به كار خود ادامه می‌دهد كه از مهمتر یا اهداف آن كه در نظر گرفته شده است به تفكیك كامل پسماندها از مكان تولید و بازیافت آنها می‌باشد كه خوشبختانه به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر در این راه به توفیق دست یافته و در جهت اهداف خود با سرعت قابل قبولی حركت می‌كند. یكی از پسماندهایی كه در حوزة شهری تولید آن ناگیزیر به نظر می‌رسد. پسماندهای غیرعادی به ویژه پسماندهای پزشكی می‌باشد كه با وجود استقرار مراكز بهداشتی و درمانی متعدد با مدیریت‌های مختلف و متعدد راهبردی دفع ایمن و بهداشتی این نوع زایدات با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

                                                                         ·         «تقسیم‌بندی و تعریف پسماندهای بهداشتی و درمانی»

پسماند بنا به تعریف قانون به موادی گفته می‌شود كه از نظر تولید كننده زاید تلقی می‌شود این مواد شامل جامد، مایع و گازها به جز فاضلاب می‌باشد.

پسماند پزشكی (بیمارستانی) به پسماندهای عفونی و زیان‌آوری ناشی از بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی و درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراكز مشابه گفته می‌شود سایر پسماندهای خطرناك بیمارستانی از مشمول این تعریف مستثنی می‌باشند.

به نظر می‌رسد كه پسماندهای عادی تولیدی بیمارستان‌ها و پسماندهایی كه به دلیل بالا بودن حداقل یكی از خواص خطرناك از قبیل سمیت، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و شمابه آن كه نیاز به مراقبت ویژه دارند در بیمارستان‌ها تولید می‌شود كه عفونی نمی‌باشند و نیاز به مدیریت و اتخاذ روش‌های مشخص و متفاوت دارند.

پسماندهای بهداشتی و درمانی و مراكز تولید آنها عبارتند از:

- بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران، شهید بهشتی و ایران

- مراكز آموزشی و درمانی

- مراكز آموزشی و درمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران

- مراكز آموزشی و درمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (دانشگاه حضرت بقیه‌الله الاعظم «عج»)

- مراكز پژوهشی وابسته به جهاد دانشگاهی

- مراكز آموزشی و درمانی پژوهشی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

- بیمارستان‌های خصوصی

- درمانگاه‌ها (پلی كلینیك یا دی كلینیك‌ها) خصوصی

- درمانگاه‌ها (پلی كلینیك یا دی كلینیك‌ها) وابسته به شركت‌های تعاونی

- خانه‌های سالمندان تحت نظر سازمان بهزیستی

-  بیمارستان‌های و درمانگاه‌های وابسته به سازمان تأمین اجتماعی

- مراكز تحقیقاتی و پژوهشی وابسته به جهاددانشگاهی

- مراكز پژوهشی و دانشگاهی وابسته به دانشگاه‌های وزارت علوم

- مراكز پژوهشی و دانشگاهی غیر دولتی

- آزمایشگاه‌های تشخیص طبی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران، ایران، شهید بهشتی

- آزمایشگاه‌های تشخیص طبی خصوصی و تعاونی

- مطب‌های رادیولژی و مراكز پزشكی هسته‌ای غیر دولتی

- مراكز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران، ایران شهید بهشتی

- مطب‌های خصوصی پزشكان عمومی و متخصص

- مطب‌های دندانپزشكی خصوصی

- داروخانه‌های خصوصی

- داروخانه‌های وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران ـ شهید بهشتی و ایران

- مراكز بهداشتی و درمانی بیماران خاص

- وسایل نقلیه و آمبولانسهای اورژانس

- مراكز وابسته به پزشكی قانونی

- مراكز تزریق

- دیگر مراكز تولید پسماند پزشكی (بیمارستانی)

برطبق آمار ارایه شده از سوی سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران در سال 1382 مراكزی كه پسماند آنها به صورت روزانه جمع‌آوری و تحت پوشش قرار گرفته‌اند به شرح ذیل می‌باشد:

  • ·بیمارستان

128

مورد

  • ·پلی‌كلینیك

229

مورد

  • ·كلینیك و مطب

4616

مورد

  • ·مراكز تزریق

608

مورد

  • ·آزمایشگاه‌ تشخیص طبی

174

مورد

  • ·رادیولژی و پزشكی هسته‌ای

107

مورد

  • ·داروخانه

407

مورد

  • ·مراكز دیگر

57

مورد

  • ·مجموع

6426

مورد

شیوه جمع‌آوری و حمل پسماندهای بهداشتی و درمانی توسط سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران در حال حاضر بدین صورت می‌باشد كه مراكز تولید كننده پسماندهای عفونی و عادی خود را به صورت مجزا تحویل وسایل حمل و نقل مخصوص می‌دهند كه در مخازن 300 و 700 لیتری و به صورت مستقیم بدون توقف و پس از جمع‌آوری روزانه به سایت دفن آن در كهریزك منتقل می‌كنند و در آنجا در ترانشه‌های ویژه‌ای كه برای همین منظور در نظر گرفته شده است دفن می‌گردد.

سازمان بازیافت به منظور ارتقای شیوه‌های جمع‌آوری و دفع پسماند‌ها از جمله پسماندهای بیمارستانی برنامه ویژه‌ای را تحت عنوان مطالعات مدیریت زباله‌های بیمارستانی

Helth Care Wast Management Study (HCWMS)

شامل زیر گروه‌های نظیر:

- گردآوری اطلاعات      Data Collection

- آنالیز اطلاعات     Data Anlizing

- ارایه طرح مدیریت مواید زاید بیمارستانی    Pereparation of Hcw Plan

- و در انتها انجام آزمایشی آن Pilot or Disposal of Hcw  

 در دست اجرا دارد كه مطالعات آن بین 2003  تا 2005 و اجرای آن بین سال‌های 2006 تا 2010 خواهد بود. 

 


فهرست

  • ·دیباچه..............................................................................................................
  • ·تقسیم‌بندی و تعریف پسماندهای بهداشتی و درمانی............................................
  • ·مدیریت ایمن پسماندهای بهداشتی و درمانی: شیوه نامه راهبردی........................
  • ·تقسیم‌بندی ده گانه پسماندهای بیمارستانی..........................................................
  • ·موافقنامه‌های بازل و استكهلم...........................................................................
  • ·هشت مرحله در راستای مدیریت پسماند............................................................
  • ·مدیریت پسماندهای مراكز بهداشتی درمانی بزرگ..............................................
  • ·مشخصات امواج میكروویو (ریزموج) در ضد عفونی پسماندهای بیمارستانی......
  • ·پلیمریزاسیون معكوس چیست؟..........................................................................
  • ·شرح دستگاه میكروویو شركت (Agile Web) برای تصفیه پسماندهای بیمارستانی    
  • ·نحوه مدیریت و قوانین پسماندهای طبقه‌بندی شده در ایالت نیویورك ایالات متحده

 

قیمت فایل فقط 9,000 تومان

خرید

برچسب ها : گزارش کارورزی با عنوان مدیریت پسماندهای بهداشتی و درمانی در سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران , گزارش کارورزی , گزارش کارآموزی , مدیریت پسماندهای بهداشتی و درمانی , گزارش کارورزی با عنوان مدیریت پسماندهای بهداشتی و درمانی , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

admin4 بازدید : 63 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

تحقیق میزان فلزات سنگین سرب و آهن در خوراك مصرفی، آب و ماهیان قزل آلای رنگین

تحقیق میزان فلزات سنگین سرب و آهن در خوراك مصرفی، آب و ماهیان قزل آلای رنگیندسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 122 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 70

میزان فلزات سنگین سرب و آهن در خوراك مصرفی، آب و ماهیان قزل آلای رنگین

قیمت فایل فقط 7,000 تومان

خرید

تحقیق میزان فلزات سنگین سرب و آهن در خوراك مصرفی، آب و ماهیان قزل آلای رنگین

 

 

خلاصه فارسی:

 

تعداد 32 نمونه غذا ، آب منابع و عضله ماهی به منظور اندازه گیری فلزات سرب و آهن در فصلهای تابستان و پاییز ، در دو نوبت با فاصله 3 ماه از چهار مزرعه پرورش ماهی قزل آلای رنگین كمان در استان چهارمحال بختیاری اخذ شده و مورد بررسی قرار گرفت .

میزان آهن و سرب به ترتیب در كل نمونه‌های آب مزارع مختلف برابر با 4/4 ± 6/60 و   2/0 ± 5/2 میكرو‌گرم بر لیتر ، میزان آهن و سرب به ترتیب در كل نمونه‌های خوراك مصرفی مزارع مختلف برابر با8/183 ± 4/563 و1/1 ± 3/3 میلی‌گرم بر كیلو‌گرم و همچنین میزان این دو فلز به ترتیب در كل نمونه‌های ماهی مزارع مختلف برابر با

9/3 ± 7/8 و1/0 ± 3/0 میلی‌گرم بر كیلو‌گرم بوده است . با توجه به مقادیر بدست آمده از دو فلز فوق هیچ‌گونه تفاوت معنی‌داری در سطح (05/0 p <) بین خوراك، ماهیان و آبهای مختلف مشاهده نشد ولی در كل ارتباط منطقی بین میزان این دو فلز در غذا و ماهیان تغذیه شده از همان غذا مشاهده گردید بطوریكه بیشترین میزان تجمع فلزات سنگین یاد شده در غذای كارخانه شماره 2 و همینطور ماهیان تغذیه شده از این غذا و كمترین میزان تجمع این فلزات در غذای كارخانه شماره 3 و ماهیان تغذیه شده با این خوراك مشاهده شد .

با توجه به استاندارد های FAO برای فلزات سنگین و مقایسه آن با مقادیر بدست آمده در تحقیق حاضر، میزان این فلزات در آب، غذا و عضلات ماهی از حداكثر مجاز پیشنهادی كمتر می‌باشد. لذا هیچ‌گونه خطری از جانب این منابع متوجه مصرف‌كنندگان بعدی مثل انسان نیست .

 

 

1-1- بیان مسأله:

 

 

فلزات سنگین به عنوان یك مسئله خطر ساز از ابعاد مختلف و به طور جدی می‌توانند زیست انسان و سایر موجودات زنده را به خطر بیاندازند. یكی از عمده‌تر‌ین منابع تولید كننده این عوامل سنگ‌های معادن و غبارهای آتشفشانی می‌باشند ولی در كنار اینها انسان خود به اشكال مختلف مانند صنایع رنگرزی، آبكاری فلزات و باطری سازی در انتشار فلزات سنگین نقش دارد(8). حضور این عوامل در محیط زیست در دراز مدت منجر به كاهش توان تولید مثلی آبزیان ، مشكلات تنفسی و عصبی و غیره شده و در ضمن با توجه به تجمع آن در بدن  (تجمع زیستی)[1] و انتقال آنها به مصرف كنندگان بعدی از جمله انسان می‌تواند عوارض غیر قابل جبرانی را ایجاد نماید. یكی از منابع مهم انتقال فلزات سنگین خوراك مصرفی ماهیان پرورشی است كه با اندازه گیری دو فلز سرب و آهن می‌توان به میزان حضور این عوامل در غذا و احیاناً بالا بودن آنها بیش از حد استاندارد پی برد. همچنین بررسی میزان این فلزات در آب و ماهیان مزارع پرورشی از نظر مقایسه‌ای می‌تواند راه كار مناسبی در نحوه استفاده از این منابع آبی و یا حتی ماهیان مورد پرورش در این آبها به ما بدهد.

 

 

 

1-2- اهداف، فرضیات و سؤالات تحقیق:

1-2-1- اهداف تحقیق:

1- بررسی و اندازه گیری دو فلز سنگین سرب و آهن در چهار نوع خوراك مصرفی، آب و عضله ماهی قزل آلای رنگین كمان استان چهار محال و بختیاری.

2- مقایسه بین میزان فلزات سنگین سرب و آهن در انواع غذا، آب ورودی مزارع و عضله ماهیان مزارع مختلف قزل آلای رنگین كمان .

1-2-2- فرضیات تحقیق:

1- میزان فلزات سنگین سرب و آهن در خوراك مصرفی، آب و ماهیان قزل آلای رنگین كمان بالاتر از حد استاندارد است.

2- میزان فلزات سنگین سرب و آهن در خوراک مصرفی، آب و ماهیان قزل آلای رنگین کمان کمتر از حد استاندارد است.

 


Biomagnification - [1]

- حداكثر میزان سرب در عضلات ماهی كه توسط سازمان خوار و بار جهانی (FAO)پیشنهاد شده 5/0 میلی‌گرم در كیلوگرم است(26).

 

- حداكثر میزان آهن در عضلات ماهی كه در جدول تركیبات مواد غذایی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور(1379) پیشنهادشده 8 میلی‌گرم در كیلو‌گرم می‌باشد.

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                     صفحه

 

فصل اول : مقدمه و طرح تحقیق

1-1- بیان مسئله..............................................................................................................................1

1-2- اهداف ، فرضیات و سئوالات تحقیق.....................................................................................2

1-2-1- اهداف تحقیق..............................................................................................................2

1-2-2- فرضیات تحقیق ...........................................................................................................2

1-2-3- سئوالات تحقیق...........................................................................................................2

1-3- روش تحقیق و پژوهش........................................................................................................3

فصل دوم : كلیات تحقیق

2-1- فلزات سنگین.......................................................................................................................4

2-1-1- منشاء فلزات سنگین.....................................................................................................5

2-2- سابقه تحقیقات در مورد سرب .............................................................................................6

2-2-1- سابقه تحقیقات در مورد سرب و اثر آلوده كنندگی آن در انسان.................................6

2-2-2- اثر آلوده كنندگی سرب در آب دریا و ماهیان............................................................8

2-3- سابقه تحقیقات در مورد آهن...............................................................................................9

2-3-1- سابقه تحقیقات راجع به مسمومیت با آهن و اثر آلوده كنندگی آن بر انسان.................9

2-3-2-اثر آلوده كنندگی آهن در آب دریا و ماهیان............................................................11

2-3-3- مقادیر استاندارد پیشنهاد شده آهن و سرب از سوی سازمانها ومحققان مختلف23

 

فصل سوم : مواد و روش كار

3-1- مواد و لوازم مورد نیاز.......................................................................................................25

3-2- روش كار..........................................................................................................................25

3-2-1- تاریخچه دستگاه جذب اتمی....................................................................................28

3-2-2- قسمتهای مختلف دستگاه جذب اتمی......................................................................29

3-2-2-1 روش کار با دستگاه جذب اتمی با شعله..............................................................31

3-2-3- آماده سازی نمونه ها جهت اندازه گیری فلزات........................................................32

3-2-4-عمل هضم اولیه در فلزات.........................................................................................33

فصل چهارم : نتایج تحقیق .......................................................................................................35

فصل پنجم : بحث و پیشنهادها.................................................................................................43

منابع :.......................................................................................................................................49

 

چکیده انگلیسی..........................................................................................................................55

 

فهرست جدول ها

عنوان                                                                                                     صفحه

جدول 4-1 میانگین و انحراف معیار آهن و سرب در كل نمونه‌های خوراك (بر حسب میلی‌گرم بر كیلوگرم)

35

جدول 4-2 میانگین و انحراف معیار آهن و سرب خوراك تولید شده در كارخانه‌های مختلف (بر حسب میلی‌گرم بر كیلوگرم)

35

جدول 4-3 میانگین و انحراف معیار آهن و سرب در كل نمونه‌های ماهی  (بر حسب میلی‌گرم بر كیلوگرم)

36

جدول 4-4 میانگین و انحراف معیار آهن و سرب ماهیان تغذیه شده از خوراك كارخانه‌های مختلف  (بر حسب میلی‌گرم بر كیلوگرم)

37

جدول 4-5 میانگین و انحراف معیار آهن و سرب در كل نمونه‌های آب مزارع مورد نمونه‌برداری ( بر حسب میكروگرم بر لیتر)

38

جدول 4-6 -میانگین و انحراف معیار آهن و سرب آب تامین كننده مزارع مختلف( بر حسب میكروگرم بر لیتر)

39

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                     صفحه

نمودار 4-1 میزان آهن در آب ورودی مزارع مختلف

40

نمودار 4-2 میزان آهن در ماهیان تغذیه شده با خوراك كارخانجات مختلف

40

نمودار 4-3 میزان آهن موجود در خوراك كارخانجات مختلف

41

نمودار 4-4 میزان سرب موجود در خوراك كارخانجات مختلف

41

نمودار 4-5 میزان سرب در آب ورودی مزارع مختلف

42

نمودار 4-6 میزان سرب در ماهیان تغذیه شده با خوراك كارخانجات مختلف

42

فهرست شكلها

 

عنوان                                                                                                                صفحه

