loading...
هفت آسمون
admin بازدید : 49 سه شنبه 16 آذر 1395 نظرات (0)

مدیریت استاندارد کیفیت

مدیریت استاندارد کیفیتدسته: مدیریت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 158 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 27

پایان نامه مدیریت استاندارد کیفیت

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

مدیریت استاندارد کیفیت

 

چكیده

 

 با وجود كشمكش‌های تجاری برای جلب رضایت مشتریان و فتح بازارهای رقابتی، نیاز به تولید محصولات  و ارائه خدمات قابل اطمینان به طور روزافزونی بیشتر می‌شود. روش شش سیگما ابزاری برای بهبود كیفیت است. هرچه به شش سیگما نزدیكتر شویم ، نیاز به آزمون و بازرسی كاهش می‌یابد، هزینه‌ها كاهش می‌یابند، چرخه تولید كوتاه‌تر می‌شود و رضایت مشتری بهتر تامین می‌شود. می توان گفت رسیدن به شش سیگما یك هدف نیست بلكه یك افق است كه همواره راه حركت به سمت تعالی هرچه بیشتر سازمان را به ما نشان می دهد. نقش افراد در اجرای این روش كیفی غیر قابل چشم پوشی است. تیمها با تلاشهای كیفی كه برای اجرای موفق شش سیگما انجام می دهند بخش مهمی از این فرآیند را عهده دار می باشند. اینكه تا چه حد یك ابزار كیفی مهم و پیشرفته باشد مهم نیست. آن چیزی كه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است نقش انسان در بكار گیری این ابزارها می باشد. در نتیجه تیمهای كاری نقش بسیار عمده ای در موفقیت فرآیند شش سیگما ایفا می‌كنند. این مقاله سعی دارد تا با بررسی نقش تیمها در اجرای فرآیند شش سیگما به چگونگی بكارگیری تیمها در طی این فرآیند بپردازد و ارزش و اهمیت تركیب تیمها با شش سیگما را بیان نماید. و در پایان یك الگو برای این تیم ها ارائه دهد.

- مقدمه

 

 سیر تحولات جهانی به سمت دستیابی به تكنولوژی نوین و فن آوری برتر در ارائه محصولات و خدمات ، اهمیت كیفیت و لزوم توجه به آن را اجتناب ناپذیر نموده است. امروزه دیگر پرداختن به مقوله كیفیت یك مزیت رقابتی نیست بلكه پاسخگویی به یك نیاز حیاتی است. افزایش آگاهی افراد، لزوم نوآوری در فن آوری ، جهانی شدن كسب و كار ، افزایش رقابت و رشد فزاینده نیازهای جامعه از جمله عواملی است كه عرصه را بر مدیران و مجریان شركتهای تولیدی و خدماتی تنگ نموده و آنان را مجبور به توجه روز افزون به بحث كیفیت محصولات و خدمات نموده است. یكی از ابزارهایی كه امروزه بعنوان یك روش سیستماتیك ، جهت بكارگیری منسجم از ابزارهای مختلف كیفی ، در جهت رسیدن به سطح كیفیت عالی مورد استفاده قرار می گیرد متدولوژی شش سیگما می باشد.

 

شش سیگما یك فرآیند است با مجموعه ابزارهای آماری ، كه برای اجرای نظریه ها و فلسفه های مدیریت در راه رسیدن به تعداد عیب كمتر از 4/3 در میلیون استفاده می شود. شش سیگما با توجه به اهداف تعیین شده و جمع آوری داده ها كه با بكار بردن تكنیكهای آماری وكاربرد ابزارهای مدیریتی صورت می گیرد به همراه تحلیل نتایج ، از طریق كاهش نقص در محصولات و خدمات ، در جهت ایجاد تغییر در سازمان و تامین كیفیت مورد نیاز و رضایت مشتری گام بر می دارد. بطور كلی می توان گفت شش‌سیگما گزاره‌ جدید مدیریت‌ با هدف‌ ارتقای‌ سودآوری‌، افزایش‌ سهم‌ بازار و كاهش‌ هزینه‌ ، از طریق‌ حل‌ مشكلات‌ و كاهش‌ تغییرپذیری‌ در فرآیندهای‌ عملیاتی‌ و كسب‌ و كار سازمان‌ است‌. روش شش سیگما ابزاری برای بهبود كیفیت است. هرچه به شش سیگما نزدیكتر شویم ، نیاز به آزمون و بازرسی كاهش می‌یابد، هزینه‌ها كاهش می‌یابند، چرخه تولید كوتاه‌تر می‌شود و رضایت مشتری بهتر تامین می‌شود. 

 

متدولوژی شش سیگما اولین بار در شركت موتورولا پایه ریزی شد. زمانی كه اكثر شركتهای آمریكایی بر این باور بودند كه كیفیت هزینه ایجاد می كند و تلاش در جهت كیفیت بیشتر باعث سودآوری كمتر خواهد شد ، در شركت موتورولا (در سال 1979) ارتباط و وابستگی بین كیفیت بالاتر و هزینه‌های توسعه پایین‌تر در تولید محصولات، شناخته‌شد و مورد توجه قرار گرفت. در آن سال برخلاف نظریات قبلی كه كاهش سرعت تولید و افزایش هزینه را عامل بهبود كیفیت می‌دانستند، در موتورولا به این نتیجه رسیدند كه بهبود كیفیت موجب افزایش سرعت تولید و كاهش هزینه‌های تولید می‌گردد. یعنی باید به كیفیت بعنوان علت نگاه شود و نه معلول.

 

بنابراین می توان گفت شركت‌ موتورولا در دهه‌ 80 با بكار بردن یك‌ نوع‌ مهندسی‌ مجدد در مدیریت‌ كیفیت‌ جامع‌ به‌ طرح‌ روش‌شناسی  شش سیگما دست  یافت

 

.به طور خلاصه می توان گفت هدف اصلی متدولوژی شش سیگما اجرای یك استراتژی مبنی بر اندازه گیری است كه بر بهبود فرآیند و كاهش تغییر پذیری تمركز می كند. از دو متدولوژی در پروژه های شش سیگما استفاده می شود. یكی فرآیند DMAIC كه یك سیستم بهبود برای فرآیندهای موجودی است كه خارج از حدود مشخصات قرار دارند و به دنبال راهی برای بهبود و افزایش سود در آنها هستیم.

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

برچسب ها : مدیریت استاندارد کیفیت , پایان نامه مدیریت استاندارد کیفیت , پایان نامه مدیریت , استاندارد کیفیت , مدیریت استاندارد , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 10346
  • کل نظرات : 39
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 70
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 302
  • باردید دیروز : 124
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 3,549
  • بازدید ماه : 16,689
  • بازدید سال : 76,323
  • بازدید کلی : 1,465,320