loading...
هفت آسمون
admin بازدید : 23 یکشنبه 26 دی 1395 نظرات (0)

تحقیق روانشناسی منافقان از دیدگاه قرآن و روایات

تحقیق روانشناسی منافقان از دیدگاه قرآن و روایاتدسته: روان شناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 206 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 168

قرآن كریم ، قانون اساسی اسلام و ضامن سعادت بشر در تمامی صحنه های اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و … می باشد که در 168 صفحه بافرمت ورد و قابل ویرایش می باشد

قیمت فایل فقط 8,900 تومان

خرید

تحقیق روانشناسی منافقان از دیدگاه قرآن و روایات


پیشگفتار

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق اجمعین والصلوة والسلام علی عبدالله ورسوله و حبیبه و صفیه، حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا و شفیع ذنوبنا الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارض بابی القاسم مصطفی محمد و علی اله الطیبین الطاهرین المعصومین.

قرآن كریم ، قانون اساسی اسلام و ضامن سعادت بشر در تمامی صحنه های اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و … می باشد.

قرآن به زبان فطرت انسان سخن می گوید و اختصاص به عصر و منطقه و یا گروهی خاص ندارد. اما همگان توفیق بهره گیری از آنرا ندارند ، و بهره مندان نیز به طور یكسان از آن سود نمی برند . و از همان آغاز نزول این كتاب مقدس ، مخاطبان ، موضع گیریهای گوناگون و متعددی داشتند كه قرآن كریم آنها را به سه گروه شاخص و بارز تقسیم می كند . دسته ی اول كسانی هستند كه در مقابل دستورات و اوامر و نواهی قرآن صادقه سر تسلیم فرود آورده و در مسیر هدایت پرودرگار قرار گرفتند كه خداوند از آنها به عنوان متقین یاد می كند.

و گروه دوم كسانی هستند كه اندرزهای پیامبر اكرم (ص) و قرآن در آنان هیچ تأثیری نگذاشته و از همان ابتدا با صراحت در مقابل آیات وحی موضع گیری نموده و پیامبر اكرم (ص) را تكذیب نمودند و خداوند در مورد آن چنین فرمود كه : «ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوه و لهم عذاب عظیم.»

و اما گروه سومی را هم خداوند در قرآن معرفی می كند كه نه ایمان و اخلاص متقین را داشته و نه صداقت كفار در ابراز عقیده ، بلكه بیمار دلانی ، با غرض و مرض هستند كه جامعه ی اسلامی را از همان ابتدا تا كنون ، در ابعاد مختلف اعم از فرهنگی ، نظامی ، سیاسی و اجتماعی ، دچار مشكلات فراوانی نموده و از نشر و گسترش فرهنگ ناب اسلامی ناخرسند بوده و با انواع و اقسام مكر و حیله‌ها ، بر سر راه حق مانع ایجاد كرده و می كنند. كه قرآن كریم با بلیغ ترین بیان و شیواترین اسلوب این گروه نابكار را معرفی نموده و پیامبر اكرم (ص) و مسلمانان را از نقشه های شوم آنها آگاه نموده و شیوه های برخورد با این دشمنان دوست نما را ترسیم نموده است. كه به حول قوه الهی در صدد بررسی روانشناسی منافقان یا به عبارتی ویژگیهای رفتاری منافقان از دیدگاه قرآن و روایات هستیم تا انشاءا… جامعه ی اسلامی ما بیش از پیش با خطر این فاسقان آشنا شود.

سئوال های تحقیق

1- روانشناسی منافقان یعنی چه و معنای لغوی و اصطلاحی واژه ی نفاق و تفاوت آن با دروغ و تقیه چیست؟

2- تاریخ شروع نفاق از چه زمانی بوده است؟

3- منافقان از نظر روانی دارای چه ویژگیهایی می باشند؟

4- منافقان از نظر اجتماعی دارای چه ویژگیهایی می باشند؟

5- منافقان از نظر فرهنگی دارای چه ویژگیهایی می باشند؟

6- منافقان از نظر سیاسی دارای چه ویژگیهایی می باشند؟

7- خداوند در قرآن كریم چه راهكارهایی را برای برخورد با منافقان ترسیم نموده است؟

پیشینه ی تحقیق :