شكل 3-1 قسمتهای مختلف دستگاه جذب اتمی  (سیستم تك پرتویی)...................................... 30

 

قیمت فایل فقط 7,000 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق میزان فلزات سنگین سرب و آهن در خوراك مصرفی، آب و ماهیان قزل آلای رنگین , میزان فلزات سنگین سرب و آهن در خوراك مصرفی، آب و ماهیان قزل آلای رنگین , سرب و آهن در خوراك مصرفی، آب و ماهیان قزل آلای رنگین , میزان آهن در آب ورودی مزارع مختلف , میزان سرب در آب ورودی مزارع مختلف , میزان سرب در ماهیان تغذیه شده با خوراك كارخانجات مختلف , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود ت

admin4 بازدید : 51 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

پسماندها (پسماندهای بیمارستانی)

پسماندها (پسماندهای بیمارستانی)دسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 45 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 37

محیط زیست همواره مورد عنایت و توجه خاص بشر بوده و علت آن این است كه بشر از ابتدای خلقت بعنوان عنصری از طبیعت محسوب و قلمداد می‌شده و پیوند و علاقه‌ خاصی با محیط پیرامون خود دارد

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

پسماندها (پسماندهای بیمارستانی)

 

مقدمه

محیط زیست همواره مورد عنایت و توجه خاص بشر بوده و علت آن این است كه بشر از ابتدای خلقت بعنوان عنصری از طبیعت محسوب و قلمداد می‌شده و پیوند و علاقه‌ خاصی با محیط پیرامون خود دارد. سابقه تاریخی محیط زیست نشان می‌دهد كه انسان‌های اولیه كاملا مطیع و مقهور طبیعت بوده اند و قدرت دخل و تصرف در محیط پیرامون خود نداشته‌اند و لیكن كم كم با خروج از مرحله غارنشینی و پیدایش تمدن‌های بشری و استفاده از ابزارها برای تداوم حیات خود بناچار در طبیعت تصرفاتی كرده و دامنه تصرفات خود را چنان گسترش داده كه می‌توان گفت دست به تخریب طبیعت زده و می‌زند و معلوم نیست این تخریب را تا كجا ادامه خواهد داد و در آینده شاهد تحولاتی در طبیعت خواهیم بود زیاده خواهی بشر به حدی است كه در نظر دارد این طبیعت سركش را به تسخیر كامل خود در بیاورد و علیرغم اینكه می‌داند آلودگی‌ها بنفع محیط زیست او نمی‌باشد انواع آلودگی‌ها را در آب و خاك و هوا منتشر می‌نماید و هر چه بشر پیشرفت كند شاهد آلودگی‌های جدیدتری خواهیم بود در گذشته ما چیزی بنام آلودگی‌های صوتی نداشتیم چون اختراعات بشری در حدی نبود كه اصوات ساده را منتشر نماید اما امروزه با پیدایش وسایل و ابزاری كه خواسته یا ناخواسته تولید صداهای گوش خراش می‌نمایند تحمل آلودگی‌های صوتی بسیار سخت و طاقت فرسا شده است و یا هوای تهران و بعضی كلان شهرهای ایران و كشورهای جهان در گذشته نه چندان دور بسیار لطیف و خوشایند بوده و لیكن امروزه با پیدایش اتومبیل و وسائط نقلیه موتوری و وجود كارخانه‌ها و وسایل خانگی و... آنچنان دود و ذرات معلقی در هوا منتشر شده كه مردم آن شهرها از دیدن آسمان پاك و آبی محروم گردیده‌اند و انواع و اقسام بیماری‌ها و ناراحتی‌های ناشناخته سراغ آنان میاید و كم كم پدیده‌های خاصی از قبیل ناراحتی‌های عصبی ناشناخته، سرطان‌های موهوم، كم حوصلگی، ضعف بنیه و... در جامعه رواج پیدا می‌كند كه بابت رفع و یا كاهش آن باید هزینه گزافی را متحمل شویم ضمن اینكه طبیعت زیبا را هم آلوده كرده‌ایم و احتمال دارد مشكلات موجود حیات وحش و زندگی نسل های بعدی را هم در معرض خطر قرار دهد بنابراین باید قدر این نعمت خداداد یعنی طبیعت را بدانیم و در نحوه بهره‌برداری از آن تجدید نظر كنیم و با اعمال مدیریت صحیح بر چگونگی استفاده از مواهب الهی، طبیعت را با حفظ و گسترش عناصر موجود به نسل‌های بعدی تحویل دهیم مسئولیت حفظ و نگهداری صحیح محیط زیست و استفاده بهینه از آن بر عهده فرد فرد افراد جامعه و دولتمردان و مدیران اجرائی آن جامعه می‌باشد كه ضمن مراعات خط قرمزها و محدودیت‌هایی كه ایجاد شده در تلاش باشند آلودگی‌ها را به حداقل ممكن برسانند و همواره به نحوی عمل نمایند كه خسارت كمتری به طبیعت و محیط زیست پیرامون وارد شود.

جزوه حاضر در دو قسمت مجزا تقدیم می‌شود قسمت اول شامل دو بخش می‌باشد در بخش اول سعی بر این است كه نقش و اهمیت محیط زیست در زندگی بشر و عواملی كه در حفظ آن مؤثر است بیان شود و در بخش دوم بعضی مقررات بین‌المللی در خصوص محیط زیست بیان گردد و در قسمت دوم هم قانون مدیریت پسماندها بررسی و تشریح شده و نحوه و موانع اجرای آن تبیین می‌گردد. امید است روزی فرا رسد كه بشر قدر این نعمت‌های خداداد را بداند و پاسدار راستین محیط‌زیست باشد.

قسمت اول

محیط‌زیست در دو مفهوم به كار برده شده، یكی مفهومی كه از علوم طبیعت ناشی می‌شود و تحت عنوان «محیط‌زیست طبیعی» است و دیگری در تعامل با ساز و كارهای انسانی بوده كه با عنوان «محیط زیست انسانی» از آن نام برده می شود و هر دو عنوان فوق طیف گسترده‌ای از موضوعات مختلف را تحت پوشش خود دارد كه این امر بر پیچیدگی ارائه تعریف واحد از محیط زیست می‌افزاید.

محیط‌زیست به معنای عام شامل كل منابع طبیعی تجدید شونده مانند جنگل‌ها، مراتع، و منابع آبی و... بوده و طیف وسیع و گسترده‌ای از تعاریف تخصصی مربوطه را در بر می‌گیرد كه همین امر در تفسیر ماهوی مربوطه به معنای قانونی محیط زیست اشكال‌هایی را به وجود آورده، چرا كه هیچ متن حقوقی، محیط زیست را به صورت جامع و مانع تعریف نكرده است و قوانین موجود تعریفی از آن ارایه نداده‌اند، بلكه در آن‌ها از محیط زیست در رابطه با سه عنصر طبیعت، منابع طبیعی، شهر و مناظر سخن گفته شده است.

محیط‌زیست و منابع طبیعی به واسطه ارتباط تنگاتنگ با علوم و تكنولوژی عمیقا تحت تاثیر آن‌ها قرار گرفته و به همین علت درك مسایل آن مستلزم اطلاعات اولیه در زمینه محیط زیست است. لذا قبل از هر چیز نقش و اهمیت محیط‌زیست در زندگی بشر و عوامل موثر در حفظ آن بیان می شود.

 

بخش اول

ادامه حیات انسان در گرو حفظ محیط زیست است. آیات كریمه قرآن و سیرة ائمه هدی (ع) تاكید بر حفظ محیط زیست بوده است. وجود مقدس نبی مكرم اسلام (ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) در عین تاكید بر جنگ و پیروزی لشگر، حفظ محیط زیست را بر فرماندهان تذكر و تاكید دارند. این امر نشان دهندة ضرورت حفظ محیط زیست در سیرة ائمه هدی (ع)، حتی در سخت‌ترین شرایط می‌باشد.

بی‌تردید حفظ حقوق عامه و حقوق افراد، كه بزرگانی از فقها بحث كردند، از باب تقدم یا حاكمیت قاعده لاضرر بر قاعده تسلیط كه نمونه آن پرونده‌هایی است كه الان خدمت آقایان قضات مطرح هست اینجا بحث اموال شخصی نیست، بیشتر اموال عمومی است و اگر اموال شخصی باشد قواعد دیگری داریم كه آن‌ها حاكم است كه باید به آنها استناد بشود.

اصل پنجاهم قانون اساسی چند پیام مهم دارد: پیام اول این كه حفظ محیط زیست وظیفة عموم مردم است و درست است كه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یك سازمان متشكل، جایگاه قانونی دارد و متولی هم می‌باشد؛ اما قانون اساسی اعلام می‌كند كه حفظ محیط زیست یك وظیفه عمومی است. پیام دوم این كه در تضاد بین توسعه اقتصادی و حفظ محیط زیست، محیط زیست تقدم دارد.

در كشور ما، همه به توسعه معتقدند. قطعا ایران باید كشور توسعه‌یافته‌ای باشد، اما برخی معتقدند توسعه به هر قیمتی و تحت هر شرایطی باید حاصل شود، اما نگاه دیگر آن است كه توسعه باید در پرتو عدالت باشد. اگر بخواهیم توسعه را در پرتو عدالت تعریف كنیم، بدون هیچ گونه تردید یكی از مسایل و موارد قطعی كه باید مورد توجه قرار گیرد توسعه حفاظت محیط زیست است؛ لذا در برنامه توسعه سوم – فصل دوازدهم – بحث توسعه، توأم با عدالت و موضوع محیط زیست به عنوان یك مسأله بسیار مهم و ضروری مورد تأكید قرار گرفته است.

از اینجا معلوم می‌شود كه بحث عدالت مسألة مهمی است كه در آن توزیع و تولید و استفاده صحیح از منابع و ذخائر، مورد توجه قرار دارد. در بسیاری از موارد،‌ از جمله در قانون اساسی و دیگر قوانین موضوعه و حتی شاید درقانون خود سازمان حفاظت محیط زیست، جلوه ای از این اصل دیده می شود، ولی در برخی دیگر از قوانین، ما اثری از این اصل را نمی‌بینیم. این بحث یك ضرورت است و باید در بخش حقوقی سازمان محیط زیست (به عنوان متولی) به این امر پرداخته شود؛ زیرا قوانین و مقرراتی كه در مجلس و دیگر مراكز تصمیم‌گیری تصویب می‌شود باید متأثر از بحث حفظ محیط زیست باشد كما اینكه توسعه اقتصادی هم به عنوان یك اصل ضروری كه هیچ كس در آن تردید ندارد مطرح است. در این‌جا گفته شده كه اگر تضاد واقع شود با وجود ضرورت حفظ محیط زیست، آن توسعه ممنوع است؛ یعنی خط قرمز توسعه، مسأله حفظ محیط زیست مقدم است. البته این بدان معنا نیست كه تضادی وجود دارد، چون اگر توسعه اقتصادی درست تعریف شود و محیط زیست هم با استانداردهای خود پیش برود؛ مشكلی پیش نمی‌آید. كما اینكه در بعضی از كشورها این استانداردها به طور صحیح وجود دارد. با توجه به این كه كشور ما در حال توسعه است، این ضرورت وجود دارد كه در توسعه اقتصادی حتما بحث زیست محیطی این توسعه مورد توجه قرار بگیرد.

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

برچسب ها : پسماندها (پسماندهای بیمارستانی) , پسماندها , پسماندهای بیمارستانی , حقوق محیط زیست , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلودتحقیق

admin4 بازدید : 59 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

پاورپوینت تصفیه آب و فاضلاب

پاورپوینت  تصفیه آب و فاضلابدسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: ppt
حجم فایل: 3723 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 86

عنوان پاورپوینت تصفیه آب و فاضلاب فرمت فایل ppt تعداد اسلاید 86

قیمت فایل فقط 3,900 تومان

خرید

پاورپوینت  تصفیه آب و فاضلاب

 

قسمتی از فهرست مطالب

اهدف کلی تصفیه فاضلاب

انواع فاضلاب

فاضلاب خانگی

مشخصات فاضلاب خانگی

تفاوتهای میان فاضلاب صنعتی و خانگی

آلودگی موجود در فاضلابهای صنعتی

فاضلاب های ناشی از سیلاب ها

تصفیه فاضلاب

برخی میکروارگانیسم های موجود در فاضلاب و...

قیمت فایل فقط 3,900 تومان

خرید

برچسب ها : پاورپوینت تصفیه آب و فاضلاب , پاورپوینت , تصفیه آب و فاضلاب , فاضلاب , فاضلاب خانگی , فاضلاب صنعتی , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

admin4 بازدید : 93 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

دستیابی و شناخت و طبقه بندی انواع آلودگیهای حاصل از فعالیتهای انسانی، صنایع، تاسیسات و خدمات شهری

دستیابی و شناخت و طبقه بندی انواع آلودگیهای حاصل از فعالیتهای انسانی، صنایع، تاسیسات و خدمات شهریدسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 57 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 78

هدف اصلی این تحقیق دستیابی و شناخت و طبقه بندی انواع آلودگیهای حاصل از فعالیتهای انسانی، صنایع، تاسیسات و خدمات شهری می باشد نتایج حاصل از بررسیها و مطالعات انجام شده نشان دهنده وضعیت شرایط زیست محیطی در سطح شهرستان ری می باشدفایل با فرمت ورد و تنظیم شده در78 صفحه قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

قیمت فایل فقط 7,300 تومان

خرید

 دستیابی و شناخت و طبقه بندی انواع آلودگیهای حاصل از فعالیتهای انسانی، صنایع، تاسیسات و خدمات شهری

 

چکیده

هدف اصلی این تحقیق دستیابی و شناخت و طبقه بندی انواع آلودگیهای حاصل از فعالیتهای انسانی، صنایع، تاسیسات و خدمات شهری می باشد. نتایج حاصل از بررسیها و مطالعات انجام شده نشان دهنده وضعیت شرایط زیست محیطی در سطح شهرستان ری  می باشد.

   اگر چه در یک دهه اخیر اقدامات گسترده و چشمگیری به وضعیت ایده آل و مطلوب غیرممکن نمی باشد، ولی راه بسیار طولانی و دشواری در پیش است و فقط در سایه تحقیقات و مطالعات جامع و بهره گرفتن از توان مدیران لایق و انجام سرمایه گذاریهای کلان در ابعاد ملی است که می توان بر این گونه مشکلات غلبه کرد و از همه مهمتر استفاده بهینه از تجربیات کشورهای دیگر در زمینه های زیست محیطی یکی از راههای بسیار خوب و موثر می باشد. بطور مثال در زمینه کاهش آلودگیها، بالا بردن سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه و رسیدگی و بسامان نمودن فعالیتهای اقتصادی، صنایع و مهار انواع آلوده کننده ها از اقدامات مفید و موثر می باشد.

   در حال حاضر سطح وسیعی از اراضی شهرستان ری توسط واحدهای صنعتی، بنگاههای حمل و نقل و انبارها اشغال گردیده که باعث تحمیل ترافیک سنگین به شبکه معابر شهری گشته و باعث بروز مشکلات و آلودگیها از قبیل آلودگی هوا و آلودگی صوتی و پایین آوردن ایمنی در تردد سواره و پیاده در این شهرستان را باعث شده است.

   از جهتی دیگر وجود گسلهای متعدد در این منطقه، بالا بودن سطح زیرزمینی، جهت وزش باد از غرب به شرق و از جنوب به شمال و مهاجرت نیروی انسانی به این منطقه و افزایش جمعیت و انتقال صنایع آلاینده از کلان شهر تهران به سوی این منطقه از جمله مسائلی هستند که لازم است مورد ارزیابی قرار گرفته و تاثیرات نامطلوب زیست محیطی آنها را مورد توجه قرار داد.

   لذا با ذکر این مطالب نگارنده سعی بر آن دارد که ضمن توجه به منابع آلاینه و انواع آلودگی های زیست محیطی در سطح شهرستان ری در جهت رفع این آلودگی ها و خطرات ناشی از آنها راهکارها و پیشنهاداتی را ارائه نماید.

