loading...
هفت آسمون
admin4 بازدید : 30 شنبه 07 اسفند 1395 نظرات (0)

اعتکاف

اعتکافدسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 22 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 30

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، در 30 صفحه تهیه شده استیكى از سنت‏هاى حسنه و مستحبات اسلامى كه پس ازپیروزى انقلاب اسلامى احیاء گردید، سنت مبارك اعتكاف استاین سنت،در طول تاریخ اسلام و ادیان آسمانى طرفداران و عاملانى داشته و در بلاد اسلامى به طور عموم و شهرهاى شیعه و مراكز حوزوى بطور خاص مورد توجه بوده است

قیمت فایل فقط 5,900 تومان

خرید

اعتکاف

 

یكى از سنت‏هاى حسنه و مستحبات اسلامى كه پس ازپیروزى انقلاب اسلامى احیاء گردید، سنت مبارك اعتكاف است.این سنت،در طول تاریخ اسلام و ادیان آسمانى طرفداران و عاملانى داشته و در بلاد اسلامى به طور عموم و شهرهاى شیعه و مراكز حوزوى بطور خاص مورد توجه بوده است. 

مساجد شهرهاى مقدس نجف و كربلا و كاظمین و سامرا و مشهد و قم و اصفهان و شیراز و بسیارى دیگر از شهرهاى شیعه،خاطره حضور پر نور نیایشگران و معتكفان‏«ایام البیض‏»ماه رجب و احیانا دهه آخر ماه رمضان را در سینه دارد. 

این عبادت كه قبل از پیروزى انقلاب اسلامى حالت فراگیر و عمومى نداشت،در چند ساله اخیر در میان جمع كثیرى از صالحان و نیكان و خواهران و برادران دینى از اقشار گوناگون اجتماعى به ویژه دانشجویان و طلاب،متداول گردیده است و مساجد بسیارى از شهرهاى ایران و جهان اسلام پذیراى مهمانان خدا در ایام البیض ماه پر بركت رجب است. 

پیشگفتار 

اسلام،فكر جدایى از زندگى دنیا و گوشه نشینى و كناره گیرى از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام كرد،اما اعتكاف را به عنوان فرصتى براى بازگشت‏به خویش و خداى خویش قرار داد،تا كسانى كه از هیاهو و جنجالهاى زندگى مادى خسته مى‏شوند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت كنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند،و با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ایمان و امیدى بیشتر به زندگى خود ادامه دهند،و خود را براى صحنه‏هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده سازند و همیشه با یاد خدا تلاش كنند و خود را در محضر پروردگار ببینند و از نافرمانى او بپرهیزند و به سوى سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.كه با اندك تاملى در احكام و مسائل این برنامه زیباى عبادى پى به چنین حقایقى خواهیم برد. 

یاد آورى: 

آنچه در این نوشته به صورت مساله آورده شده بر اساس فتاواى بنیانگذار جمهورى اسلامى حضرت آیة الله العظمى امام خمینى قدس سره است كه از ترجمه بحث اعتكاف كتاب‏«العروة الوثقى‏»با ملاحظه حواشى معظم له و كتاب‏«تحریر الوسیله‏»استفاده شده است. 

فتاواى سایر مراجع معظم تقلید نیز با استفاده از تعلیقات آن بزرگواران بر كتاب‏«عروة‏»و استفتاءاتى كه توسط معاونت فرهنگى مسجد مقدس جمكران و ستاد مركزى اعتكاف قم در اختیار گذاشتند،آورده شده است. 

آشنایى با اعتكاف 

تعریف اعتكاف 

1-اعتكاف،در لغت‏به معناى توقف در جایى است و در اصطلاح احكام،عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند،با شرایطى كه خواهد آمد. 

2-انسان مى‏تواند،در حال اعتكاف،بنشیند،بایستد،بخوابد،یا راه برود. 

اقسام اعتكاف 

3-اعتكاف بر دو قسم است،مستحب و واجب،كه در اصل،یك عمل مستحبى است،ولى ممكن است‏به سببى واجب شود،كه از جمله اسباب وجوب اعتكاف،این امور است: 

نذر،عهد یا قسم،مثلا انسان نذر كند یا با خداى خود عهد كند یا قسم بخورد كه اگر در فلان كار موفق شد،یا از فلان بیمارى شفا پیدا كرد چند روز در مسجد معتكف شود.(در بحثهاى آینده خواهد آمد كه حداقل مدت اعتكاف سه روز است.) 

شرط ضمن عقد،مثلا هنگام قرار داد اجاره منزل،صاحب خانه شرط مى‏كند كه مستاجر هر سال پنج روز در مسجد معتكف شود و مستاجر نیز این شرط را مى‏پذیرد. 

اجاره،مثلا شخصى اجیر مى‏شود كه با دریافت مزد-یا بدون دریافت مزد-از طرف میت در مسجد معتكف شود.(مانند نماز استیجارى) 

زمان اعتكاف 

4-در طول سال در هر زمانى كه انسان بتواند،حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگیرد صحیح است (تفصیل این مساله در بحث مدت اعتكاف و روزه اعتكاف خواهد آمد.) ولى بهترین زمان براى اعتكاف ماه مبارك رمضان و در ماه رمضان،دهه آخر آن است. 

5-س:آیا اعتكاف نذرى را مى‏توان در ماه رمضان انجام داد؟ 

آیة الله بهجت:مانعى ندارد. 

آیة الله مكارم:مانعى ندارد،مگر اینكه نیت او غیر ماه رمضان باشد. 

آیة الله صافى:اگر نذر مطلق یا مقید به ماه رمضان باشد اشكال ندارد. 

شرایط اعتكاف 

7-در صحت اعتكاف،امورى شرط است كه برخى از آنها مربوط به شخص معتكف و برخى مربوط به خود اعتكاف است كه در اینجا به بیان آن شرایط،و احكام لازم آنها مى‏پردازیم. 

نوع فایل:word

سایز:22.4 KB  

 تعداد صفحه:30 

قیمت فایل فقط 5,900 تومان

خرید

برچسب ها : اعتکاف , دانلود اعتکاف , اعتکاف , معتكفان , ایام البیض‏ , ماه رجب , اقسام اعتكاف , شرایط اعتكاف , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 10346
  • کل نظرات : 39
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 76
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 505
  • باردید دیروز : 124
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 3,752
  • بازدید ماه : 16,892
  • بازدید سال : 76,526
  • بازدید کلی : 1,465,523