loading...
هفت آسمون
admin2 بازدید : 40 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

بلوغ جنسی و آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان

بلوغ جنسی و آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجواناندسته: روان شناسی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 30 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 15

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، در 15 صفحه تهیه شده استبلوغ مرحله ای از رشد انسان است که باعث گذار از کودکی و رسیدن به بزرگسالی می شود فردی که دوران بلوغ را پشت سر گذاشته باشد بالغ نامیده می شود و از نظر جنسی، توانایی تولید مثل دارد

قیمت فایل فقط 5,300 تومان

خرید

بلوغ جنسی و آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان

 

بلوغ مرحله ای از رشد انسان است که باعث گذار از کودکی و رسیدن به بزرگسالی می شود. فردی که دوران بلوغ را پشت سر گذاشته باشد بالغ نامیده می شود و از نظر جنسی، توانایی تولید مثل دارد. بلوغ بیشتر اشاره به تغییرات جسمانی جسمانی در بدن مرد و زن دارد. این دگرگونی با نام بلوغ جسمانی شناخته می شود. علاوه بر آن بلوغ روانی نیز اشاره به رشد روانی و شخصیتی فرد دارد. بلوغ جسمانی معمولا در دوران نوجوانی اتفاق می افتاد. بلوغ روانی دیرتر و پس از بلوغ جسمانی روی می دهد. بلوغ اجتماعی مرحله تکاملی بلوغ انسان است که موجب تعیین شخصیت اجتماعی فرد می شود.

بلوغ جسمانی

بلوغ جسمانی به مجموعه تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیکی در بدن انسان و سایر جانوران گفته می شود که بر اساس آنها، بیشتر بر اثر ترشح هورمونهای گوناگون، بدن کودک تبدیل به بدن بزرگسال می شود. بیشتر این تغییرات جنبه جنسی دارند و به غدد و اندامهای جنسی مرتبط می شوند. به همین علت بلوغ باعث ایجاد آمادگی، احساس نیاز و توانایی سکس و تولید مثل می شود. زمان، فرآیندها و نشانه های بلوغ در پسران و دختران متفاوت است. جهش بلوغ اصطلاحا به رشد جسمانی بسیار سریعی گفته می شود که معمولا در اوایل بلوغ رخ می دهد که در نهایت موجب افزایش قد، وزن و رشد عضلات بدن می شود . 

بلوغ در پسران

بلوغ در پسران دیرتر از دختر دختران روی می دهد و معمولا سنین ده تا شانزده سالگی زمان بروز بلوغ جسمانی در پسران است. سرعت بلوغ نیز در پسران کمتر از دختران است و به همین دلیل دوران بلوغ و تکمیل نشانه های آن در پسران بیش از دختران طول می کشد [۲].

نشانه های بلوغ در پسران که معمولا از آنها با عنوان صفات ثانویه جنسی نیز نام برده می شود، عبارتند از:

رشد بیضه، ترشح هورمونهای جنسی و افزایش تولید اسپرم

رشد آلت تناسلی

رویش موی صورت (ریش و سبیل)

رویس موی زهار در پائین شکم و اطراف اندامهای جنسی

رویش مو در زیر بغل و سایر بخشهای بدن

بلوغ در دختران

نخستین نشانه شروع بلوغ در دختران، قاعدگی است که از نه تا هجده سالگی آغاز می شود. بطور متوسط دختران برای نخستین بار در سن سیزده سالگی دچار عادت ماهیانه یا قاعدگی می شوند [۳].

نشانه های مشترک بلوغ

برخی نشانه های بلوغ در دختران و پسران هر دو دیده می شود:

افزایش قد

افزایش وزن

رویش موی زیر بغل

رویش موی زهار

تمایل به جنس مکمل

افزایش ترشح غدد پوستی و بوی بدن

آموزش تغییرات جنسی دوران بلوغ

سنین ۱۲ـ۹ سالگی برای بسیاری از نوجوانان به معنی مرحلهای جدید از زندگی است که با تغییرات ویژهای در بدن آشکار میشود. در این دوره باید آمادگیهای لازم در مورد بلوغ جنسی و تغییرات ناشی از آن (بهویژه در دختران) ایجاد شود.این مرحله که با آغاز نوجوانی و بلوغ همراه است، میتواند نگرانیهای ویژهای را در فرد ایجاد کند که از مسائل مربوط به بلوغ و تغییرات ناشی از آن سرچشمه میگیرد

آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان

مسئولیت آموزش مسائل جنسی به کودکان از مهمترین موارد تربیتی است که گرچه برعهده والدین و اولیاء مدرسه (بهویژه مربیان مسائل شرعی و تربیتی) گذاشته شده، اغلب به فراموشی سپرده میشود یا ارائه اطلاعات به جوانان بهگونهای است که تمام نیازهای آنها را دربرنگرفته و گاه باعث سردرگمی آنها میشود.

در پژوهشها مشخص شده که بیشتر آموزشهای دختران توسط مادران آنها انجام میشود و پسران در این مورد اطلاعات اندکی از پدران خود فرا گرفته اند.اصولاً بهنظر میرسد مادران بیش از پدران در انتقال اطلاعات جنسی به فرزندان نقش دارند و در بسیاری از موارد، پدران این مسئولیت را از خود سلب کرده و به تمامی برعهده مادر میگذارند. با اینحال، حتی در بسیاری از موارد که پدر و مادر بنا بهنظر خودشان اطلاعات کافی را در اختیار بچه ها گذاشتهاند، اغلب والدین نیازهای فرزندانشان را در مورد آموزشهای جنسی دستکم گرفته و آن را به فراموشی سپرده اند.

احساسات فرد می‌تواند در طول این دوره از زندگی طغیان کند و منجر به افسردگی، نا امنی و خشم گردد. دانستن اینکه چگونه می‌توان با بلوغ کنار آمد، بسیار مهم است تا دختران و پسران، انتقال آرام‌تری به دوران بزرگسالی را تجربه کنند.

نکته اول

با یک بزرگسال قابل اعتماد در مورد نگرانی‌های خود صحبت کنید. بزرگسالان نیز این دوران را گذرانده‌اند و به هر طریقی که شما نیاز دارید، آماده کمک به شما هستند. از آنجا که آشفتگی عاطفی بخشی از بلوغ است، فقط صحبت درمورد ناکامی‌های خود با یک گوش شنوا و همدرد، کمک شایانی به شما می‌کند

نوع فایل:word

سایز:30.0 KB 

تعداد صفحه:15

قیمت فایل فقط 5,300 تومان

خرید

برچسب ها : بلوغ جنسی و آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان , دانلود بلوغ جنسی و آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان , بلوغ جنسی و آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان , بلوغ جنسی , آموزش مسائل جنسی , کودکان و نوجوانان , بلوغ در پسران , بلوغ در دختران , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 10346
  • کل نظرات : 39
  • افراد آنلاین : 14
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 159
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 209
  • باردید دیروز : 2,829
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 8,811
  • بازدید ماه : 8,811
  • بازدید سال : 95,805
  • بازدید کلی : 1,484,802