 

 فهرست مطالب

 

فصل اول   ۱

طرح تحقیق   ۱

چکیده   ۱

پیشگفتار   ۲

مقدمه   ۶

۱-۱- بیان مسئله:   ۱۰

۲-۱- اهمیت و ضرورت تحقیق   ۱۱

۳-۱- پیشینه تحقیق   ۱۶

مروری بر  تحقیقات انجام شده   ۱۶

۱-۳-۱- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور   ۱۷

۲-۳-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور   ۲۰

۴-۱- اهداف تحقیق   ۲۸

۵-۱- فرضیات:   ۲۹

۶-۱- روش شناسی تحقیق   ۳۰

۷-۱- موانع و مشکلات تحقیق   ۳۲

۸-۱- اصطلاحات و واژه ها   ۳۴

۲-۶- نتیجه گیری   ۴۱

مهمترین چالش های زیست محیطی شهرستان ری :   ۴۱

مقدمه   ۴۱

۳-۶ پیشنهادات   ۵۷

منابع و مآخذ مورد استفاده در رساله:   ۶۴

منابع و مآخذ مورد استفاده در رساله:

۱-    آرن ای، گیر، پست مدرنیسم و بحران زیست محیطی، ترجمه عرفان ثابتی، تهران، نشر چشمه، ۱۳۸۰

۲-    ارجمندنیا،اصغر، جمعیت و مسکن، محیط شناسی، مرکز هماهنگی مطالعات زیست دانشگاه تهران، ۱۳۷۰٫

۳-    البود و برج، هاشم، گزارش بررسی و شناخت صنایع آلوده کننده مسیل ها و کانالهای فاضلاب کش شهر تهران، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست مهرماه ۱۳۶۰٫

۴-    بهرام سلطانی ، کامبیز، کلیاتی راجع به محیط زیست( شناخت محیط زیست) انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۳۶۵٫

۵-    بدری فر، منصور، مبانی جغرافیای انسانی سیستم انسان- محیط ۱۳۸۰، انتشارات سمت.

۶-    بحرینی، محمد، توسعه شهری پایدار: از فک تا عمل جلمه محیط شناسی شماره ۲۷، دانشکده محیط، ۱۳۷۷٫

۷-    باقری، اسفندیار، توانمندیهای کشاورزی و دامپروری شهرستان ری، رساله ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری ، ۱۳۸۲٫

۸-    بهرام سلطانی، کامبیز، مقدمه ای بر شناخت محیط زیست تهران، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست چاپ اول۱۳۶۵٫

۹-    بدیعی، ربیع، جغرافیای مفصل ایران، انتشارات اقبال، ۱۳۶۱٫

۱۰-                       ترنر، پیوس، باتمن، اقتصاد محیط زیست، ترجمه دهقانیان و کوچکی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۷۴٫

۱۱-                       توسعلی، غلامعباس، جامعه شناسی شهری، تهران، دانشگاه پیام نور چاپ سوم ۱۳۷۴

۱۲-                       تاریخ الیعقوبی، آیین محمد ابراهیم(مترجم) ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی وزارت فرهنگ و آموزش عالی ۱۳۶۶٫

۱۳-                       جنیدی، محمد جواد، صنایع معدنی وآلودگی محیط، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۶۲٫

۱۴-                       جغرافیای استان تهران، انتشارات وزارت آموزش و پرورش ۱۳۸۵٫

۱۵-                       جهاد کشاورزی شهرستان ری، گزارش طرح تغذیه مصنوعی آب زیر زمینی دشت فشافویه، ۱۳۸۳٫

۱۶-                       جداری، عیوضی، جمشید، جغرافیای آبها، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۱٫

۱۷-                       جنید، محمد جوا، محیط زیست و آلودگی آن، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۶۲٫

۱۸-                       حسینیان، سید مرتضی، اصول طراحی تصفیه خانه های فاضلاب شهری و پساب صنعتی چاپ اول، تهران، انتشارات آینده سازان، ۱۳۷۷٫

۱۹-                       خلیلی شورینی، سیاوش، روشهای تحقیق در علوم انسانی ، انتشارات یادواره کتاب، ۱۳۷۵٫

۲۰-                        خضرایی، زهرا، بررسی پتانسیلهای توریستی شهر ری در جهت ساماندهی و تعیین شناسنامه توریستی شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری رساله کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۲٫

۲۱-                       دبیری، مینو، آلودگی محیط زیست ، چاپ اول، تهران، انتشارات اتحاد بهمن، ۱۳۷۹٫

۲۲-                       دفتر مطالعات و برنامه ریزی شهرداری منطقه ۲۰، طرح مطالعاتی ناحیه۳، گزارش نواحی شهر ری، سال ۱۳۷۱٫

پیشگفتار

بشر علیرغم دستیابی به کرات دیگر و پیشرفت و تکنولوژی، متاسفانه هنوز نتوانسته است محیطی را که خود در آن زندگی می کند را به خوبی مدیریت نماید و این مسئله منجر به بحران محیط زیست می شود که خود ناشی از مشکلاتی است که در ارتباط با هم هستند از جمله افزایش سریع جمعیت، مصرف بیش از حد منابع و تخریب آنها و آلودگی محیط زیست همانند افزایش فزاینده آلودگی هوا، آبهای سطحی و زیرزمینی، سر و صدا، فاضلاب، ترافیک، مسکن و حاشیه نشینی، کمبود آب، نازیبایی و کمبود فضای سبز و تفرجگاه ها و نمونه ای از این مشکلات که خود آنها سبب بروز اثرات زیست محیطی دیگر می گردد و مدتها است که از مرز استاندارد گذشته و به مرحله بحرانی رسیده است. با این روند و با توجه به پایداری آلودگیها در محیط و غیر قابل تجزیه بودن بعضی از پس مانده ها، تنها سیاره مسکون کهکشان رو به نابودی و نیستی قدم گذاشته است. در این راستا به شناخت و بررسی مراکز و منابع آلوده کننده محیط زیست و نوع آلودگی ایجاد شده توسط آنها باید در جهت کاهش یا رفع آلودگیها کوشید.

با آغاز زندگی بشر مسئله آلودگی محیط زیست نیز مطرح شد و با شناخت آتش و بهره برداری از آب و خاک به تدریج محیط را آلوده کرد البته با توجه به جمعیت کم و زندگی ساده آن دوران، طبیعت توان از بین بردن آلودگی را داشت.

 

 نوع فایل: word

 سایز:57.5 KB  

تعداد صفحه:78

قیمت فایل فقط 7,300 تومان

خرید

برچسب ها : دستیابی و شناخت و طبقه بندی انواع آلودگیهای حاصل از فعالیتهای انسانی، صنایع، تاسیسات و خدمات شهری , شناخت و طبقه بندی انواع آلودگیها , طبقه بندی انواع آلودگیها , آلودگیها , فعالیتهای انسانی , صنایع , تاسیسات , خدمات شهری , تحقیق , پایان نامه , پروژه , پژوهش , دانلود پژوهش و تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

admin4 بازدید : 85 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

ارزیابی اثرات توسعه صنعتی بر محیط زیست

ارزیابی اثرات توسعه صنعتی بر محیط زیستدسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 148 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 82

امروزه مباحث تخصصی و كاربردی در حوزه صنعت از وسعت شایان توجهی برخوردار است و با توجه به وجود رویه های مختلف در عملكرد عوامل مرتبط با امور محیط زیست انسانی، برقراری ارتباط و استفاده از تجربیات مثبت گروه های داوطلب ایجاد وحدت رویه بین واحدهای استفاده كننده از خدمات زیست محیطی و بالاخره شناخت فراگیر و سهل الوصول شركتهای مشاور طراح و سازنده تجهیزات و

قیمت فایل فقط 7,900 تومان

خرید

ارزیابی اثرات توسعه صنعتی بر محیط زیست

 

امروزه مباحث تخصصی و كاربردی در حوزه صنعت از وسعت شایان توجهی برخوردار است و با توجه به وجود رویه های مختلف در عملكرد عوامل مرتبط با امور محیط زیست انسانی، برقراری ارتباط و استفاده از تجربیات مثبت گروه های داوطلب ایجاد وحدت رویه بین واحدهای استفاده كننده از خدمات زیست محیطی و بالاخره شناخت فراگیر و سهل الوصول شركتهای مشاور طراح و سازنده تجهیزات و تاسیسات مربوطه دارای اولویت مهمی می باشد. خوشبختانه دسترسی به شبكه های جهانی اطلاعات، دستیابی به بخشی از موارد فوق را تسهیل نموده ولیكن با نگاهی واقع بینانة فقر اطلاعاتی غیر قابل انكاری در حوزه محیط زیست صنعتی كشور مشهود است كه انجام اقدامات موثر و ضربتی را توجیه پذیر و الزامی می نماید.

تحول در راهبردهای حفاظت محیط زیست، حاكی از تحول رو به تكامل رویكردهای زیست محیطی می باشد كه در رابطه با بسط مفهوم توسعه قرار می گیرند. در چند دهه اخیر، تحول های مختلف صنعتی عبارت بوده اند از نادیده گرفتن مشكل، رقیق كردن(Dilution) ، كنترل آلودگی در انتهای خط(End-of-pipe) ، بازیافت، استفاده مجدد و پیشگیری از آلودگی (Pollution Prevention)كه هر یك از این رویكردها در دوره زمانی خاصی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به روند رو به رشد صنایع و فراگیر شدن آلودگی ناشی از آنها، اخیراً توجه به رویكردهای بیولوژیك رشد فزاینده ای یافته است.

روش های مختلف تصفیه بیولوژیك پساب شهری و صنعتی، طی نیمه دوم قرن بیستم توسعه یافت و شاید لجن فعال به عنوان متداولترین آنها مطرح گردید. اما واقعیت این است كه روش های هوازی تصفیه پساب دارای یك محدودیت اساسی می باشند زیرا هزینه های جاری تصفیه خانه های پساب با استفاده از روش های متعارف بسیار بالاست بعنوان مثال در روش لجن فعال، تنها مصرف برق برای حذف هر تن ... حدود 1200 كیلو وات ساعت است كه نیازمند برق ارزان و یا پرداختی ماهانه بسیار زیاد خواهد بود. براین اساس توسعه روش های تصفیه روش تصفیه بی هوازی برای تصفیه پساب های شهری و صنعتی در سال های اخیر رویكرد سرمایه گذاری در سیستم های تصفیه متحول ساخته است. تصفیه بی هوازی كه همیشه به علت وجود محدودیت در تولید بوی نامطبوع به فراموشی سپرده می شد، امروزه به دلیل ظرفیت قابل قبول در تصفیه پساب های با بالا، با هدف استفاده مهندسین، سرپرستان و تكنسین های تصفیه خانه های پساب به عنوان قدم اول در این زمینه مطرح می گردد و بدون شك در قرن جدید سایر روشهای تصفیه فاضلاب را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

 

فهرست مطالب

 

مقدمه

 فصل اول-نقش صنایع در رویكردهای زیست محیطی

 1-1- تاریخچه فعالیت صنعتی درایران13

 2-1- توسعه صنعتی و محیط زیست 15

 3-1- نمای عمومی فرایند تولید در واحدهای صنعتی 15

 4-1- روشهای جلوگیری از آلودگی 16

 5-1- وضعیت صنایع كشور از دیدگاه نوع صنعت و تعداد كاركنان22

 6-1- فعالیت های زیست محیطی بخش صنعت و معدن 22

 1-6-1- ساختارهای حمایتی و هدایتی22

 1-1-6-1- اقدامات زیست محیطی در سطح ستادی 23

2-1-6-1- اقدامات زیست محیطی در شهرك های صنعتی23

 3-1-6-1- اقدامات زیست محیطی طرح تحقیقات صنعتی – اموزشی اطلاع رسانی وزارت صنایع ومعادن24

 2-6-1- فعالیت های مهندسی مبتنی بر كنترل آلودگی 25

 3-6-1- فعالیهای مبتنی بر پایش و پیشگیری از آلودگی 25

 1-3-6-1- ارزیابی اثرات توسعه 27

 2-3-6-1- سیستم مدیریت زیست محیطی 28

 3-3-6-1- بهره وری سبز 29

 4-3-6-1- تولید پاكتر 29

 5-3-6-1- بازیافت مواد 30

 6-3-6-1- ممیزی محیط زیست 30

 4-6-1- فعالیتهای مبتنی بر تولید محصولات سازگار با محیط زیست 30

 1-4- 6-1- زمینه سازی جهت كنترل آلودگی خودروهای تولید داخل 31

.2-4-6-1- حذف و جایگزینی مواد مخرب لایه ازن 32

 فصل دوم – راهبردهای زیست محیطی در صنعت 33

 -2- نادیده گرفتن مشكل 34

 2-2- رقیق كردن34

 3-2- كنترل آلودگی در انتهای خط 34

 4-2- پیشگیری از آلودگی 38

 5-2- شیوه های اصلی راهبرد تولید پاكتر 39

 6-2- وی‍‍‍ژگی های رویكرد تولید پاكتر 40

 1-6-2-تنوع و گستردگی 40

 2-6-2- حفاظت محیط زیست 41

 3-6-2- سادگی 41

 4-6-2- خلاقیت و نوآوری 42

 5-6-2- مقبولیت 42

 6-6-2- بازدهی اقتصادی 43

 7-2- مقایسه رویكرد كنترل آلودگی در انتهای خط و تولید پاكتر 44

 8-2- تولید پاكتر و توسعه پایدار 47

 9-2- دلایل سرمایه گذاری در تولید پاكتر 48

 10-2- سیاست ها و اهرم های مورد استفاده برای هدایت صنایع به سمت تولید پاكتر 49

 11-2- موانع و مشكلات اجرایی نمودن استراتژی های تولید پاكتر 50

 1-11-2- موانع ناشی از فقدان درك صحیح 50

 2-11-2- موانع ساختاری 50

 3-11-2- موانع مربوط به كمبو الاعات 50

 4-11-2- موانع فنی 50

 5-11-2- موانع اقتصادی 50

 فصل سوم –نگاهی اجمالی به محیط زیست 51

 تاریخچه سازمان حفاظت محیط زیست 52

 هدف53

 وظایف اساسی سازمان 55

 تشكیلات سازمان 55

 1-3- دفاتر مستقل55

 1-1-3- دفتر حوزه ریاست و دبیرخانه شورایعالی محیط زیست 55

 2-1-3- اداره كل روابط عمومی و امور بین الملل55

 3-1-3- اداره كل نظارت و بررسی 56

 4-1-3-حراست 56

 5-1-3- ادارات كل استان ها56

 2-3- معاونت آموزش و پرورش و برنامه ریزی 56

 3-3- دفتر آموزش زیست محیطی 56

 4-3- دفتر طرح و برنامه و اطلاع رسانی 57

 5-3- دفتر مشاركت های مردمی 57

 6-3- معاونت محیط زیست انسانی57

 1-6-3- دفتر ارزیابی زیست محیطی 59

 2-6-3- دفتر بررسی آلودگی هوا 59

.3-6-3- دفتر بررسی آلودگی آب و خاك 59

 4-6-3- دفتر امور آزمایشگاه ها 59

7-3- معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی 59

 1-7-3- دفتر زیستگاه ها و امور مناطق 61

 2-7-3- دفتر امور حیات وحش و آبزیان62

 3-7-3- دفتر موزه تاریخ طبیعی 64

 4-7-3- دفتر محیط زیست دریایی 64

 5-7-3-معاونت پشتیبانی و امور مجلس64

 فصل چهارم-دستورالعمل اجرایی عملی تولید پاكتر 66

 1-4- فاز اول –برنامه ریزی و سازماندهی 67

1-1-4- كسب توافق مدیریت واحد 67

 2-1-4- تشكیل تیم پروژه 68

 3-1-4- توسعه سیاست ها ، اقدامات و اهداف زیست محیطی 69

 4-1-4- برنامه ریزی و ارزیابی تولید پاكتر 69

 2-4- فاز دوم – پیش ارزیابی 69

 1-2-4- توصیف شركت و نمودارهای جریانی 70

 2-2-4- بازرسی عینی و دقیق 71

 3-2-4- انتخاب نقاط تمركز 72

 3-4- فاز سوم – ارزیابی72

 1-3-4- جمع آوری اطلاعات كمی 73

 2-3-4- موازنه مواد74

 3-3-4- شناسایی گزینه های تولید پاكتر 74

 4-3-4- ثبت و مرتب سازی گزینه ها 75

 4-4- فاز چهارم – بررسی و مطالعات امكان سنجی 76

 1-4-4- امكان سنجی اولیه 76

 2-4-4- امكان سنجی فنی 77

 3-4-4- امكان سنجی اقتصادی 78

 4-4—4- امكان سنجی زیست محیطی 78

 5-4-4- ملاحظات مراحل ارزیابی 80

 6-4-4- انتخاب گزینه ها برای اجرای نهایی 80

 5-4 فاز پنجم – اجرا و استمرار 80

 1-5-4-آماده سازی یك برنامه اجرایی80

 2-5-4- اجرای گزینه های منتخب 80

.فهرست منابع 81

قیمت فایل فقط 7,900 تومان

خرید

برچسب ها : ارزیابی اثرات توسعه صنعتی بر محیط زیست , ارزیابی , اثرات , توسعه صنعتی , محیط زیست , پروژه , پژوهش , جزوه , مقاله , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود تحقیق

admin4 بازدید : 89 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

تاثیر صنایع آلاینده شهر سیرجان بر آلودگی این شهر

تاثیر صنایع آلاینده شهر سیرجان بر آلودگی این شهردسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 3787 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 86

شهرستان سیرجان در قسمت جنوب غربی استان کرمان واقع شده و از شمال به رفسنجان و شهربابک از جنوب به استان هرمزگان از شرق به شهرستان بافت و بردسیر و از غرب به استان فارس محدود می شود

قیمت فایل فقط 7,900 تومان

خرید

تاثیر صنایع آلاینده شهر سیرجان بر آلودگی این شهر

 

شهرستان سیرجان در قسمت جنوب غربی استان کرمان واقع شده و از شمال به رفسنجان و شهربابک از جنوب به استان هرمزگان از شرق به شهرستان بافت و بردسیر و از غرب به استان فارس محدود می شود.