با مراجعه به كتابخانه ، رساله یا كتابی با این عنوان «روانشناسی منافقان» مشاهده نگردید. اما كتابهای متعددی با محوریت موضوع نفاق به زبان های فارسی و عربی چاپ و منتشر شده است كه به طور اجمال و مختصر به بیان صفات منافقان و ارائه آیات مربوط به آنها و برخی شأن نزول این آیات پرداخته است كه البته بیشتر مربوط به غزوات و جنگهای صدر اسلام می باشد. كه به تعدادی از این كتابها اشاره می كنیم:

1- مسأله ی نفاق ، شهید مطهری

2- دشمنان دوست نما ، جعفر سبحانی

3- حقیقت نفاق از دیدگاه قرآن ، حكمت یار

4- پیامبر و منافقین ، سیروس سعیدی

5- منشور جاوید ، جلد 4 ، جعفر سبحانی

6- منافقین از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه ، مهدی عرفانی

برخی از كتابهایی كه به زبان عربی درباره ی منافقان چاپ و منتشر گردیده است به شرح ذیل می باشد.

1-المنافقون فی القرآن الكریم ، السید حسین اسماعیل الصدر

در این كتاب ، برخی از صفات و عملكرد منافقان ، در چند بخش بیان شده و آیات مربوط به آنها را مطرح می كند.

2-المنافقون فی القرآن ، دكتر عبدالعزیز الحمیدی

روش تحقیق :

این تحقیق همانند اكثر رشته های علوم انسانی كتابخانه ای می باشد كه با مراجعه به كتابخانه و منابع تفسیری، بعد از مشخص نمودن آیات مربوط به نفاق و منافقان كه حدود 240 ایه می باشد ، آیات را به طور كامل و دقیق مطالعه نموده و تمامی آیات را به ترتیب سوره ها نوشته و سپس بنا به تناسب موضوع كه در سئوالهای تحقیق آمده است به كتب معتبر تفسیر و برخی كتب دیگر مراجعه نموده و با توجه به عناوین فصول ، هر دسته از آیات ذیل فصل مربوطه همراه با مختصری تفسیر و تحلیل بیان می گردد. با توجه به اینكه عنوان این تحقیق روانشناسی منافقان از دیدگاه قرآن و روایات می باشد، كمتر از واژه روانشناسی استفاده شده است چرا كه بررسی ویژگیهای رفتاری منافقان اعم از روانی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی ، خود مقوله ی روانشناسی می باشد و به همین دلیل كمتر به اصل واژه پرداخته شده است.

هدف تحقیق :

همانطور كه از نامگذاری این تحقیق استنباط می شود ، هدف این تحقیق و پژوهش شناسایی ویژگیها و خصوصیات اخلاقی منافقان و بررسی عملكرد آنها در زمان پیامبر اكرم (ص) و همچچنین دلایل و علل انتخاب چهره ی ملون از طرف منافقان و چگونگی شیوه برخورد پیامبر اكرم (ص) و جامعه ی اسلامی با این گروه رذل می باشد.

فصل اول:

كلیاتی در خصوص موضوع روانشناسی و نفاق

در این فصل به طور اجمال تعاریفی از روانشناسی و همچنین نفاق خواهیم داشت تا از همین ابتدا صورت مسأله به طور كامل روشن شود و هر گونه ابهامی پیرامون آن برطرف گردد . به همین منظور بخشهای این فصل به شرح ذیل تنظیم گردیده است :

1- تعریف روانشناسی

2- معنای لغوی نفاق

3- معنای اصطلاحی فاق

4- وجه تسمیه ی منافق

5- تفاوت نفاق با دروغ و ارتباط آن دو با یكدیگر

6- تفاوت نفاق با تقیه

7- نفاق از مختصات انسان است

8- ضرورت و اهمیت شناخت منافقان

9- تاریخچه ی پیدایش نفاق

10- بررسی آماری آیات نفاق


نوع فایل: word

 سایز : 206 KB

تعداد صفحه:168

قیمت فایل فقط 8,900 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق روانشناسی منافقان از دیدگاه قرآن و روایات , روانشناسی منافقان از دیدگاه قرآن و روایات , روانشناسی منافقان , دیدگاه قرآن , قرآن , روایات , منافقان , تحقیق , پایان نامه , پروژه , پژوهش , دانلود پژوهش و تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 10346
  • کل نظرات : 39
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 196
  • آی پی دیروز : 84
  • بازدید امروز : 452
  • باردید دیروز : 197
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 1,620
  • بازدید ماه : 649
  • بازدید سال : 80,111
  • بازدید کلی : 1,469,108