سیرجان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گیری بر سر راههای ارتباطی کرمان، یزد، بندرعباس و شیراز و نیز وجود زمین های کشاورزی حاصلخیز و منابع معدنی از دیر باز تا کنون پذیرای مهاجران مختلف بوده است که همگی این عوامل در رشد و توسعه شهرستان مؤثر بوده اند.

با توجه به اینکه شهرستان سیرجان در نزدیکی بندر تجاری بندر عباس قرار دارد یک شهر انباری به شمار می رود که منطقه ویژه اقتصادی سیرجان این امر خطیر را بر عهده دارد. با گذشت زمان در این منطقه شرکت ها و واحدهای تولیدی و صنعتی نیز ساخته شد که چون اغلب تولیدات را در سطح وسیعی و برای صادرات انجام می دهند و با توجه به اینکه در جهت وزش باد غالب (شمال غربی- جنوب شرقی) بیشتر آلودگی خود را وارد شهر می کند.

شهرک های صنعتی سیرجان تا اندازه ای در این مقدار آلودگی دخیل هستند. شهرک صنعتی شماره (1) که در جنوب شرقی شهر و ظاهراً در 2 کیلومتری شهر می باشد (با توسعه فیزیکی و افقی شهر امروزه جزئی از شهر به شمار می رود.) در جهت وزش بادی است که از اواسط تیرماه تا اواخر شهریور ماه (جنوب شرقی – شمال غربی) می باشد، اما چون بیشتر واحدهای تولیدی آن کارگاهی و کوچک بوده آلودگی زیادی ندارند.( عباسلو- 79 ص54)

در کل باید گفت شهرستان سیرجان نسبت به شهرهای بزرگ آلودگی چندانی ندارد، اما اگر همین میزان آلودگی و فعالیت واحدهای تولیدی شهر در شهرک های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کنترل نشود سیرجان هم در اینده ای نه چندان دور به یک شهر آلوده تبدیل می شود.

 

فهرست مطالب

 

چکیده: ۱
مقدمه: ۲
فصل اول ۴
طرح تحقیق ۴
بیان موضوع و تشریح ابعاد آن: ۶
۱- اهداف تحقیق: ۷
۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق ۷
۴-۱ پیشینه تحقیق: ۸
۵-۱ فرضیات تحقیق ۱۶
۶-۱ تعاریف عملیاتی ۱۶
۷-۱ موانع و مشکلات تحقیق: ۱۷
فصل دوم ۱۹
مبانی نظری تحقیق ۱۹
۱-۲ هوا ۲۰
۲-۲ مفهوم جامع آلودگی: ۲۱
۳-۲ آلودگی هوا: ۲۲
۴-۲ انواع منابع آلودگی هوا: ۲۲
۱-۴-۲ منابع طبیعی آلودگی هوا: ۲۲
۲-۴-۲ منابع انسانی آلودگی هوا ۲۳
۵-۲ منابع آلودگی هوا در شهرها: ۲۵
۶-۲ اثرات آلودگی هوا ۲۶
۱-۶-۲ اثر آلودگی هوا بر روی انسان ۲۷
۲-۶-۲ اثر آلودگی هوا بر گیاهان ۲۷
۳-۶-۲ اثر آلودگی هوا بر شهرها ۲۸
فصل سوم ۳۰
خصوصیات اقلیمی و طبیعی ۳۰
شهرستان سیرجان ۳۰
۳-۱پیشینه تاریخی سیرجان: ۳۱
۲-۳ موقعیت، حدود و وسعت: ۳۳
۳-۳ خصوصیات اقلیمی شهرستان سیرجان: ۳۵
۱-۳-۳ باران ۳۵
۳-۳-۳ باد ۳۷
۳-۳-۳ دما ۴۱
۴-۳-۳ رطوبت ۴۵
۴-۳ مسایل کلی زمین شناسی (جنس خاک – زلزله) ۴۷
۱-۴-۳ جنس خاک: ۴۷
۲-۴-۳ زمین شناسی منطقه: ۴۸
۳-۴-۴ لرزه خیزی و لرزه زمین ساخت ۴۸
۵-۳ پوشش گیاهی: ۴۹
فصل چهارم ۵۰
آلودگی هوای شهر سیرجان ۵۰
با تأکید بر شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی ۵۰
۱-۴ منابع آلاینده شهر سیرجان ۵۱
فصل پنجم ۸۱
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات ۸۱
۱-۵- بحث و نتیجه گیری ۸۲
۲-۵فرضیات تحقیق ۸۳
۵-۲ پیشنهادات ۸۵
منابع وماخذ ۸۶

قیمت فایل فقط 7,900 تومان

خرید

برچسب ها : تاثیر صنایع آلاینده شهر سیرجان بر آلودگی این شهر , صنایع آلاینده , شهر سیرجان , آلودگی , آلودگی هوا , پروژه , پژوهش , جزوه , مقاله , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود تحقیق

admin4 بازدید : 57 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

تصفیه فاضلاب "سپتیك تانگ

تصفیه فاضلاب دسته: محیط زیست
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 134 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 156

این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 156 صفحه می باشدنیاز انسان به محیط سالم امری انكارناپذیر است كه بسادگی نمی توان از كنار آن گذشت ، چرا كه متابولیسم بدن انسان در سایه محیط زیستی سالم راندمانی مطلوب از خود نشان میدهد

قیمت فایل فقط 12,900 تومان

خرید

تصفیه فاضلاب "سپتیك تانگ


نیاز انسان به محیط سالم امری انكارناپذیر است كه بسادگی نمی توان از كنار آن گذشت ، چرا كه متابولیسم بدن انسان در سایه محیط زیستی سالم راندمانی مطلوب از خود نشان میدهد و این مهم میسر نمی شود مگر اینكه در حفظ و نگهداری محیط زیست نهایت دقت و تلاش بكار گرفته شود در راستای اهمیت همین مسئله است كه بحث تصفیه فاضلاب به میان می آید و دفت و تأمل در این امر كمك شایانی به سلامت محیط زیست می كند . از حدود یكصد سال پیش كه رابطه ای بین اثر باكتریها و میكروبهای بیماریزا آشكار گشت انسان بفكر پاكسازی آبهای آلودهخ افتاد ، بعبارت دیگر فن تصفیه آب و فاضلاب در روند امروزی خود بیشتر در اثر پیشرفت علم زیست شناسی و پزشكی بوجود آمده است (1)

 

 فهرست مطالب 

 

عنوان                                                                                                           صفحه 

چكیده

فصل اول: ضرورت تحقیق1

1-1- مقدمه: ضرورت تحقیق2

فصل دوم: ضرورت بهینه سازی سپتیك تانك4

1-2- تعریف فاضلاب5

2-2- مشخصات فاضلاب5

1-2-2- مشخصات  فیزیكی5

2-2-2-مشخصات شیمیایی5

33-2- انواع  فاضلاب11

1-3-2- فاضلاب خا نگی11

2-3-2 فاضلاب  صنعتی11

3-3-2- فاضلاب سطحی12

4-2- تصفیه  فاضلاب12

1-4-2- تاریخچه12

2-4-2- ضرورت و اهداف تصفیه فاضلاب13

5-2- شناسایی و دلایل ساخت تصفیه خانه های كوچك17

1-5-2  سپتیك تانك17

2-5-2تعریف سپتیك تانك18

3-5-2 علل كاربرد سپتیك  تانك25

6-2-  تاریخچه توسعه سیستم RBC  36

1-6-2- توصیف  سیستم RBC -36

2-6-2- مرحله  بندی كردن واحدهای RBC  45

7-2- اصول تصفیه بیو لو ژیكی50

1-7-2 موازنه جرم روی سیستم RBC  52

8-2- موازنه جرم روی سیستم RBC  53

9-2- پارامترهای تایثر گذار برروی رشد بیو لوژیكی54

1-9-2- اثر PH55

2-9-2- اثر سمیت وروش كاهش آن55

3-9-2 – اثر دما55

10-2- محدود ه بارهیدرولیكی  مناسب برای سیستم RBC  56

11-2- مشكلات عملیات اجرایی59

12-2- تلفیق سپتیك  تانك با RBC  59

فصل سوم : تجهیزات و راه اندازی61

1-3- مقدمه  62

2-3- قوانین طراحی مدلهای هیدرو لیك62

1-2-3 – تئوری تشابه62

2-2-3- اصول تشابه62

3-3-  مختصری در مورد طراحی مدل66

4-3-  محاسبه ابعاد مدل آزمایشگاهی66

1-4-3- محاسبه «زمان ماند » در داخل تانك67

2-4-3- محاسبه تعداد دیسكها69

5-3- ساخت پایلوتها  ونصب تجهیزات مربوطه69

6-3 – جزئیات ساخت و راه اندازی پایلوت77

7-3- محاسبه میزان انرژی تقریبی  لازم باری تماس دهنده ها77

8-3- نصب تجهیزات مربوطه به سیستم RBC  82

9-3- نحوه مونتاژ سیستم83

10-3- آزمایشات83

1-10-3- آزمایش اندازگیری اكسیژن محلول (DO)-83

2-10-3- اكسیژن مورد نیاز بیو شیمیایی ( )-83

3-10-3- آزمایش اكسیژن مورد نیا شیمیایی (COD)-87

4-10-3- اندازه گیری مواد معلق (MISS)-87

5-10-3- كل مواد باقیمانده (T.S)-88

11-3-مواد و روشها88

12-3- محلولهای لازم  و روشهای ساخت آنها88

1-12-3- آزمایش اكسیژ ن محلول (DO)-89

2-12-3- آزمایش اكسیژن مورد نیا بیو شیمیایی ( )-89

3-12-3- اكسیژن  مورد نیاز  شیمیایی (COD)-90

13-3 – دستگاهها و وسایل مورد نیاز91

فصل چهارم : مطالعه تجربی روی پایلوتهای طراحی شده .93

1-4- مختصری در مورد میكرو بیو لوژی سیستم94

2-4- سیستمهای مركب97

1-2-4- مكانیزم سپتیك تانك97

3-4- مو جودات زنده  موجود در سیستم100

5-4- رشد فیلم در RBC  117

4-4- محاسبه میزان فسفر ورودی به سیستم118

 

1-5-4- توسعه فیلم120

2-5-4- انتقال اكسیژن بین فیلم و هوای داخل سیستم121

6-4- تاثیر سطح مدیل (MEDIA) روی رشد فیلم و راندمان سیستم121

7-4- تاثیر سرعت چرخش برروی رشد فیلم122

فصل پتنجم : نتایج و بحث125

1-5- اثرمیزان بار ورودی بر راندمان سیستم126

2-5- تغییرات PH نسبت به زمان126

3-5- اثر افزایش دور الكتروموتور در پایلوت(2)-132

4-5- اثر افزایش  ضخات فیلم برراندمان حذف COD-132

5-5- تغییرات غلظت فاضلاب ورودی به سیستم136

6-5- تاثیر كاهش ارتفاع فاضلاب ورودی در مخزن بادبی136

7-5- تفییرات دما در ورودی و خروجیهای دو پایلوت136

8-5- تغییرات جامدات كل (T.S) در ورودی و خروجی پایلوتها138

1-8-5- تغییرات جامدات معلق (T.S.S) در ورودی و خروجی پایلوت138

2-8-5- تغییرات جامدات معلق فرار (V.S.S) در ورودی و خروجی پا یلوتها138

9-5- بررسی راندمان حذف COD  در دو پایلوت143

10-5- مشكلات عملیات143

نتایج146

 پیشنهادات148

فهرست منابع150

 

1-1- مقدمه ، ضرورت تحقیق

پرداختن و توجه به این فن از آنجا شروع گشت كه بتدریج برای جلوگیری از آلوده شدن منابع طبیعی آب و بویژه رودخانه ها ، ورود فاضلاب به این منابع ممنوع اعلام گردید .متأسفانه افزایش شهرنشینی و پیشرفتهای صنعتی نه تنها باعث بالا رفتن میزان مصرف آب گردیده بلكه میزان آلودگی آبها را نیز افزایش داده است مخصوصا" كه با گذشت زمان بعلت كاربرد دهها محصول شیمیایی جدید در زندگی روزمره و ورود آنها به فاضلاب شهری و تخلیه فاضلاب به آبها و یا مصرف هزاران تركیب جدید شیمیایی در صنایع و تخلیه آنها به جریانها از طریق پسابها موضوع آلودگی محیط زیست را پیچیده تر ساخته است .بنا به دلایل ذكر شده ، تصفیه فاضلاب امری كاملا" ضروری بنظر رسیده و این ضرورت انگیزه ای جهت ساختن تصفیه خانه های بزرگ و مدرن گردید . 

اما ، بعلت اینكه تصفیه خانه های بزرگ نیاز به صرف هزینه فراوان دارد لذا بطور خود بخود ساخت آنها محدود میشود و بجای آنها تصفیه خانه های كوچكتر و محدودتری در نظر گرفته می شوند . 

منظور از تصفیه خانه های كوچك ، تصفیه خانه هایی هستند كه بنا به عللی كه توضیح داده خواهد شد چند واحد از تأسیسات تصفیه خانه بزرگ در آن بكلی حذف و یا ساختمان آن در واحدهای دیگر ادغام شده اند . مهمترین عاملی كه موجب كوچك شدن یك تصفیه خانه می شود ، عبارت از كم بودن جمعیتی است كه فاضلاب آنها به تصفیه خانه می رسد . بعلاوه علل زیر نیز میتواند كوچك شدن طرح یك تصفیه خانه گردد (1) :

1-عدم نیاز به تصفیه كامل فاضلاب 

2-علل اقتصادی .

3-نوع آلودگی فاضلاب .

"سپتیك تانگ" ساده ترین نوع تصفیه خانه تك واحدی است كه تصفیه مكانیكی (ته نشینی ) و تصفیه زیستی بكمك باكتریهای بی هوازی بطور همزمان در آن انجام می گیرد . 

سپتیك تانك می تواند حدود 30٪ آلودگی را كاهش دهد كه این مقدار كم محسوب می شود و نیاز سازمان حفاظت محیط زیست را برطرف نمی سازد . (15)

اما بعلت اینكه در شهرهای مختلف بویژه شهرهایی كه در آنها شبكه جمع آوری فاضلاب وجود ندارد ( شهرهایی استان مازندران ) ، سپتیك تانك كاربرد وسیعی داشته و فاضلاب تصفیه شده باید به زمین و یا آبهای سطحی و زیرسطحی منتقل گردد . 

لذا این منابع در اثر تماس با فاضلاب دفع شده بشدت آلوده می شوند . این مسأله بویژه در تقاطیكه سطح آب زیرزمینی بالاست ( استان مازندران ) شدت بیشتری پیدا می كند . 

البته دفع فاضلاب ناشی از سپتیك تانك به رودخانه ها ، زمینهای كشاورزی و غیره مشكلاتی از قبیل آلودگی آبها ، شیوع انواع بیماریهای واگیر و غیر واگیر ، نابودی محصولات كشاورزی و غیره را نیز بهمراه دارد .

وقوع این مشكلات ، نیاز به بهینه سازی سپتیك تانك را ضروری می سازد . جهت بهینه سازی سپتیك تانك از سیستمی به نام RBC "1" ( دیسكهای بیولوژیكی چرخان ) استفاده شده است كه این سیستم را درون سپتیك تانك سنتی تعبیه می كنیم . 

با استفاده از RBC درون سپتیك تانك عملا" فیلم بیولوژیكی Biofilm )  ( تشكیل و راندمان حذف BOD افزایش می یابد و پساب با كیفیت مقبولتری وارد محیط زیست می گردد .  

 

نوع فایل: word

 

 سایز :134 KB 

 

تعداد صفحه:156

قیمت فایل فقط 12,900 تومان

خرید

برچسب ها : تصفیه فاضلاب "سپتیك تانگ , تصفیه فاضلاب , سپتیك تانگ , تصفیه , فاضلاب , پایان نامه , پروژه , پژوهش , دانلود پژوهش و تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

admin4 بازدید : 49 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

تحقیق روشهای جمع آوری فاضلابروهای شهری

تحقیق روشهای جمع آوری فاضلابروهای شهریدسته: محیط زیست
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 84 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 110

از این گزارش می توان نتیجه گرفت كه میزان بارندگی سالانه، سرعت باد، در این منطقه كم بوده و از آب و هوایی گرم برخوردار می باشد كه بارش سالانه درصد چشمگیر نبوده و بدلیل عدم وزش باد، آلودگی ها در منطقه باقی می مانند

قیمت فایل فقط 7,500 تومان

خرید

تحقیق روشهای جمع آوری فاضلابروهای شهری


جمع آوری فاضلابهای شهری را می توان به دو گونه انجام داد:

الف- جمع آوری ناقص: كه در آن آب باران با كمك شبكه ای روبسته یا روباز جمع آوری و به بیرون شهر فرستاده می شود و فاضلابهای خانگی در چاههای جذب كننده وارد می گردند. این روش سنتی در بیشتر شهرهای ایران است به عللی كه قبلا بیان شد، نباید در آینده به صورت فعلی مورد استفاده قرارگیرند.

ب- جمع آوری كامل: كه در آن آب باران و فاضلابهای خانگی و صنعتی بوسیله شبكه هایی از شهر بیرون برده می شوند. برای اجرای جمع آوری كامل از دو روش ممكن است استفاده گردد:

روش 1: روش مجزا: در این روش فاضلابهای خانگی و صنعتی در یك شبكه لوله كشی به تصفیه خانه هدایت شده و فاضلابهای ناشی از آب باران در شبكه دیگر و به شكل مجزا مستقیما به رودخانه فرستاده می گردد.

روش 2: روش درهم: در این روش فاضلابهای خانگی و صنعتی و آن چه از آب باران است همگی بوسیله یك شبكه ی لوله كشی جمع آوری می گردند. برای جلوگیری از افزایش حجم بی رویه ی حجم تصفیه خانه با كمك ساختمانهای ویژه ای به نام سرریزه آب باران در واقع بارندگی مستقیما به رودخانه ، مسیل یا دریا می فرستند، و تنها قسمت كمی از آن همراه فاضلاب خانگی به تصفیه خانه فرستاده می شود.

مقایسه روشهای جمع آوری فاضلاب (مجزا- درهم)‌

الف- در روش مجرا دو شبكه لوله كشی و كانال سازی جداگانه با دریچه آدم رو، مخصوص به خود لازم است ولی در روش درهم تنها یك شبكه ی لوله كشی كافی است. لذا هزینه های ساختمانی شبكه ی مجزا خیلی بیشتر است.

ب- در روش مجزا لوله های فاضلاب خانگی درزیر و لوله های آب باران در سطحی بالا قرارمی گیرند و لذا در مواقع بارندگی شدید خطر ورود آب باران از شبكه فاضلاب به درون زیرزمینها وجود ندارد. یعنی روش مجزا دارای ایمنی بیشتری است.

ج- در روش مجزا چون تمام آب باران وارد رودخانه ها می شود، بزرگی تصفیه خانه و هزینه آن كمتر می گردد.البته در این روش نیز مقدار كمی از آب باران بوسیله اتصالهای غلط و غیرمجاز درون ساختمانها و نیز از راه دریچه های آدم رو در كف خیابانها وارد شبكه فاضلاب خانگی می شود كه مقدار آن بستگی به سطح فرهنگ مردم ووجود یا عدم وجود شبكه ی فاضلاب آب باران در شهر تغییر می كند.

از این گزارش می توان نتیجه گرفت كه میزان بارندگی سالانه، سرعت باد، در این منطقه كم بوده و از آب و هوایی گرم برخوردار می باشد كه بارش سالانه درصد چشمگیر نبوده و بدلیل عدم وزش باد، آلودگی ها در منطقه باقی می مانند.


نوع فایل:word

سایز : 84.4 KB

تعداد صفحه:110

قیمت فایل فقط 7,500 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق روشهای جمع آوری فاضلابروهای شهری , دانلود روشهای جمع آوری فاضلابروهای شهری , روشهای جمع آوری فاضلابروهای شهری , فاضلابروهای شهری , تحقیق , پایان نامه , پروژه , پژوهش , دانلود پژوهش و تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

admin4 بازدید : 55 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلابدسته: محیط زیست
بازدید: 5 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 59 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 62

آبی كه اهمیت وجود آن شاید بر هیچیك پوشیده نباشد، متاسفانه از طریق تخلیة فاضلابها، پسابها و كلیه زواید حاصل از فعالیتهای انسان به شدت در معرض آلودگی قرار گرفته

قیمت فایل فقط 5,900 تومان

خرید

تصفیه فاضلاب

 

آبی كه اهمیت وجود آن شاید بر هیچیك پوشیده نباشد، متاسفانه از طریق تخلیة فاضلابها، پسابها و كلیه زواید حاصل از فعالیتهای انسان به شدت در معرض آلودگی قرار گرفته . پیشرفتهای صنعتی باعث شده كه پسابهای غلیظ‌تر و با تركیبات متنوع‌تر در جریان‌های آب تخلیه شدند.(2)

در حال حاضر بسیاری از منابع آبی دنیا گرفتار مشكلات ناشی از تخلیه فاضلابهای مختلف می‌باشند كه بهسازی آنها و بازگشت به حالت طبیعی هزینه‌های هنگفتی را می طلبد. (1)

به منظور تصفیه فاضلاب در اجتماعات كوچك، استفاده از سیستم‌های گیاهی آبزی نظیر لاگونهای پوشیده شده با DW (گیاهان آبزی شناور) به دلیل راهبری آسان، همیشه پائین و اثر بخشی بالا مورد توجه قرار گرفته است.(4)

امروزه تمایل برای استفاده از گیاهان آبزی شناور بخاطر فواید گوناگونشان نظیر میزان رشد بالا، عمل حذف نوترینت در سطوح بالا، غنی بودن این گیاهان از پروتئین كه باعث با ارزش شدن آنها به عنوان خوراك دام می گردد، بهره برداری و برداشت آسان آنها و تحمل بالای گیاه و قدرت سركوب كنندگی جلبكی گیاه، تثبیت بالای نیتروژن (4) ، منبع غذایی برای انسان، كنترل حشرات آبزی ناقل بیماریهای خطرناك (به دلیل ایجاد پوشش متراكم در سطح آب كه مانع خروج این حشرات می‌گردد). در داروسازی جهت ساخت داروهای آنتی بیوتیك، افزایش مواد آلی خاك و بهبود ساختمان و تركیب شیمیایی خاك و . . . . (3) و همچنین استفاده از آنها به عنوان گیاه آلایش زا و مورد توجه قرار گرفته است. (4)

ولی تاكنون مطالعاتی در زمینه اینكه مواد آلی گلوكز و لاكتوز تا چه میزان می توانند در رشد آزولا و عدسك آبی مؤثر واقع شوند یافت نشده است.

لذا در این تحقیق از دو گونه گیاهان آبزی شناور (لمنامینور و آزولا) به منظور حذف مواد آلی محلول در محیطهای كشت حاوی گلوگز و لاكتوز استفاده شده است.

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: كلیات

1-1- مواد آلی

1-1-1- اندازه‌گیری مواد آلی

1-2- گیاهان

1-2-1- گیاهان غوطه ور

1-2-2- گیاهان شناور

1-2-3- گیاهان حاشیه‌ای

1-3- گیاهان شناور

1-4- گیاه آزولا (مقدمه

1-4-1- جغرافیای گیاهی

1-4-2- پراكنش بوی آزولا در روی كره زمین

1-4-3- پراكنش آزولا توسط انسان

1-4-4- تاریخچه حضور آزولا در ایران

1-4-5- آرایه شناسی

1-4-6- زیست شناسی آزولا

1-4-7- تولید مثل آزولا

1-4-8- فیزیولوژی آزولا

1-4-9- معمای رشد در ایران

1-4-10- برآورد میزان این گیاه در ایران – سطح- وزن

1-4-11- منافع گسترش و هدایت آزولا

1-4-12- مضرات گسترش بی‌رویه

1-5- خانواده هناسه

1-5-1- عدسك آبی

1-5-2- گسترش جغرافیایی

1-5-3- پراكندگی در ایران

1-5-4- اهمیت اقتصادی

فصل دوم: مواد، وسایل و روشها

2-1- تهیه استوك ppm 100، ppm 100 و ppm 50 گلوكز

2-2- تهیه استوك ppm 100، ppm 100 و ppm 50 لاكتوز

2-3- تهیه نوترینت (C, B, A

2-4- روش تهیه مواد و محلولهای شیمیایی آزمایش COD

2-5- روش استاندارد كردن FAS

2-6- آزمایشات مرحله اول (بشر)

2-7- آزمایشات مرحله دوم (پتری دیش)

2-8- آزمایشات مرحله سوم (بصری)

فصل سوم: بحث و نتایج

3-1- یافته‌ها

جداول و منحنی ها

فصل چهارم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

4-1- نتیجه‌گیری

4-2- پیشنهادات

منابع

قیمت فایل فقط 5,900 تومان

خرید

برچسب ها : تصفیه فاضلاب , تصفیه فاضلاب , پروژه , تحقیق , مقاله , جزوه , پژوهش , دانلود پروژه , دانلود تحقیق , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود پژوهش

admin4 بازدید : 49 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

جزوه زبان پزشکی قسمت اول

جزوه  زبان پزشکی قسمت اولدسته: محیط زیست
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: pdf
حجم فایل: 9047 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 286

این جزوه درمورد زبان پزشکی قسمت اول است كه با فرمت پی دی اف در 286 صفحه آماده شده است جزوه آمادگی آزمون کارشناسی ارشد سراسری رشته ژنتیک ویژه کنکور سال 95 به همراه تست ها و پاسخ تشریحی

قیمت فایل فقط 5,900 تومان

خرید

جزوه زبان پزشکی قسمت اول



نمونه سوالات زبان عمومی ویژه ارشد گروه پزشکی از کتاب

Lesson two: “Preview words for study ”

پیشگویی / پی شبینی کردن 1. predict

تعج بآور – غیرقابل باور / باور نکردنی 2. Unbelievable

بسیار شلوغ / انبوه شدن / ازدحام کردن 3. over crowded

به دلیل / بخاطر / بعلت 4. Due to

تقصیر / گناه / جنایت 5. crime

دسترسی / وسیله حصول / دسترسی 6. access

شهرنشین / شهری 7. urban

8. Mayor شهردار

پیشرفت کردن / اصلاح کردن / بهبود دادن 9. improve

بنا نهادن / برپاساختن / تاسیس کردن 10. establish

محلول / راه حل / چار هسازی 11. solution

به جای / در عوض 12. instead

معامله / داد و ستد کردن / مبادله 13. exchange

قبلاً / پیش از این 14. already

اهل محل / مجاورت / همسایگی 15. neighbor hood

دلپذیر / خو شآیند 16. pleasant

محکم / اکیداً / سخت 17. strict

خواب ناراحت / کابوس 18. night mare

متخصص (ماهر) 19. expert

ناگوار / مهیب / سهمگین 20. horrible

عملاً / واقعاً 21. actually

پرشکوه / دولتمند / توانگر 22. rich

آفریننده / خالق 23. creative

نمونه سوالات زبان عمومی ویژه ارشد گروه پزشکی از کتاب

Essential Words For TOEFL

1. The given time was not sufficient .they……….us just two hours to finish it.

a)justified b)confirmed c)deserved d)allotted

2. Passing the exam should enhance your chances of being admitted to collage. "Enhance"

means ;

1) lessen 2) strengthen

3) saturate 4) persevere

3. Her performance was …………affected by the behavior of the crowd and was not

satisfactory .

a)pleasantly b)adversely

c)autonomously d)punctually

4. Is the Canadian dollar ................. to the U.S. dollar?

١) invariable ٢) potential ٣) unanimous ٤) equivalent

5. They worked on their plan quite ……….without paying much attention to the regulations and

other main facets.

1)implicitly 2)explicitly

3)harmoniously 4)haphazardly

6. His ……….finally paid off this year with an award for best actor in Hollywood.

1)inclination 2)predominance 3)persistence 4)adversity

7. The conference called for a more equitable distribution of wealth and power among nations

1) motion 2)disturbance 3) division 4)attribution

8. To become integrated into a society, you must learn the…….. of that society.

l) predicament 2) comparison 3) conventions 4) complexities

9. With better medicine, we can stop the…......of any kind of disease.

1) exhibition 2) perception 3) proliferation 4) accumulation

10.The scientist............ all of his new ideas in this article.

1) achieved 2) coincided 3) compelled 4) incorporated


پاسخنامه سوالات تألیفی و کنکوری واژگان کارشناسی ارشد


1. 4

2. 2

3. 2

4. 4

5. 4

6.3

7. 3

8. 3

9. 3

10. 4


فهرست مطالب





... ................................................................ Lesson one : Preview words for study ”

14 .. ................................................................Lesson two: “Preview words for study ”

20 ................................................................Lesson three: “preview words for study ”

26 ........ ................................................................ Unit 4: “Preview words for study ”

31 ......... ................................................................ Unit 5: “Preview words for study ”

37 .......... ................................................................ “Preview words for study ” Unit 6:

45 .......... ................................................................ Unit 7:“Preview words for study ”

52 .......... ................................................................ Unit 8:“Preview words for study ”

56 .......... ................................................................ Unit 9:“Preview words for study ”

62 ........ ................................................................ Unit 10:“Preview words for study ”

160 ........ ................................................................ “Preview words for study ”:Unit 11

167 ............................................................................................“Target word” Unit 12:

174 .......... ................................................................Unit 13“Preview words for study ”

182 .......... ................................................................Unit 14“Preview words for study ”

نمونه سوالات آزمون ورودی کارشناسی ارشد سراسری و آزاد اشکالات ویژه ................................ ........... 224

پاسخنامه نمونه سؤالات اشکالات ویژه.................................................................................... 227

نمونه سوالات زبان عمومی ویژه ارشد گروه پزشکی از کتاب............................................................ 262

پاسخنامه سوالات تألیفی و کنکوری واژگان کارشناسی ارشد ........................................................... 281


نوع فایل:Pdf

 سایز: 8.83mb

تعداد صفحه:286

قیمت فایل فقط 5,900 تومان

خرید

برچسب ها : جزوه زبان پزشکی قسمت اول , دانلود جزوه زبان پزشکی قسمت اول , جزوه زبان پزشکی قسمت اول , دانلودزبان پزشکی قسمت اول , دانلود جزوه , فروشگاه اینترنتی , کسب درآمد اینترنتی , همکاری در فروش فایل , سیستم فروشگاه دهی , کارافرینی , کسب و کار , پروژه , پژوهش , پایان نامه , مقاله , جزوه , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود پایان نامه , دانلود مقاله , دانلود جزوه

admin4 بازدید : 193 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

تحقیق تاثیر آلودگی محیط زیست بر رفتار افراد

تحقیق  تاثیر آلودگی محیط زیست بر رفتار افراددسته: محیط زیست
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 118 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 69

درفصل اول مقدمه ای جهت آشنایی با اهداف این تحقیق آورده شده، وسپس مفهوم آلودگی بیان گردیده است درفصل دوم، آلودگی هوا وبرخی آلاینده های موجود درهوای آلوده، ازنظرتاثیرشان برسلامت رفتارو روان مورد بررسی قرارمی گیرد

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

تحقیق  تاثیر آلودگی محیط زیست بر رفتار افراد

 

 

چکیده

        درفصل اول مقدمه ای جهت آشنایی با اهداف این تحقیق آورده شده، وسپس مفهوم آلودگی بیان گردیده است.

درفصل دوم، آلودگی هوا وبرخی آلاینده های موجود درهوای آلوده، ازنظرتاثیرشان برسلامت رفتارو روان مورد بررسی قرارمی گیرد.

ابتدا فلزات سنگین، که یکی ازمهم ترین آلاینده های زیست محیطی محسوب می شوند، معرفی شده و سپس به بررسی تاثیرات سرب به عنوان یکی ازفراوانترین وسمی ترین فلزات سنگین برروی رفتار کودکان وهمچنین رفتارهای ضد اجتماعی پسران جوان بررسی شده است. نتیجه این بررسی ها نشان می دهد که درکودکانی که درمعرض تماس با سرب قرارمی گیرند، کاهش ضریب هوشی، ناتوانیهای گفتاری، کاهش حافظه کوتاه مدت، کاهش سرعت عکس العمل ها، بیش فعالی، تحریک پذیری زیاد و  سایررفتارهای منفی را می توان مشاهده کرد. همچنین براساس این تحقیقات، رفتارهای ضد اجتماعی در پسرانی که نسبت به پسران دیگر بیشتر درتماس با این آلاینده بودند، افزایش بیشتری را نشان می دهد.

ازآنجا که مواد موجود درسیگارمی توانند باعث آلودگی هوا شده وازاین جهت سلامت جسم و روان را  تهدید می کنند، بحثی درمورداثرات سیگارکشیدن مادران دردوران بارداری برروی سلامت رفتارهای کودکان آنها بیان شده است، که نشان می دهد کودکانی که مادران آنها دردوران بارداری مصرف  زیاد سیگارداشته اند،کودکانشان دچاراختلالات رفتاری بیشتروتمایلشان برای ارتکاب اعمال مجرمانه وضد  اجتماعی ، بیش ازسایرکودکان می باشد. البته این نتایج را نمی توان به تمام این کودکان تعمیم داد.

پلی کلرید بی فنیل (PCB ) یکی دیگر ازآلاینده های زیست محیطی محسوب می شود که نقش آن در رفتارکودکان وهمچنین تاثیرات آن همراه با سرب بررفتار رت ها مورد توجه قرارگرفته است. نتایج نشان می دهد، کودکان آلوده شده با (PCB) دچارمشکلات حرکتی، گفتاری،اختلالات شخصیتی، ونیز کاهش حافظه خواهند بود.علاوه براین بررسی این ماده به همراه سرب برروی رتها و نوزادان نارس نشان می دهد، تاثیرات این دوماده بربدن بسیارمشابه هم بوده واحتمال می رود، مواد موجود دراین دو  ترکیب از طریق فرایندهای مشابهی تاثیرات خود را اعمال می کنند.

یکی از آلاینده های دوران جنگ تحمیلی، گازخردل بود که با گذشت زمان نسبتا طولانی ازآن دوران  همچنان تاثیرات مخرب آن بر جانبازان شیمیایی باقی مانده است، که در این فصل مختصری درمورد این تاثیرات ازجنبه روانی ورفتاری صحبت شده است. با انجام آزمایشاتی که برروی جانبازان جنگ تحمیلی صورت گرفته است، مشخص شده است که آن دسته ازجانبازان که با گازهای سمی که به طور  عمده گازخردل می باشد مسموم شده اند، نسبت به دیگرجانبازان دچاراختلالات روانی و رفتاری مانند  اختلالات اضطرابی،افسردگی و کاهش کیفیت بیشتری درزندگی روزمره خود می باشند.

بعد ازبحث آلاینده ها به بحث درباره سموم پرداخته شده است ومتیل مرکوری(MeHg) به عنوان یکی ازاین سموم معرفی و تاثیرات عصبی- رفتاری آن برنوزادان و حیوانات گفته خواهد شد. مطالعات بر روی اثراین ماده برانسان وحیوان نشان می دهد، متیل مرکوری به عنوان یکی ازخطرناکترین آلاینده های موجود در محیط زیست می تواند سبب بروزمشکلات حسی – رفتاری وعقب ماندگیهای ذهنی در کودکان شود. ازاثرات دیگر آن می توان کاهش وزن زمان تولد را نام برد.

درپایان این فصل، تاثیرات آلودگی هوا برحشرات انگل گیاهی مورد بررسی قرارگرفته است.حشرات انگل گیاهی برای گیاهان آفت به عنوان یک کنترل کننده بیولوژیکی حائزاهمیت می باشند، اما آلاینده های موجود درهوا به خصوص اوزون باعث کاهش رفتارهای انگلی دراین حشرات شده، و در نهایت باعث کاهش مبارزه طبیعی با گیاهان آفت خواهد شد.

آلودگی عبارت است ازهرگونه تغییردرویژگیهای اجزاء متشکل منابع و حیات موجودات زنده بطوری طوری که استفاده ی پیشین ازآنها ناممکن گردد (دبیری،1379 ).

آلودگی به وسیله ی فعالتیهای انسان ایجاد می شود و مستقیم یا غیرمستقیم منافع وحیات موجودات زنده را به مخاطره می اندازد. آلودگی، باعث آسیب به اکوسیستم های خشکی ، آبی، هوا وهمچنین عملکرد طبیعی آنها خواهد شد.آلاینده های زیستی بسیارگوناگون بوده وساخته دست بشرمی باشند که دراشکال مختلف وجود داشته ومی توانند برجنبه های مختلف زندگی تاثیرگذارباشند.درواقع انسان به دست خود موجبات نابودی خویش را فراهم می کند.

 

فهرست

 

فصل اول:کلیات

 

1-1           مقدمه                                                                                             2

1-2           مفهوم آلودگی                                                                                           4

 

فصل دوم: آلودگی هوا

 

2-1        آلودگی هوا                                                                                 6  

2-2        فلزات سنگین                                                                               7  

2-2-1  اثر سرب بر رفتار کودکان                                                              8 

2-2-2  اثر سرب دربروزرفتارهای ضد اجتماعی پسران                                11                                      

2-3        تاثیر دود سیگاردرسلامت رفتاروروان                                             13      

2-3-1  رایطه ی سیگار کشیدن مادرباردارومشکلات رفتاری کودکان              15

2-4        پلی کلرید بی فنیل                                                                         19 

2-5        تاثیر سرب و پلی کلرید بی فنیل بررفتار رت ها                                  22

2-6        تاثیر آلودگی سموم بر رفتار                                                           23

2-6-1  تاثیرات عصبی – رفتاری متیل مرکوری بر نوزادان و حیوانات             28

2-7        تاثیر گاز خردل بر جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی                             30 

2-8        تاثیر آلودگی هوا بر رفتار حشرات انگل گیاهی                                   33

2-9       عوامل مختلف اکولوژیکی متاثراز آلودگی هوا و تاثیرآن برانسان           34

 

فصل سوم: آلودگی صوتی

 

3-1       آلودگی صوتی                                                                             36

3-2       تاثیرات روانی و رفتاری آلودگی صوتی                                            39

3-3       سرو صدای محیط کار                                                                  41

3-4       تاثیر سروصدای بخش NICU بر نوزادان                                        43

3-5       تاثیر صداهای زیر آب بر پستانداران دریایی                                      45

3-5-1 آلودگی صوتی آب ورفتار خودکشی دلفین ها                                     48

 

فصل چهارم: آلودگی آب

 

4-1       آلودگی آب                                                                                 51

4-2       تاثیر حلال های شیمیایی در سلامت رفتار                                          52

4-2-1 اثر رفتاری استات سرب در سیاه ماهی قنات                                      54  

4-2-تاثیر رفتاری مس بر موجودات آبزی                                                55

 

 

فصل پنجم: آلودگی نوری

 

5-1       آلودگی نوری                                                                             58                                    

5-2       اثر بر انسان                                                                              60

5-3       اثر برحیوانات                                                                            60

5-4       اثر بر گیاهان                                                                             61

 

 نتیجه گیری                                                                              62

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق تاثیر آلودگی محیط زیست بر رفتار افراد , دانلود پژوهش تاثیر آلودگی محیط زیست بر رفتار افراد , تحقیق آلودگی محیط زیست بر رفتار افراد , فایل بررسی تاثیر آلودگی محیط زیست بر رفتار , تاثیر آلودگی محیط زیست بر رفتار انسان , پروژه , پژوهش , پایان نامه , مقاله , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود پایان نامه , دانلود مقاله , دانلود تحقیق

admin4 بازدید : 75 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخصهای رشد و پارامترهای خونی ماهی فلاورهورن (Cichlosoma sp)

اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E  و C بر شاخصهای رشد و پارامترهای خونی ماهی فلاورهورن (Cichlosoma sp)دسته: محیط زیست
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 504 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 58

این مطالعه برای تعیین تاثیر سطوح مختلف ویتامین E و C روی شاخص­های رشد و پارامترهای خونی در ماهیان فلاورهورن (Cichlosoma sp) انجام شد

قیمت فایل فقط 16,900 تومان

خرید

اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E  و C بر شاخصهای رشد و پارامترهای خونی ماهی فلاورهورن (Cichlosoma sp)

 

این مطالعه برای تعیین تاثیر سطوح مختلف ویتامین E و C روی شاخص­های رشد و پارامترهای خونی در ماهیان فلاورهورن (Cichlosoma sp) انجام شد. 9 جیره غذایی حاوی ترکیبی از مقادیر 0، 100 و 1000 میلی­گرم بر کیلو­گرم غذا از ویتامین E  و 0، 100 و 1000 میلی­گرم بر کیلو­گرم غذا از ویتامین C در سه تکرار و به مدت 8 هفته در نظر گرفته شد. وزن اولیه بچه ماهیان  6/3 ±15 گرم بود. ماهیان هر دو هفته یکبار بیومتری ­شدند و در پایان آزمایش شاخص­های رشد ) افزایش وزن بدن، درصد افزایش وزن بدن،‌ ضریب رشد ویژه(SGR)،‌ فاکتور وضعیت، کارایی غذا و ضریب تبدیل غذایی( و تغییرات بیوشیمیایی و هماتولوژیکی (گلوکز، پروتئین کل، هماتوکریت، هموگلوبین، لکوسیت کل، گلبول قرمز، لنفوسیت، مونوسیت، هتروفیل و ائوزینوفیل) مورد ارزیابی قرار گرفت. داده­ها توسط آنالیز واریانس یکطرفه با هم مقایسه شدند. نتایج نشان داد که افزودن دوزهای مختلف ویتامین E و C در جیره­های غذایی ماهیان تغییر معنی­داری را در فاکتورهای رشد به جز فاکتور وضعیت تیمارها ایجاد نمود (05/0< P). بهترین نتایج از نظر مقایسه وزن نهایی و طول نهایی، افزایش وزن، ضریب تبدیل غذایی، ضریب رشد ویژه و ضریب کارایی غذا متعلق به تیمار 1 (جیره حاوی 1000میلی­گرم ویتامین  E و1000 میلی­گرم ویتامین C) بود. نتایج پارامترهای خونی نشان داد که سطح ویتامین E و C جیره غذایی اثر معنی­داری روی میزان شاخص­های خونی داشته است(05/0 P<  ).

 واژه‌های کلیدی: ماهی فلاورهورن، ویتامین E ، ویتامین C ، شاخص­های رشد، فاکتور­های خونی

 

فهرست مطالب

 

چکیده

فصل اول

1-1- کلیات

1-1-1-  ماهیان زینتی

1-1-2- فلاورهورن

1-2- ویتامین­ها

1-2 -1- ویتامین E

1-2-2- ویتامین C

1-3- فرضیه‌ها

1-4- اهداف

فصل دوم

 مروری بر مطالعات انجام شده

2- مروری بر مطالعات انجام شده

فصل سوم

 مواد و روش‌ها

3- مواد و روش‌ها

3-1- مواد

 جدول 3-1-مواد مصرفی مورد استفاده در تغذیه ماهیان

جدول 3-2- مواد مصرفی مورد استفاده در بررسی پارامترهای خونی

جدول 3-3- مواد غیر مصرفی مورد استفاده در تحقیق

3-2- روش‌ها

3-2-1- زمان و محل اجرای طرح

3-2-2- تامین ماهی و اجرای عملیات پرورش

3-2-3- تغذیه ماهیان

جدول 3-4 تجزیه اجزای جیره غذایی و تنظیم جیره­های آزمایشی

 3-5  میزان مکمل­های ویتامینی در تیمارها

3-2-4- زیست‌سنجی

3-2-5- اندازه‌گیری شاخص‌های رشد ماهی

3-2-5-1- افزایش وزن بدن

3-2-6- کنترل عوامل فیزیکی و شیمیایی آب

3-2-7- نحوه خون­گیری و انجام آزمایشات خونی

3-2-7-1- نحوه خون­گیری و نگهداری خون

3-2-7-2- اندازه‌گیری گلوکز ( طول موج 546 نانومتر)

جدول3-6 روش آماده کردن نمونه (استاندارد) و بلانک جهت اندازه‌گیری گلوکز خون ماهی فلاورهورن

3-2-7-3- اندازه‌گیری پروتئین کل (طول موج 546 نانومتر)

جدول3-7 روش آماده کردن نمونه، شاهد و استاندارد جهت اندازه‌گیری پروتئین کل خون ماهی فلاورهورن

3-2-7-4- اندازه ­گیری میزان هماتوکریت خون

3-2-7-5- اندازه­گیری میزان هموگلوبین خون

3-2-8-6- شمارش گلوبول­های قرمز و سفید خون

3-2-9- آنالیز آماری

فصل   چهارم

 نتایج

4- نتایج

4-1- خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب

4-2- شاخص‌های رشد

4-2-1- درصد افزایش وزن

نمودار4-1: داده­های (میانگین ± انحراف معیار) درصد افزایش وزن ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی.حروف انگلیسی غیر یکسان بیانگر اختلاف معنی دار در سطح 05/0 می­باشد

4-2-2- ضریب رشد ویژه

نمودار4-2: داده­های (میانگین ± انحراف معیار) نرخ رشد ویژه  ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی.

4-2-3- ضریب تبدیل غذایی

نمودار4-3: داده­های (میانگین ± انحراف معیار) ضریب تبدیل غذایی ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی.

4-2-4- فاکتور وضعیت

نمودار4-4: داده­های (میانگین ± انحراف معیار) فاکتور وضعیت ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی.

4-2-5- کارایی غذا

نمودار4-5: داده­های (میانگین ± انحراف معیار) کارایی غذا ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی.

4-3- پارامترهای خونی

4-3-1 میزان گلوکز خون

نمودار4-6 داده­های (میانگین ± انحراف معیار) میزان گلوکز خون  ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی

 4-3-2- میزان پروتئین کل خون

نمودار4-7 داده­های (میانگین ± انحراف معیار) میزان توتال پروتئین خون  ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی

4-3-3 میزان گلبول­های قرمز خون

نمودار4-8 داده­های (میانگین ± انحراف معیار) میزان گلبول­های قرمز خون  ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی.

4-3-4- میزان کل گلبول­های سفید خون

نمودار4-9 داده­های (میانگین ± انحراف معیار) میزان کل گلبول­های سفید خون  ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی

4-3-5- میزان هموگلوبین خون

نمودار4-10 داده­های (میانگین ± انحراف معیار) میزان هموگلوبین خون  ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی

4-3-6 میزان هماتوکریت خون

نمودار4-11 داده­های (میانگین ± انحراف معیار) میزان هماتوکریت خون  ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی.

4-3-7- میزان لنفوسیت­ خون

نمودار4-12 داده­های (میانگین ± انحراف معیار) میزان لنفوسیت­ خون  ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی.

4-3-8- میزان هتروفیل­ خون

نمودار4-13 داده­های (میانگین ± انحراف معیار) میزان هتروفیل خون  ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی.

4-3-9- میزان ائوزینوفیل خون

نمودار4-14 داده­های (میانگین ± انحراف معیار) میزان ائوزینوفیل خون  ماهیان فلاورهورن تغذیه شده با جیره­های آزمایشی.

فصل پنجم

 بحث و نتیجه‌گیری

5- بحث و نتیجه‌‌گیری

5-1- شاخص­های رشد

5-2- پارامترهای خونی

5-3- نتیجه‌گیری کلی

1- پیشنهادات اجرایی

2- پیشنهادات پژوهشی

منابع

قیمت فایل فقط 16,900 تومان

خرید

برچسب ها : اثر جیره های غذایی حاوی سطوح مختلف ویتامین های E و C بر شاخصهای رشد و پارامترهای خونی ماهی فلاورهورن (Cichlosoma sp) , جیره های غذایی , ویتامین های E و C , شاخصهای رشد , پارامترهای خونی , ویتامین E , ویتامین C , فاکتور­های خونی , ماهی فلاورهورن , Cichlosoma sp , , پروژه , مقاله , تحقیق , پژوهش , پایان نامه , دانلود پروژه , دانلود مقاله , دانلود تحقیق , دانلود پژوهش , دانلود پایان نامه

admin4 بازدید : 79 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

بررسی اثر تبدیل مراتع به اراضی کشاورزی بر ذخیره کربن

بررسی اثر تبدیل مراتع به اراضی کشاورزی بر ذخیره کربندسته: محیط زیست
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 10724 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 111

قرن بیستم، رشد جمعیت انسانی، افزایش بازده های کشاورزی و کاهش اراضی را تجربه کرده است تغییر اقلیم و افزایش درجه حرارت یكی از مسایل مهم زیست محیطی بشر به حساب می آید

قیمت فایل فقط 16,900 تومان

خرید

بررسی اثر تبدیل مراتع به اراضی کشاورزی بر ذخیره کربن

 

قرن بیستم، رشد جمعیت انسانی، افزایش بازده های کشاورزی و کاهش اراضی را تجربه کرده است. تغییر اقلیم و افزایش درجه حرارت یكی از مسایل مهم زیست محیطی بشر به حساب می آید كه در سالهای اخیر توجه بسیاری از دانشمندان و حتی عموم مردم را به خود جلب كرده است. محققین بر این باورند که عامل اصلی گرما دی اکسید کربن است. ترسیب بیولوژیک کربن به وسیله زیتوده گیاهی و خاک تحت آن ساده ترین و عملی ترین راه کار است. در این میان درمنه زارها به عنوان یکی از وسیعترین اکوسیستم های مرتعی که 28 درصد مساحت کشور را در برگرفته است و به صورت کمربندی مناطق بیابانی و کویری ایران را احاطه کردند و یکی از گزینه های مناسب ترسیب کربن مناطق خشک و نیمه خشک می باشد از اهمیت خاصی برخوردار هستند. خاک، یکی از مهمترین اجزای این اکوسیستم ها، در مقیاس جهانی سومین مخزن ذخیره کربن و در توازن جهانی کربن و ترسیب مجدد آن نقش بسزایی دارد. با انقلاب صنعتی، تقریبا40 % از مراتع جهان به عنوان اراضی زراعی مدیریت شدند. تبدیل سیستم ها از مرتع به زمین کشاورزی در کشور ما نیز در حال افزایش است و بخش زیادی از مراتع به زمین کشاورزی (کشت گونه های درختی مثمر و غیر مثمر)، کشت محصولات زراعی گندم و جو، عملیات خاک ورزی..)تبدیل شده است. در درمنه زارهای استان سمنان نیز درمنه زارهای تبدیل شده­ی زیادی وجود دارد. لذا در این تحقیق به منظور براورد ذخیره کربن درمنه زار و درمنه زار تبدیل شده به اراضی زراعی و بررسی اثر تبدیل مراتع به اراضی زراعی آبی بر میزان ذخیره کربن، 6 تیمار شامل (1) درمنه زار،  درمنه زار تبدیل شده به (2)زمین جو زراعی آبی، (3) زمین آیش 2 ساله (خیار)، (4) زمین زراعی آبی ذرت ،(5) زمین زراعی آبی جو،  (6) زمین زراعی رها شده در منطقه یی 5 کیلومتر قبل از ایوانکی و 4 تیمار شامل (1)درمنه زار، (2) زمین زراعی آبی خربزه، (3) زمین زراعی آبی خربزه، (4) زمین زراعی آبی ذرت در منطقه یی 8 کیلومتر بعد از ایوانکی و 4 تیمار شامل (1)درمنه زار، (2) اراضی زراعی یونجه کاری شده، (3) ذرت و (4) زمین زراعی آبی جو در منطقه سرخه انتخاب گردید. نمونه برداری از پوشش گیاهی در هر تیمار به روش تصادفی- سیستماتیک در قالب 20 تا 30 پلات 1 متر مربعی در طول 2 تا 3 ترانسکت 200 متری انجام شد. در هر پلات درصد پوشش تاجی، تراکم، طول و عرض و ارتفاع هر پایه ، بیوماس اندام زیرزمینی و هوایی تعیین شد. به منظور براورد بیوماس اندام هوایی و زیرزمینی از معادلات بدست آمده در تحقیق های قبلی در منطقه استفاده گردید. در بخش گیاه ، کربن آلی ، ازت محاسبه شد. در بخش خاک، درصد رس، سیلت و ماسه، وزن مخصوص ظاهری، کربن آلی، اسیدیته، هدایت الکتریکی، نیتروژن ، درصد سنگ و سنگریزه در عمق 0-50 سانتی متری در 5 پروفیل در درمنه زارها و 3 نمونه در اراضی زراعی آبی و در مجموع در 50 نمونه اندازه گیری شد.

 جهت بررسی اثر اقدامات کشاورزی در درمنه­زارها بر میزان ذخیره کربن از آزمون تی استیودنت مستقل استفاده گردید. به منظور مقایسه میانگین ذخیره کربن در بین کاربری­های مختلف و همچنین مقایسه میزان ذخیره کربن در 3 منطقه مورد بررسی از آزمون تجزیه واریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که توان ذخیره کربن با حداقل و حداکثر در درمنه زارهای استان سمنان به ترتیب  18.2 و 2/78 تن در هکتار در مناطق مختلف متفاوت و معنی دار می­باشد. تغییر کاربری اراضی از درمنه زار به جو، ذرت، آیش، اراضی رها شده در منطقه اول و تبدیل به ذرت و خربزه در منطقه دوم و تبدیل به یونجه در منطقه سوم تاثیر قابل توجهی در افزایش کمی کربن ذخیره شده در اکوسیستم داشت، اما تغییر کاربری به جو و ذرت در منطقه سوم موجب کاهش ذخایر کربن گردید. به طور کلی نتایج بیانگر آنست که اثر کشاورزی در درمنه­زار بر میزان ذخیره کربن در منطقه اول ایوانکی در سطح 1 درصد معنی دار و در منطقه دوم ایوانکی در سطح 5 درصد و در منطقه سرخه غیر معنی دار و در نهایت بدون تفکیک مکان با اطمینان 99 درصد معنی دار گردید.

کلمات کلیدی: تبدیل اراضی، ذخیره کربن، درمنه­زار، اراضی زراعی، خصوصیات خاک، استان سمنان

 

فهرست مطالب

 

چکیده.......................................................  1

فصل اول

1-­ کلیات ..................................................... 2

1 -1- مقدمه........................................................ 3

1-2- اهداف تحقیق ........................................ 6

1-3- فرضیه تحقیق ............................ 6

فصل دوم

2- مرور منابع ........................................ 8

2-1- چرخه کربن آلی و ذخیره کربن آلی خاک و اکوسیستم .................................8

2-2- ذخیره کربن آلی در خاک های مناطق خشک.........................................9

2-3- عوامل ترسیب کربن در خاک­های خشک ....................................... 13  

2-4- اثرات تغییر کاربری اراضی بر ذخیره کربن آلی خاک و اکوسیستم ............................. 14

2-5- مقایسه خصوصیات فیزیکوشیمیایی خاک و خصوصیات گیاه با میزان ذخیره کربن در آنها.................... 21

2-6- جمع بندی  ................................. 23

فصل سوم

3- مواد و روش­ها ................................................ 24

3-1-  معرفی منطقه مورد مطالعه ..................................................................................................................... 25

3-1-1- منطقه ایوانکی .................................................................................................................................... 25

3-1-2- منطقه سرخه........................................................................................................................................ 25

3-2-پارامترهای اقلیمی .................................................................................................................................... 27

3-2-1- دما....................................................................................................................................................... 27

3-2-2- بارش.................................................................................................................................................. 28

3-2-3- باد....................................................................................................................................................... 28

3-2-4- اقلیم.................................................................................................................................................... 28

3-2-5-جمع بندی............................................................................................................................................29

3-3- پوشش گیاهی ........................................................................................................................................ 32

3-3-1- درمنه دشتی (Artemisia seiberi) .............................................................................................. 32

3-4- روش تحقیق .......................................................................................................................................... 33

3-4-1-نمونه برداری ...................................................................................................................................... 33

3-4-2- عملیات آزمایشگاهی ..........................................................................................................................34

3-4-2-1- عملیات ازمایشگاهی مربوط به پوشش گیاهی ...............................................................................34

3-4-2-2- عملیات ازمایشگاهی مربوط به خاک............................................................................................. 34

3-4-3- عملیات آماری ................................................................................................................................... 35

فصل چهارم

4- نتایج ........................................................................................................................................................... 36

4-1-    تشریح تیمارهای مورد مطالعه (اراضی زراعی آبی و درمنه زارها) به تفکیک ناحیه ...................................................37

4-1-1- ناحیه اول ایوانکی.................................................................................................................................37

4-1-1-1 درمنه­زار.............................................................................................................................................37

4-1-1-2 درمنه زار تبدیل شده به اراضی زراعی آبی با محصول جو................................................................37

4-1-1-3- درمنه زار تبدیل شده به اراضی زراعی آبی با محصول خیار(2 سال آیش) .....................................38

4-1-1-4- درمنه زار تبدیل شده به اراضی زراعی آبی با محصول ذرت...........................................................38

4-1-1-5- درمنه زار تبدیل شده به اراضی زراعی رها شده..............................................................................38

4-1-2-ناحیه دوم ایوانکی..................................................................................................................................39

4-1-2-1- درمنه­زار...........................................................................................................................................39

4-1-2-2- درمنه زار تبدیل شده به اراضی زراعی آبی با محصول خربزه..........................................................39

4-1-2-3- درمنه زار تبدیل شده به اراضی زراعی آبی با محصول ذرت...........................................................39

4-1-3 - ناحیه سرخه.........................................................................................................................................40

4-1-3-1- درمنه­زار...........................................................................................................................................40

4-1-3-2- درمنه زار تبدیل شده به اراضی زراعی آبی با محصول یونجه..........................................................40

4-1-3-3- درمنه زار تبدیل شده به اراضی زراعی آبی با محصول ذرت...........................................................40

4-1-3-4- درمنه زار تبدیل شده به اراضی زراعی آبی با محصول جو دایر.......................................................41

4-2-    مقایسه مقدار ذخیره کربن و ازت اکوسیستم در کاربری های مختلف .....................................................41

4-3-    مقایسه خصوصیات خاک در کاربری های مختلف...................................................................................49

4-4-   بررسی اثر تبدیل درمنه زار به اراضی زراعی آبی بر میزان ذخیره کربن و تثبیت ازت..............................52

4-4-1- ناحیه اول ایوانکی................................................................................................................................52

4-4-2- ناحیه دوم ایوانکی................................................................................................................................53

4-4-3- ناحیه سرخه.........................................................................................................................................54

4- 5  اثر کلی (زراعت آبی )بر ذخیره کربن و تثبیت ازت در درمنه زارهای استان سمنان.................................56

4-6- اثر تبدیل اراضی مرتعی به اراضی زراعی بر مشخصات خاک................................................................. 57

4-7- جمع بندی................................................................................................................................................58

4-7- اثر تبدیل کاربری اراضی از درمنه زار به اراضی زراعی آبی بر ذخیره کربن.............................................58

4-8-    مشخصات پوشش گیاهی و خاک در رویشگاههای درمنه­زار................................................................... 58

4-8-1- ناحیه اول در ایوانکی.......................................................................................................................... 58

4-8-1-1- بخش بیوماس اندام هوایی.............................................................................................................. 58

4-8-1-2- بخش بیوماس اندام زیر زمینی (ریشه) .......................................................................................... 59

4-8-1-3      بیوماس کل........................................................................................................................................ 59

4-8-2-    ناحیه دوم در ایوانکی........................................................................................................................... 59

4-8-2-1      بخش بیوماس اندام هوایی................................................................................................................ 59

4-8-2-2      بخش بیوماس اندام زیر زمینی (ریشه) ............................................................................................. 59

4-8-2-3         بیوماس کل.......................................................................................................................................59

4-8-2-4         بخش خاک .....................................................................................................................................59

4-8-3      ناحیه سرخه...........................................................................................................................................59

4-8-3-1      بخش بیوماس اندام هوایی.....................................................................................................................59

4-8-3-2  بخش بیوماس اندام زیر زمینی (ریشه) ...................................................................................................59

4-8-3-3  بیوماس کل...........................................................................................................................................60

4-9-           مقایسه میزان ترسیب کربن اندام­ها...................................................................................................................60

4-10 مقایسه میزان کربن و ازت در 3 ناحیه رویشی......................................................................................................60

فصل پنجم

5- بحث و نتیجه­گیری ..................................................................................................................................... 67

5-1- بررسی میزان کربن آلی و ازت گونه درمنه دشتی.................................................................................... 68

5-2- میزان ذخیره کربن و ازت در 3 ناحیه رویشگاهی................................................................................... 69

5-3- اثر تبدیل درمنه زار به اراضی زراعی برمیزان ذخیره کربن ..................................................................... 69

5-4- نتایج آزمون تجزیه واریانس برای مقایسه میزان ذخیره کربن خاک و گیاه در بین کاربری های مختلف........................... 71

5-5- نتیجه­گیری ............................................................................................................................................. 71

5-6- پیشنهادات .............................................................................................................................................. 72

منابع ................................................................................................................................................................. 74

پیوست ..............................................................................................................................................................89

چکیده انگلیسی.................................................................................................................................................98

فهرست جداول

جدول 3-1: پارامترهای اقلیمی در مناطق مورد مطالعه در استان سمنان............................................................ 30

جدول3-2: لیست فلورستیک گونه­های موجود در مناطق مورد مطالعه............................................................. 32

جدول4-1: نتایج تجزیه واریانس مقدار ذخیره کربن در کاربری های  مختلف.................................................42

جدول4-2: مقایسه کربن و ازت ذخیره شده در بین تیمارهای اراضی زراعی و درمنه زار (شاهد) در نواحی استان به طور جداگانه.........................................................................................................................................44

جدول4- 3: میانگین کربن و ازت اکوسیستم (تن در هکتار) در تیمارهای مختلف مطالعاتی.............................45

جدول 4-4: نتایج آزمون تجزیه واریانس برای مقایسه خصوصیات خاک در بین کاربری­های مختلف اراضی..52

جدول 4-5: مقایسه اثر تبدیل اراضی درمنه زار به اراضی زراعی آبی بر کربن ترسیب شده در ناحیه ایوانکی (ناحیه اول و دوم) و سرخه............................................................................................................................... 55

جدول4-6: مقایسه اثر تبدیل درمنه زار به اراضی زراعی  آبی  بر ازت تثبیت شده در ناحیه ایوانکی (ناحیه اول و دوم) و سرخه................................................................................................................................................. 55

جدول4- 7: مقایسه اثر (زراعت آبی) بر ذخیره کربن و ازت در درمنه زارهای استان سمنان........................... 56

جدول 4-8: تاثیر اقدامات زراعی در درمنه زارهای استان سمنان بر مشخصات خاک...................................... 57

جدول4-9: مقایسه میزان ترسیب کربن بین اندام های هوایی و زیر زمینی....................................................... 60

جدول4-10: مقایسه کربن و ازت ترسیب شده در اندام هوایی، زیر زمینی، خاک درمنه زار در 3 زیر ناحیه رویشی در استان سمنان..................................................................................................................................... 61

جدول4-11: مقایسه خصوصیات محیطی در رویشگاههای مختلف در استان سمنان........................................ 62

جدول4-12: مقایسه خصوصیات خاک در مناطق مختلف رویشی در استان سمنان.......................................... 63

فهرست اشکال

شکل 3-1:  موقعیت جغرافیایی مناطق مورد مطالعه در استان سمنان................................................................ 26

شکل 3- 2: موقعیت ایستگاههای هواشناسی ................................................................................................... 30

شکل3- 3: آمبروترمیک ایستگاه سینوپتیک سمنان در سال 88-89................................................................... 31

شکل3- 4: آمبروترمیک ایستگاه سینوپتیک گرمسار در سال 88-89................................................................. 31

شکل4-1: مقایسه میانگین کربن کل در کاربری های مختلف در 3 رویشگاه  (تن در هکتار) ......................... 46

شکل4-2: مقایسه میانگین کربن کل اکوسیستم در کاربری های مختلف در رویشگاه اول (تن در هکتار).........46

شکل4-3: مقایسه میانگین درصد کربن در کاربری های مختلف در رویشگاه اول .......................................... 47

شکل4-4: مقایسه میانگین درصد ازت در کاربری های مختلف در رویشگاه دوم ........................................... 47

شکل4-5: مقایسه میانگین درصد کربن در کاربری های مختلف در رویشگاه سوم.......................................... 48

شکل4- 6: مقایسه میانگین درصد ازت در کاربری های مختلف در رویشگاه سوم.......................................... 48

شکل4-7: مقایسه میانگین ازت کل اکوسیستم در کاربری های مختلف در رویشگاه سوم (تن در هکتار)

(حروف مشابه بیانگر عدم تفاوت معنی دار بین تیمارها.....................................................................................49

شکل4-8: مقایسه میانگین درصد پوشش تاجی  در نواحی رویشگاهی استان سمنان (مناطق شاهد) با آزمون دانکن در سطح 5درصد..................................................................................................................................... 64

شکل4-9: مقایسه میانگین درصد تراکم در نواحی رویشگاهی استان سمنان (مناطق شاهد) با آزمون دانکن در سطح 5درصد..................................................................................................................................................... 64

شکل4-10: مقایسه میانگین درصد کربن آلی در نواحی رویشگاهی استان سمنان (مناطق شاهد) با آزمون دانکن در سطح............................................................................................................................................................. 65

شکل4-11: مقایسه میانگین درصد سنگ و سنگریزه  در نواحی رویشگاهی استان سمنان (مناطق شاهد) با آزمون دانکن در سطح 5درصد.............................................................................................................................................................. 65

شکل4-12: مقایسه میانگین هدایت الکتریکی در نواحی رویشگاهی استان سمنان (مناطق شاهد) با آزمون دانکن در سطح 5درصد................................................................................................................................................ 66

شکل4-13: مقایسه میانگین کربن(تن در هکتار) در نواحی رویشگاهی استان سمنان (مناطق شاهد) با آزمون دانکن در سطح 5درصد..................................................................................................................................... 66

قیمت فایل فقط 16,900 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی اثر تبدیل مراتع به اراضی کشاورزی بر ذخیره کربن , تبدیل , مراتع , اراضی کشاورزی , ذخیره کربن , تبدیل اراضی , درمنه­ زار , اراضی زراعی , خصوصیات خاک , استان سمنان , پروژه , پژوهش , مقاله , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود تحقیق

admin4 بازدید : 103 سه شنبه 25 آبان 1395 نظرات (0)

اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کفزی رودخانه زاینده رود

اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کفزی  رودخانه زاینده روددسته: محیط زیست
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 4580 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 88

رودخانه ­ها به عنوان یکی از مهم­ترین منابع آبی، نسبت به فعالت­های انسانی بسیار آسیب­پذیر هستند ایجاد مخازن و سدها یکی از قدیمی­ترین اشکال دخالت انسان در اکوسیستم­های آبی است

قیمت فایل فقط 16,900 تومان

خرید

اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کفزی  رودخانه زاینده رود

 

رودخانه ­ها به عنوان یکی از مهم­ترین منابع آبی، نسبت به فعالت­های انسانی بسیار آسیب­پذیر هستند. ایجاد مخازن و سدها یکی از قدیمی­ترین اشکال دخالت انسان در اکوسیستم­های آبی است. سدها با وجود مزایای زیاد (تولید انرژی برق­آبی، کنترل سیلاب و تنظیم سطح آب) پتانسیل تغییر جمعیت موجودات آبزی را نیز دارند. احداث سدها تغییرات مهمی را در رژیم جریان، حمل و انتقال ذرات معلق، مورفولوژی رودخانه، درجه حرارت آب و شرایط شیمیایی به خصوص در پایین دست رودخانه­ها ایجاد می­کنند. درشت بی­مهرگان کفزی تحت تأثیر تغییرات ایجاد شده در زیستگاه قرار می­گیرند. اثر سدها بر جوامع بی­مهرگان کفزی به خاطر نقشی که در عملکرد اکوسیستم رودخانه­ای ایفا می­کنند، بسیار مهم است. رودخانه زاینده رود یكی ازبزرگترین رودخانه­های ایران و مهم­ترین رودخانه جاری درفلات مركزی ایران است که رژیم جریان آن تحت تاثیر سد زاینده رود قرار دارد. به منظور ارزیابی اثر اکولوژیکی ناشی از احداث سد زاینده رود بر جوامع زیستی و کیفیت آب رودخانه زاینده رود، تعداد 6 ایستگاه (ایستگاه­های خرسونک و اورگان قبل از سد، ایستگاه چادگان درفاصله نزدیک زیردست سد و ایستگاه­های حجت آباد، مارکده و هوره در پایین­دست سد) انتخاب و وضعیت کیفی آب و کفزیان رودخانه به روش کمی از تیر ماه 1392 تا خرداد 1393 مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری از آب و کفزیان رودخانه در هر ایستگاه با 3 تکرار و در تناوب­های زمانی 45 روزه ( هر فصل دو بار) انجام شد. پارامترهای دما، اکسیژن محلول، نیترات، فسفات، BOD5، COD، EC و pH نمونه­های آب به روش استاندارد اندازه گیری شد. شاخص­های زیستی شامل غنای تاکسونی، BMWP و ASPT و همچنین شاخص­های تنوع شانون، سیمپسون و مارگالف برای جوامع کفزی محاسبه شد. نتایج حاصل در مجموع نشان داد که خصوصیات فیزیکی وشیمیایی آب رودخانه (به جز دما) بین مناطق بالادست و پایین­دست تحت تاثیر ساختار سد نبوده و بیشتر متاثر از تغییرات فصلی است. همچنین شاخص­های تنوع شامل غناء، شاخص­های تنوع شانون، مارگالف و سیمپسون کاهش معنی داری را به خصوص در ایستگاه زیردست سد و کاهش قابل توجهی را در ایستگاه های پایین­دست سد نشان دادند که می­تواند تحت تاثیر سازه سد باشد. تراکم بسیاری از خانواده­های کفزیان در ایستگاه سد کاهش قابل توجهی را نشان داد. در ایستگاه­های پایین­دست سد نیز علاوه بر کاهش تراکم، نوع موجودات نیز تغییر کرده و با نمونه­های سازگار با شرایط جدید جایگزین شدند. همچنین شاخص­های زیستی BMWP و ASPT به ترتیب وضعیت کیفی آب را در ایستگاه زیر دست سد مشابه آب­های آلوده و مشکوک به آلودگی تا آلودگی متوسط احتمالی نشان داد. این افت کیفیت ناشی از آلودگی­های آلی نبوده و بیشتر در اثر تغییر در تراکم و تنوع خانواده­های کفزیان حاصل شده است.

کلمات کلیدی: سد، زاینده­رود، شاخص­های زیستی، درشت بی­مهرگان کفزی، کیفیت آب.

 

فهرست مطالب

 

فهرست مطالب........................................................... هشت

فهرست اشکال.............................................................................. ده

فهرست جداول.......................................................................... یازده

فهرست پیوست­ها.............................................................................. دوازده

چکیده...................................................................... 1

فصل اول: مقدمه

مقدمه.......................................................................................... 2

فصل دوم: تعاریف و مرور منابع

2-1 اثر سد بر کیفیت آب........................................................................................... 7

2-2 پیامدهای اکولوژیک سدها........................................................................................... 9

2-3 تأثیر سد بر تنوع ژنتیکی آبزیان.......................................................................... 11

2-4 اثرات فیزیکی احداث سدها...................................................................................... 11

2-5 پارامترهای کیفی آب................................................................................................ 13

     2-5-1 دما............................................................................................... 13

     2-5-2 اکسیژن محلول آب..................................................................................................... 13

     2-5-3 اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی (BOD5)..................................................................................... 14

     2-5-4 اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD)...................................................................................... 14

     2-5-5 نیترات............................................................................................................ 15

     2-5-6 pH..............................................................15

     2-5-7 هدایت الکتریکی........................................................................................ 15

     2-5-8 فسفات..................................................................................16

2-6 استفاده از بی­مهرگان درشت کفزی جهت بررسی وضعیت کیفی آب رودخانه­ها ................................................ 16

2-7 شاخص­های تنوع........................................................................................................................ 19

     2-7-1 شاخص تنوع شانون- وینر.......................................................................................... 20

     2-7-2 شاخص تنوع سیپمسون...................................................................................................... 20

     2-7-3 شاخص تنوع مارگالف....................................................................................... 21

     2-7-4 غنای آرایه­ها........................................................................................................ 21

2-8 شاخص­های زیستی.................................................................................................... 21

     2-8-1 شاخص زیستی BMWP................................................................................... 22

2-9 سابقه و اهمیت تحقیق در جهان............................................................................. 24

2-10 سابقه و اهمیت تحقیق در ایران............................................................................................ 26

2-11 معرفی رودخانه­ی زاینده رود............................................................................. 27

2-12 معرفی دریاچه­ی سد زاینده رود.................................................................................. 27

فصل سوم: مواد و روش­ها

3-1 انتخاب ایستگاه­های نمونه برداری....................................................................................... 29

3-2 روش نمونه برداری.............................................................................................. 31

     3-2-1 نمونه برداری از آب..................................................................................................... 31

     3-2-2 نمونه برداری از کفزیان رودخانه................................................................................. 31

3-3 اندازه گیری فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب.......................................................................................... 31

3-4 شناسایی نمونه­های بی­مهرگان کفزی .............................................................................................. 32

3-5 تحلیل داده­ها ............................................................................................................................ 32

     3-5-1 محاسبه­ی شاخص­های غنا و تنوع درشت بی­مهرگان کفزی.......................................................... 32

     3-5-2 شاخص­های زیستی BMWP و ASPT.................................................................................. 32

     3-5-3 بررسی روند تغییرات زمانی و مکانی داده­ها................................................................... 32

     3-5-4 بررسی همبستگی بین داده­ها.................................................................................................. 33

فصل چهارم: نتایج و بحث

4-1 بررسی روند تغییرات مکانی و زمانی پارامترهای کیفی آب رودخانه........................................................ 34

     4-1-1 دمای آب.................................................................................................... 34

     4-1-2 اکسیژن محلول..............................36

     4-1-3 BOD5.................................................................................................. 36

     4-1-4 COD...................................................................................... 38

     4-1-5 نیترات...............................38

     4-1-6 pH..................................................................................... 39

     4-1-7 هدایت الکتریکی...................................................................................... 40

     4-1-8 فسفات........................................................................................................ 41

4-2 بررسی روند تغییرات مکانی و زمانی شاخص­های غنا و تنوع درشت بی­مهرگان کفزی................................. 42

     4-2-1 تعداد خانواده............................................................................................ 42

     4-2-2 شاخص تنوع شانون.......................................................................... 44

     4-2-3 شاخص تنوع مارگالف............................................................................. 45

     4-2-4 شاخص تنوع سیمپسون........................................................ 4۵

4-3 بررسی روند تغییرات مکانی و زمانی شاخص­های زیستی............................................ 46

     4-3-1 شاخص BMWP................................................................. 46

     4-3-2 شاخص ASPT........................................................................... 47

4-4 همبستگی بین داده­ ها........................................................................................... 48

     4-4-1 همبستگی بین پارامترهای کیفی آب رودخانه.............................................................. 48

     4-4-2 همبستگی بین پارامترهای کیفی آب و شاخص­های محاسبه شده.......................................... 48

     4-4-3 همبستگی بین شاخص­های محاسبه شده.............................................................. 49

فصل پنجم: بحث و نتیجه ­گیری

5-1 نتیجه گیری................................................................................................ 52

5-2 پیشنهادات.............................................................................................54

منابع.......................55

  فهرست اشکال

 

شکل 3-1 موقیت ایستگاه­های نمونه برداری........................................................................... 30

شکل 3-2 نمونه­ای از نمودار باکس- ویسکرپلات......................................................... 33

شکل4-1 تغییرات دمای آب رودخانه در ایستگاه­های مورد مطالعه در فصول مختلف ......................................... 35

شکل4-2 تغییرات میزان اکسیژن محلول آب رودخانه در ایستگاه­های مورد مطالعه در فصول مختلف ............................ 36

شکل 4-3 تغییرات میزان BOD5 درماه­های مختلف ..................................................................... 37

شکل 4-4 تغییرات میزان BOD5در ایستگاه­های نمونه برداری ........................................................ 37

شکل 4-5 تغییرات COD در ایستگاه­های نمونه برداری در فصول مختلف سال ....................................... 38

شکل 4-6 تغییرات نیترات در ایستگاه­های نمونه برداری در فصول مختلف سال ................................................ 39

شکل 4-7 تغییراتpHدر ایستگاه­های نمونه برداری در فصول مختلف سال ................................................. 40

شکل 4-8 تغییرات هدایت الکتریکی در ایستگاه­های نمونه برداری در فصول مختلف سال ................................ 41

شکل 4-9 تغییرات فسفات در ایستگاه­های نمونه برداری در فصول مختلف سال ................................................. 41

شکل 4-10 روند تغییرات تعداد خانواده­های بی­مهرگان درشت کفزی در ایستگاه­های نمونه برداری .......................................... 43

شکل 4-11 درصد فراوانی راسته­های Ephemeroptera و Trichoptera در ایستگاه­های نمونه برداری ........................... 44

شکل 4-12 نسبت نمونه­های حساس بی مهرگان کفزی به شیرونومیده در ایستگاه­های نمونه برداری ................................. 44

شکل 4-13 تغییرات شاخص تنوع شانون در ایستگاه­های نمونه برداری .............................................................. 45

شکل 4-14 تغییرات شاخص تنوع مارگالف در ایستگاه­های نمونه برداری ................................................................ 45

شکل 4-15 تغییرات شاخص تنوع سیمپسون در ایستگاه­های نمونه برداری ................................................ 46

شکل 4-16 تغییرات شاخص زیستی BMWP در ایستگاه­های نمونه برداری .................................................... 47

شکل 4-17 تغییرات شاخص ASPT در ایستگاه­های نمونه برداری ................................................................ 48

فهرست جداول

 

جدول2-1 طبقه بندی کیفیت آب بر اساس شاخص شانون- وینر ........................................................... 20

جدول2-2 طبقه بندی کیفی آب بر اساس امتیاز کلی شاخصBMWP ................................................ 23

جدول 2-3 گروه بندی بر اساس ASPT........................................................................ 23

جدول 3-1 موقعیت جغرافیایی ایستگاه­های نمونه برداری .............................. 30

جدول 4-1 ضرایب همبستگی پیرسون بین پارامترهای کیفی آب ............................................. 49

جدول 4-2 ضرایب همبستگی پیرسون بین شاخص­های محاسبه شده و پارامترهای کیفی آب ........................... 50

جدول 4-3 ضرایب همبستگی پیرسون بین شاخص­های محاسبه شده ..................................... 51

فهرست پیوست­ها

 

پیوست۱

جدول 1-1 استاندارد خروجی فاضلاب­ها .......................................................................... 60

جدول 1-2 استاندارد کمیسیون اروپایی برای آب­های مورد استفاده در تولید آب­های آشامیدنی ....................................... 62

پیوست2

جدول 2-1 آمار ماهیانه ی دبی ایستگاه های هیدرومتری سازمان آب منطقه ای در زمان نمونه برداری .......................... 64

جدول 2-2 آمار دبی ایستگاه های هیدرومتری سازمان آب منطقه ای در زمان نمونه برداری .................................... 64

شکل 2-1 نمودار بارندگی ماهیانه در ایستگاه هواشناسی کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری ................................ 65

شکل 2-2 نمودار بارندگی ماهیانه در ایستگاه هواشناسی سامان در استان چهارمحال و بختیاری ..................................... 65

پیوست3

جدول 3-1 امتیازهای هر خانواده در سیستم BMWP ........................................................................... 66

جدول 3-2 معرفی گونه­های شناسایی شده در ایستگاه­های نمونه برداری ........................................................... 69

جدول3-3 تراکم و فراوانی نمونه­های شناسایی شده در تاریخ 22 تیرماه 1392.......................................................... 70

جدول 3-4 تراکم و فراوانی نمونه­های شناسایی شده در تاریخ 2 شهریور ماه 1392.................................................. 71

جدول 3-5 تراکم و درصد فراوانی نمونه­های شناسایی شده در تاریخ 20 مهر ماه ۱۳۹۲.............................................. 72

جدول 3-6 تراکم و درصد فراوانی نمونه­های شناسایی شده در تاریخ 5 آذر ماه 1392 ................................................ 73

جدول 3-7 تراکم و درصد فراوانی نمونه­های شناسایی شده در تاریخ 20 دی ماه ۱۳۹۲........................................... 74

جدول 3-8 تراکم و درصد فراوانی نمونه­های شناسایی شده در تاریخ 3 اسفند 1392.................................................... 75

جدول 3-9 تراکم و درصد فراوانی نمونه­های شناسایی شده در تاریخ 23 فروردین 1393............................................... 76

جدول 3-10 تراکم و درصد فراوانی نمونه­های شناسایی شده در تاریخ 10 خرداد 1393 ....................................... 77

شکل 3-1 نمودار میانگین میزان BOD اندازه گیری شده در ایستگاه­های مورد مطالعه در فصول مختلف ................ 78

شکل 3-2 نمودار میانگین میزان شاخص تنوع شانون محاسبه شده در ایستگاه­های مورد مطالعه در فصول مختلف ............ 78

شکل 3-3 نمودارمیانگین میزان شاخص تنوع سیمپسون محاسبه شده در ایستگاههای مورد مطالعه در فصول مختلف

 

 

قیمت فایل فقط 16,900 تومان

خرید

برچسب ها : اثر سد زاینده رود بر کیفیت آب و غنای درشت بی مهرگان کفزی رودخانه زاینده رود , سد زاینده رود , کیفیت آب , غنای درشت بی مهرگان کفزی , رودخانه زاینده رود , سد , زاینده ­رود , شاخص­های زیستی , درشت بی­ مهرگان کفزی , کیفیت آب , پژوهش , مقاله , تحقیق , پروژه , پایان نامه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود تحقیق

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 10346
  • کل نظرات : 39
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 78
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 581
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 44
  • بازدید ماه : 17,012
  • بازدید سال : 76,646
  • بازدید کلی : 1,465,643